تحقق تمدن اسلامی و جبران عقب افتادگی‌های کشور جز با تلاش دانشجویان محقق نمی‌شود موضوعی که امثال شهید فخری زاده به عنوان الگوی جامعه علمی برای رسیدن به آن از جان خود گذشتند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل به نقل از راه آرمان، تقویم که به ۱۶ آذرماه می رسد عنوان ” روز دانشجو” نمایان می شود روزی که سه تن از دانشجویان به دست رژیم پهلوی به شهادت می رسند و به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار  در ذهن ها و تاریخ ماندگار می شوند.

آنچه که تاریخ در این روز روایت می کند این است که در سال ۱۳۳۲، کودتای بزرگ ۲۸ مرداد اتفاق افتاد؛ کودتایی که با حمایت آمریکایی‌ها، تغییراتی در نظام سیاسی رژیم پهلوی به‌وجود آورد، ۴ ماه بعد ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران می‌آید تا مدیریت کشور را در دست بگیرند، حالا در شرایطی که ملت ایران از یک کودتای بزرگ بیرون آمده‌ و هنوز فضای استبداد و خفقان در کشور حاکم شده است و حاکمیت مطلق پهلوی شرایط را برای مردم سخت کرده، دانشگاه به خروش در می‌آید و دانشجویان علیه استبداد قیام می‌کنند، قیامی که نتیجه آن ایستادگی دانشجویان و در نهایت شهادت سه تن از آن ها را موجب می شود.

شاید بتوان گفت دو حرکت نمادین در جریان انقلاب اسلامی  ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ و ۱۳ آبان ۱۳۵۸  است که هر دو یک خصوصیت مشترک به نام “استکبار ستیزی” دارند.در طول تاریخ انقلاب اسلامی اما دشمن سعی داشته که همواره دانشجویان را از استکبار ستیزی دور نگه دارد چرا که دانشجویی که در راستای استکبار ستیزی قدم بردارد یعنی تلاش می کند تا در راه تحقق تمدن اسلامی گام بردارد ضمن این که به عنوان یک جهادگر علمی تلاش می کند کمبودها و عقب ماندگی های کشور را جبران کند.

” جهادگر علمی” واژه ای است که شهید محسن فخری زاده به عنوان یکی از شهدای علمی و هسته ای ایران نیز به آن اشاره کرده است.این شهید بزرگوار در یک سخنرانی بیان کرده است ” هر خونی که به زمین بریزد،گل پیروزی از آن خود خواهد دمید، جبهه مقاومت انتقام بگیرد یا نگیرد که قطعا انتقام خواهد گرفت؛ اما منهای این بحث اقل نتیجه این خون به ناحق ریخته شده این است که این آشغال ها وجود کثیفشان از منطقه حداقل محو خواهد شد بلاشک؛ منهای اضمحلالی که به مراتب تسریع کردند در مورد آمریکا؛ بکشند، هر چه می خواهند بکشند، بالاخره این ها نشان داده اند که جهادگران علمی را هم می کشند، پس ما هم امید داریم که یک روز شهید بشویم ولی باید ببینیم که چقدر خلوص در ما می بینند، به میزان خلوص آن مقام حاصل می شود”.

جهاد علمی؛ سلاح دانشجوی انقلابی در راه تحقق آرمان های تمدن اسلامی  

محمود بابایی استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با  راه آرمان ” جهاد علمی” را از ویژگی های دانشجوی انقلابی دانست و گفت: به واقع سلاح دانشجوی انقلابی در راه تحقق آرمان های تمدن اسلامی جهاد علمی است.

وی ادامه داد: اگر به جایگاه علم در فضای کاری توجه کنیم آنگاه بهتر می توان جهاد علمی را فهمید چرا که برای انجام کارهای جهادی باید مسئله را عمیق و ریشه ای حل کرد و بدون پشتوانه علمی نمی توان کاری انجام داد.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان توضیح داد: گاهی تلاش های علمی با محدودیت هایی مواجه می شود، برخی از این محدودیت ها خودساخته و برخی نیز تحمیلی است.

وی با بیان این که در فضای عادی و آزمایشگاهی کار علمی را به راحتی می توان پیش برد، عنوان کرد: در فضایی که تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی است، نمی توان به راحتی کار علمی انجام داد از این رو در این فضا جنبه ی جهادی بودن کار علمی برجسته می شود به این معنا که کار علمی به دلیل مواجهه شدن با محدودیت ها از حالت عادی خارج شده و جهد ،کوشش، مبارزه و فعالیت بیشتری را می طلبد.

بابایی تشریح کرد: گاهی محدودیت ها در جامعه وجود ندارد و از بیرون به ما اعمال می شود یعنی یک اعتقاد مبنایی وجود دارد مبنی بر این که علم باید در اختیار افراد خاصی باشد و اگر کسی بخواهد در این عرصه قدم بگذارد او را حذف می کنند تا نتواند وارد حیطه علمی شود.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر در بسیاری از ارگان های اجرایی چه زیر مجموعه دولت و چه خارج از زیر مجموعه دولت تمام ارگان هایی که کار اجرایی انجام می دهند به کار علمی اعتقاد ندارند و تنها به دنبال این هستند که کار دیده شود.

وی عنوان کرد: همچنین در خارج از کشور نیز به طور صریح عنوان شده است  که شما علم را باید در حیطه ی خاصی داشته باشید از این رو برای آنکه علم به دست کشورمان نیفتد چه از نظر معاهدات بین المللی و چه در حیطه ی عمل کارهای متعددی انجام می دهند برای مثال در معاهده ی ان پی تی در تقسیم بندی کشورها، کشورها را به دارا و ندار تقسیم بندی می کند.

بابایی عنوان کرد: در این ۱۰ ماده “ان پی تی” کشورهای ندار هیچگاه قرار نیست به جرگه ی کشورهای دارا اضافه شوند و همیشه ندار باقی می مانند و باید علم کشورهای دیگر را مصرف کنند.

جهاد علمی ادبیات مورد نیاز کشور و دانشجوی ایرانی است

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشریح کرد: در حیطه ی عمل نیز  بازخورد حرکت های علمی، سیاسی می شود و اقدامات حذفی در رابطه با پیشرفت های علمی صورت می گیرد از جمله  با هدف قرار دادن مجموعه های علمی یا با ترور افراد دانشمند به دنبال این هستند که علم به دست کشورها نیفتد.

وی تاکید کرد: اقدامات علیه مجموعه ها و افراد علمی نشان می دهد که انجام کار علمی جهاد محسوب می شود چرا که کوشش و تلاش بیشتری نسبت به شرایط عادی می طلبد از این رو ” جهاد علمی” ادبیاتی است که نیاز کشور و دانشجوی ایرانی است.

بابایی توضیح داد: در جهاد علمی باید آماده ی هرگونه تهدید و اقدامی بود و از آنجایی که علم با واژه جهاد گره می خورد اعتقاد محکمی می خواهد تا کار جهاد علمی انجام شود از این رو اگر جهاد با اعتقاد و مبنا ساخته شود تا  قدم گذاشتن در مسیر تحقق تمدن اسلامی برای کشور میسر شود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان  گفت: اکنون در مسیر تحقق تمدن اسلامی در حال ترسیم مراحل هستیم، نقشه راه کشیده شده، همچنین راهنمایی ها و راهبری ها صورت گرفته اما باید از جهد و کوشش استفاده کنیم تا بتونیم فضا را پایه گذاری کرده و با پتانسیل دانشجویی راه را پیش ببریم.

مجاهدت علمی دانشجویان برای رسیدن به اهداف کشور از ضروریات است

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تلاش دانشجویان در برهه ی کنونی برای تحقق تمدن اسلامی و جبران کمبودها و عقب افتادگیهای کشور از طریق جهاد علمی گفت: جهد و کوشش برای رضای خدا، صادقانه و خالصانه در هر جبهه ای که نیاز باشد موثر است.

وی ادامه داد: یکی از این جبهه ها جبهه ی علم وفناوری است به خصوص در زمانه ی کنونی جهاد علمی و فناوری یک نیاز اصلی کشور است چرا که علم قدرت آفرین و  اقتدار آفرین است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: اگر بخواهیم کشورمان به جایگاهی برسد و در عرصه ی بین الملل اقتدار داشته باشد و در درون کشور دارای انسجام وامنیت ملی و اقتصاد خوبی باشیم دانشجویان باید در عرصه ی علم و فناوری تلاش کنند.

زاهدی اظهار کرد: مجاهدت علمی دانشجویان برای رسیدن به اهداف کشور از ضروریات است اما این مجاهدت حتما باید با توکل به خداوند و برای رضایت خداوند و خلق باشد ضمن این که منیت ها باید کنار رود در این راه با از خودگذشتگی قدم برداشت.

شهید فخری زاده الگوی تمدن نوین اسلامی است

وی شهید از شهید فخری زاده به عنوان الگوی تمدن نوین اسلامی یاد کرده و  افزود: شهید فخری زاده، شهید شهریاری، شهید رضایی و سایر شهدای هسته ای نمونه ای از افرادی بودند که در راه علمی جهادگونه قدم برداشتند ، این شهدا اگر چه می دانستند در راهی که قدم برداشته اند خطر آن ها را تهدید می کند اما همچون رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس این خطرات را به جان خریدند تا بتوانند اقتدار کشور را رقم بزنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  عنوان کرد: فارغ از آنچه که برجام بر سر کشورمان آورد اما مجاهدت های علمی دانشمندان و جوانان این مرز و بوم سبب شده که ایران در بحث های هسته ای، موشکی و سیستم دفاعی مقتدر باشد.

زاهدی تاکید کرد: خواهش من از نسل جوان و دانشگاهی این است که خودشان را عجین و آمیخته با مجاهدت علم و فن آوری کنند و برای اقتدار بخشی به کشور تلاش کنند.

هدف انجام کار برای دانشجوی انقلابی مهم است

محمد رضا چاووشیان یکی از دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان است او همزمان با تحصیل مشغول به کار بوده است و در شرکت دانش بنیان به تولید تجهیزات ابراز دقیق برای اتوماسیون های صنعتی پرداخته است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تلاش دانشجوی انقلابی در تحقق آرمان های تمدن اسلامی گفت: تفاوت دانشجوی انقلابی با دانشجوی عادی در دو مورد از جمله میزان تلاش و هدف  است.

چاووشیان ادامه داد: دانشجوی انقلابی در واقع با نهایت تلاش خود در راه پیشرفت انقلاب اسلامی می کوشد و از فرصت هایی که در اختیار دارد بیشترین بهره برداری را می کند.

این مخترع عنوان کرد: با توجه به این که هدف انجام کار برای دانشجوی انقلابی مهم است اگر دانشجو هدف خود را حل مشکلات کشور خود قرار دهد موجب می شود به نفع کشور و نظام گار بردارد.

وی اظهار کرد: یک دانشجوی انقلابی همزمان با تلاش های علمی که می کند باید به تقویت بنیه ی اعتقادی خود نیز اهتمام ورزد و تلاش های خود را در جهت آرمان های انسانی، اسلامی و کشورش قرار دهد.

چاووشیان ادامه داد: موارد زیادی است که اگر چه فعالیت های علمی شاخصی بودند اما در اثر فقدان اخلاق و انسانیت و اعتقادی که باید وجود داشته باشد در جهت موارد غیر انسانی و استعماری به کارگیری شده اند از جمله اختراع بمب اتم را می توان مثال زد.

وی به جهادگر علمی اشاره کرد و توضیح داد: در آموزه های اسلامی جهاد نوع خاصی از تلاش است که در برابر دشمن انجام می شود از این رو جهاد علمی نیز تلاشی است علمی که در برابر اقدامات دشمن انجام می شود و از آنجا که دشمن از پیشرفت های علمی و توانایی ها به عنوان یک سلاح قوی استفاده می کنند از این رو بسیاری از کشورهای محروم را از طریق تحریم و محدودیت ها عقب نگه داشته اند.

جهادگر علمی به دنبال خنثی کردن محدودیت ها است 

این مخترع توضیح داد: جهادگر علمی تلاش می کند تا محدودیت ها را خنثی کند و با کسب دانش و بهره برداری از دانش برای دفاع از کشور در برابر دشمن استفاده کند ضمن این که رهبر انقلاب بارها جوانان و دانشجویان را به کسب دانش و علوم روز فراخوانده است از این رو این تکلیف رهبری مسئولیت دانشجویان و جوانان را بیشتر می کند.

وی به شهید محسن فخری زاده به عنوان جهادگر علمی اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به شهدا مخصوصا شهید فخری زاده شهید شاخص علمی می تون از کلام خود شهید استفاده کرد، او در یکی از سخنرانی های خود اشاره می کند انسان برای این که شهید بشود باید شهید زندگی کند این جمله را در صحبت های سردار دلها شهید حاج قاسم نیز شنیده ایم.

چاووشیان افزود: در آموزه های اسلامی به شخصی شهید می گویند که در راه خدا تلاش می کند، ارزشمندتری و آخرین سرمایه خود یعنی جانش را فدای این راه می کند پس می توان گفت برای شهید بودن باید دو عامل قدم گذاشتن در راه خدا و ایثار داشته های خود باید در افراد باید وجود داشته باشد.

این مخترع اظهار کرد: یک جوان انقلابی اگر سرمایه خود مانند جوانی، سرمایه و فرصت های زندگی را در راه خدا و نظام اسلامی فدا کند می تواند این امید را داشته باشد که عاقبتش ختم به شهادت شود و جزو سعادتمندان دنیا و آخرت شود.

چاووشیان تشریح کرد: به اعتقاد بنده حتی اگر کسی به صورت مستقیم همچون شهید فخری زاده و سلیمانی شهید نشود اما در راه علم جهاد کند خداوند اجر شهدا را به او نیز می دهد.

انتهای پیام/