در حالی طی روزهای اخیر با جوسازی های سودجویان برخی از مردم با خرید دلار ۱۸ هزار تومانی سعی در حفظ ارزش سرمایه شان داشتند که امروز دلارهایشان با نرخ ۱۰ هزار تومان هم فروش نمی رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار نخل ؛ طی روزهای اخیر و پس از نوسان شدید نرخ ارز برخی از مردم کرمان اقدام به خرید دلار با قیمت های بالای ۱۸ هزار تومان کرده اند که از شب گذشته و با افت یکباره قیمت دلار در کشور صف های طولانی در مقابل صرافی های کرمان برای فروش دلار ایجاد شده و دلار خانگی در حال عرضه به بازار است.
نرخ خرید در صرافی های کرمان در حالی لحظه به لحظه در حال کاهش است که بیشترین حضور مردم برای تبدیل دلار به ریال را می توان در خیابان قدس که بیشترین تعداد صرافی ها در آن وجود دارد مشاهده کرد.
در دو سمت خیابان تعداد زیادی از افرادی که دلار را با قیمتها بالا و تحت تاثیر القاء سود جویان در فضای مجازی و شبکه های بیگانه خریداری کرده اند ایستاده اند و باور نمی کنند که طی دو روز سرمایه شان تقریبا نصف ارزش خود را از دست داده است.
نکته جالب توجه اینکه ارز خریداری شده توسط این افراد که یک هفته قبل ۱۸ هزار تومان قیمت خورده بود امروز خریدار ندارد و در بهترین حالت در برخی از صرافی ها تا ۱۰ هزار تومان خریداری می شود.
از چهره اکثر این افراد پشیمانی نسبت به اعتماد به دلار برای سرمایه گذاری موج میزند و باور نمیکنند موج سواریهای رسانه ای دروغ بوده و قیمت دلار در حال بازگشت به نرخ واقعی است
سایت های برخی از صرافی ها و تابلوهای آن ها نرخ دلار را حذف کرده اند و قیمت خرید دلار هر ساعت در حال کاهش است.
اکثر افرادی که دلار خریداری کرده اند بلاتکلیف بین فروش با ضرر و یا نگهداری دلار ها مانده اند بین این افراد از زن خانه دار پیدا می شود تا بازنشسته و جوان و کاسب.
خبرنگار ما با یکی از صرافها تلفنی به گفتگو پرداخت، وی که خواست نامش محفوظ بماند گفت: از صبح روز گذشته زمزمه هایی در خصوص کاهش نرخ دلار ایجاد شد، در روزهای قبل و با افزایش ناگهانی قیمت دلار بسیاری از مردم با مراجعه به صرافی ها خواستار خرید بودند اما بعد از اینکه نرخ دلار به بالای ۱۸ هزار تومان رسید رکود در بازار حاکم شد.
وی تصریح کرد: دلارهای خانگی که مردم در خانه ها نگهداری می کردند پس از سیاست های جدید بانک مرکزی و دولت و همچنین نشر خبر محاکمه مفسدان اقتصادی و محکوم شدن عده ای به اعدام به بازار سرازیر شده است.

قیمت دلار در کرمان بین ۱۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان
وی بیان کرد: برخی خبرها از سکته و شوک شدید برخی از خریداران عمده دلار حکایت دارد، ارزش یورو و درهم، هم در بازار کرمان در حال کاهش است.
وی گفت: شب گذشته دلار تا ۱۵ هزار تومان خریداری می شد که هم اکنون دلار در صرافی ها بین ۱۰ تا ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان خریداری می شود اما بسیاری از مردم هم دو دل در پیاده روهای روبروی صرافی ها در انتظار هستند اما با توجه به سیاست های بانک مرکزی و رویدادهایی که در روزهای آتی پیش رو داریم نرخ ارز تا ۸ هزار تومان هم سقوط خواهد کرد.

یکی از دلالان ارز نیز در گفتگو با ما اظهارداشت: تحت تاثیر گروه های اجتماعی و برخی از شبکه های ماهواره ای وارد خرید و فروش ارز شدم و حجم قابل توجهی دلار از مردم خریداری کردم اما حالا دلارها روی دستم مانده و بازاری هم برای فروش وجود ندارد.
وی افزود: اگر چنین روزی را پیش بینی می کردم همین پول را در زمینه صادرات پسته یا فرش سرمایه گذاری می کردم.
با اصرار فرزندانم اقدام به خرید دلار کردم و تمام سرمایه ام را خرج کردم اما حالا ۱۰۰ میلیون سرمایه ای که سالها برایش زحمت کشیده بودم ۹۰ درصد افت ارزش پیدا کرده است و نمیدانم چه بایم انجام دهم
وی گفت: قیمت هر لحظه در حال کاهش است و هر ساعت بر میزان ارز خانگی که مردم در خانه ها نگهداری می کردند و حالا برای فروش وارد بازار کرده اند افزوده می شود.
زنی مسن که در گوشه پیاده رو ایستاده است نیز می گوید: با اصرار فرزندانم اقدام به خرید دلار کردم و تمام سرمایه ام را خرج کردم اما حالا ۱۰۰ میلیون سرمایه ای که سالها برایش زحمت کشیده بودم ۹۰ درصد افت ارزش پیدا کرده است و نمی دانم چه بایم انجام دهم.
وضعیت در بازار طلا فروش های کرمان هم تحت تاثیر بازار دلار قرار دارد و قیمت سکه هر لحظه در حال کاهش است، یکی از طلا فروشان با اشاره به کاهش قیمت طلا گفت: ما امید داریم با تغییراتی که در حال روی دادن است بازار طلا از رکود خارج شود در زمانی که قیمت طلا زیاد شده بود بازار کرمان از همیشه خلوت تر بود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با مااظهارداشت: وضعیتی که امروز شاهد هستیم به دلیل سوداگری عده ای سودجو در بازار ارز روی داده است و از ابتدا هم مشخص بود قیمت ارز واقعی نیست و حباب قیمت زیاد شده و شکننده است.

نوسانات ارزی موجب ایجاد حبابی غیرواقعی شد
محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به هشدارهای پی در پی به مردم در خصوص عدم خرید دلار افزود: در ابتدای شروع نوسانات ارزی بسته ای از سوی مجلس تدوین و به دولت پیشنهاد شد که حالا بعد از سه ماه و نیم در حال اجرایی شده است و همین امر هم باعث کنترل نرخ ارزش شده است.
وی بیان کرد: نقدینگی موجود در بین مردم به جای بازارهای کاذبی مانند ارز که هیچ اعتمادی به آن نیست باید به سمت تولید، سرمایه گذاری و ایجاد پویایی و تکاپوی اقتصادی حرکت کند و این وضعیت درسی برای مردم بود که به جریان های مخرب اعتماد نکنند.
دلار باختگان در پیاده روهای خیابان قدس داستان های تلخی دارند برخی از آنها زندگی خود را فروخته اند که بتوانند از بازار مکاره دلار سودی کسب کنند اما حالا زندگی شان به باد رفته و وعده های به ظاهر کارشناسان شبکه های ماهواره ای مانند پتکی شده است که بر سرشان کوبیده می شود.
بسیاری از مردم عادی نیز در حالی از کنار دلارباختگان کرمانی رد می شوند که حفظ ارزش پول ملی خود و اعتماد به دولتمردان را ترجیح داده اند و با خیالی آسوده در حال مراجعه به خانه های خود هستند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه آرمان