در شهرستانی قرار داریم که شغل اکثریت مردم کشاورزی و عمده محصول این شهرستان خرماست که هرساله به قیمت‌های اقلامی که به خرما وابسته است ازجمله کارتن افزوده می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل؛ در شهرستانی قرار داریم که شغل اکثریت مردم کشاورزی است و عمده محصول این شهرستان خرما است. هرساله به قیمت‌های اقلامی که به خرما را وابسته است افزوده می شود.

بحث بسته بندی در فروش محصول از ارزش فراوانی برخوردار است، اما چه بگویم با بالا رفتن قیمتهای کارتن و کمیاب شدن آن برای بسته بندی محصول خرما، کشاورزان را مجاب می‌کند که به صورت سبدی و با زیر قیمتِ بازار دسترنج یک ساله خود را به دلالان بفروشند.

زمانی که پای حرف های دل مردم مینشینی از مشکلاتی میگویند که دردی است که از اعماق وجودشان فریاد میزند و درخواست کمک میکنند.

به جمع تعدادی از نخل داران دعوت شدم تا شاید بتوانم صدایشان را به گوش مسئولین برسانم تا شاید به کمک شان بشتابند.

آقای نعمتی یکی از نخلداران شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: یکسال زحمت می کشیم تا میوه درخت مان ثمر بدهد تا از آن بهره ببریم اما افسوس سود دسترنج یکساله ما به جیب دلالان میرود.

وی افزود: تا زمانی که خرما را برداشت میکنیم، برای مردم منطقه و شهرهای مجاور اشتغال زایی داریم.

 


همچنین او از مسئولین شرکت تعاونی تقاضا کرد: دراین زمینه کشاورزان را مورد حمایت خود قراردهدتا کارتن به قیمت کمتری به دستشان برسد.

آقای شهریاری یکی دیگر از باغداران زحمتکش شهرستان گفت: در شهرستان ما هیج کارخانه ای برای فرآوری محصول خرما وجود ندارد.


وی بیان کرد: وظیفه ی ما فقط این است زحمت بکشیم اما سود هنگفتی در جیب دلالانی میرود که از مامحصول را با قیمت کمی میخرند.

آقای آبیار نیز یکی دیگر از صدها کشاورز ریگانی است که از آفت هایی که مثل خوره به جان محصولاتشان می افتد سخن به میان می آورد، از خشکیدگی که برای محصولاتش اتفاق می افتد میگوید.


همچنین او اظهار کرد: بیمه در مقابل این مشکلاتی که برای محصولات پیش می آید مبلغ ناچیزی را متقبل میشود که اصلا زیانی که کشاورز مورد تحمل شده را جبران نمیکند.

او افزود: با توجه به این شرایط اقتصادی نابسامان کشاورزان از برخی از دلالان پول قرض میکنند تا محصولات را جمع آوری کنند و دلالان هم از این موضوع سوءاستفاده میکنند و آنهارا مجبور میکنند که محصول خرمایشان را به آنها بفروشند.

وی درپایان از مسئولین شهرستان تقاضا کرد: بر ورودی و خروجی های شهرستان نظارت داشته باشند، زیرا استان و شهرستان های مجاور از محصولاتی نامرغوب برخوردار هستند که محصول ضعیف و درجه ۳،۴خود را با نام محصولات درجه۱شهرستان به فروش میرسانند که وجهه ی خوبی برای شهرستان ندارد.

 

انتهای خبر/حسین دانش