شهرستان ریگان یکی از مهم ترین قطب های تولید خرما در کشور است و هر ساله با تکرار عارضه خشکیدگی خوشه خرما کشاورزان این خطه متحمل خسارت های سنگینی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، طی سالهای اخیر کشاورزان ریگانی با پدیده ای مواجه شده اند که علیرغم صرفه هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی هنوز چاره ای برای رفع آن اندیشیده نشده است، هر سال دقیقا در این زمان از سال که یک ماه تا فصل برداشت محصول خرما باقیمانده است به یکباره با گرم شدن هوا طی کمتر از یک هفته حجم قابل توجهی از محصول بر روی شاخه های درختان می خکشد و از بین می رود.

پدیده خشکیدگی خوشه های خرما موجب شده بسیاری از مردم این خطه درآمد سالیانه خود را از دست بدهد.

ساکنان در شرق کرمان مردم معمولا با کشت چند درخت خرما و برداشت این محصول درآمد سالانه خود را تامین می کند اما تغییرات اقلیمی موجب شده است ضربه اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد خانوار وارد شود و هیچ راهکار مناسبی هم برای حل این مشکل در نظر گرفته نشده است.

مهدی آبیار کشاورز ریگانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارکرد: دست رنج یک سال ما امسال هم روی نخل های خرما خشک شد و هیچ کاری از دستمان بر نمی آید.

وی افزود: مسئولان به داد کشاورزان برسند و فکر اساسی برای این معضل خشکیدگی خوشه خرما بردارند.

محمد مهدی آبادی نخل دار ریگانی در ادامه تصریح کرد: یک ماه دیگر به برداشت خرما نمانده و خوشه های خرما خشک شدند و حاصل تلاش یک سال من و خانواده ام نابود شد.

علی نعمتی دیگر کشاورز ریگانی به خبرنگار ما گفت: هر ساله خسارت های فراوان به نخل داران این خطه وارد می شود و از نهاد های حمایتی درخواست داریم به مشکلات کشاورزان ریگان رسیدگی کنند.

انتهای پیام/