علی رغم تولید بیش از ۳۰ هزارتن خرما توسط کشاورزان فهرجی‌ در سال، لیکن این محصول با برند مناسب بسته بندی و توزیع نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، به نقل از راه آرمان؛ فهرج سومین شهرستان استان کرمان از حیث تولید خرما است که سالانه بیش از ۳۰ هزار تن از این محصول توسط کشاورزان برداشت می شود.

محصولی که علیرغم تولید با میزان اعلامی توسط کشاورزان بومی، اما با برند مناسب بسته بندی نشده و سال هاست نخلداران منطقه خرمای خود را با استفاده از برندهای شهرستان بم بسته بندی و روانه بازار می کنند.

بی شک امروزه یکی‌ از راه های شناختن هر منطقه به سایر هموطنان و‌ حتی کشورهای خارجی معرفی آن شهرستان با استفاده از محصولات بومی خود است. اینکه خرمای فهرج با برند سایر شهرستان ها وارد بازارهای داخلی و خارجی می شود نوعی ضعف بزرگ محسوب شده که مسئولان باید نسبت به بسته بندی آن با استفاده از برند مناسب اقدام کنند.

در همین رابطه یکی از کشاورزان فهرجی طی گفتگو با خبرنگار ما با ابراز گلایه از پایین بودن نرخ فروش خرما گفت: ما هر ساله برای برداشت خرما بسته بندی آن را از سایر شهرستان ها تهیه می کنیم چرا که تاکنون هیچ گونه بسته بندی اختصاصی و برند مناسب برای خرمای فهرج در نظر گرفته نشده است.

همچنین یکی دیگر از کشاورزان پیرامون مبحث نبود برند مناسب برای خرمای فهرج بیان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه فهرج برند لازم برای بسته بندی را ندارد خرمای کشاورزان منطقه به کشور پاکستان منتقل و در آنجا با بسته بندی و برند متفاوت آن را در بازار داخلی و خارجی به فروش می رسانند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا آقاملایی امام جمعه فهرج نیز در نماز جمعه این هفته ضمن دفاع از مظلومیت کشاورزان گفت: کشاورزان در فهرج مظلوم هستند چرا که خرمای آنان قیمت و برند مناسب ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان فهرجی سختی های زیادی را در راه برداشت خرما متحمل می شوند، عنوان کرد: مسئولان ذیریط هر چه سریعتر نسبت به بحث قیمت خرما و برندسازی این محصول چاره اندیشی کنند و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار بدهند.

اقدامی که می تواند در وهله  اول قیمت خرمای کشاورزان را دستخوش تغییراتی کند و سپس بحث بسته بندی آن با برند مناسب با جدیت مورد پیگیری قرار بگیرد.

یادمان نرود برند ویژه بسته بندی خرما برای هر شهرستان لازم و‌ ضروری است تا بتوان زحمت کشاورزان را با نام مختص فهرج به سایر نقاط کشور و حتی بازارهای خارجی صادر کرد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت، ایجاد کارخانه‌ یا کارگاه های تولید بسته‌های مناسب خرما با برند فهرج‌ است تا از این طریق هم‌ نام این شهرستان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و در کنار آن فرصت های شغلی مناسب برای جوانان‌ بومی منطقه ایجاد شود.

امید که بزودی شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه  کشاورزی فهرج باشیم تا نخلداران علیرغم خشکیدگی خوشه ها، پایین بودن نرخ خرید خرما با برند مناسب‌ محصول خود را بسته بندی و به بازار داخلی و خارجی تزریق کنند.

انتهای پیام/