مسافرت‌ها در تعطیلات نوروزی در شهرهایی که نارنجی و قرمز نیستند، همراه با نگرانی هایی برقرار است، چراکه کرونا همچنان می تازد، بنابراین می طلبد که مردم به پروتکل های بهداشتی توجه کنند تا از این ویروس کشنده در امان بمانند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل به نقل از عصرهامون؛ محدودیت‌های تردد در شهرهای نارنجی و قرمز پابرجاست اما مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تاکید دارند که مسافرت و دید و بازدید در ایام کرونایی امسال نباید انجام شود و مردم امسال عید را در منازل و شهر خود بمانند تا از کرونا و نوع جهش یافته آن در امان باشند.

آری کرونا همچنان می تازد و مسئولان حوزه بهداشت و درمان نگران وخیم شدن وضعیت سایر شهرها با انجام سفرهای نوروزی هستند، مردم نیز دغدغه دارند که مبادا با افزایش سفرها در دام کووید ۱۹ و کرونای انگلیسی بیفتند و شیرینی نوروز به کامشان تلخ شود.

با توجه به این مهم و برقراری سفرهای نوروزی در بسیاری از شهرهای ایران، می طلبد که مردم برای در امان ماندن از این میهمان ناخوانده که بیش از یکسال است، جولان می دهد و قصد رفتن ندارد، نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا سفرهای به یادماندنی‌تری داشته باشند.

به همین منظور با یکی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان گفت و گویی انجام شد تا با اهدای توصیه های ویژه در پیشگیری از ابتلای افراد بیشتری به کرونا سهیم باشیم و به رسالت خود عمل کنیم.

ضرورت کاهش ترددهای بین شهری و پرهیز از سفرهای غیر ضروری

مسعود فیروزکوهی، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد:  با توجه به این که این روزها شاهد سفر بسیاری از هموطنان هستیم نیاز است که به پروتکل ها و الزامات بهداشت و سلامت به منظور  انجام هوشمندانه سفر توجه شود.

وی ضمن توصیه به عموم جهت کاهش ترددهای بین شهری و پرهیز از سفرهای غیر ضروری، با اشاره به پروتکل حمل و نقل زمینی گفت: مسافرانی که با وسیله نقلیه شخصی بین شهرها تردد می کنند، توصیه می شود که قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کرده و داخل خودرو و دستگیره های در را نظافت و گند زدایی کنند.

وی ادامه داد: قبل از سفر به همراه داشتن اقلام بهداشتی حفاظت شخصی شامل دستکش یکبار مصرف، ماسک، محلول ضدعفونی دست، دستمال کاغذی اطمینان حاصل کرده و در هنگام سوخت گیری در جایگاه های ارائه سوخت از ماسک و دستکش استفاده کنید.

این کارشناس اضافه کرد: در سفرهای کوتاه از مواد غذایی سبک از پیش تهیه شده در منزل استفاده و در سفرهای طولانی فقط در واحدهای بین راهی تحت نظارت سازمان گردشگری توقف کنید، پس از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شست و شو دهید و خشک یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید.

وی گفت: پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده یا ورود به خودرو، بسته بندی آن را گندزدایی و جهت پرداخت عوارض بزرگراهی ترجیحا از روش های الکترویکی استفاده کنید.

فیروزکوهی با اشاره به دستورالعمل های بهداشتی در استفاده از خودروهای سواری بین شهری، اظهار کرد: قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل و داخل خودرو و دستگیره های در را نظافت و گند زدایی کنید، مسافران و رانندگان در طول سفر از ماسک استفاده کنند.

چگونگی تهیه بلیط و استفاده از ناوگان عمومی

وی با بیان این که مسافران تا حد ممکن از روش های اینترنتی برای خرید بلیط اقدام کنند، افزود: در استفاده از اتوبوس های بین شهری نظافت، شست و شو و گندزدایی اتوبوس ها پس از هر سفر و توقف در توقفگاه پایانه ها به وسیله مواد ضد عفونی مورد تایید وزارت بهداشت الزامی است، در صورت امکان با توجه به تعداد مسافر و ظرفیت خودرو، افراد با فاصله ایمن در اتوبوس جانمایی شوند.

این کارشناس ادامه داد: ارائه هر نوع نوشیدنی و خوراکی به مسافران فقط به صورت بسته بندی مجاز است، بسته های اقلام، خوراکی ها و نوشیدنی ها باید گندزدایی شود تا امکان انتقال آلودگی به مسافران وجود نداشته باشد، همچنین تهویه خودرو همواره روشن باشد.

به گفته وی، در جعبه کمک های اولیه اتوبوس علاوه بر اقلام همیشگی، تعدادی ماسک، دستکش و ماده ضد عفونی قرار داده شود، راننده، کمک راننده و خدمه موظف به استفاده از ماسک هستند و در هنگام سرویس دهی و توزیع مواد غذایی یا نوشیدنی به مسافران یا تحویل چمدان ها و اخذ بلیط باید از دستکش استفاده کنند.

فیروزکوهی با تاکید بر استفاده از ماسک و دستکش در هنگام سوخت گیری، گفت: در صورت مشاهده مسافر با علائم کرونا به وی ماسک و دستکش ارائه شود، مسافران جهت افزایش اطمینان و ایمنی در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی افزود: مسافران تا حد ممکن از خریدهای اینترنتی استفاده یا در هنگام تهیه بلیط از گیشه ها ضمن رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی گیشه، ماسک و دستکش داشته باشند، در سالن های انتظار نیز با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره ها یا لبه صندلی های عمومی خودداری کنند و در صورت تماس دست، آن را شست و شو دهند.

ماسک و دستکش فراموش نشود

این کارشناس با تاکید بر این که در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید از ماسک و دستکش استفاده کنید، بیان کرد: تا حد ممکن از مواد بسته بندی برای میان وعده در سالن انتظار استفاده و از دراز کشیدن روی نیمکت ها خودداری شود، جهت اقامه نماز در نمازخانه های عمومی به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی است، پس از اقامه نماز دست ها را بشویید یا ضدعفونی کنید.

وی اضافه کرد: همچنین تا حد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگزاران در نمازهای فرادا توصیه می شود و از دراز کشیدن در نمازخانه نیز خودداری کنید، مدیران پایانه ها هم نسبت به نظارت بهداشتی در محل های استراحت و تجمع رانندگان، سرویس های بهداشتی عمومی، گندزدایی سالن ها و صندلی های انتظار، نمازخانه ها، بوفه های مواد غذایی، غرفه ها و اغذیه فروشی ها اهتمام ورزند.

فیروزکوهی ادامه داد: در استفاده از هواپیما نیز توصیه می شود که قبل از سفر از سلامت جسمانی خود و نداشتن علائم سرماخوردگی و به همراه داشتن اقلام بهداشتی، وسایل حفاظت شخصی شامل دستکش یکبار مصرف، ماسک و محلول ضدعفونی دست اطمینان حاصل کنید، پس از استفاده از سرویس های بهداشتی هواپیما دست خود را طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شست و شو دهید.

به گفته وی، در صورت امکان با توجه به تعداد مسافر و ظرفیت پرواز، افراد با فاصله ایمن در هواپیما جانمایی شوند، خدمه در طول پرواز از ماسک و دستکش استفاده کنند و نظافت و گندزدایی هواپیماها پس از هر سفر و توقف به وسیله مواد ضد عفونی مورد تایید وزارت بهداشت الزامی است.

بایدها و نبایدهای سفر با هواپیما

این کارشناس با تاکید بر ارائه هر نوع نوشیدنی به مسافران به صورت بسته بندی، گفت: در جعبه کمک های اولیه هواپیما علاوه بر اقلام همیشگی، تعدادی ماسک، دستکش و ماده ضد عفونی قرار داده و در صورت مشاهده مسافر با علائم کرونا به وی ماسک و دستکش ارائه شود و مسافران به منظور افزایش اطمینان و ایمنی در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی ادامه داد: مسافران گرامی در هنگام اخذ کارت پرواز و گذر از گیت بازرسی یا محل های کنترل مدارک در ورودی سالن ترانزیت ضمن رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی کنترل، از ماسک و دستکش استفاده و در سالن های انتظار با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره ها یا لبه صندلی های عمومی خودداری کنند و در صورت تماس دست، دست ها را شست و شو دهند.

فیروزکوهی افزود: در زمان انتقال مسافران به محل سوار شدن به هواپیما به وسیله اتوبوس به ظرفیت مناسب آن توجه و از ازدحام جمعیت جلوگیری شود، پس از تحویل بار و چمدان از نقاله های فرودگاه حتما دست ها را طبق پروتکل شست و شو دهید.

وی با بیان این که ضروری است که در ورودی سالن های فرودگاه و مجاور آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب شود، گفت: در استفاده از قطار نیز باید این پروتکل ها و دستورهای بهداشت و سلامت به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه شود.

انتهای پیام/