مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش گفت: ازدواج در استان کرمان افزایش پیدا کرده و زمانی می‌توانیم این اتفاق را خوشایند بدانیم که آگاهانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم اختتامیه وبینار ملی دانش افزایی ویژه مدیران، روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده که با حضور دکتر الهیان رییس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی، اسدی مدیرکل هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان و برخی از مسئولان استان در محل هتل پارس کرمان برگزار شد، گفت: یکی دیگر از دوره‌های پربار ما در اینجا به ایستگاه آخر رسید، دوره‌ای که با حضور پرشور شمار زیادی از روانشناسان و مشاوران سراسر کشور انجام شد.

او افزود: رقم این حضور از ۴۵۰ نفر هم عبور کرده بود، بدون اینکه ما طی دوره، مشکلات فنی قابل توجهی داشته باشیم و این نشان دهنده پتانسیل‌های بسیار خوبی است که در این استان و در سمن‌های این استان وجود دارد و برنامه ریزی بسیار خوبی که برای این میزبانی صورت گرفته بود.

کریمی تصریح کرد: همین جا به پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان و نژادزمانی معاون پرتلاش وی، خداقوت می‌گویم که انصافاً از ابتدای این برنامه با انرژی مضاعفی همراه ما بودند.

او به برنامه عصر امروز و حضور در گلزار شهدای کرمان اشاره کرد و بیان داشت: حضور در گلزار شهدای کرمان به ویژه قبر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حسن ختام این رویداد علمی ما بود و فضای معنوی بسیار خوبی حکمفرما بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: همچنین در گلزار شهدای کرمان توانستیم در جشن ازدواج دویستمین زوجی که آن فضای روحانی را برای آغاز زندگی خود آماده کرده بودند، خاطره این حضور را برای ما دل انگیزتر، شیرین‌تر و به یادماندنی‌تر کرد.

کریمی افزود: هدف اصلی برگزاری این دوره‌های دانش افرایی به این دلیل بود که اغلب شرکت کنندگان از متخصصین و دارای مدرک دکترا در رشته‌های روانشناسی و مشاوره هستند و سالهاست که درمراکز خود با جوانان‌ها صحبت می‌کنند و مشاوره‌های مختلف پیش ازازدواج، حل تعارض‌ها و… را ارائه می‌دهند.

او با اشاره به چرایی ضرورت حضور این افراد در این دوره‌ها تصریح کرد: مسائل و مشکلات نو ظهور درخانواده‌ها باتغییر سبک زندگی افراد و خانواده‌ها پیچیدگی‌ها را دوچندان کرده است.

کریمی بیان داشت: درحال حاضر، مسائل و مشکلات فراوان نوظهوری از زبان زوج‌های جوان دیده و شنیده می‌شود که شاید یک دهه قبل با این مسایل مواجهه نمی‌شدیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اکنون باید به سراغ تجربه‌های افرادی برویم که دراین حوزه کار علمی کرده اند و آن را متناسب با قومیت و فرهنگ هر منطقه مطابقت داده اند و کار‌های پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است و باید در این دوره تجارب خود را از رودررویی با مراجعین جوان و خانواده‌ها به اشتراک بگذارند.

کریمی افزود: توجه به خانواده و فرزند پروری محور بعدی این دوره است که تلاش مراکز مشاوره این است که خانواده‌ها و زوج‌های جوان را ترغیب و تشویق کنند تا به موقع صاحب فرزند شوند و با تصمیم‌های دوطرفه فرزندان خوبی تربیت و تحویل جامعه دهند و ما با بحران سالمندی و کاهش جمعیت و جمعیتی که صرفاً خدمت گیرنده هستند، مواجه نباشیم.

او تصریح کرد: بحث بعدی، رویارویی خانواده در فضای مجازی به جای اینکه یک فرصت باشد تبدیل به تهدید شده است؛ چرا که نحوه استفاده صحیح از این شبکه‌ها و تکنولوژی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: دراین دوره، سعی کردیم محتوا‌هایی را ارائه دهیم و خوشبختانه تنوع موضوعی داشت و با استقبال خوبی مواجه شد که همین جا از استادان دوره قدردانی می‌کنم.

کریمی افزود: اغلب سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان علاوه بر کمک‌های معیشتی، تمرکز جدی بر مسایل اجتماعی فرهنگی و آموزشی درجنوب استان دارند و باید این موصوع با جدیت بیشتری انجام شود و موضوعات را برای آگاهی والدین و افراد پیش از ازدواج ارائه دهند.

او تصریح کرد: آنچه که امروز برای خانواده ایرانی آرزو می‌کنیم، این است که به یک خانواده متعادل نزدیک شود، خانواده‌ای که درآن روابط کاملا نزدیکی است و طلاق عاطفی اتفاق نیفتاده و همه به جای نگاه جنسیتی نقش خود را دارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حوزه خانواده کار‌های اساسی می‌تواند صورت گیرد، مجلس نیز طرح خوبی را درحوزه جمعیت و خانواده تصویب کرده که حمایت‌های خوبی درآن دیده شده است.

کریمی افزود: این حمایت‌ها نه برای مادران شاغل بلکه برای این است، چون فرزند به حمایت پدر و مادر با هم نیاز دارد و بدین منظور حمایت‌هایی هم برای پدران شاغل در نظر گرفته شده است، مانند بحث مرخصی و سایر شرایطی که به خانواده کمک کند تا روز‌های اول تولد فرزند و ماه‌های نخست را سپری کنند.

او تصریح کرد: بحث آموزش صبر در برابر مشکلات، فداکاری، انعطاف پذیری، حمایت اقتصادی ازخانواده و دریک کلام آنچه که باعث رشد و شکوفایی افراد می‌شود، عواملی است که می‌تواند خانواده ایرانی را به سمت تعالی و رشد سوق دهد.

کریمی بیان داشت: ازدواج در استان کرمان افزایش پیدا کرده و زمانی می‌توانیم از اتفاق را خوشایند بدانیم که آگاهانه باشد و نرخ طلاق نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/ب