دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم با بیان اینکه بانک اطلاعاتی مجرمین خطرناک وسابقه دار در بم تشکیل شده است ،گفت: طرح کنترل مجرمان خطرناک در راستای پیش گیری از وقوع جرم تشدید می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار نخل؛محمد ضیاالدینی در جلسه پیش گیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان بم بیشترین آمار خشونت شهرستان را ضرب و جرح ناشی از هیجانات جوانی که اکثرا در نتیجه مصرف مشروبات الکلی است اعلام کرد و گفت: متاسفانه آمار نزاع های خانوادگی خصوصا بین زوجین در حال افزایش است.

وی در رابطه با علل و عوامل خشونت گفت: نداشتن مهارت اجتماعی و ناتوانی در تطبیق رفتار با الگوهای متعارف جامعه تربیت ناصحیح و نظارت ضعیف خانواده ها بر فرزندان،مشکلات معیشتی و محیط نامناسب خانواده و وجود فاصله طبقاتی از جمله عوامل خشونت است.

این مقام قضائی اعلام کرد:آمارها بیانگر این مطلب است که بیشتر قتل های به وقوع پیوسته در سال جاری در شهرستان بم ناشی از اختلافات خانوادگی بوده است.

وی بر نقش مصرف مشروبات الکلی در وقوع بزه های خشن تاکید کرد و گفت:یکی دیگر از عواملی موثری که در افزایش خشونت موثر است بحث فضای مجازی و تولید محتواهای خشونت آمیز و استفاده نادرست کودکان و دانش اموزان از این ابزار است.

این مقام قضائی با تاکید بر نقش فضای مجازی در الگوسازی منفی یا مثبت گفت: لازم است اولیاء و خانواده ها در ورود و استفاده از فضای مجازی کنترل بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند چرا که تاثیر رسانه نامحسوس بوده و در ضمیر ناخودآگاه افراد و به صورت بلندمدت می باشد.

وی با تاکید بر مسئله حجاب و عفاف و نقش خانواده ها در امر پیشگیری از وقوع جرم، بیان کرد: سهل انگاری در مسئله حجاب و عفاف و عدم کنترل رفتارهای نوجوانان در برقراری روابط نامشروع باعث قبح زدائی از این اعمال می گردد.

وی یادآور شد: عمده پرونده های آدم ربایی در شهرستان مربوط به معاملات نامشروع مواد مخدر می باشد.

دادستان بم در خصوص راهکارهای پیشگیری از خشونت،گفت: برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانش آموزان و والدین با محوریت عوارض، آثار و علت خشونت و تاثیر مسائل اخلاقی و پایبندی به مبانی اسلامی و اخلاقی در کاهش جرم ضرورت دارد.