شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن نرخ ارز بار دیگر بازار کالاهای مختلف را متحول کرد، در این بین لوازم خانگی بیشترین تاثیر را پذیرفته و افزایش قیمت عجیبی را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بار دیگر بهانه ای برای افزایش نرخ تورم و به دنبال آن افزایش افسار گسیخته کالاها و خدمات به ویژه لوازم خانگی شد.

در این بین بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی قیمت ها را دو چندان کرد، علاوه بر افزایش چند برابری قیمت کالاهای خارجی، این بار کالاهای داخلی هم افزایش قیمت عجیبی را تجربه کردند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در مدت یک هفته یخچال ساید یکی از برندهای خارجی از ۲۵ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان رسید و جهش ۱۰ میلیونی را تجربه کرد.

وی افزود: البته کالاهای ایرانی از این قافله عقب نماندند و افزایش قیمت ۵ تا ۷ میلیونی را تجربه کردند، این افزایش قیمت شوک بزرگی را به بازار لوازم خانگی وارد کرد.

حمایت از تولید داخل اولویت اصلی سیاست های کلان کشور

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: سیاست کلانی که در حال حاضر در کشور و وزارت صمت در جایگاه اول قرار دارد، حمایت از تولیدات داخلی است و باید به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم آن دسته از کالاهایی که تکنولوژی تولید آن ها در داخل کشور وجود دارد، با فناوری بومی تولید شوند.

وی افزود: در مواردی که توان تولید یک محصول در داخل وجود دارد، تلاش کردیم با توقف واردات و یا با افزایش تعرفه واردات مانع سرازیر شدن محصولات خارجی به داخل کشور شویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مطرح کرد: زیرساخت های مناسبی برای تولید لوازم خانگی در کشور فراهم شده است و برندهای نام آوری وجود دارد که محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

حسینی نژاد بیان کرد: در منطقه ویژه سیرجان برندهای معروفی از لوازم خانگی به تولید یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و… مشغول هستند، البته کارخانه های زیادی در کل کشور تولید لوازم خانگی بومی را در دستور کار خود دارند.

وی ادامه داد: کالاهایی که اجازه ورود به آن ها داده شده، علاوه برتحریم هایی که در سال های گذشته گریبان گیر کشور بوده، به دلیل شیوع ویروس کرونا واردات آن ها متوقف شده است.

عدم درج آمار محصولات واحدهای صنفی در سامانه صمت به منزله قاچاق کالا است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی احتمال احتکار لوازم خانگی وجود دارد، به جهت انجام نظارت بیشتر سامانه ای طراحی شده و همه بنک داران، انباردارها، واحدهای صنفی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان موظف هستند آمار کالاهای خود را در این سایت وارد کنند.

حسینی نژاد عنوان کرد: در صورتی که مجموعه ای آمار خود را در سایت وارد نکند و توسط بازرسان کشف شود به عنوان کالای قاچاق قلمداد می شود و برخوردهای قضایی و قانونی با آن ها می شود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون مواردی از قبیل احتکار لاستیک و لوازم خانگی در استان کشف شده و برخورد قضایی متناسب با آن در انتظار مجرمان خواهد بود.

افزایش ۳۵ درصدی مواد اولیه داخلی عامل گرانی محصولات ایرانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دلار بر افزایش قیمت تولیدات داخلی گفت: برخی از مواد اولیه لوازم خانگی تولید داخل است و شامل افزایش قیمت ۳۵ درصدی می شود، اما برخی دیگر از مواد اولیه وارداتی هستند و افزایش قیمت های آن وابسته به قیمت ارز است.

حسینی نژاد اذعان کرد: در جایی که افزایش قیمت ها با ارائه مستندات به صورت قانونی باشد، مجوزهای لازم برای افزایش قیمت داده می شود در غیر این صورت برخوردهای قضایی با آن ها صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در بازار لوازم خانگی داخلی، آن دسته از قطعاتی که در داخل تولید می شوند به طور متوسط  ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و قیمت قطعات خارجی بسته به شرایط شیوع کرونا و ارز افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تحریم های ظالمانه ای به کشور تحمیل شده، خوشبختانه توجه به پتانسیل های داخلی در کشور به ویژه استان کرمان سبب شده تا اغلب مواد اولیه ای که از خارج تامین می شدند، در داخل ساخته شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که تحریم ها اقتصاد کشور را دچار چالش کرده اما از دیدگاه بنده این تحریم ها فرصت های زیادی را برای ما فراهم کرده و به سمت خودکفایی ما در حوزه هایی که دچار مشکل بودیم، پیش می رود.

انتظارات تورمی آینده عامل تشدید تقاضا برای خرید لوازم خانگی

در ادامه حسین اکبری فرد استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان به خبرنگار ما گفت: تورم یکی از معضلاتی است که دامن گیر اقتصاد کشورهای زیادی از جمله اقتصاد ایران است، یکی از عواملی که در یک برهه زمانی خاص تشدید کننده تقاضا برای برخی از کالاها است، نیازی های برخی افراد است که برآورده نشده است.

وی افزود: به عبارت دیگر تامین این نیازها به تعویق افتاده به این امید که شاید در آینده با قیمتی مناسب تر و با قدرت خرید بهتر بتوانند این نیازها را برآورده کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: لوازم خانگی جزء مواردی است که همیشه تقاضا برای آن وجود دارد، این تقاضا ممکن است برای افرادی باشد که برای اولین بار اقدام به خرید لوازم خانگی می کنند و یا افرادی که به دلیل تغییرات تکنولوژی متقاضی خرید باشند.

اکبری فرد عنوان کرد: تقاضا همواره برای لوازم خانگی وجود دارد اما ممکن است بخشی از این نیازها در برهه ای از زمان که تورم بیشتر بوده و شدت افزایش قیمت بالاتر بوده، با امید به آینده ای بهتر کاهش می یابد.

وی یادآور شد: بنابراین ۲ عامل تقاضاهای به تعویق افتاده که عامل تعویق بیشتر آن ها وجود ندارد و انتظارات تورمی آینده می تواند نقش مهمی در افزایش قیمت و تقاضا شود.

خریدهای عجولانه پلی به سمت افزایش قیمت های افسار گسیخته

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: از آنجایی که انتظارات ما نسبت به آینده قیمت ها جالب نیست اما سعی می کنیم خریدهای آینده را به امروز موکول کنیم، همین امر سبب افزایش قیمت می شود.

اکبری فرد تاکید کرد: البته افزایش حجم نقدینگی در سیستم اقتصادی کشور و انتظارات آینده این امکان را ایجاد می کند که نیازهای آینده به دلیل نگرانی از افزایش قیمت در آینده در زمان حال تامین شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت این افزایش قیمت ها متوجه مواد اولیه نیز است و تولیدکنندگان لوازم خانگی علاوه بر افزایش هزینه مواد اولیه با افزایش هزینه های زندگی خود هم مواجه هستند، این افزایش قیمت ناشی از فشار هزینه ها است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: موردی که امروزه به وفور مشاهده می شود این است که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات خود را به اندازه ۱۰۰ درصد تولید وارد بازار نمی کنند، به عبارت دیگر این تولیدات بیشتر به موجودی انبار آن ها افزوده می شود، گرچه احتکار نامیده نمی شود، اما حجم اندکی از تولیدات خود را وارد بازار می کنند.

اثر مستقیم نرخ گذاری نامتعارف واحدهای تولید بر افزایش نرخ تورم

اکبری فرد اظهار کرد: البته عدم تمایل فروشندگان برای عرضه کالا به امید افزایش قیمت در ماه های آینده و یا نرخ گذاری نامتعارف کالاها در کارخانه می تواند اثر مستقیمی بر نرخ تورم داشته باشد.

وی در خصوص اثر افزایش نرخ ارز بر بالا رفتن قیمت محصولات گفت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار می تواند به عنوان عاملی بر افزایش نرخ تورم اثر داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: قیمت کالاها در اقتصاد ایران به بهانه های مختلف بالا می رود، افزایش نرخ ارز یکی از این بهانه ها است که سبب افزایش نامتعارف قیمت ها در بازار می شود.

اکبری فرد متذکر شد: زمانی که قیمت دلار یا سایر شاخص هایی که بر اساس آن ها قیمت ها بالا رفته، کاهش می یابد سبب تغییر قیمت ها و کاهش آن ها نمی شود بلکه در همان محدوده ثابت می مانند.

سفته بازی در بازار ارز و طلا، قیمت های بازار واقعی را افزایش می دهد

وی عنوان کرد: وظیفه دولت و بانک مرکزی است که نرخ ارز و قیمت طلا را مدیریت کند، سفته بازی که در این بازارها می شود، قیمت ها در بازارهای واقعی همچون لوازم خانگی را بالا برده و آن ها را کاهش نمی دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با راهکارهای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت ها توضیح داد: حفظ ارزش پول ملی مهم ترین نکته برای کنترل قیمت ها است.

اکبری فرد افزود: یکی از مواردی که سبب افزایش حجم نقدینگی در کشور می شود، سپرده های بانکی است، بنابراین نظام بانکی در کنترل این نقدینگی نقشی اساسی دارد و نهایتا به کنترل تورم منجر می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید در کشور مناسب باشد، زمینه فساد و سواستفاده مالی خواص برچیده می شود، این مهم با گسیل نقدینگی به حوزه تولید محقق می شود.

انتهای پیام/