طی روزهای اخیر برخی رسانه های معاند سعی کردند از حادثه ای که با نقش آفرینی گروهی از قاچاقچیان و تروریست‌ها در یکی از مناطق مرزی سروان رخ داد، برای جوسازی و ایجاد ناامنی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از دیار آفتاب؛ طی روزهای اخیر جریانات معاند در راستای اهداف شوم و پلید خود با تمام ابزارهای رسانه‌ای در حال موج‌سواری بر روی اتفاقی هستند که در یکی از مناطق مرزی شهرستان سروان استان سیستان بلوچستان و با منفعت‌طلبی برخی قاچاقچیان حرفه‌ای سوخت و به‌خصوص تروریست‌ها رقم خورده است.

 اما حقیقت ماجرا چیست؟ پرواضح است منطقه مرزی سیستان و بلوچستان به لحاظ امنیتی و تحرکات گروه‌های تروریستی و به لحاظ مسائل اقتصادی در حوزه قاچاق حرفه‌ای مواد مخدر و سوخت ازجمله بخش‌های حساس و بسیار مهم است و گروهک‌های معاند با توجه هم‌جواری منطقه با مرز کشور پاکستان همواره به دنبال ایجاد نا امنی در این منطقه هستند.

از سوی دیگر قاچاقچیان عمده سوخت در منطقه افراد متمکنی هستند که از این طریق درآمدهای هنگفتی را کسب می‌کنند و بعضاً سوخت‌هایی همچون بنزین و گازوئیل را در حجم‌های چند هزار لیتری قاچاق می‌کنند اما بخشی از مردم مناطق مرزی با توجه به اینکه در این منطق زمینه اشتغالی را ندارند و فرصت‌های شغلی برایشان فراهم نیست در حجم‌های محدودی اقدام به سوخت بری به آن‌سوی مرز و فروش آن برای امرارمعاش خود می‌کنند.

طی سال‌های اخیر سپاه پاسداران که مسئولیت تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور به‌خصوص در منطقه سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد به‌منظور قانونی کردن این سوخت بری‌های محدود برای کسانی که شغل و منابع درآمدی ندارند و از طرفی مقابله با قاچاق سازمان‌یافته سوخت در حجم وسیع و تنگ کردن عرصه بر تروریست‌هایی که امنیت این منطقه را با مخاطره روبه‌رو می‌کنند با ارائه طرحی تحت عنوان «رزاق» به دنبال ساماندهی این موضوع، قانونی کردن این فعالیت و کاهش مخاطرات برای سوخت بران و تخصیص سهمیه ماهیانه‌ای به افراد مذکور نموده است.

در مجموع هم‌زمان با مطرح‌شدن راه‌اندازی گذر مرزی در منطقه بلوچستان و نهادینه شدن فعالیت سوخت برها به جهت کاهش تلفات جانی و جاده‌ای و تأمین رزق و روزی مردم مرزنشین، طرح رزاق توسط دولت و سپاه روند اجرایی گرفت و طبق این طرح هر فرد مجاز به حمل مقداری مشخص سوخت از گذر مرزی شد.

در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آن‌ها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند، برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده‌شده که معیشت  ۵ خانواده از آن تأمین می‌شود.

این طرح برای هویت دادن به مرزنشینان سوخت ‌بر و حفظ امنیت مرزهای کشور برای اولین بار به‌صورت پایلوت در مرز سراوان در مرحله اجرا قرار گرفت و از زمانی که این طرح در سیستان و بلوچستان  اجرا شد، برخی افراد و گروه‌هایی که منافع خود را در خطر دیدند از اجرای آن ناراضی هستند.

در حادثه منطقه مرزی سروان چه گذشت؟

بر اساس اعلام معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه ساعت ۸ صبح در گذرگاه مرزی شمسیر سراوان که باهدف توجه به معیشت مرزنشینان ایجادشده است برخی سوخت برانی که مبادرت به انتقال غیرقانونی سوخت می‌کردند در آن‌سوی مرز تجمع کرده و قصد داشتند از محل گذر رسمی وارد شوند که بیش از دو ساعت مذاکره انجام‌شده تا در چهارچوب قواعد از این گذر عبور کنند که درنهایت تجمع آن‌ها منجر به تیراندازی از سوی مأموران پاکستانی می‌شود و هجوم شدت پیدا می‌کند که جمعیت با شکست درب‌های گذر مرزی وارد می‌شوند که در همین بین به علت تیراندازی آن‌سوی مرز چهار نفر مجروح و یک کشته می‌شود.

همچنین در بین جمعیت افرادی از فرصت استفاده کرده و به سمت پاسگاه شمسیر حمله می‌کنند و یک دستگاه موتورسیکلت از مأموران مرزبانی را آتش می‌زنند به سمت خودروهای نظامی نیز سنگ پرتاب کرده و در حالی که هیچ کس حق ورود بدون مجوز به حریم پاسگاه را ندارد اما این افرد اقدام به ورود به پاسگاه می‌کنند تا درنهایت شرایط تحت کنترل نیروهای مرزبانی قرار می‌گیرد، همچنین روز بعد نیز عده ای با سوءاستفاده از این اتفاق شیشه های فرمانداری سراوان را شکسته و متفرق می شوند.

بلافاصله بعد از این حادثه جوسازی‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌های معاند در راستای ایجاد آشوب شکل می‌گیرد تا حدی که تصاویری غیر واقع به‌عنوان کشته‌شدگان این حادثه منتشر می‌شود، تصویری که متعلق به یکی از شهدای کشمیر در سال ۲۰۱۷ و تصویری از یک زن و فرد زخمی که توسط اکانتهای پاکستانی در سه چهار سال قبل منتشر شده بود اخیراً توسط تجزیه‌طلبان برای فضا سازی و تحریک مردم مورداستفاده قرارگرفته است.

(نمونه‌ای از چند تصویر دروغ که توسط رسانه های معاند و افراد وابسته در مورد حوادث سراوان استفاده شد)

اما حقیقت ماجرای سروان این است که دو گروه مخالف راه‌اندازی طرح معیشتی «رزاق» و گذر مرزی برای ساماندهی و قانونی کردن فعالیت سوخت بران ساکن مناطق مرزی هستند؛ اول تروریست‌ها به این دلیل که یکی از راه‌های ترددشان به خاک ایران در قالب خودروهای سوخت‌بر است ‏و حالا با توجه به اینکه این خودروها باید حتماً از گذر مرزی عبور کنند و مورد تجسس قرار گیرند مخالف این طرح‌اند.

از طرف دیگر مافیای سوخت هم به علت اینکه حجم میزان جابجایی سوخت برای آن‌ها محدود شده و سودهای کلان خود از تاراج منابع کشور را از دست رفته می بینند با حمایت معاندان در این اقدامات ناامن کننده همراهی می کنند و به دنبال کارشکنی در اجرای طرحی هستند که به دنبال بهبود معیشت و ارتقای امنیت مردم مناطق مرزی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی:

ضد انقلاب و قاچاقچیان عمده سوخت در اتفاقات سراوان دخالت دارند/ طرح «رزاق» معیشت مرزنشینان را تامین می کند

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص اتفاقات رخ داده در سراوان استان سیستان و بلوچستان، گفت: مردم مناطق مرزی کشور از جمله مردم استان پهناور سیستان و بلوچستان با مشکلات اشتغال دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل با انجام فعالیت هایی از جمله کوله بری یا سایر مبادلات مرزی مانند قاچاق سوخت، معیشت خود را تامین می کنند.

وی افزود: برای سامان دادن به این معضل، طرحی از قبل مطرح بود که بجای اینکه مردم منطقه از طریق قاچاق، معیشت خود را تامین کنند که مشکلات زیادی از جمله ناامنی جاده، درگیری با نیروی انتظامی، تیراندازی و … دارد، افراد به صورت قانونی اقدام به تبادل سوخت یا کالا با خارج از مرز کنند که به مشکلات مذکور هم برخورد نکنند. با این کار علاوه بر اینکه درگیری های خواسته و ناخواسته در مرزها کاهش می یابد، سود متعارفی هم به مرز نشینان می رسد و معیشت آنان تامین و عنوان قاچاق هم از فعالیت آنان حذف می شود.

نظری ادامه داد: همچنین به ازای ارز حاصل از فروش، می توان کالاهایی که کشور به آن نیاز دارد را از کشورهای همسایه وارد کرد و از این اقدام در راستای دور زدن تحریم ها استفاده کرد. با توجه به اینکه امروز در شرایط تحریمی قرار داریم، ارزآوری برای کشور و یا تهاتر ارزی و آوردن کالای مورد نیاز به جای ارز، یکی از اولویت های اصلی کشور برای دور زدن تحریم ها است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه قطعا انجام چنین طرحی با سنگ اندازی بدخواهان نظام رو به رو می شود، گفت: دشمنان قسم خورده نظام اسلامی قطعا حاضر نیستند این طرح که با نام رزاق در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده به ثمر برسد، لذا ضد انقلاب در اتفاقی که روزهای اخیر در سراوان رقم خورد قطعا دخیل بوده اند.

وی قاچاقچیان عمده سوخت را یکی دیگر از عاملان ناآرامی روزهای گذشته سراوان دانست و تاکید کرد: قطعا چنین افرادی که سود های چشمگیر و غیرمتعارفی از قاچاق سوخت می بردند، امروز با اجرایی شدن این طرح ناراضی می شوند و همین باعث می شود دست به ایجاد ناآرامی بزنند. به بیان دیگر تا قبل از اجرایی شدن این طرح، ساکنان محلی که سوخت را به خارج از مرزها جا به جا می کردند برای قاچاقچیانِ اصلی سوخت کار می کردند و پول اندکی از این کار می گرفتند ولی امروز با اجرایی شدن طرح رزاق، خودشان برای خودشان کار می کنند. به همین خاطر قاچاقچیان عمده سوخت خود را متضرر می بینند و به همین دلیل دست به اقدامات نا آرام کننده می زنند.

نظری خاطرنشان کرد: البته این ناآرامی ها نیاز به بررسی بیشتری دارد تا عاملان آن به دقت شناسایی و مجازات شوند.

انتهای پیام/