کمبود نهاده‌های دامی و بازار آزاد توزیع نهاده‌ها، مهمترین مشکل مرغداری‌ها بوده و سبب شده قیمت گوشت مرغ به شدت افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، این روزها گرانی تنها مختص یک کالا نیست بلکه هر روز قیمت ها به صورت چراخ خاموش روند افزایشی دارند، این در حالیست که  ماراتن قیمت برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هر روز دیده می شود.

یک روز برنج و روغن، یک روز قند و شکر و حالا مدتهاست که مرغ به دلیل گرانی یکی از لاکچری ترین اقلام پرمصرف بوده و آنچنان پَر زده و اوج گرفته که با همه تفاسیر و برنامه ها هنوز قیمتش پایین نیامده است.

قیمت مرغ این روزها از سر به فلک کشیدن هم گذشته تا جایی که در برخی از مغازه ها تا ۳۵ هزار تومان هم عرضه می شود، در کنار این گرانی صفوف طولانی برای خرید مرغ منجمد با نرخ دولتی تشکیل می شود که در این شرایط شیوع کرونا مشکلات را مضاعف می کند.

سالانه بیش از ۲٫۵ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود اما این که مدتهاست تلاطم در بازار مرغ و تخم مرغ به اوج رسیده جای سوال دارد که چرا اراده ای برای رفع این مشکل و ثبات در قیمت این اقلام پر مصرف دیده نمی شود.

 

آشفتگی بازار گوشت مرغ

عدم توازن در عرضه و تقاضا سبب شده تا این روزها آشفتگی در بازار مرغ به بالاترین حد خود برسد به طوری که هر چه قیمت نهاده های دامی که مرغداران به صورت آزاد تهیه می کنند، افزایش یابد به همان میزان تولید کاهش و بازهم قیمت افزایش خواهد یافت.

یکی از مهمترین دلایل در افزایش قیمت مرغ، قیمت نهاده های دامی عنوان می شود؛ این روزها بازار سیاه نهاده های دامی رونق زیادی دارد، دلالان و سودجویانی که در این آشفتگی بازار، لقمه های چرب می گیرند و سودهای کلان به جیب می زنند.

 

وقتی نهاده ها احتکار می شوند

طی این مدت تیترهای زیادی در راستای کشف انبار نهاده های دامی دیده شد، دلالانی که چندین تُن نهاده  دامی را احتکار کرده بودند و قصد داشتند تا این نهاده ها را با قیمتی چند برابر عرضه کنند.

اگرچه در برخی از موارد نرخ هایی مصوب می شود اما طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو مرغ بیش از آنچه مصوب شده عرضه می شود که به نظر می رسد نظارتها در این راستا نیز ضعیف است.

همه این موارد در حالیست که کنترل بازار مرغ کار محال و دشواری نیست اما برنامه ریزی و اراده ای نیاز است تا با کنار زدن دلالان و سودجویان این بازار رونق گیرد و قیمت مرغ متعادل شود.

 

بازهم پای دلالان در افزیش قیمت

پیریایی یکی از فعالین حوزه مرغداری در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در بازار مرغ و تخم مرغ چند وقتی است که به دلیل مشکل نهاده ها، قیمت مرغ مدام در حال افزایش است و نرخ ثابتی برای این کالای ضروری وجود ندارد.

وی افزود: تعیین قیمت مرغ دست مرغداری ها نیست بلکه شرایط دیگری سبب می شود تا وقتی مرغ به دست مصرف کننده می رسد با قیمتی بالا برسد و همین مرغ با نرخ مصوب در مغازه ها عرضه نمی شود و حداقل با سه الی چهار هزار تومان بالاتر فروخته می شود.

این فعال حوزه مرغداری عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در مرغداریها، این است که نهاده های دامی به اندازه کافی به دست مرغداریها نمی رسد و این میزانی که تامین می شود جوابگو نیست که سبب می شود تا مرغداریها برای تامین نهاده ها چاره ای جز خرید آن از بازار آزاد را نداشته باشند.

پیریایی خاطر نشان کرد: متاسفانه در بازار آزاد قیمت نهاده ها چندین برابر است که دلالان در این میان سواستفاده می کنند و نهاده ها را با قیمتی گزاف عرضه می کنند و به نظر یکی از مهمترین دلایل گرانی مرغ، وجود دلالان در بازار نهاده ها است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : سفیر افلاک