نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شوری اسلامی:مردم نان خوردن ندارند، اما معادن غنی‌تر از سیرجان در منطقه شرق استان داریم، اما هنوز استخراج ندارند و بهره‌برداری نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، محمدجواد فدایی صبح امروز در شورای معادن استان کرمان با گلایه از عملکرد شرکت معدنی کانی فراوران اظهار داشت: این شرکت چند سال است که مجوز بهره‌برداری از معدن طفتک ریگان را دریافت کرده اما کار را معطل گذاشته و این مسئله به نکته منفی برای آنها تبدیل شده و نسبت عملکرد آنها راضی نیستیم.

استاندار کرمان بیان داشت: در صورتی که امکان کار ندارد، معدن به شرکت‌هایی که آماده هستند واگذار می‌شود که سابقه کاری و موفقیت آن هم مشخص است.

فدایی افزود: همواره اعلام می‌کنیم که استانی معدنی هستیم و در تمام نقاط استان معدن قابل استخراج داریم، اما از طرف دیگر جزو استان‌های فقیر هستیم و طبق نظرسنجی انجام شده ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان در چهار دهه پایین هستند و یا اینکه متوسط درآمد ما پایین است.

استاندار کرمان گفت: این اطلاعات و آمار بدان معنی است که مدیریت معادن ما در استان کرمان ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه امکانات ما در این حوزه نباید معطل بماند، اگر سرمایه‌گذار از برنامه زمانبندی عقب افتاده است، بلافصله مجوز لغو و هزینه‌های کارشناسی شده محسابه و پرداخت شود.

فدایی عنوان کرد: تمام قراردادها و واگذاری‌ها و مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری در صورتی که از ۳۰ درصد برنامه زمانبندی عقب باشند، کار واگذار به متقاضی جدید شده و هزینه‌ها هم توسط متقاضی جدید به فرد قبل پرداخت می‌شود.

وی ابراز داشت: سازمان صنعت و معدن و تجارت استان، گزارشی از مجوزهای بهره‌برداری و اکتشافی استان ارائه دهد و وضعیت کاری آنها را مشخص کند.

بخشی از این حساب‌ شرکت‌های بزرگ انتقال یافته است

مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان راه‌اندازی پایگاه امداد و نجات در محدوده شهرستان‌های راور، زرند و کوهبنان را پیشنهاد کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در این منطقه معادن زیادی وجود دارد و حوادث احتمالی که در معادن خواهیم داشت، راه‌اندازی پایگاه امداد و نجات ضرورت دارد.

وی بیان کرد: مکان ایجاد این مرکز امداد و نجات در سه راهی مسجد ابوالفضل پیشنهاد شده که نقطه ثقل معادن سه شهرستان زرند، راور و کوهبنان است.

حسینی‌نژاد میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در فاز اول این مرکز امداد و نجات را ۴ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز امداد و نجات علاوه بر اینکه برای معادن مورد استفاده است، حوادث جاده‌ای منطقه را هم می‌تواند پوشش دهد.

وی در خصوص انتقال گردش حساب شرکت‌های بزرگ گفت: بخشی از این حساب‌های انتقال یافته است و تفاهم‌نامه‌ای را با کمک مس و الگویی طراحی کردیم که از این ظرفیت به نفع شرکت‌های کوچک هم استفاده کنیم و تسهیلاتی را به واحدهای کوچک بدهیم.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه در این الگو، توانمندی واحدها هم دیده شده است، ادامه داد: در بررسی صورت گرفته ‌۴۳ درصد واحدها در حوزه بازار و ۶۳ درصد در تسهیلات دچار چالش بودند.

علیه وزارت صنایع معادن شکایت داریم

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس اظهار داشت: در حوزه صنعت و معدن همه چیز را رها کردیم، نه اداره کل به وظیفه قانونی خود عمل کرده و نه افرادی که معادن را به ثبت رساندند کارشان را انجام می دهند و نه اینکه مردم به حق خودشان رسیده‌اند.

وی بیان داشت: مردم نان خوردن ندارند، اما معادن غنی‌تر از سیرجان در منطقه شرق استان داریم، اما هنوز استخراج ندارند و بهره‌برداری نمی‌شود.

نیکزادی افزود: ما علیه وزارت صنایع معادن شکایت داریم، حقوق مردم ما را پایمال کرده و از کسانی هم که معادن را در دست گرفته اما کاری انجام نمی‌دهند و حق ما را ضایع کردند هم شاکی هستیم، سرمایه‌گذار برای معاون غنی استان اینقدر زیاد است که نیازی نداریم ناز بخریم.

انتهای پیام/