نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کردند کمک به مستضعفین عامل بزرگ پیوند بین مردم است و انتظار می رود تا زمانی که این ویروس منحوس وجود دارد، همچنان مردم عزیز ما در عرصه ها حضور داشته باشند و تهیه و توزیع بسته های حمایتی را ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل به نقل از راه آرمان؛ بیش از ۵ ماه از شیوع بیماری کرونا در سطح کشور می گذرد و با توجه به شرایط حاکم و تعیین محدودیت ها برای مشاغل مختلف از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنان نیمه شعبان خود  رهبرانقلاب اسلامی به مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از کرونا اشاره کردند و  بیان کردند: افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌ منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم. ایشان همچنین با اشاره به برگزار نشدن جلسات عمومی دعا، توسل و سخنرانی در ماه مبارک رمضان امسال، آحاد مردم را به عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و در خانه‌ها و در میان خانواده‌ها توصیه کردند.

در این عرصه شاهد اقدامات بسیار موثر مردم و نهادهای مختلف و به ویژه نیروهای مسلح، سپاه و بسیج در فاز اول رزمایش همدلی و کمک مومنانه بودیم. با توجه به عدم پایان بیماری کرونا و همچنین شیوع بیشتر این ویروس در سطح کشور رهبر حکیم انقلاب در دیدار ویدئو کنفراسی با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ تیر ماه با ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد کرونا، همه را به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نیازمندان بار دیگر کشور را از طراوت کمک به قشر‌های ضعیف وخانواده‎های نیازمند سرشار کنند.

آیت الله محمد علی موحدی کرمانی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه مسئله تعاون، کمک های مالی و انفاق یکی از مسائل اساسی اسلام است که در متن دستورات مهم اسلام به این موضوع اشاره شده است، گفت: در روایات نیز آمده است که نماز در صورتی قبول است که همراه با زکات باشد، به این معنی که اگر فردی نماز خوب بخواند و رابطه اش را با خدا قوی کند اما به یاد فقرا نباشد؛ نماز این فرد قبول نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر کسی کمک مالی به سایر افراد انجام دهد اما در امر نماز کوتاهی کند؛ کمک های مالی او نیز قبول نخواهد بود، ادامه داد: خداوند نماز و زکات را با هم قبول می کند.

امام جمعه موقت کرمان بیان کرد: در قرآن کریم نیز آمده است که دارایی هایی که افراد سفیه مالک هستند را دست خودشان قرار ندهید؛ چرا که این پول را ضایع می کنند و قیام شما با این پول است؛ به این معنی که جامعه در صورتی می تواند رو پا بیاستد که مسئله مالی در کشور حل و به طبقه محروم توجه شود.

وی با بیان اینکه در جنگ نقش اصلی را رزمنده در میدان نبرد ایفا می کند، ادامه داد: اما در عین حال می بینیم که آیات مربوط به جنگ همراه با فداکاری در میدان و کمک های مالی برای امر جنگ است.

کمک به مستضعفین عامل بزرگ پیوند بین مردم است/ وظیفه سنگین نیروهای مسلح در رزمایش کمک مومنانه

آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به مسئله ربا و تأکید بر اینکه در روایات و آیات قرآن عنوان شده که این مسئله بسیار خطرناک است، اظهار کرد: ربا جنگ با خداست؛ چرا که پول در یک جا جمع و متورم می شود و در جای دیگر که مورد نیاز است، به دست فرد نمی رسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر اموال جامعه خوب تقسیم نشود و به همه نرسد، در جامعه فاجعه ایجاد می شود، تصریح کرد: از سوی دیگراگر روحیه انفاق و کمک در جامعه شکل گیرد، محرومین و مستضعفین خوشحال می شوند؛ چرا که کمک مالی با خود پیام محبت می آورد که این پیام موجب دلگرمی فقرا است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه کمک به مستضعفین عامل بزرگ پیوند بین مردم است، عنوان کرد: با انفاق بین مردم ضعیف و غنی پیوند برقرار می شود و در حالتی که اگر انفاق نباشد شکاف طبقاتی در جامعه فاجعه ایجاد می کند.

وی  با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور بیان کرد: ممکن است شرایط کاری برخی از افراد تحت تأثیر شیوع بیماری قرار گرفته و خانه نشین شده باشند و در نتیجه درآمدها پائین می آید و امکانات ضعیف می شود و از سوی دیگر گرانی های دارو که سرسام آور است فاجعه ایجاد می کند؛ بنابراین در این شرایط وظیفه دولت بسیار سنگین است.

آیت الله موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه در این شرایط توجه به حق همسایه تجلی پیدا می کند، گفت: وظیفه نیروهای مسلح در زمینه نهضت تعاون و رزمایش کمک مومنانه بسیار سنگین تر است؛ چرا که هر نهاد و فردی که مسئولیت بیشتری داشته باشد، وظیفه اش نیز سنگین تر خواهد بود؛ بنابراین نیروهای مسلح باید در این امر به صورت جدی فعال باشند؛ چرا که هر چه فعال تر باشند، وظیفه شان بهتر ادا می شود.

آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: رزمایش همدلی و کمک مومنانه که مقام معظم رهبری در نیمه شعبان قبل از ماه رمضان مطرح فرمودند یک اصل قرآنی است که چندین واژه قرآنی انفاق، زکات، ایثار، تعاون و صدقه در این عرصه است و این واژه ها تمامی واژه های رزمایش همدلی و کمک مومنانه است.

کمک مؤمنانه یک اصل قرآنی است/ لزوم مشارکت مردم در حل مشکلات ناشی از کرونا

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه بیماری فراگیر جهانی کرونا و حل مشکلات مربوط به این ویروس منحوس متقلب قطعا از دست دولت ها به تنهایی ساخته نیست، اظهار کرد: آنچه که مهم است و امتیاز نظام اسلامی ماست؛ ورود مردم در عرصه حل مشکلات مربوط به کرونا است.

وی با بیان اینکه مردم در عرصه حل مشکلات مربوط به کرونا در مرحله اول به خوبی جواب داده اند، عنوان کرد: انتظار می رود تا زمانی که این ویروس منحوس است همچنان مردم عزیز ما در عرصه ها حضور داشته باشند و تهیه بسته های حمایتی را ادامه دهند.

آیت الله خاتمی در پایان خاطر نشان کرد: باید فراتر از موارد عنوان شده تدابیری اندیشیده شود و آن اینکه، کسانی که به خاطر مسائل بیماری کرونا از هستی ساقط شده و از زندگی خود افتاده اند، مردم خوب، مومن و همیشه همراه نیز در این عرصه حضور داشته باشند.

 

حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: معظم له بیان کردند ” آن کاری که در آستانه‌ِ ماه رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانه‌ای که همه در آن شرکت کردند، خیلی کار با ارزشی بود، توانست غمهای خانواده‌هایی را کم کند”.

تعاون اجتماعی و خیر رسانی حکم قطعی عقل و نقل است

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند” من امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند. البتّه قطع نشده، لکن لازم است یک مقداری رشد پیدا کند، یک مقداری توسعه پیدا کند و بار دیگر فضای کشور را طراوت بدهید، کودکانی را شاد کنید، خانواده‌هایی را برخوردار کنید، پدرمادرهایی را از دغدغه‌ی معاش فرزندانشان نجات بدهید؛ این کاری است که مردم می توانند بکنند.”

وی با بیان اینکه انسان، زندگی اجتماعی دارد و اجتناب ناپذیر با سایر بندگان خدا زندگی می کند و بایسته است که نسبت و جایگاه و نقش خود در کنار دیگران بداند و رعایت کند، عنوان کرد: عالم بر مبنای فیض و رحمت الهی برپاست و اجزای جهان واسطه فیض خدایند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی ابراز کرد: شأن انسان هم در هر مقام و منزلت اجتماعی که باشد، از بالاترین مقام تا نازل ترین رتبه، این است که مجرا و واسطه ی خیر برای دیگران باشد و بدون جریان خیر و تعاون و همیاری عمومی، اجزای جامعه بریده و از هم گسسته شده و زندگی سخت و تنگ می شود.

اصل احسان و نیکی جبران کننده کاستی های اصل عدل است

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تعاون اجتماعی و خیر رسانی حکم قطعی عقل و نقل است، اظهار کرد: خداوند در آیه دو سوره مائده فرموده است ” وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ و در راه نیکی و پرهیزگاری به یکدیگر کمک کنید. و در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است”.

وی با اشاره به خطبه متقین امام علی علیه السلام بیان کرد: امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الخلاق از خدا طلب می کند که گذرگاه، مسیر و مجرای خیر خدا به انسان ها باشد؛ وسیله حل مشکلات جامعه باشد؛ مشکل مسکن، ازدواج، اقتصاد، اشتغال را حل کند؛ کار برای مردم انجام بدهد، تماشاچی نباشد تا دیگری کار انجام بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با بیان اینکه عدل، جلوه برجسته خیر رسانی است، عنوان کرد: اصل عدل به عنوان یک امر بنیادین که در جامعه هرچیزی در جای خود باشد و در یک طرح نظام مند همگان به حق خود برسند و حق کسی ضایع نگردد؛ این مصداق بارز خیر رسانی است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه فلسفه تشکیل حکومت عدل است که حکومت، مجرا و دالان خیر باشد، گفت: اصل احسان و نیکی جبران کننده کاستی های اصل عدل است؛ اصل عدل به تنهایی پاسخ گوی نیاز جامعه انسانی نیست؛ چرا که در برخی موارد اگر استحقاق ها فقط مد نظر گرفته شود و کرامت و بزرگواری نباشد زندگی بر ناتوان ها کهنسالان حرجی و مشقت بار می شود.

وی ضمن بیان اینکه قرآن کریم کتاب زندگی بشر به اصل عدل کفایت نکرده و به احسان ما را توجه داده است، ابراز کرد: خداوند در آیه ۹۰ سوره نحل فرموده است “خداوند به عدل و احسان فرمان می دهد و (همچنین) به بخشش به نزدیکان. و از فحشا و منکر و ستم، نهی می کند. خداوند به شما اندرز می دهد، شاید متذکّر شوید”.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی خاطر نشان کرد: امید است آن خدمات مؤمنانه‌ای که به فرمایش مقام در آستانه‌ِ ماه رمضان شروع شد و مردم بطور گسترده شرکت کردند و غمهایی را کم کردند؛ امروز هم این نهضت تعاون و احسان را تقویت کنند و توسعه دهند و فضای کشور باطراوت، کودکانی شاد، خانواده‌هایی از تنگنای معاش خارج شوند.

انتهای پیام/