اولین ابلاغیه این است که مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که تمایل دارند مدیریت سهامشان با خودشان باشد، از فردا به سامانه سهام عدالت تحت عنوان www.samanese.ir رجوع کنند و با انتخاب کد ملی اعلام کنند که تمایل دارند سهام شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت را خودشان مدیریت کنند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، برای آگاهی از این موضوع باید به سامانه www.samanese.ir رجوع کنید. پس از ورود به سامانه با درج کدملی می‌توان مشمول یا عدم مشمول بودن سهام عدالت برای هر فرد را فهمید.

 

علیرضا صالح گفت: اولین ابلاغیه این است که مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که تمایل دارند مدیریت سهامشان با خودشان باشد، از فردا به سامانه سهام عدالت تحت عنوان www.samanese.ir رجوع کنند و با انتخاب کد ملی اعلام کنند که تمایل دارند سهام شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت را خودشان مدیریت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین برای افرادی که ابراز تمایل می‌کنند سهام به نام خودشان خواهد شد و متناسب با آن مالکیت و مدیریت نیز بر عهده مردم خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بنده تقاضا دارم صرفاً افرادی که تمایل دارند خودشان سهامشان را مدیریت کنند وارد شوند.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه این سهام در بورس به چه صورتی است، گفت: شورای عالی بورس بنابر ابلاغیه رهبری سازوکار را مشخص خواهد کرد که مردم با به چه صورتی می‌توانند ورود کنند باید منتظر بمانیم مصوبه شورای عالی بورس صادر شود.

صالح در پایان گفت: بنابراین در گام اول مردم انتخاب می‌کنند که آیا مایل هستند مدیریت سهام با خودمان باشد یا خیر در صورت موافقت شرکت سپرده گذاری بورس اوراق بهادار سهام عدالت را از سهام شرکت سرمایه گذار استانی کم کرده و به نام افراد اضافه می‌کند.

ماجرای لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران جهت طی تشریفات قانونی در ۱۸ دی‌ ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

اما با گذشت حدود دو سال از ارسال لایحه ساماندهی سهام عدالت به مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس و تصویب مجلس‌نشینان بود تا نحوه آزادسازی و چگونگی انتقال آن مشخص شود. در نهایت اوایل زمستان سال ۱۳۹۸ بود که خبری به نقل از علیرضا صالح – رئیس سازمان خصوصی‌سازی – مطرح شد مبنی بر اینکه “سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد”.

در نهایت و در تاریخ ۱۳ بهمن سال گذشته علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال ایسنا درمورد آزادسازی سهام عدالت توضیح داد:رییس جمهور و وزیر اقتصاد به مقام معظم رهبری برای کسب اجازه ایشان نامه نوشته‌اند و ما منتظر پاسخ این نامه هستیم؛ یعنی ممکن است اصلا به مجلس شورای اسلامی نرسد و از طریق اجازه‌ مقام معظم رهبری این کار را انجام دهیم. سازوکار در قالب شرکت‌های سرمایه‌ گذار استانی یا صندوق‌های سرمایه‌ گذاری معامله‌پذیر و منطقه‌ای انجام خواهد شد. اگر تا پایان امسال (۱۳۹۸) اجازه رهبری را کسب کنیم تا پایان آبان‌ماه سال آینده (۱۳۹۹) سهام عدالت را آزاد خواهیم کرد.

اما آزادسازی سهام عدالت به آبان ماه نرسید و سه شنبه هفته جاری مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

تشریح دو راه پیش روی سهام داران

پس از آن و از صبح روز چهارشنبه در سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR گزینه ای تحت عنوان “آزادسازی سهام عدالت” اضافه شد تا مشمولین با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند.

به طور کلی دو راه پیش روی این افراد قرار دارد. راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کند. البته به نظر می رسد در این راه محدودیت هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

در راه دوم مشمولان می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام کنند. در این راستا درصورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آنها را به شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوقهای قابل معامله این شرکتها شوند.

البته مشمولین می توانند برای تصمیم گیری تا زمانی که شورای عالی بورس درخصوص جزییات هرکدام از روش ها تصمیم گیری کند(که بازه زمانی ۱۰ روزه برای آن مشخص شده است) منتظر بمانند. همچنین باید توجه داشته باشند عدم مراجعه آن ها به سامانه تا مهلت تعیین شده به این معنی است که نمی خواهند مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

در این میان، یکی دیگر از اتفاقاتی که برای مشمولین سهام عدالت رخ خواهد داد، صدور کد بورسی برای ان دسته از مشمولینی است که کد ندارند. موضوعی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه کمیته اجرایی آزادسازی سهام عدالت به آن اشاره و اعلام کرد که طبق آن، مقرر شد تا با سرعت لازم نسبت به صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت اقدام شود.

بر اساس این گزارش، طبق آخرین آمار ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند. بر این اساس وراث مشمولینی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرایند انتقال را انجام داده باشند.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار تخصیص و انتقال می یابد.

به بیان واضح تر میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت.

همچنین سهام داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت های غیر بورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

با این تفاسیر سهام شرکت های سرمایه پذیرسهام عدالت متعلق به شما توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

این طور که رییس سازمان خصوصی سازی گفته است مشمولان ۳۰ روز فرصت دارند که در مورد نحوه مدیریت سهام خود تصمیم گیری کنند که آیا خود مالکیت سهام را می خواهند یا اینکه مدیریت را غیرمستقیم از سوی شرکت سرمایه گذاری استان ها می خواهند داشته باشند.

همچنین اگر فردی وارد سامانه نشود، مدیریت غیرمستقیم برای این فرد در نظر گرفته خواهد شد.

افرادی که به صورت مستقیم مالکیت سهام را می خواهند به صورت محدود می توانند معامله داشته باشند تا مشکلی رخ ندهد و طی یک ماهی که کار انتقال سهام عدالت انجام می شود، با اعلام شورای عالی بورس سازوکار فعالیت و نحوه مبادله افراد در بورس مشخص می شود.

این نکته حائز اهمیت است که اگر کسی مالکیت مستقیم سهام را انتخاب کند دیگر نمی تواند مالکیتش را پس بدهد و مشمول معاملات ثانویه و مالیات می شود بنابراین افراد باید با در انتخاب خود دقت کنند.

در حال حاضر بسیاری از مردم نیز از سهام عدالت بهره مند نیستند که علیرضا صالح رییس سازمان خصوصی سازی درباره افرادی که سهام عدالت ندارند گفته است مبنای اعطای سهام عدالت، به سال ۱۳۸۵ بر می گردد که مقام معظم رهبری به دولت اجازه داد تا سهام عدالت به مردم واگذار شود.

امکان اضافه شدن افراد جدید وجود ندارد 

این طور که رییس سازمان خصوصی سازی گفته در همان زمان افراد ثبت نام شده اند و امکان اضافه شدن افراد جدید وجود ندارد مگر این که اجازه ای از سوی مقام معظم رهبری به دولت برای اعطای سهام عدالت جدید صادر گردد و درحال حاضر فقط افرادی که در سال ۸۸ ثبت نام شده اند می توانند از مزایای آن برخوردار شوند.

مردم از فروش شتاب زده سهام عدالت خودداری کنند 

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به خبر آزادسازی سهام عدالت از مردم خواست تا سهام خود را مدیریت کنند و از فروش فوری و شتاب زده آن خودداری کنند چرا که ممکن است تعدادی از افراد سودجو با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق امتیاز اقدام کنند و این بسیار خطرناک، زیرا این سهام ارزشمند است.

مخاطب قرار دادن بازار سرمایه از سوی مقام معظم رهبری یک اتفاق تاریخی است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با میزان در خصوص آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد:میزان اعتماد و مخاطب قرار دادن بازار سرمایه از سوی مقام معظم رهبری یک اتفاق تاریخی است و اضافه شدن ۵۰ میلیون سهام دار به بازار که پرتفوی بیش از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان را در بر می گیرد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود:با ورود ۵۰ میلیون سهام دار به بازار سرمایه کار ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور به بیش از ۵۰ درصد جامعه میرسد که در این راستا کار بسیار بزرگ و عظیمی پیش روی بازار سرمایه و نهاد های آن وجود دارد.

دارابی در ادامه تاکید کرد:لازم است در زمینه فرهنگ سازی و آموزش گام های بزرگی برداشته شود و آگاهی بخشی به سهامداران سهام عدالت برای حفظ دارایی های آن ها انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:هر چند در طول سال های گذشته کوتاهی در زمینه مشارکت افراد در نحوه مدیریت دارایی ها رخ داده است، اما این فرصت ایجاد شد تا افراد مدیریت دارایی های خود را عهده دار شوند.

وی در ادامه از مردم خواست تا از فروش فوری سهام عدالت خودداری کنند و آن را به عنوان یک دارایی بلندمدت برای خود و خانواده حفظ کنند.

گفتنی است از سال ۹۵ تا ۹۷ سود سهام به مردم پرداخت شد و از سال ۹۷ به بعد طرح آزادسازی سهام در مجلس بود و در نهایت با اجازه رهبر معظم انقلاب با سرعت بالا این امر عملیاتی می شود.

ارزش سهام ۳۵ میلیون نفر بین۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و مابقی سهام یک میلیون تومانی دارند و طی ۱۰ سال گذشته ارزش هر برگ سهام بیش از ۱۱ برابر شده است.

انتهای پیام/