مرجان شاکری گفت: از یک قلاده خرس سیاه یقه هفت در شهرستان ریگان واقع در شرق استان کرمان تصویر برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: دوربین های تله ای کار گذاشته شده در منطقه شکار ممنوع زیارت شاه شهرستان ریگان حضور یک قلاده خرس سیاه آسیایی را ثبت کردند.

وی افزود: هر چند که این تصویر ها به دلیل زاویه خاص از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند اما از جهت اینکه پراکنش خرس سیاه را از جنوب و جنوب شرق به شرق استان کرمان توسعه داده اند بسیار مهم هستند.

شاکری در این خصوص بیان کرد: گونه خرس سیاه آسیایی یک زیر گونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است، زیر گونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده است.

وی تصریح کرد: خرس سیاه بلوچی در استان های کرمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده اما در حقیقت اطلاعات ما درباره عادات و رفتار و جمعیت این حیوان و زیستگاه ها آن به همراه نقشه پراکنش آن زیاد نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: خوشبختانه در طی سالهای اخیر تحقیقاتی خوبی در خصوص این حیوان انجام شده است که خوشبختانه بر اساس گزارشات واصله از زیستگاههای این گونه در استان کرمان می توان گفت که جمعیت این گونه در حال افزایش است و آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی و همکاری آنها با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین تعریف برخی زیستگاههای اصلی این حیوان به عنوان مناطق تحت مدیریت در حوزه جنوب استان، نقش بسزایی در افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی یا خرس سیاه یقه هفت داشته است.

شاکری در خاتمه خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته در مناطق جنوب و جنوب شرق استان کرمان گزارشات متعددی را از حضور خرس با مشاهده مستقیم و همچنین مشاهده آثار و نمایه های آن توسط محیط بانان منطقه داشته ایم و مشاهده اخیر نیز در منطقه زیارت شاه ریگان نیز این نوید را به ما می دهد که وضع زندگی این گونه ارزشمند رو به بهبود است.

انتهای پیام/