نقطه عطف تحولات و دیدار‌های گوناگون امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب در مدرسه علوی را می‌توان دیدار تاریخی همافران نیروی هوایی با ایشان دانست که به تعبیر رهبر انقلاب «رزق لایحتسب» بود و در نهایت باعث تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛به نقل از دیار آفتاب؛ نوزدهم بهمن‌ماه سال ۵۷ یادآور اقدام حماسی و دلیرانه همافران نیروی هوایی ارتش در بیعت تاریخی با حضرت امام خمینی (ره) است. بیعتی که رژیم طاغوت را در شوک فرو برد و موجب شادی و مسرّت دوستداران اسلام و ایران شد.

حال‌آنکه بسیاری از فعالان انقلابی و کارشناسان، بیعت تاریخی و عزتمندانه همافران با بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی را نقطه عطف و قوه محرکه‌ای در مسیر به ثمر نشستن انقلاب اسلامی می‌دانند.

به مناسبت فرارسیدن چهل و دومین سالروز بیعت تاریخی همافران با امام خمینی (ره) نگاهی خواهیم داشت به این حادثه ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی که از آن به‌عنوان برگ زرینی در دفتر افتخارات ارتش یاد می‌شود.

دیدار تاریخی همافران نیروی هوایی با امام نقطه عطفی در تحولات انقلاب

در جریان شکل‌گیری و به ثمر رسیدن  انقلاب اسلامی، علاوه بر چهره‌های مؤثر و ارزشمند، برخی از مکان‌ها نیز نقشی مهم داشتند و به‌عنوان پایگاه‌های هدایت انقلاب بر تأثیرگذاری افراد شاخص افزودند. مدرسه علوی یکی از این مکان‌هاست که امام خمینی (ره) پس از بازگشت به میهن و استقرار در مدرسه رفاه به پیشنهاد شهید مطهری و جمعی از نزدیکان به‌منظور سهولت در دیدارهای با عامه مردم، به آنجا نقل‌مکان کردند.

اقامت امام خمینی (ره) در مدرسه علوی، علاوه بر آن‌که این مدرسه را به‌یک‌باره به کانون تحولات و تصمیم‌گیری‌های انقلاب اسلامی تبدیل کرد فرصتی را فراهم کرد تا حتی جوان کم‌سن‌وسال انقلابی هم آن روز‌ها این اقبال را داشته باشد که بدون واسطه و از نزدیک، شاهد بسیاری از رفتار‌ها و گفتار‌های امام (ره) باشد.

اما همان‌طور که در مقدمه اشاره شد نقطه عطف این تحولات و دیدار‌های گوناگون با امام خمینی (ره) در مدرسه علوی را می‌توان دیدار تاریخی همافران نیروی هوایی با ایشان، در تاریخ فعالیت‌های یک‌ماهه این پایگاه فرهنگی –اجتماعی انقلاب دانست که باعث تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی شد.

هم‌زمان با نهضت انقلاب اسلامی، ارتشی‌ها همواره تحت‌فشار سه عامل ساواک، ضداطلاعات و دادرسی ارتش بودند و کوچک‌ترین نافرمانی از دستورات فرماندهان، پیامد‌های سنگینی را برای آن‌ها در پی داشت؛ ویژگی‌های خاص نیروی هوایی ایران در آن روزها به علت شرایط موجود باعث شده بود تا رژیم سرمایه‌گذاری بی‌حدوحسابی روی این نیرو داشته باشد؛ از این‌رو امید زیادی به آن بسته بودند تا در شرایط بحرانی، بتواند علیه مردم بی‌دفاع مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 اما ارتش در اواخر سال‌های حکومت پهلوی به‌خصوص در سطوح عالی و فرماندهان، آن‌چنان دچار خودباختگی و انحطاط فرهنگی شده بود که نیاز به یک‌پایش جدی و اساسی و یک انقلاب درونی داشت، امام خمینی (ره) از آغاز نهضت انقلاب اسلامی این موضوع را کاملاً دریافته بود.

امام (ره) که با اتکا به باور‌ها و شعائر اسلامی به میدان آمده و قلب بسیاری از نظامیان مؤمن و مخلص را از همان آغاز قیام نشانه گرفت و با تسخیر قلب‌ها توانست، ارتش را با ملت پیوند دهد و از طرفی نیز وجود تبعیض و امتیازات بیش‌ازحد مستشاران خارجی در قیاس با کارکنان نیروی و آگاهی کارکنان در پایگاه‌ها و دیدن بی‌عدالتی‌ها و زورگویی‌ها در جامعه، باعث ایجاد کینه شدید کارکنان نیروی هوایی نسبت سرسپردگان رژیم شده بود.

در نیمه دوم سال ۱۳۵۷ نشانه‌های بسیاری از همکاری کارکنان ارتش با مردم در جریان انقلاب اسلامی آشکار شد و رژیم برای جلوگیری از سرایت موج انقلاب مردم به جامعه ارتش به تکاپو افتاد، غافل از اینکه ارتش از ملت جدا نبوده و واقعیت‌ها را به‌خوبی می‌دید و درک می‌کرد و فرماندهان و سربازان می‌دانستند که مردم چه می‌خواهند و چرا علیه دولت و نظام استبدادی به اعتراض برخاسته‌اند

سرانجام تنها چند روز پس از ورود امام به ایران و در تاریخ ۱۹ بهمن جمعی از همافران نیروی هوایی ارتش در یک اقدام انقلابی و هماهنگی انجام‌شده با تعدادی از نزدیکان امام بالباس‌های نظامی در محل اقامت امام یعنی مدرسه علوی حاضر شدند و با ادای احترام به رهبر کبیر انقلاب با ایشان بیعت کردند.

خبر به همین سادگی و کوتاهی بود که به همراه تصویری از این رخداد مهم، در مطبوعات به چاپ رسید، سکانسی که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد. بیعتی که انقلاب را به پیروزی نزدیک و بختیار را از ادامه تلاشش برای ابقای رژیم شاهنشاهی ناامید کرد

از طاغوت گسستیم، به ملت پیوستیم​

امام خمینی (ره) در این دیدار تاریخی خطاب به همافران نیروی هوایی فرمودند: «درود بر شما سربازان امام عصر (سلام‌الله‌علیه). همان‌طور که فریاد زدید تاکنون در خدمت طاغوت بودید. (شعار ارتشی‌های حاضر: «نظامیان ملی، به‌فرمان خمینی، از طاغوت گسستیم، به ملت پیوستیم») طاغوتی که تمام هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که خزاین ما را تهی کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی‌ها کرد؛ و از امروز در خدمت امام عصر (سلام‌الله‌علیه) و در خدمت قرآن کریم هستید»

در همان روز و پس از این دیدار بنا به دعوت قبلی روحانیت مبارز و سایر گروه‌های مذهبی و سیاسی، راهپیمایی گسترده‌ای در سراسر کشور انجام شد که خبرگزاری رویترز دراین‌باره این‌گونه گزارش داد: در ایران میلیون‌ها تن برای ابراز حمایت از آیت‌الله خمینی به خیابان‌ها ریختند و در میان این تظاهرکنندگان گروهی از همافران و خلبانان نیروی هوایی نیز حضور داشتند که ملبس به لباس نظامی بودند و قبل از پیوستن به تظاهرکنندگان به مقر آیت‌الله خمینی (ره) رفته، ادای احترام کردند.

روایت رهبر انقلاب از بیعت همافران با امام

رهبر انقلاب ۱۹ بهمن سال ۹۵ در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در تحلیل این حادثه ی به یاد ماندنی فرمودند: «نیروی هوایی در دوران رژیم طاغوت، درواقع نزدیک‌ترینِ بخش‌های ارتش آن روز به دستگاه طاغوت و به‌نظام سیاسی وابسته‌ی به آمریکا بود. هیچ‌کدام از بخش‌های دیگر ارتش آن روز، به‌قدر نیروی هوایی مورد اعتماد و اطمینان و امید رژیم طاغوت نبودند. درست از همین بخش، رژیم طاغوت یک ضربه‌ی سهمگین خورد… ناگهان جمعی از کارکنان همین ارتش -آن‌هم از آن بخش حسّاس نیروی هوایی که این‌قدر مورد اعتماد آن‌ها بود- بیایند با امام انقلاب، با رهبر انقلاب بیعت کنند؛ نه مخفیانه، [بلکه] روز روشن، آشکارا و با بلند کردن کارت‌های شناسایی روی دستشان!»

در پی بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) و به‌پاس ارج نهادن به این اقدام انقلابی روز نیروی هوایی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ در تقویم رسمی کشور ثبت شد و به همین منظور هرساله و در سالروز این بیعت تاریخی، فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با فرمانده معظم کل قوا دیدار و با آرمان های امام و رهبری تجدید میثاق می کنند.

ارتش انقلابی؛ حماسه آفرین در میدان نبرد، خدمتگزار در عرصه عمل

نکته جالب توجه اینجاست، ارتشی که بدون اجازۀ مستشاران نظامی آمریکا حتی اجازۀ انجام ساده‌ترین امور را هم نداشت اما همین ارتش زمانی که با انقلاب اسلامی همراه می‌شود و به ندای امام خمینی (ره) لبیک می‌گوید، به یک ارتش انقلابی تبدیل می‌شود، ارتشی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حماسه می‌آفریند و در کنار سایر نیروهای مسلح، پیام‌آور امنیت و آرامش برای ملت ایران می‌شود.

در واقع پیروزی انقلاب اسلامی به میزان قابل‌توجهی مرهون اطاعت‌پذیری بدنه ارتش از امامِ امت و همراهی و همگامی ارتش با حرکت‌های انقلابی مردم بود و به همین منظور امام از همان آغازین روزهای شکل‌گیری نظام نوپای اسلامی در برابر برخی افراد که با بهانه‌هایی واهی و اهدافی خاص به دنبال انحلال ارتش بودند با جدیت ایستادگی کردند.

ارتش جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تاکنون حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته و از میدان آزمون‌های سختِ وفاداری به اسلام و انقلاب سربلند بیرون آمده است که حضور در میادین مقابله با غائله‌های مختلف در ماه‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، حضور در عرصه سخت و طولانی جنگ تحمیلی، هم‌افزایی با نیروهای مسلح کشور به‌خصوص همراهی با سپاه در عرصه‌های مختلف مقابله با تروریسم و حراست از مرزهای کشور همچنین یاری‌رسانی به مردم در هنگام بروز حوادث از آن جمله است.

انتهای پیام/