حسین اکبری فرد گفت: مردم صبور باشند، به احتمال زیاد در چند ماه آینده قیمت واقعی این سهام نمایان می شود، ارزش بازاری و ارزش دارایی آن به یک دیگر نزدیک شده و می تواند فرصت های بهتری را برای سهام داران فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل به نقل از راه آرمان، آزادسازی سهام عدالت و نحوه مدیریت آن به روش مستقیم فرصتی را برای سودجویان فراهم کرده است تا با قیمتی اندک دارایی مردم را چپاول کنند.

در این بین بانک ها با تنظیم وکالتنامه ای یک سویه برای فروش سهام عدالت ۳۰ درصد از سهم متقاضیان فروش این سهام را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان خریداری می کنند.

حال آنکه در پایین ترین حالت، ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی اینک بیش از ۷ میلیون تومان است و ۳۰ درصد از آن حدود ۲ میلیون تومان ارزش دارد و فروش آن به ارزش ۴۵۰ هزار تومان کلاه برداری بزرگی محسوب می شود.

حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نحوه اداره سهام عدالت سوالات متعددی در ارتباط با نحوه مدیریت این سهام توسط افراد به روش مستقیم و یا اداره آن توسط دولت همانند گذشته در جامعه مطرح است.

روش مدیریت مستقیم سهام عدالت سودآوری بیشتری نسبت به گذشته دارد

وی افزود: اولین سوال مربوط به گزینش بهترین روش برای اداره سهام عدالت است، در پاسخ به این پرسش می توان گفت افرادی که دارای دانش و اطلاعات کافی در حوزه فعالیت در بازار بورس هستند، می توانند روش مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

این کارشناس امور بانکی مطرح کرد: قطعا روش مستقیم مزایای بیشتری نسبت به روش غیر مستقیم دارد، در این روش افراد آزادی بیشتری دارند و در صورتی که نیازمند منابع پولی هستند، می توانند در یک فرصت مناسب سودآور آن را به فروش برسانند.

اکبری فرد یادآور شد: در روش غیر مستقیم صاحب سهام اختیاری به صورت مستقیم برای مدیریت سهام ندارد و نمی تواند از فرصت های مناسب برای بهره مندی از سود بیشتر استفاده کند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می شود افرادی که دانش معامله گری و سهام داری را دارند و می توانند از مشاوره خبره های این حوزه استفاده کنند و روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را به عنوان روشی سودآور انتخاب کنند.

ارائه قیمت پایین توسط کارگزاری بانک ها برای خرید سهام عدالت

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: در گام نخست دارندگان سهام عدالت می توانند ۳۰ درصد سهام خود را خرید و فروش کنند، در این راستا بانک ها به واسطه پذیره نویسی اقدام به خریداری این سهم ۳۰ درصدی می کنند.

اکبری فرد ادامه داد: در واقع خرید و فروش سهام عدالت توسط کارگزاری های بانک ها در بازار سرمایه خریداری می شود، از این رو به نظر می رسد قیمت واقعی سهم ۳۰ درصدی سهام عدالت بسیار بیشتر از قیمت پیشنهادی بانک ها باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این سهام به تازگی در اختیار صاحبان آن ها قرار گرفته است و هنوز امکان خرید و فروش کامل آن ها مهیا نشده است، قیمت واقعی پیدا نکرده است.

این کارشناس امور بانکی ابراز کرد: هر چند سهام عدالت افراد مختلف یکسان نبوده و مبالغ متفاوتی دارد، به عنوان مثال سهام عدالت فردی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان که مربوط به ۳۶ شرکت موجود در بازار سرمایه است، اکنون دارای ارزش دارایی بیش از ۷ میلیون تومان است.

شرایط عرضه و تقاضا به دلیل ابهاماتی که وجود دارد، قیمت واقعی را ارائه نمی کند

اکبری فرد گفت: این دارایی ممکن است بر اساس عرضه و تقاضایی که وجود دارد قیمت بازاری آن خیلی کم و یا بیش از حد مجاز شود، در حال حاضر شرایط عرضه و تقاضا به دلیل ابهاماتی که وجود دارد، قیمت واقعی را ارائه نمی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اذعان کرد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد به دلایل مختلف تمایل به فروش سهام خود دارند اما آگاهی کافی در این زمینه ندارند، از این رو پیش بینی می شود صف طولانی برای فروش سهام عدالت تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در واقع عرضه این سهام از تقاضایی که ممکن است برای آن وجود داشته باشد، بسیار بیشتر است از این رو قیمت را در یک حداقل پایینی نگه داشته است.

نزدیکی ارزش بازاری و دارایی سهام در چند ماه آینده

اکبری فرد توضیح داد: به احتمال زیاد در چند ماه آینده قیمت واقعی این سهام نمایان می شود، ارزش بازاری و ارزش دارایی آن به یک دیگر نزدیک شده و می تواند فرصت های بهتری را برای سهام داران فراهم کند.

این کارشناس امور بانکی افزود: غالب فروشندگان این سهام در شرایط کنونی دارندگان سهام عدالت از طبقات پایین جامعه هستند چرا که به این میزان پول نیاز دارند از این رو بیشترین زیان متوجه این افراد و اشخاصی که ارزش واقعی این سهام را نمی دانند، است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دستورالعمل هایی در ارتباط با آینده سهام عدالت پیش بینی شده بود تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد رانت برای گروه های خاص، شاهد تعدیل کاهش قیمت بازار بوده و ارزش واقعی این سهام بر همگان روشن می شد.

انتهای پیام/