نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نداشتن تابعیت و اقامت در کشورهای دیگر را به شروط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اضافه کردند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱ این طرح در ارتباط با شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با ۱۹۳ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سید محمود نبویان با ارائه پیشنهادی درباره اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱ طرح مذکور درباره شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری گفت: واژه تابع ایرانی در این بخش ابهام دارد، کسی که تابعیت کشورهای دیگر را داشته باشد، می تواند تابعیت ایران هم داشته باشد، لذا با توجه به حضور افراد دوتابعیتی و سه تابعیتی در این دولت، این واژه نمی تواند نافی نداشتن تابعیت دیگر کشورها باشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم این بند باید اصلاح شود.

ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه نیز پیشنهاد رفع ابهام در ارتباط با همین بند را مطرح کرد و گفت: نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال به تنهایی کفایت نمی کند، لذا داوطلبان ریاست جمهوری باید سابقه اقامت در سایر کشورها را نیز نداشته باشند.

در ادامه نمایندگان با رفع ابهام مطرح شده از سوی نماینده کرمانشاه نیز با ۱۵۲ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس اصلاحات صورت گرفته در جزء ۲ بند الف ماده ۱ این طرح “ایرانی الاصل و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز آن (کارت سبز / Green Card) کشورهای دیگر در گذشته و حال” از شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری به شمار می آید.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خانه ملت