رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به برکات میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار گفت: علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان، هزاران اختلاف را با میناجی‌گری به سازش منجر کردند و بالغ بر 44 نفر با کدخدامنشی و مداخله‌گری ریش‌سفیدان از قصاص رهایی یافتند.

 گزارش پایگاه خبری دیار نخل، یدالله موحد امروز در سومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در راستای میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار اظهار داشت: در سال ۹۶ اولین همایش پیشگیری از خشونت و چالش‌ها و راهکارها در کرمان با حصور معاون اول قوه قضائیه برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به انعقاد میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان افزود: با توجه به خشونت‌های انتقام جویانه و فضای نامناسب حاکم بر این منطقه در نخستین همایش به‌منظور یافتن راهکارهای مناسب میثاق‌نامه امضا شد.

وی عنوان کرد: باور و اعتقاد جمعی مدیران قضایی، امنیتی، انتظامی و نخبگان علمی این بود که برای تغییرات مثبت در سیمای جنایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خشونت و تبیین و تضمین عدالت و امنیت پایدار، راهبردی کارآمدتر و موثرتر از نهادهای دینی و مردمی و سران طوایف وجود ندارد و این راهکارها کم‌هزینه و اطمینان‌بخش است.

بیش از ۶۰ نفر مجرم امان‌نامه دریافت کردند

موحد بیان داشت: باور بر این است که بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم مردمی تحت رهنمودهای رهبری یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به ویژه در دو مؤلفه عدالت و امنیت که این بهره‌مندی ارزشمندتر نیز می‌شود.

وی عنوان داشت: میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار فرصت مغتنمی برای کنترل خشم و پیشگیری از خشونت و نیز ترویج فرهنگ صلح و سازش، مدارا، ایثار و گذشت به وجود آورده است و برگزاری همایش باشکوه علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان سند گویایی بر این ادعا است که دلسوزان و معتمدان و مردم غیرتمند جنوب و شرق استان که سال‌های متمادی هزینه‌های سنگینی از باب محرومیت متحمل شده‌اند با ایجاد یکپارچگی و انسجام و برچیدن اختلافات قومی و قبیله‌ای با مسئولان همراه و همدل شده و تعالی و رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را فراهم کردند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به برکات میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار گفت: علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان، هزاران اختلاف را با میناجی‌گری به سازش منجر کردند و بالغ بر ۴۴ نفر با کدخدامنشی و مداخله‌گری ریش‌سفیدان از قصاص رهایی یافتند و بیش از ۶۰ نفر که سال‌های سال به دلیل رفتارهای مجرمانه و خشونت‌آمیز متواری و زندگی هولناکی داشته‌اند با دریافت امان‌نامه و با همکاری سران طوایف به زندگی عادی خود برگشتند.

موحد از کاهش ۱۷ درصدی ضریب تغییرات قتل‌های عادی و مسلحانه مناطق جنوب و شرق استان در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه با تحقق میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار خبر داد و خاطرنشان کرد: قتل‌های عادی و مسلحانه در جنوب کرمان ۵۷ درصد کاهش و در شرق استان ۱۷ درصد کاهش داشته است.

لزوم جذب سرمایه‌گذاران به جنوب کرمان

محمدجواد فدائی استاندار کرمان با بیان اینکه هدف میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار، ارتقای امنیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توسعه منطقه است، اظهار کرد: تامین امنیت یکی از کارهای مهمی است که بر عهده حاکمیت است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در آرامش و امنیت زندگی کنند، بیان کرد: زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمانی محقق می‌شود که امنیت در جامعه وجود داشته باشد و ما برای توسعه کارهای زیادی پیش رو داریم که باید انجام دهیم.

استاندار کرمان افزود: در برنامه ششم توسعه کار بسیار بزرگی باید انجام شود که نیاز به مشارکت مردم دارد و لازمه این مشارکت وجود امنیت است، تصریح کرد: ما باید از بخش خصوصی و غیردولتی دعوت و کمک کنیم در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و تولید رونق یافته و افزایش پیدا کند.

فدائی گفت: وظیفه دولت ایجاد زیربناها است که بخش عمده‌ای فراهم شده و بخشی دیگر باید فراهم شود  کمبودهایی است دولت در تلاش است آنها را رفع کند، وجود پایانه صاداتی در جیرفت بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی جنوب استان را حل می‌کند که این پایانه به‌زودی افتتاح می‌شود و زمینه صادرات محصولات کشاورزی منطقه را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم در پروژه‌های مختلف از جمله فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی و … به جنوب استان بیایند و دولت نیز تلاش می‌کند، ما برای رفع محرومیت در منطقه و ایجاد اشتعال راهی جز سرمایه‌گذاری نداریم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس