نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نابودی ۷۰ درصدی خرما با بروز بیماری خشکیدگی کشاورزان را به شدت نگران کرده است، گفت: ستاد بحران به داد کشاورزان این منطقه برسد.

به گزارش پایگاه خبری  دیار نخل، شهرستان ریگان یکی از مهم ترین قطب های تولید خرما در کشور می باشد و هر ساله در آستانه برداشت خرما با تکرار عارضه خشکیدگی خوشه خرما کشاورزان این خطه متحمل خسارت های سنگینی می شوند.

وقوع این عارضه سبب خشک شدن میوه در مرحله تبدیل خارک به رطب شده و با کاهش شدید کیفیت محصول به طور کامل آن را از چرخه اقتصادی باغدار خارج می‌‌کند.

امسال قبل از عارضه خشکیدگی دو آفت دیگر نیز به سراغ نخل های خرما در این شهرستان آمد،یکی از این آفت ها چیل شدن خوشه خرما نام دارد و چیل شدن خوشه های خرما بر اثر بارش باران و وزش طوفان های مکرر در مرحله گرد افشانی اتفاق افتاده است و یکی دیگر از آفت ها که هر ساله صورت می گیرد ریزش خرما در مرحله تغییر رنگ و کنگ شدن است و این آفت هم بر اثر گرمای شدید صورت می گیرد.

یکی از نگرانی های عمده نخل داران در شهرستان ریگان عدم تعهد بیمه ها نسبت به پرداخت خسارت های ناشی از تنش های دمایی است و این خسارات که به کشاورزان رنج کشیده وارد شده هیچ گاه جبران نشده است.

جواد مهدی آبادی نخل دار ریگانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:ثمره یک سال تلاشمان با ریزش و خشکیدگی خوشه های خرما بر باد رفت و از دست ماهم کاری بر نمی آید.

وی افزود:خوشه های خرما وقتی خشک می شوند فقط باید آنها از درخت جدا کرد و خوراک دام هایمان می شوند.

علی پارسا دیگر کشاورز ریگانی گفت:از یک طرف خوشه های خرما چیل و خشک شدند و از طرفی صندوق بیمه کشاورزی هزینه ناچیز به ما پرداخت می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در آمد من و خانواده ام از همین نخل های خرما می باشد بیان داشت:از دولتمردان می خواهیم به مشکلات کشاورزان این منطقه رسیدگی کنند.

حسن مرادی هم ضمن گلایه از مسئولین مربوطه به خبرنگار ما گفت:هر ساله خسارت های فراوان به نخل داران این خطه وارد می شود و از نهاد های حمایتی درخواست داریم به مشکلات کشاورزان شرق استان کرمان رسیدگی و نتیجه را به مردم اعلام کنند.

حبیب الله نیکزادی پناه درباره وضعیت عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان های شرقی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: خشکیدگی خوشه خرما امسال کشاورزان را به شدت نگران کرده، زیرا در برخی از اراضی کشاورزی در حوزه انتخابیه ۶۰ تا ۷۰درصد محصول خرما از بین رفته است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس با بیان اینکه بیمه کشاورزی و هیات دولت به داد نخل داران بمی برسند، تصریح کرد: شرایط تولید خرما با توجه خشکیدگی خوشه خرما جدی است، بنابراین الزامی است که ستاد بحران به این پدیده غیر مترقبه ورود قاطعانه بکند.

او ادامه داد: امسال اگر ستاد بحران،تمهیداتی برای نخل داران خرما در حوزه انتخابیه را در دستور کار قرار ندهند، مسلما بسیاری از نخل داران توان پرداخت قسط‌های وام های بانکی را که در جریان تولید، اخذ کرده اند را نخواهدداشت.

وی در ادامه بیان داشت: الزام بازپرداخت وام های بانکی می بایست در شرایطی که ۷۰درصد تولیدات کشاورزان بر اثر خشکیدگی خوشه خرما تخریب شده است تمدید شود، بنابراین الزامی است که وزارت کشاورزی و ستاد بحران با همفکری جدی به داد نخل داران برسند و این در حالی است که بطور حتم با این شرایط با کاهش چشمگیر حجم تولید خرما در بم روبرو می شویم.

نیکزادی پناه افزود: بیماری خشکیدگی خرما امسال موجب شده است که به شدت میزان حجم تولید خرما در بم با کاهش رو‌به‌رو شود و از همین رو نباید با عدم حمایت از کشاورزان به ویژه در حوادث غیرمترقبه انگیزه کشاورزان را برای ماندگاری در چرخه تولید را باکاهش رو‌به‌رو کرد.

نیکزادی پناه در پایان با بیان اینکه نابودی ۷۰ درصدی خرما با بروز بیماری خشکیدگی، کشاورزان را به شدت نگران کرده است ،عنوان داشت: ستادبحران به داد کشاورزان این منطقه برسد.

انتهای پیام/