صبح امروز مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی استان کرمان در محل دانشگاه آزاد اسلامی با حضور برخی مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل،به نقل از راه آرمان؛ روز گذشته مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی در دانشگاه آزاد با حضور محمد صادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانه ایران و برخی مسئولین استانی برگزار شد.در ابتدای این مراسم، احمد دهقان پژوهشگر حوزه رسانه به بررسی ابعاد سواد رسانه ای پرداخت.

مرتضی کارآموزیان رییس بسیج رسانه کرمان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه، فعالین فضای مجازی و گرامیداشت روز خبرنگار گفت: به پیشنهاد سازمان بسیج رسانه و فضای مجازی سپاه قرار شد همزمان با روز خبرنگار دوره ی آموزشی سواد رسانه ای نیز برگزار شود.

در ادامه نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در قرآن کریم، آیه ی ۷۰ سوره ی مبارکه ی احزاب ، مبنای خبرنگاری را قول سدید بیان می دارد.

بر مبنای قرآن “قول سدید” باید گفتمان رایج خبرنگاران باشد

وی ادامه داد: قول سدید به معنای این است که در سخن دروغ، لغو و نفاق نباشد از این رو بنای خبرنگاری و عرصه ی اطلاع رسانی باید قول سدید باشد و همچون سدی محکم جلوی فساد و شبهه را در جامعه بگیرد.

عربپور با تاکید بر اینکه گفتمان رایج همه رسانه ها، مطبوعات و فضای مجازی باید قول سدید باشد، تشریح کرد: از هر جریان فکری که باشیم باید بدانیم که رسالت خبرنگاری، رسالت قرآن است.

اساسی ترین هدف خبرنگاران هدایتگری است

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان اضافه کرد: اولین رسالت پیامبر اکرم (ص) برانگیختگی درجامعه و مردم بود از این رو هدایتگری و هادی بودن برای یک خبرنگار اساسی ترین هدف است.

وی تاکیدکرد: خبرنگاری یک شغل و حرفه نیست بلکه یک تکلیف و رسالت است از این رو باید مراقب بود تا در دام ها و بزنگاههای شیطانی قرار نگیریم.

رسانه ها نباید وام دار جریانات فکری باشند

عربپور با بیان اینکه حوزه ی رسانه و مطبوعات مثل حوزه ی روحانیت و نیروهای مسلح است؛ توضیح داد: همه باید در این مسیر استقلال فکری و جریانی داشته باشند چرا که اگر روحانیت، نیروهای مسلح وام دار یک جریان فکری باشند نمی توانند رسالت خود را به درستی انجام دهند و معرفت لازم را نسبت به جامعه از دست می دهند.

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان بیان داشت: هدایتگری، بصیرت افزایی، رواج صدق و بندگی از اساسی ترین کارها و رسالت تبلیغ وجه اشتراک همه است.

وی به وظایف خبرنگاران اشاره کرد و گفت: از جمله مهم ترین وظایف خبرنگاران انتقال پیام انقلاب، ارزشهای اسلام وشهدا است چرا که امروزه در تقابل جریان معاند و سلطه قرار داریم از این رو قلم، زبان و رسانه خبرنگاران، سلاحشان است.

عربپور اضافه کرد: انقلاب اسلامی اقسران زیادی دارد و خبرنگاران از مجاهدین این عرصه هستند از این رو نباید در این عرصه آرامش و آسایش داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه امروزه عرصه تقابل دو فرهنگ است؛ تشریح کرد: دو عرصه ی متقابل فرهنگ ناب محمدی و جریان ضد اسلام و بشریت است.

وی اظهار داشت: دشمن به جایی رسیده است که حاضر است به خود ضربه بزند تا بتواند ده ها ضربه به مسلمانان و جریان مقاومت بزند از این رو باید در این عرصه اعتمادسازی، ارتقای روحیه جهادی و تقویت بنیان های مقاومت در جامعه بپردازیم.

عربپور تاکید کرد: رسالت مهم خبرنگاران راستگویی، صداقت در مرام و مسلک است و باید در عرصه ی خبرنگاری و اطلاع رسانی مردم از قلم و زبان خبرنگاران صداقت را دریابند و قول سدید باید به یک ضرورت فرهنگی و گفتمان تبدیل شود.

رسالت مهم رسانه های دلسوز انقلابی مطالبه گری از مسئولان اجرایی است

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان اضافه کرد: رسالت مهم رسانه های دلسوز انقلابی مطالبه گری از مسئولان اجرایی است تا مردم بتوانند به وظایف آنها آشنا شوند و مسئولین نیز مجبور به پاسخگویی و صداقت هستند.

عربپور عنوان کرد:خبرنگاری از جمله شغل هایی است که شخص باید پاسخگو تمامی اعمال در آخرت باشد.
وی ابراز داشت: یک خبرنگار باید استقامت در استقلال فکری و قلم داشته باشد، حقایق را به درستی بیان کند نه به گونه ای که دیگران را به اشتباه اندازد.

کنترل زبان و قلم توسط رسانه ها از عوامل سلامت روانی در جامعه است
نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان اضافه کرد: کنترل زبان و قلم توسط رسانه ها از جمله عوامل سلامت روانی در جامعه است.

وی مطرح کرد: بی تقوایی در خبرنگاری به معنی بیان اخبار بی پایه و اساس است و اخبار منتشر شده باید موثق باشند.
نماینده ولی فقیه در سپاه ثارلله استان کرمان یادآور شد: نوع بیان و گفتمان در خبرنگاری باید بر اساس حوادث جامعه باشد بدین معنی که ساختگی و ناپخته نباشند.

عربپور تصریح کرد: از رسالت های خبرنگاری این است که صدای حق طلبان را به گوش جهانیان و مسئولان کشوری برسانند و بر آن اعتقاد داشته باشند

خبرنگاران باید زبان حقوق مردم باشند

وی ابراز داشت: یک خبرنگار باید بر جریان نورانی انقلاب اثر گذار باشد چرا که دشمنان استکبار به خوبی می دانند و قصد ندارند که آب خوش از گلوی مسلمانان پایین رود.

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارلله استان کرمان بیان داشت:اطلاع رسانی خوب از بنیان امنیت ملی است از این رو خبرنگاران باید زبان حقوق مردم باشند و پیام رسان و امانت دار پیام مردم هستند.

مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران: استان کرمان پتانسیل تبدیل شدن به پایتخت رسانه ای کشور را دارد/گسترش اخلاق حرفه ای در دستور کار رسانه ها قرار گیرد

محمد صادق افراسیابی اظهار کرد: خبرنگاران ما باید حسینی و زینبی باشند چرا که کل حادثه عاشورا یک پیام رسانه ای بزرگ داشت.

مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: سواد رسانه ای موضوعی است که در عصر رسانه های نوین مطرح می شود چرا که امروز رسانه های مجازی زیادی ما را احاطه کرده اند.

افراسیابی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی ابزار دشمن برای کنترل کشورهاست، عنوان کرد: در دوران گذشته، ماهواره های ما به بهانه های مختلف متوقف می شدند اما در حال حاضر آمریکایی ها کاری به ماهواره های ما ندارند، چرا که فضای جنگ نرم و روانی با فضای مجازی دنبال می شود.

وی بیان کرد: امروز فضای مجازی سبک زندگی و نگرش ما را شکل می دهد لذا باید به طور کامل بر آن احاطه داشته باشیم و آن را کنترل کنیم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد: یکی از سیاست های کنترل فضای مجازی فیلتر کردن این فضا است که در یک برهه ای این اتفاق افتاد ولی کارآمد نبود مگر اینکه مانند کشور چین با ایجاد یک اینترنت ملی عمل کنیم که این اتفاق نیفتاد و شبکه ملی اطلاعات آنگونه که شایسته است شکل نگرفته است.

افراسیابی با بیان اینکه در ادبیات جهانی تعریف های متفاوتی در حوزه سواد رسانه مطرح شده است عنوان کرد: اگر تا چند دهه گذشته از دهکده جهانی صحبت می کردیم و می گفتیم باید سواد رسانه ای داشته باشیم امروز در بازار جهانی پیام، با دونوع مخاطب، رسانه و خبرنگار مواجه هستیم، یکی خبرگزاری و خبرنگاران حرفه ای و دیگری افراد غیر حرفه ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: در فضای محازی امروز ما با ارتباط گران غیر حرفه ای مواجه هستیم که تلاش می کنند هر کاری کنند تا مخاطب آن ها را ببیند و بدون آداب و اصول حرفه ای این کار را انجام‌ می دهند.

مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران در ادامه با ارائه تعریف سواد رسانه ای با رویکرد ایرانی اسلامی گفت: سواد رسانه ای دانش و مهارت استفاده از رسانه های جمعی با تحقق رژیم مصرف، تعمیم تفکر انتقادی نسبت به قالب و محتوای رسانه ها، برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل رسانه و پیام های رسانه ای، گسترش اخلاق حرفه ای و در نهایت تولید محتوای رسانه ای اثر بخش است.

افراسیابی با تاکید بر اینکه فضای مجازی را باید مدیریت کرد، اظهار داشت: باید به میزان نیاز از رسانه استفاده کرد و نباید در فضای مجازی غرق شویم، ما باید مدیریت زمان داشته باشیم نه اینکه فضای مجازی ما را مدیریت کند.

وی در تشریح واژه رژیم مصرف گفت: همانطور که در مصرف و آشامیدن باید رژیم داشته باشیم در خصوص رسانه ها نیز به این رژیم و برنامه غذایی نیاز داریم، در مورد رسانه هم باید به میزان نیاز استفاده کرد و نباید در این مسیر غرق شویم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بیان کرد: تامین تفکر انتقادی نیز به این معنی است که هر چیزی را که در فضای مجازی دیدیم نباید باور کنیم و انتشار دهیم، در فرهنگ رسانه های غربی انتقاد جایز است اما در فرهنگ اسلامی و ایرانی اینگونه نیست و باید سواد رسانه ای را ترویج دهیم.

افراسیابی عنوان کرد: در اسلام دارای حقیقت و حق هستیم اما کسی می تواند به حقیقت برسد که پیرو امامان معصوم باشد، بنابراین برای عمل درست در فضای مجازی باید به پشتوانه مکتب اسلام ورود پیدا کنیم.

وی ابراز داشت: فردی که دارای سواد اطلاعاتی است باید در ابتدا احساس نیاز کند سپس به یافتن اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی اطلاعات به دست آمده، کاربرد اطلاعات و گزینش شیوه مناسب بپردازد.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران سواد دیجیتالی را در بالاترین سطح مطرح کرد و گفت: سواد دیجیتالی دارای ۴ صلاحیت اصلی شامل دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرا متن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی، قدرت ارزیابی محتوا می باشد.

افراسیابی با بیان اینکه هر روز ۷۳ درصد جامعه آماری دانشجویان از تلفن همراه استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: این مسئله خود نوعی کم سوادی است و در ایران شرکت هایی که تولید محتوا کردند در حال از بین رفتن هستند چرا که همه ما به اپلیکیشن ها پناه برده ایم.

وی گفت: مهم ترین رویکرد دانشجویان در ارتباط با شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری و سرور کردن مطالب است که متاسفانه شبکه تخصصی دانشگاهی مناسب در ایران نداریم و این ضعف است و مسئولان باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه نگاه جامعه ایرانی به شبکه اجتماعی خوشبینانه است، عنوان کرد: برای اصلاح الگوی استفاده از فضای مجازی باید سیاست گذاری عمومی، الگوسازی و اقدامات فرهنگی انجام شود.

افراسیابی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی باید راههای تشخیص رسانه های خوب و بد را به مردم نشان دهند و کرمان، اصفهان، یزد پتانسیل تبدیل شدن به پایتخت رسانه ای کشور را دارند.

وی ادامه داد: ما در حوزه سخت افزاری میلیاردها تومان هزینه می کنیم اما در حوزه تولید محتوا کار چندانی صورت نمی گیرد در حالی که در جامعه باید سیاست گذاری شبکه ای وجود داشته باشد.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران بیان کرد: باید با یک رویکرد جدید به سمت پلت فرهای جهانی پیش رویم و از این فضا درآمدزایی کنیم که در دل همین استان مانند سردار سلیمانی می توان این کار را انجام داد.

افراسیابی در پایان عنوان کرد: سواد اطلاعاتی و رسانه ای لازم است اما کافی نیست و اگر نگاه ارزشمند در بسیجیان جامعه تقویت شود و هر بسیجی در خانواده خود یک مربی سواد رسانه ای باشد و سفیر سواد رسانه ای خانواده خود شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

امام جمعه کرمان:رسانه ها محل اتصال توده های مردم به حاکمیت و مسئولین است

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در کرمان ظهر امروز در همایش روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی در دانشگاه آزاد گفت: خبرنگاری یک مسئولیت حساس در نگاه دینی است و باید به چند مسئله به عنوان ارکان خبرنگاری توجه کرد.

وی ادامه داد: اولین رکن، توجه به مخاطب است ارزیابی مخاطب در انتشار خبر حائز اهمیت است این که مخاطب در چه گروه سنی و دارای چه روحیاتی است .

امام جمعه ی کرمان خاطر نشان کرد: مخاطب شناسی اگر به صورت جدی صورت گیرد در توفیق کسی که این مسئولیت را بر عهده دارد موثرتر خواهد بود.

علیدادی سلیمانی با اشاره به این که محتوا دومین رکن حوزه ی خبری است؛ افزود: خداوند تبارک و تعالی در وجود انسان ها نعمت هایی قرار داده که شاید کمتر توجه کرده ایم اما هر چه یاد می گیریم در دو محور شنیدن و دیدن خلاصه می شود.

وی توضیح داد: فهم و علم بشر به دو بند مهم قدرت تجزیه و تحلیل وابسته است و دو قدرت دیگر برای صادرات کلام قدرت بیان و نوشتن است و تمام این چهار بند در اختیار گروهی است که مسئولیت خبرنگاری دارند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان این که خبرنگاری مجاری فهم و درک انسان را در اختیار دارد؛ اضافه کرد: همه ی این مطالب نیاز به محتوای صحیح و درست دارد و رسانه هر روز با ابزارهایی که در اختیار دارد می تواند در سطح فراملی حرفی بزند و هر مطلبی را به مخاطب برساند.

علیدادی سلیمانی تاکید کرد: در دنیای امروز با سرعت بیشتر می توان اخبار را انتشار دهیم و وثاقت یک خبر با جلب اعتماد دیگران به واسطه خبرهای مطمئن به دست می آید.

وی اضافه کرد: خبرنگاران در میدان حساسی قدم برداشته اند که دارای دو بعد می باشد، بعد مثبت آن بسیار ارزشمند و در راستای آن می توان خدمات زیادی انجام داد و در بعد منفی باید پاسخگوی سخنان و اعمالی که انجام می دهند باشند.

نماینده ولی فقیه در استان توضیح داد: رسانه ها محل اتصال توده های مردم به حاکمیت و مسئولین است چرا که آنها می توانند علاوه بر دفاع از حقوق مردم به بیان تشویق ها و انتقادات بپردازند.

علیدادی سلیمانی تاکید کرد: خبرنگاران می توانند با زبان نقد دلسوزانه به خوبی به بیان انتقادات بپردازند در واقع خبرنگار باید عادل باشد و گرایشات او را از مسیر عدالت خارج نکند.

انتهای پیام/