در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و با توجه به شیوع بیماری کرونا، آموزش دانش آموزان و دانشجویان در بستر فضای مجازی خواهد بودغ این در حالی است که برخی از نقاط استان کرمان با مشکل آنتن دهی ضعیف مواجه هستند که این مسئله مشکلات بسیاری را برای محصلان و خانواده های آنان به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل به نقل از راه آرمان؛ بیش از ۵۷۰  روز از اعلام رسمی اولین مورد ابتلا به بیماری کرونا در کشور می گذرد. بیماری که از ووهان چین میهمان ناخوانده کشورهای مختلف از جمله ایران شد و شرایط متفاوتی از زندگی را برای مردم پدید آورد. تحصیل در فضای مجازی از جمله شرایط متفاوتی است که ارمغان شیوع کروناست؛ دور شدن تجمعات موجب شد تا فضای آموزش سنتی به آموزش مجازی تبدیل شود حال با گذشت یک سال و شش ماه از این شرایط به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های مناسب، مشکلاتی برای خانواده ها، کادر آموزش و به ویژه دانش آموزان ایجاد شده است.

استان کرمان، پهناورترین استان کشور به بهشت معادن معروف است و دارای ظرفیت های خدادادی فراوانی است؛ اما محرومیت در برخی از نقاط این استان بیداد می کند. یکی از مسائلی که در این استان غنی، در برخی از نقاط وجود دارد وضعیت نامناسب ارتباطات است، این در حالی است که با توجه به شیوع بیماری کرونا آموزش مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار می شود و بر همین اساس به دلیل برگزاری کلاس های درس در سامانه شاد و فضای مجازی توجه به زیر ساخت های ارتباطی امری بسیار مهم است. در سال تحصیلی گذشته دانش آموزان در برخی از مناطق جهت دریافت و ارسال مطالب آموزشی ناچار بودند که در نقاط حادثه خیر روستاهای خود حضور پیدا کنند.

مشکلاتی به جای مانده از تدبیر و امید هشت ساله

پی پر از ساکنین اهالی روستای صعب العبور زیارت شاه از توابع شهرستان ریگان در گفتگو با خبرنگار ما؛ ضمن گلایه از مسئولان مخابرات استانی گفت: دانش آموزان این روستای محروم برای تحصیل از کمبود ها رنج می برند، این روستا ۷۰ کیلومتر از شهرستان فاصله دارد و با توجه به اینکه برگزاری کلاس ها نیز امسال به صورت مجازی است

وی با بیان اینکه  این روستا سالهاست از اینترنت پر سرعت برخوردار نیست، تصریح کرد: متأسفانه مشکل اینترنت در مناطق عشایری شهرستان ریگان در دولت آقای روحانی بر طرف نشده و امیدواریم این معضل در دولت آیت الله رئیسی برای همیشه حل شود.

فلاحی از شهرستان قلعه گنج گفت: از زمانی که کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود، در ابتدا مسئله هزینه بر بودن کلاس ها مطرح می شود؛ چرا که ما مجبوریم ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بابت خرید اینترنت هزینه کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عدم اتصال به کلاس گاهی از سوی ما و گاهی از سوی اساتید رخ می دهد که این مسئله تمام شدن حجم اینترنت را در پی دارد و این مسئله موجب می شود که فرد دیگر مایل نباشد که کلاس ها را ادامه دهد؛ همچنین گاهی ما موفق به ارسال تکالیف خود نمی شویم و این مسئله موجب پائین آمدن نمرات ما می شود.

وقتی سهم دانش آموز از آموزش مجازی رفتن به بالای دیوار می شود

سالاری یکی از دانشجویان منوجانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضعیت نت در شهرستان منوجان مخصوصا روستاها از جمله شهرک امام خمینی(ره)، حسین آباد، تجدانو و… اصلا مناسب نیست و با شروع سال تحصیلی و مجازی بودن کلاس های درس این قشر دانش آموز و دانشجو با مشکل جدی نبود نت برخوردار هستند.

فاطمه محمدی یکی دیگر از دانشجویان منوجانی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: چند روزی اینترنت روستای سررأس مشکل پیدا کرده است و متأسفانه ما از داشتن اینترنت همراه اول نیز محروم هستیم.

محمد دانشجوی ترم ۷ رشته ادبیات که در روستای رحمت آباد فهرج زندگی می کند در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: از آغاز کرونا با توجه به نبود زیرساخت های مناسب ارتباطی دچار چالش های زیادی در بحث یادگیری مطالب کتب درسی شده و آموزش مجازی را به سخت پشت سر میگذراند.

همچنین امیرعباس دانش آموز کلاس چهارم مدرسه روستای شورآباد درد دل زیادی پیرامون وضعیت نامناسب اینترنت در این روستا دارد بطوریکه بیان می دارد: سهم من از آموزش مجازی رفتن به بالای دیوار و نقاط با ارتفاع زیاد است تا بتوانم قدری از مطالب خانم معلم مون استفاده کنم.

درخواست روستاییان فهرج از دولت جدید برای ساماندهی اینترنت

وی گفت: از همه کسانی که صدای من را می شنوند درخواست دارم اینترنت پرسرعت در روستای ما راه اندازی کنند تا مشکلی از حیث استفاده از شبکه شاد نداشته باشیم.

روستای دهنو بهزادی یکی دیگر از روستاهای متضرر شده فهرج در استفاده از اینترنت پرسرعت است که در این رابطه تعدادی از والدین خواستار توجه دولت جدید به وضعیت نابسامان اینترنت در روستای خود داشتند. این والدین با ابراز نگرانی از آینده درسی فرزندان خود بیان داشتند: از آغاز کرونا فرزندان ما از تحصیل فاصله زیادی گرفتند چرا که اینترنت در این روستا جوابگوی آموزش مجازی نیست.

همچنین اهالی روستای محمدآباد دهگاوی نیز از نبود اینترنت پرسرعت در روستای خود گلایه های بسیاری داشتند که در این رابطه اهالی روستا بیان میدارند از زمانی که محدودیت برا تحصیل دانش آموزان مطرح شده و برای ادامه تحصیل به فضای مجازی روی آورده اند تمام فرزندان ما با مشکل مواجه هستند.

شهیکی از والدین دانش آموزان در این رابطه میگوید: با هزار بدبختی برای فرزندان خود گوشی و تبلت تهیه کرده ایم اما یادگیری در فضای مجازی نیازمند داشتن اینترنت قوی است که ما در روستای محمدآباد دهگاوی از این امکان بی بهره ایم.

کلافگی محصلان شرق استان برای دسترسی به اینترنت مناسب

رازه نیز که دانشجو است پیرامون سختی های استفاده از آموزش مجازی می گوید: از زمان شیوع بیماری کرونا و برگزاری کلاس ها و امتحانات از طریق فضای مجازی گاهی اوقات برای امتحانات به کلی با قطع بودن اینترنت مواجه هستیم و مجبوریم به روستاهای مجاور برویم تا برگزاری امتحانمان سر وقت باشد.

یکی از دانش آموزان که در شهرستان بم سکونت دارد در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: از دسترسی و کم باند بودن اینترنت کلافه شده ایم در بسیاری از نقاط شهر اینترنت از ۴G به H می رسد و از سوی دیگر هزینه های طرح های سیم کارت بسیار سرسام آور است و صدا کلاس ها مدام قطع و وصل می شود.

دیگر شهروند شهرستان بم در این خصوص گفت: با توجه به نیاز اینترنت در جامعه، اما بسیاری از مکان های مختلف شهرستان در بخش دهبکری که شامل روستاها نیز می شود با قطعی شدید اینترنت مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه دهستان دریجان که شامل ۱۲ پارچه آبادی است اصلا اینترنت وجود ندارد، عنوان کرد: همچنین در بخش آباد سید از منطقه آدوری تا روستای پشته شهیدی و در روستا میج و بندر نیز اینترنت نیست.

ابراز نگرانی اهالی روستاهای شمالی نرماشیر از نبود اینترنت و آنتن دهی ضعیف

این شهروند بمی ادامه داد: در منطقه حوزه سد نسا که شامل ده ها پارچه روستا است، نیز اینترنت وجود ندارد اما در منطقه ذیل با پیگیری شورا دکل مخابراتی وصل شده و نت جزئی ایرانسل دارند.

مشکل نبود اینترنت و آنتن دهی ضعیف، مردم روستاهای شمالی نرماشیر را نیز نگران کرده است. تنی چند از شهروندان این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه صدای ما را به گوش مسئولان برسانید، گفتند: ما اهالی روستاهای ترک آباد، حسین آباد درختی، دشت آباد، سیدآباد و … با نبود آنتن دهی حتی نمی توانیم تماس تلفنی برقرار ‌کنیم چه برسد که بخواهیم از اینترنت استفاده‌کنیم.

آنان بیان کردند: آنتن دهی به گونه ای ضعیف است برای برقراری تماس باید به سقف منازل خود برویم و در روستهای شمالی شهرستان نرماشیر حتی یک دکل از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول وجود ندارد و فرزندان ما نمی توانند از برنامه شاد استفاده کنند.

یکی از دانشجویان روستای شیرینک بخش گلزار شهرستان بردسیر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مردم روستا به خصوص دانش آموزان و دانشجویان از نظر اینترنت به شدت دچار مشکل هستند خانواده ها توان خرید مودم و استفاده از سرویس ADSL را ندارند و اینترنت همراه نیز در روستا آنتن دهی ندارد و به ندرت گاهی E می شود.
پوشش ضعیف اینترنت در ۸۰ درصد روستاهای فاریاب

وی افزود: بارها در رابطه با این موضوع به دهیاری و سایر مسئولان حتی اداره مخابرات شهرستان مراجعه کردیم ولی پاسخ دادند که فعلا برنامه ای برای اینترنت همراه روستاها وجود ندارد.

این بانو  دانشجو تاکید کرد: متاسفانه در این شرایط کرونا وضعیت تحصیلی ما به شدت سخت شده است و البته در تمام روستاهای شهرستان همین وضع است.

پناهی یکی دیگر از شهروندان استان کرمان که در شهرستان فاریاب ساکن است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، وضعیت شهرستان فاریاب از لحاظ پوشش شبکه اینترنت بسیار ضعیف است؛ به طوری که به جرات می توان گفت ۸۰ درصد روستاهای شهرستان و حتی خود شهر فاریاب مشکل اینترنت دارند.

وی با اشاره به اینکه امام جمعه شهرستان در خطبه های نماز جمعه دو هفته قبل از مسولین خواست تا در این زمینه چاره اندیشی شود، اظهار کرد: در بسیاری از ساعات روز قطعی اینترنت داریم، بقیه ساعات نیز بسیار ضعیف است و چنانچه قطعی برق و باد و بارندگی داشته باشیم که دیگر اینترنت تا چند قطع است.

آموزش لب جاده ای؛ ارمغان نبود اینترنت مناسب برای دانش آموزان

یکی از اهالی روستای طرز شهرستان راور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در آنتن دهی تلفن همراه و دسترسی به اینترنت خیلی مشکل داریم، گفت: با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی، دانش آموزان و دانشجویان دچار استرس و نگرانی برای دروس خود شده اند.

وی ادامه داد: از سوی شورای اسلامی روستا و دهیاری و مسئول مخابرات عنوان شده است که چنانچه یک دکل در روستا نصب و تجهیزات تلفن ثابت برای خط جدید و مودم آورده شود مشکل مرتفع خواهد شد اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

این بانو ابراز کرد: مشکل اینترنت در روستای ما به حدی است که سال گذشته دانش آموزان برای دسترسی به اینترنت  مجبور بودند تا لب جاده و منطقه خاصی که فقط در آنجا اینترنت قابل‌دسترسی است، بروند که این مسئله خطرآفرین است و همچنین در فصل سرما این سختی چند برابر است.

انتهای پیام/