امیری گفت: لباس های خارجی دسته دوم ممکن است آلوده به بیماری های قارچی، پوستی، شپش بدن و مو باشند و شهروندان باید بدانند که با اتو کردن و یا شستن این نوع آلودگی‌ها برطرف نخواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از راه آرمان، کوهی از لباس‌های چروکیده و در هم و برهم و رخت‌آویزهایی که در گوشه‌ای لباس‌های زمستانی و تابستانی چرکاب شده و یا نیمه اتو خورده، از سرو رویش آویزان بود و کفش‌هایی که برخی از آنها رنگ و رو رفته در گوشه دیگر مغازه در کنار هم چیده شده بودند، اولین تصویری است که بعد از وارد شدن به فروشگاه لباس‌های دست دوم یا تاناکورا از جلوی چشم می‌گذرد.

فروشگاه‌های «تاناکورا» که اسم خود را از سریال قدیمی به نام اوشین به یادگار دارند، همان مراکز عرضه لباس‌های دست دوم خارجی هستند.

گفته می شود فروشگاه های تاناکورا ادر فصل دیگر سال اگر فروش معمولی دارند؛ اما با آغاز اولین بارندگی و شروع دوران سرما، شهروندان بسیاری سرازیر این فروشگاه‌های ارزان‌فروش می‌شوند؛ فروشگاه‌هایی که اجناسشان به طور قطع خارجی است؛ اما همه کهنه و دست‌دوم هستند.

با توجه به نیاز مردم به لباس‌های گرم زمستانی و این فروشگاه‌ها با استقبال زیاد شهروندان روبه‌رو شده‌اند و برخلاف سردی هوا بازار فروش این نوع لباس‌ها بیشتر از همیشه داغ است.

مناسب بودن قیمت و کیفیت نسبتا مطلوب لباس‌های دست دوم موجب رونق بازار خرید و فروش این اجناس شده است.

این فروشگاه‌ها مشتری‌های پروپاقرصی هم دارند؛ مشتری‌هایی که نه فقط به دلیل فشار اقتصادی به سمت این لباس‌ها کشیده شده‌اند؛ بلکه عده زیادی از آنها معتقدند به دلیل تنوع و جنس خوب آنها که در مقایسه با قیمت‌شان واقعا می‌ارزد، اقدام به خرید این لباس‌ها می‌‌کنند.

تا به حال به صورت یک نظر کلی هیچ یک از پزشکان و متخصصان نظر به این نداشته‌اند که پوشیدن لباس‌های تاناکورا کاملا غیربهداشتی است؛ بلکه برخی از آنها معتقدند شاید در درازمدت استفاده از این‌گونه پوشاک مصرف‌کنندگان را دچار بیماری‌های پوستی بکند.

در انتهای بازار مظفری به سمت خیابان امام (ره) چندین فروشگاه تاناکورا با انواع و اقسام  لباس های رنگارنگ دسته چندم خارجی وجود دارند که این فروشگاه ها اکثرا در زیرزمین به دور از چشم مسئولان اقدام به فروش می کنند.

خیلی جالب است بدانید که مشتریان این نوع پوشاک از طبقات بالا و به قولی پولداران هستند.

یکی از این فروشندگان در پاسخ به خبرنگار ما گفت: این نوع لباس ها از کشورهای مجاور از جمله کویت، ترکیه، امارات و از مرز پاکستان به ایران وارد می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز در این اوضاع کرونایی وارد کننده لباس هستید، عنوان کرد: این لباس ها مربوط به قبل از کرونا هستند.

هنگامی که فروشندگان صحبت از لباس‌های تاناکورایی می‌کنند؛ آنها را عاری از هرگونه بیماری می‌دانند و مردم را تشویق به استفاده از این‌گونه پوشاک می‌کنند اما در نقطه مقابل آنها پزشکان مصرف لباس‌های تاناکورایی را کمتر توصیه می‌کنند و می‌گویند اگر استفاده نشوند، بهتر است.

 

استفاده از لباس های دسته دوم در دراز مدت باعث بیماری پوستی می شود

امیری متخصص پوست در این رابطه به خبرنگار ما گفت:درواقع نمی‌توان به مصرف‌کنندگان این لباس‌ها اطمینان داد که پوشیدن این لباس‌ها اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده، همیشه همین‌طور خواهد بود، چون بسیاری از ویروس‌ها بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهند. با وجود این مشکلات، توصیه می‌شود که از این‌گونه لباس‌ها استفاده نشود.

وی افزود: ممکن است در درازمدت استفاده از این‌گونه پوشاک مصرف‌کنندگان را دچار بیماری‌های پوستی بکند.

امیری عنوان کرد: این نوع لباس ها ممکن است آلوده به بیماری های قارچی، پوستی، شپش بدن و مو باشند و شهروندان باید بدانند که با اتو کردن و یا شستن این نوع آلودگی ها برطرف نخواهند شد.

برای تکمیل گزارش به رئیس اصناف استان کرمان مراجعه کردیم که در ابتدا وی اظهار بی اطلاعی از چنین فروشگاه هایی در بازار کرد و سپس از ما خواست تا آدرس آنها را دراختیارشان قرار دهیم.

 

فروشگاه های تاناکورا پلمپ می شوند

یوسف جعفری رئیس اصناف استان کرمان تاکید کرد: فروشگاه های تاناکورا حق فروش لباس دسته چندم و خارجی را ندارند و اگر جایی ببینیم حتما آنها را پلمپ خواهیم کرد.

انتهای پیام/