جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در خصوص اقدامات سپاه و بسیج کرمان پس از دفاع مقدس گفت: نا امنی های استان در سال 1370 زمانی که لشکر 41 ثارالله از خوزستان بازگشت، بسیار زیاد بود؛ لذا لشکر استان شروع به پاکسازی مناطق اطراف کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ سردار محمد مطهری جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در گفت‌وگو راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن و اندوه شهادت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خصوص اقدامات سپاه و بسیج کرمان پس از دفاع مقدس گفت: فعالیت های سپاه پس از دوران دفاع مقدس در ابعاد مختلف بود و نا امنی های استان در سال ۱۳۷۰ زمانی که لشکر ۴۱ ثارالله از خوزستان بازگشت، بسیار زیاد بود.

وی با اشاره به اینکه اشرار در ارتفاعات جوپار، ماهان و قریه العرب استان گروگان می آوردند، ابراز کرد: بنابراین لشکر استان شروع به پاکسازی مناطق اطراف کرد؛ به خاطر می آورم اشرار در شمال استان در سال ۱۳۷۱ بارانداز داشتند و بسیار راحت در این مناطق حضور پیدا می‌کردند.

اقدامات سپاه کرمان جهت پاکسازی جنوب شرق کشور از اشرار

سردار مطهری عنوان کرد: اقدامات اولیه جهت پاکسازی آغاز شد و در نیمه دوم سال ۱۳۷۱ به لشکر ۴۱ ثارالله استان مأموریت داده شد که در مرز مشترک ایران با افغانستان و پاکستان حضور پیدا کنیم؛ مرزی که محل تردد اشرار بود که قبل از حضور ما بخشدار آن منطقه را به همراه چهل نفر از بچه های نیروی انتظامی گروگان گرفته بودند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در آن منطقه کانال هایی زدیم تا دشمن نتواند از افغانستان به سمت ما بیاید چرا که افغانستان کشوری است که نفری را به منظور تأمین امنیت ندارد، گفت: برخوردهایی با اشرار صورت گرفت تا اینکه اشرار آمدند و مسیر زابل به زاهدان را بستند.

وی افزود: اشرار با بستن مسیر یک صد نفر از بچه های مرکز آموزش که از زابل به زاهدان برای تقسیم شدند می رفتند، با کمین کردن گروگان گرفتند و تعدادی را نیز به شهادت رساندند؛ نیروهای سپاه و به ویژه تیپ یک لشکر اشرار را تعقیب و توانستند آنان را در حاشیه مرز ایران و افغانستان مورد هدف قرار دهند.

۱۰۰ نفر نیروی انتظامی گروگان گرفته شده توسط اشرار با کمک سپاه کرمان آزاد شدند

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه در این اقدام یک صد نفر از سربازان و بچه های نیروی انتظامی آزاد شدند، بیان کرد: دو پرچم در آن منطقه زده شد یکی پرچم جمهوری اسلامی ایران و دیگری پرچم سپاه و افراد آزاد شده عنوان می کردند که ما آزاد شده سپاه هستیم.

سردار مطهری ضمن اشاره به اینکه مأموریت دیگری به سپاه کرمان در منطقه نصرت آباد زاهدان داده شد که در این مأموریت نیز توانستیم امنیت مناسبی را در منطقه سیستان و بلوچستان ایجاد کنیم، اظهار کرد: در همین مقطع نا امنی های شمال استان کرمان کاهش پیدا کرده بود اما این نا امنی ها به سمت جنوب استان کشیده شده بود.

تسلیم شدن ۵۰۰ نفر از اشرار پس از عملیات سپاه کرمان در منطقه آورتین قلعه گنج

وی با بیان اینکه جنوب استان کرمان به مأمنی برای اشرار تبدیل شده بود، ابراز کرد: نیروهای امنیتی و انتظامی جرأت حضور در منطقه ای به نام آورتین را نداشتند؛ فلذا تصمیم گرفته شد که به لانه اشرار در این منطقه حمله انجام شود؛ بنابراین در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۷۳ به مقر اصلی اشرار در منطقه آورتین قلعه گنج حمله شد و پس از عملیات آورتین قریب به ۵۰۰ نفر از اشرار در قالب گروه های متعدد تسلیم شدند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه در این مقطع در جنوب و شرق استان کرمان قریب به سه هزار قبضه سلاح جمع آوری شد، عنوان کرد: اقدامات اشرار در سال های ۷۴ و ۷۵ در جنوب استان کرمان بود و در سال ۱۳۷۶ شاهد نا امنی هایی توسط گروه جیش الظلم در جاده زاهدان به بم بودیم.

سردار مطهری ادامه داد: در راستای اقدامات گروه جیش الظلم به نیروهای تیپ بم مأموریت داده شده که در منطقه حضور پیدا کنند و با گذشت قریب دو سال از این اتفاق جلوی اشرار گرفته شد و تا سال ۸۷ هیچ اقدامی از اشرار شاهد نبودیم و با توجه به نا امنی صورت گرفته در استان سیستان و بلوچستان نیروهای تیپ بم به منظور ایجاد امنیت حضور پیدا کردند.

به هلاکت رسیدن سه تن از اشرار مشهور جنوب شرق کشور توسط سپاه کرمان

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان افزود: طی این مدت شرورهایی چون اکبر ناروئی که در منطقه سیستان و بلوچستان و جنوب شرارت های بسیار و قتل بیست نفر را انجام داده بود، جواد سابکی که گروگان از سوی بم به ارتفاعات ریگان می برد و شهاب محمودی در کهنوج را توانستیم مورد هدف قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با انجام این اقدامات توانستیم چهره امنیت را به استان بازگردانیم، گفت: سپاه و بسیج  پس از دفاع مقدس اقدامات متعددی در کنار مباحث امنیتی انجام داده است؛ این نهاد با استفاده از بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کمک به مردم، ساخت مدارس، خانه عالم و حوزه علمیه، مساکن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را در دستور کار خود قرار داده است.

تشریح اقدامات سپاه ثارالله استان کرمان در عرصه سازندگی و خدمات اجتماعی پس از دفاع مقدس

این رزمنده دفاع مقدس افزود: سپاه ثارالله استان کرمان در حوادث طبیعی غیر مترقبه همچون زلزله بم در سال ۸۲ ، زلزله زرند در سال ۸۳، زلزله راور و کوهبنان در سال ۹۶ پیشتاز بوده است چرا که کمک به مردم و رفع آلام آنها را وظیفه خود می دانست.

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه در سیل خوزستان سپاه استان کرمان به فرماندهی سردار ابوحمزه از روزهای ابتدایی در منطقه حضور داشتند، اظهار کرد: ساخت ۹۰ منزل مسکونی و بهسازی ۲۱۰ خانه در دستور کار سپاه استان کرمان قرار داده شد که در زمینه تعمیرات اقدامات مد نظر به اتمام رسیده است و در زمینه ساخت و ساز منازل فعالیت ها ادامه دارد و شاید در روزهای آتی حدود ۳۰ واحد مسکونی در منطقه حمیدیه افتتاح شود.

سردار مطهری در خصوص خدمات اجتماعی سپاه ثارالله استان کرمان پس از دفاع مقدس عنوان کرد: با توجه به وجود معتادین متجاهر و کارتن خواب در استان و به دلیل اینکه بهزیستی جای کافی برای تمامی معتادین ندارد؛ بنابراین مصوب شد که ظرفیت نگهداری این افراد به هزار نفر در استان برسد.

وی اظهار کرد: در شهرستان های سیرجان، بم، جیرفت و حوزه استان پیش بینی شد که ۶۰۰ معتاد متجاهر نگهداری شوند و ۴۰۰ نفر دیگر از این افراد را سپاه به دولت کمک خواهد کرد تا بتوانند تحت پوشش قرار گیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سپاه در راستای کمک به معتادین متجاهر هزینه های زیادی را صرف کرده است، تصریح کرد: ظرفیت اولیه ما ۱۵۰ نفر است و تا ۴۰۰ نفر قابل افزایش است؛ نگاه ما به منظور راه اندازی این کمپ این است که معتادین متجاهر پس از ترک اعتیاد، شغلی را نیز یاد بگیرند تا با بازگشت بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

انتهای پیام/