شفیعی گفت: بیمارانی که از بیمارستان مرخص می شوند به جای مراجعه به منزل در این هتل تا زمانی که دوره نقاحتشان تمام شود اسکان می یابند و دائما با کادر پزشکی تا زمان بهبودی کامل در تماس هستند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، مهدی شفیعی مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با “راه آرمان” با بیان اینکه ما باید سعی کنیم دامنه و طول این بیماری را کم کنیم، اظهار کرد: کادر پزشکی  تلاش می کند که اگر بیماری بخواهد سیر طبیعی خود را طی کند و ۶۰ درصد از مردم را درگیر کند از جمله سالمندان و بیماران حاد تنفسی باعث می شود تا تعداد بیماران افزایش و بیمارستان ها گنجایش نداشته و بنابراین تلفات انسانی زیاد شود.

وی گفت: ما قرار نیست این بیماری را از بین ببریم زیرا ما آورنده آن نیستیم که بتوانیم آن را از بین ببریم و یا اینکه برخی سوال می کنند چرا این بیماری به استان ما آمد؟ در هر حال تلاش ما این است که افراد کمتری دچار این بیماری شوند و همچنین افراد کمتری بستری شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: این بستگی به این دارد که چقدر زود این اقدامات را شروع کنیم و یا این اقدامات را چقدر جدی بگیریم و مردم چقدر در این راستا همکاری کنند.

 

فاصله گذاری اجتماعی یکی از راه های اصلی پیشگیری بیماری کرونا

شفیعی ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی یکی از راه های اصلی پیشگیری این نوع بیماری است مردم هر چه در اجتماع حضور پیدا نکنند کمتر دچار بیماری خواهند شد.

وی بیان کرد: اگر فردی علامت دار شد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند و اگر دارویی دریافت کرد بلافاصله در منزل خود را قرنطینه کرده و ایزوله خانگی داشته باشد.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان کرد: مردم در ابتدا خیلی خوب این مسائل را رعایت می کردند و شاید به همین دلیل استان ما دیرتر از سایر استان های همجوار درگیر این اپیدمی شد.

شفیعی اذعان کرد: اما در حال حاضر براساس رصد آمار توسط مردم باعث شده تا آن نگرانی های قبلی کمتر شود و حتی گفته شده که این بیماری همانند آنفولانزا است و خطر چندانی ندارد و تنها افرادی که بیماری حاد تنفسی دارند و یا  سالمند هستند  دچاراین بیماری  می شوند که این امر باعث شده که ترددها و اجتماعات در سطح شهر زیادتر شود.

وی تصریح کرد: این فصل، فصل خوبی برای بیرون آمدن از منزل نیست زیرا ویروس در گردش است و بیرون آمدن از خانه یعنی درگیر شدن افراد زیادی از جامعه که آن وقت ممکن است حتی از علوم پزشکی هم کاری بر نیاید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون از ابتدای اسفند ماه سه هفته اپیدمی را پشت سر گذاشته ایم و اگر این هفته مردم هشدارها را کمی جدی بگیرند امید که آرام از کنار آن عبور خواهیم کرد.

شفیعی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تعداد بیماران کرونایی  رو به افزایش است،  اذعان کرد: هنوز در فصل زمستان هستیم و بیماری های شایع فصل و آنفولانزا و همچنین بیماری های ویروسی و میکروبی  نیز شایع است بنابراین براساس علائم بالینی قطعا نمی توان گفت این فرد کرونا یا آنفولانزا دارد و این فقط از طریق آزمایش مشخص خواهد شد.

 

افراد عادی جامعه ممکن است به طور خفیف دچار این بیماری شوند

وی بیان کرد: اپیدمی و مبتلایان به این بیماری در هفته گذشته افزایش مختصری در استان علی الخصوص شهرهای شمالی داشته است.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: گردش این ویروس که از سه الی چهار هفته قبل در استان در حال رصد بود دائما به مردم هشدار داده می شد.

شفیعی گفت: افراد عادی جامعه ممکن است به طور خفیف دچار این بیماری شوند  و نیازی به مراجعه وبستری در بیمارستان هم نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: براساس شواهدی که وجود دارد و تجارب دیگر استان ها، پیش بینی ما این است که این هفته و هفته آینده سیر مراجعه به بیمارستان افزایش یابد به همین دلیل اقداماتی در این زمینه اندیشیده شده و تجهیزات بیمارستان ها نیز تشدید شده است و امید که این اتفاق رخ ندهد اما به هرحال باید هر گونه آمادگی را در این زمینه داشته باشیم.

 

از لحاظ کادر درمانی و پزشکی تاکنون با مشکلی برخورد نکرده ایم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان ها با کمبود کادر درمانی روبرو هستند، بیان کرد: خوشبختانه از لحاظ کادر درمانی و پزشکی  تاکنون با مشکلی برخورد نکرده ایم در حال حاضر تمامی بیمارستان ها روال عادی خود را انجام می دهند و شیفت بندی ها عادی است و هنوز هیچ تغییرخاصی اتفاق نیفتاده است

شفیعی ادامه داد: فقط جابجایی در بخش ها ایجاد شده که آمادگی بیشتربرای پذیرش بیمارانی که اگر افزایش پیدا کردند شرایط فراهم باشد و بتوان به بیماران خدمات ارائه داد و الا مشکل خاصی در بخش پرسنلی نیست.

 

تاکنون ۳۶ نفر مبتلا به کرونا و ۶ نفر بهبود یافته در شهر  کرمان اعلام شده است

وی با بیان اینکه قبلا مبتلایان کرونا ۴۱ نفر اعلام شد، اذعان کرد: با بررسی انجام شده متوجه شدیم از ۱۵ مورد ابتلا به کرونا ویروسی که تهران مثبت گزارش کرده بود دو مورد فقط مربوط به استان کرمان بوده و بقیه اشتباها در لیست کرمان ثبت شده بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان عنوان کرد: این ۳۶ نفر مبتلا به بیماری کرونا مربوط به کل استان است که ۵ مورد آن مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، یک مورد مربوط به شهرستان بم و بقیه مربوط به شهر کرمان است .

شفیعی با بیان اینکه در شهرستان های زرند، شهربابک و ارزوئیه نیز بیمار بستری داریم، گفت: همه این افراد کرمانی نیستند، بیماری داشتیم که مسافر بوده و یا فردی که ساکن شمال کشور بوده و محل کار وی جنوب کشور که در حین بازگشت به شهر خود به دلیل بیماری در کرمان بستری شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آماری که از بیمارستان دریافت شده بهبود یافتگان تاکنون ۶ نفر اعلام شده که از بیمارستان مرخص شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان اذعان کرد: البته این بهبودی نسبی است در اصل باید دوره نقاهت بیمار طی شود تا مطمئن شویم که خطر انتقال برای سایرین وجود ندارد.

شفیعی تصریح کرد: ممکن است از لحاظ بالینی بیمار بهبود پیدا کند اما هنوز بین ۱۰ الی ۱۴ روز احتمال انتقال ویروس وجود دارد به همین دلیل توصیه می شود افرادی که از بیمارستان مرخص می شوند در منزل در یک اتاق، ایزوله نسبی شوند و دائم از ماسک استفاده کنند و کمتر با افراد خانواده در تماس باشند و بهداشت فردی را حتما رعایت کنند و اگر به محیط عمومی منزل مثل سرویس بهداشتی وارد می شوند از ماسک استفاده کنند تا محیط آلوده نشود.

 

اختصاص هتلی با عنوان نقاحتگاه برای بهبودی کامل بیماران کرونایی

 

وی گفت: البته در حال حاضر یک اتفاق خوب در حال رخ دادن است و این امر قرار است در سطح بین الملل اجرایی شود وسازمان بهداشت جهانی نیز امیدوارند که با اجرای این طرح موارد بیماران کشور به شدت کاهش یابند.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: ایجاد نقاهتگاه، محلی بین منزل و بیمارستان است که بیمار به محض مرخص شدن مستقیم به منزل نمی رود بلکه مدت زمان ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه درمان خود را در نقاهتگاه می گذراند.

شفیعی بیان کرد: نقاهتگاه یک سوئیت کوجک که ازامکانات رفاهی برخورداراست  و در یکی از هتل های شهر واقع شده است.

وی گفت: اقدامات اولیه این طرح انجام شده و محل مورد نیز پیش بینی شده و با یکی از هتل های کرمان قرارداد بسته شده و قرار است بزودی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و این هتل دیگر مسافر نمی پذیرد و تعطیل اعلام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: بیمارانی که از بیمارستان مرخص می شوند به جای مراجعه به منزل در این هتل تا زمانی که دوره نقاحتشان تمام شود اسکان می یابند و دائما با کادر پزشکی  تا زمان بهبودی کامل در تماس هستند.

 

چقدرآموزش های پزشکی در جامعه تاثیر گذار بوده است؟

 

شفیعی در پاسخ به این سوال که آموزش های پزشکی چقدر توانسته در جامعه تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان از همان ابتدای امر که  فضای شهر از لحاظ اپیدمی و بیماری سفید اعلام شده بود کار آموزشی خود را در سطح جامعه از طریق فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ملی شروع کرد.

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت به همین دلیل بود که استان کرمان و علی الخصوص شهر کرمان دیرتر به این بیماری دچار شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: ما نخواستیم که آموزش به صورت اجتماعی برگزار شود زیرا همیشه عقیده داشتیم برای اینکه روند اپیدمی کند شود باید از اجتماع پرهیز کرد، به همین دلیل سعی کردیم از اصحاب رسانه و رسانه ملی در این امر کمک بگیریم همچنین در سطح شهرو مبادی ورودی  نیز از بیلبرد استفاده شده است و حتی از دوره های آموزشی مجازی آنلاین  و پودمانی نیز استفاده کرده ایم.

 

راه اندازی سامانه ۱۹۰ پاسخگوی سوالات مردم در زمینه بیماری کرونا

 

شفیعی ادامه داد: راه اندازی سامانه ۱۹۰ که هم اکنون با ۴ نفر اپراتور و ۲۰ خط تلفن بدون اشغالی پاسخگوی کلیه شهروندان است بطور متوسط در هر ساعت بین ۶۰ الی ۷۰ تماس دارد که اپراتورها دائما درگیر پاسخگویی هستند و این نشان می دهد که اطلاع رسانی در سطح شهر خوب بوده است.

وی اذعان کرد: زیرا تعداد زیادی روزانه تماس می گیرند و سوالاتی را مطرح و پاسخ دریافت می کنند. امید که با اقداماتی که صورت گرفته بتوانیم دانش مردم را در این زمینه افزایش دهیم  که بتوانند از خود در مقابل این بیماری مراقبت کنند.

 

آیا از تجارب کشور چین در ریشه کن کردن این بیماری استفاده می شود؟

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این سوال که آیا وزارت بهداشت از تجارب کشور چین در ریشه کن کردن این بیماری استفاده می کند، عنوان کرد: می توان گفت این اپیدمی از چین شروع شد و بیشترین ابتلا نیز در این کشور بود و بالطبع این بیماری یک بیماری جدیدی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: عمده کاری که در دنیا انجام می شود براساس تجاربی است که چین انجام داده که برخی از آن موفق بوده و برخی نیز که تاثیر عکس داشته تحت عنوان تجارب موفق و یا دست آموخته استفاده می کنیم .

وی تصریح کرد: البته سازمان جهانی بهداشت، براساس تجاربی که از سایر کشورها دریافت می کند در قالب توصیه  معمولا عنوان می کند و ما سعی کردیم برنامه هایی که اجرا می کنیم از توصیه های سازمان جهانی نیز استفاده شود.

 

سازمان جهانی بهداشت برنامه های پزشکی ایران را بسیار موفق ارزیابی کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: تیمی که هفته گذشته از طرف سازمان بهداشت جهانی به ایران آمده برنامه های ایران را بسیار موفق و یونیک در دنیا ارزیابی کرده  از جمله اجرای طرح نقاحتگاه که از طرف ایران پیشنهاد شد و سازمان جهانی روی آن مانور زیادی داد که اگر موفق اجرا شود آن را به سایر کشورها نیز تصدی خواهند داد.

شفیعی به محدود کردن مسافرت های نوروزی اشاره کرد و افزود: قرارگاه کشوری کار مبارزه با بیماری کرونا را به عهده دارد و تصمیماتی که در کشور گرفته می شود به کل استان ها ابلاغ می کند.

وی بیان کرد: دراستان کرمان نیز قرارگاه استانی وجود دارد که یک روز درمیان در استانداری تشکیل جلسه می دهد که هم مصوبات قبلی را مورد بررسی قرار می دهد که آیا اجرایی شده اند یا نه و همچنین تصمیمات جدیدی نیز اتخاذ می شود.

 

در مبادی ورودی های مرزی ۸ پست مراقبت برای جلوگیری از ورود مسافران ایجاد شده است

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: در مبادی ورودی های مرزی و جاده های پرتردد ۸ پست مراقبت ایجاد شده که همکاران هلال احمر، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی در این محل ها مستقر شده اند که از ورود کاروان های زیارتی، سیاحتی و خودروهای شخصی با پلاک غیربومی و ساکن شهرهای شیوع بالا جلوگیری می شود.

شفیعی تاکید کرد: احتمال این است که این اپیدمی در هفته جاری و هفته آینده شیب تندی داشته باشد پس بنابراین در ایام عید نوروز به شکل کشوری ممکن است محدودیت های شدیدی از لحاظ مسافرت و تردد خصوصا در خروجی های شهر اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه دو هفته قبل قرارگاه کلیه مسافرتهای نوروزی در استان کرمان لغو شده است از جمله اینکه آموزش و پرورش وادارات اسکان نوروزی نخواهند داشت، چادر زدن در پارک ها ممنوع اعلام شده و تمام اماکن اقامتی و بوم گردی، مکان های تفریحی و توریستی عملا تعطیل شده اند.

 

بیماری های عفونی تنفسی براساس تجارب ۶ الی ۸ هفته طول می کشد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه این بیماری تا چه موقع وجود دارد، اذعان کرد: کندی این بیماری بستگی به خود مردم  و نکاتی را که مراعات می کنند دارد، بیماری های عفونی تنفسی براساس تجاربی که در دنیا وجود دارد از جمله آنفولانزا این اپیدمی ها معمولا بین ۴، ۶ الی ۸ هفته طول می کشد.

شفیعی افزود: حتی اگر ما مداخله ای هم نکنیم این بیماری تعداد زیادی از مردم را درگیر می کند که حتی ممکن است دچار عارضه و یا فوت شوند.

وی همچنین بیان کرد: ممکن است تعدادی هم با فرم های خفیف بیماری درگیر شوند که ایمنی نسبی ایجاد می شود وقتی نزدیک به ۶۰ درصد مردم درگیر  و ایمنی شوند، دیگر ویروس از فرد بیمار به فرد ایمن نمی تواند منتقل شود و خود به خود این بیماری در طبیعت قطع می شود.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: بنابراین از کلیه همشهریان و هم استانی های عزیز درخواست می کنیم در هفته جاری و هفته آینده به دلیل روند تند اپیدمی تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و تا می توانند بهداشت فردی علی الخصوص شستن دست ها طبق قانون ۲۰۲۰ رعایت کرده تا اشخاص کمتری دچار این بیماری شوند تا به امید خدا بتوانیم با همت مردم زودتر این بحران را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/