فرماندار ریگان با اشاره به وجود توفان شن و بروز ریزگردها در نیمی از ایام سال در این شهرستان گفت: ریگان نزدیک به ۲۲۰ روستا دارد که ۱۵۰ مورد از این تعداد درگیر توفان شن و فرسایش بادی هستند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، امین باقری با بیان اینکه توفان های شن و ریزگردهای شرق استان و ریگان بیشتر منشا داخلی دارد، گفت: مجموعه گرد و غبار این منطقه محلی است و کمتر تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان است.

فرماندار ریگان بیان کرد: عمده توفان های ریگان از نیمه دوم آذرماه آغاز می شود و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد که بیشتر به دلیل تغییرات جوی اتفاق میافتد.

باقری ادامه داد: از دست دادن پوشش گیاهی به دلیل خشکسالی های سال های گذشته موجب تشدید گرد و غبار در ریگان شده است.

وی با بیان اینکه زمان وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از خرداد تا شهریورماه است تصریح کرد: این پدیده نیز به صورت موردی ریگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

باقری به وجود سه تونل بادی در ریگان اشاره کرد و افزود: این شهرستان به دلیل شرایط جوی خاص در بیشتر مواقع سال درگیر وزش بادهای شدید است و معمولا بعد از وزش باد به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی معمولا ۴۸ تا ۷۲ ساعت گرد و غبار دارد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

تلاش برای جلوگیری از فرسایش بادی 

فرماندار ریگان تاکید کرد: تاکنون تلاش های زیادی برای جلوگیری از فرسایش بادی در ریگان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ریگان در گذشته از شهرستان های پر آب استان کرمان بوده است تصریح کرد: در حال حاضر نیز این شهرستان نسبت به سایر مناطق ذخایر آبی به نسبت خوبی دارد.

باقری گفت: تلاش شده سطح سفره های آب زیرزمینی را در ریگان تثبیت کنیم و طی این مدت اجازه برداشت غیرمجاز از این منابع داده نشده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه پیش بینی شده در حال افزایش پوشش گیاهی در شهرستان ریگان هستیم و به منظور جلوگیری از خیزش گرد و غبار در پی وزش باد طرح هایی چون تله های رسوب گیر، جنگل های دست کاشت و مالچ پاشی در دست انجام است.

باقری اظهار کرد: میزان فرسایش بادی و از دست دادن پوشش گیاهی در اراضی ریگان نسبت به اقدامات مقابله ای انجام شده تناسب چندانی ندارد و معمولا تخریب ها بیشتر است.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در مجموع در راستای اجرای طرح های پیشگیری از شیوع گرد و غبار در ریگان هزینه شده است.

فرماندار با اشاره به اینکه یکی از اهداف اجرای طرح جف در ریگان، اشتغالزایی است که در این زمینه تاکنون شغل هایی نیز ایجاد شده است گفت: همچنین با اجرای این طرح توسط اهالی منطقه از تخریب منابع طبیعی جلوگیری می شود.

فرماندار ریگان خاطر نشان کرد: ادامه طرح بین المللی جف در ریگان موجب سرسبزی این شهرستان می شود.

وی تاکید کرد: ریگان با  ۹۵ هزار نفر جمعیت بعد از خوزستان دومین کانون بحران فرسایش بادی در کشور بشمار می‌رود.

فرماندار افزود: یکی از اقدامات در راستای توسعه شهرستان ریگان کاهش اثرات توفان شن است که با اجرای طرحی پنج ساله با ۶۲۰ میلیارد تومان برآورد هزینه در بخش های مختلف برنامه ریزی و سال اول انجام و بعد از آن در تامین منابع اعتباری دچار مشکل شد.

باقری  از مسدود کردن افزون بر ۲۰۰ چاه و چاهک غیرمجاز برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی در شهرستان ریگان طی چند سال اخیر خبر داد.

فرماندار ریگان تصریح کرد: این شهرستان نزدیک به۲۲۰ روستا دارد که ۱۵۰ مورد از این تعداد درگیر توفان شن و فرسایش بادی هستند.

انتهای پیام/