صنعت دارو در کشور، به خصوص در سال های اخیر، تحول و موفقیت چشمگیری داشته است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا همه داروهای مصرفی کشور یا مواد اولیه آن، وارداتی بوده است، اما هم اکنون تنها حدود 3 درصد از مصرف داخلی،‌ وارد می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از عصراترک، خودکفایی در بخش های مختلف از اهداف اصلی دولت در سالهای آغازین انقلاب اسلامی ایران بود، که از مهمترین اقدامات برای خودکفایی دارویی پس از انقلاب، استقرار نظام نوین دارویی یا طرح ژنریک در کشور بود که در راستای خودکفایی، کارخانجات ملی شدند و واردات محدود شد.

 شکوفایی صنعت داروسازی ایران پس از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد و با تأسیس ۶ کارخانۀ مهم داروسازی، صنعت دارویی ایران به حوزۀ تولید داروهای بیوتکنولوژیک وارد و فرآورده‌های بیوتکنولوژیک مورد نیاز بیماران خاص تولید شد، به گونه ای که اکنون ۳۴ داروی بیوتکنولوژیک تمام ایرانی در کشور تولید می‌شود.

همچنین داروسازان کشور با همت و تلاش، به فناوری تولید داروهایی همچون داروی نوترکیب فاکتور ۸ برای درمان بیماری‌های خونی، هموفیلی و داروی تراستوزومپ، هرسپیتین برای درمان سرطان سینه، واکسن هموفیلوس آنفولانزا برای پیشگیری از مننژیت اطفال، داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار (PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون‌سازی در بدن بیماران پس از شیمی‌درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه و وارفارین به عنوان رقیق‌کنندۀ خون در این سالهای اخیر دست یافته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، در حال حاضر و طی ۴۲ سال اجرای نظام نوین داروئی کشور (طرح ژنریک) حدود ۱۷۰ کارخانه داروسازی در تولید داروهای شیمیایی و بیولوژیک فعالیت دارند که ۹۷درصد داروهای مورد نیاز کشور را به لحاظ عددی تولید می‌کنند، همچنین ۵۰درصد مواد اولیه داروئی و بیش از ۹۵درصد لوازم و مواد بسته بندی دارو نیز در داخل کشور تولید شده که بخشی از آنها نیز صادر می‌شود. ضمناً بیش از ۸۰ شرکت پخش سراسری دارو نیز در توزیع دارو فعالیت دارند.

ایران همگام با فعالیت‌های جهانی در ساخت واکسن کرونا

علاوه بر این کشور ایران با آغاز اپیدمی کرونا در سراسر جهان نیز همگام با سایر کشورها برای تولید واکسن کرونا پیش قدم بوده است و تاکنون واکسن ایرانی در چهار پلتفورم مختلف به مرحله تست انسانی رسیده است.

کشورهایی همچون ایران، آمریکا،‌ انگلیس،‌ چین، هند، آلمان، فرانسه، ژاپن و روسیه. رقابتی خستگی ناپذیر که هدف اصلی آن نجات جان انسان ها را آغاز کرده اند.

ایران همگام با فعالیت‌های جهانی ساخت واکسن کرونا، با استفاده از ظرفیت و تجربه دو موسسه پاستور و رازی به عنوان دو واکسن ساز قدیمی و شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه‌هایی مثل برکت، کار عظیمی را در این زمینه شروع کرده است و واکسن تولیدی کشور تاکنون در فازهای نخست عوارضی نداشته است.

واکسن « رازی کوو پارس» پاسخگوی جهش های ویروس کرونا خواهد بود

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیش از ۹۰ سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌ها در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون، سرخجه و سه‌گانه (سرخک ، سرخجه و اوریون) در این سالها انجام گرفت.

علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و‌سرم سازی رازی در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای متعلق به موسسه رازی گفت: این واکسن پروتئین نوترکیب اسپایک ویروس کووید ۱۹ است و مطالعات آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: پروژه ساخت واکسن رازی کوو پارس به صورت مستقل و صرفا توسط محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شده و امید است نتیجه بخش باشد، همچنین یک بچ از واکسن نیز تولید شده و باید به تایید سازمان غذا و دارو برسد تا مجوز آزمایش انسانی برای ما صادر شود. به محض دریافت مجوز ثبت نام از داوطلبان در سایت موسسه آغاز خواهد شد

همچنین انستیتو پاستور ایران در کنار مؤسسه رازی یکی از ارکان تولید واکسن‌های انسانی در کشور است، با توجه به نیاز روزافزون به واکسن، فراورده‌های نوترکیب و محلول‌های تزریقی، مجتمع تولیدی کرج در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را آغاز کرد که این مجتمع در بخش فراهم سازی زیرساخت‌های تولیدی اقدامات شایسته‌ای انجام داده‌است، آزمایشگاه‌های تشخیصی مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران، این مؤسسه را به مرکز مرجع تشخیص بیماری‌های عفونی در کشور تبدیل کرده‌است.

 

خودکفایی ایران در زمینه داروهای نوترکیب با تولید بیش از ۲۳ دارو

پروفسور علی کرمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ایران در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه با گذشت چهل و دو سال از عمر شکوهمند نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت های ایران به هیچ عنوان و در هیچ حوزه ای قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست، اظهار داشت: صنعت داروسازی ایران پیش ازانقلاب صنعتی وارداتی بود و اکثر داروها از کشورهای خارجی وارد کشور می شد.

وی با بیان اینکه فناوری تولید داروهای جدید بعد از انقلاب درایران آغاز شده است، گفت: این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داروها از خارج کشور وارد و در برخی از کارخانه های ایرانی بسته بندی و در قالب داروی ایرانی به فروش می رسید.

این فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک ادامه داد: کشور ایران در حال حاضر به داروسازی نوین و فناوری بیوتکنولوژی در تولید دارو دست پیدا کرده و بسیاری از داروهای گران قیمت و خاص در خصوص بیماری نوپدید کرونا، کیت های تشخیص، واکسن و سایر داروهایی که از فناوری بیوتکنولوژی استفاده می شود را تولید می کند.

پروفسور کرمی اضافه کرد: فناوری بیوتکنولوژی توسط دانشمندان ایرانی توسعه پیدا کرد و اکنون تعداد کارخانه های داروسازی و فناوری تولید دارو در داخل کشور به خصوص در داروهای خاص و گران قیمت که در سطح جهانی قابلیت تولید برخی از این داروها توسط چند کشور به دلیل پیچیدگی فناوری آن وجود دارد، تولید می شود.

 استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در ادامه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب در حوزه درمان ناباروری هیچ فناوری در ایران وجود نداشته است، افزود: اکنون مراکز خاص و فوق پیش رفته ناباروری در کشور فعالیت دارند.

 وی همچنین به تخصص کارخانه های داروسازی ایران در حوزه سلول های بنیادی، درمان بیماری های خاص در حد جهانی اشاره کرد و گفت: با بهره مندی از فناوری های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در تولید داروهای نوترکیب، در حال حاضر ایران بیش از ۲۳ داروی نوترکیب را تولید و در این زمینه به خودکفایی و صادرات رسیده است.

پروفسور کرمی بیان داشت: همچنین داروهای بسیار گران قیمت ضدسرطان، انواع اینترفرون ها و واکسن هپاتیت B که یکی از بهترین و ایمن ترین واکسن ها است در داخل ایران تولید و نیاز کشور را به صورت کامل در این زمینه مرتفع کرده است.

دو انستیتو داروسازی رازی و پاستور از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران اند

فوق تخصص مهندسی ژنتیک، بیولوژی مولکولی یادآور شد: پس از انقلاب، دو انستیتو رازی و پاستور در کشور متحول شده اند و امروز به یکی از معتبرترین مراکز تولید واکسن های کودکان، انسانی، دام و طیور و داروها و ترکیباتی که در حوزه بیوتکنولوژی از آن استفاده می شود، در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

پروفسور کرمی گفت: علاوه بر این سایر کمپانی های دارویی کشور مجهز به آخرین فناوری های تولید داروهای نوترکیب هستند و با ارائه داروهایی در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان رتبه های نخست را در خاورمیانه کسب کرده اند و در گروه ۱۰ کشور برتر در سطح جهان قرار گرفته است.

جایگاه نخست ایران در زمینه تولید واکسن در خاورمیانه

وی با بیان اینکه کشور ایران در حال حاضر در منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست تولید واکسن قرار دارد، گفت: در سال جاری با توجه به شیوع ویروس نوپدید کرونا در سطح جهان کمتر کشورهایی توانستند چهار یا پنج نوع پلتفورم پیشرفته واکسن های کرونا را ایجاد کنند، که ایران در این زمینه تاکنون چهار نوع واکسن کرونا را به مرحله تست انسانی رسانده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی  مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله همچنین افزود: پیش از انقلاب واکسیناسیون در ایران پوشش کمتر از ۵۰ درصد را دارا بوده و بیماری های خطرناکی همچون سل، فلج اطفال، سرخک ، سرخچه و سیاه سرفه در ایران بیداد می کرد و به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی در پیش از انقلاب و بی توجهی در این حوزه کودکان و افراد زیادی جانشان را از دست می دادند.

پروفسور کرمی گفت: بعد از انقلاب، حتی در روزهای هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جوانان کشور دست از کار برنداشتند و طرح ملی ایمن سازی در ایران توسعه پیدا کرد، که به موجب این طرح بسیجیان با کوله پشتی و موتور به مناطق مرزی که به واسطه ورود افراد مختلف شرایط بیماری فاجعه بار بود، می رفتند و واکسیناسیون را انجام می دادند.

ریشه کن شدن فلج اطفال در ایران از دستاوردهای انقلاب

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اظهار داشت: با افتخار اعلام می کنم که ۱۶ سال است حتی یک مورد فلج اطفال در کشور وجود نداشته است و بیماری های سل، سرخک، سرخچه نیز به حداقل ترین حالت ممکن رسیده اند و در زمینه هپاتیت B با ساخت واکسن در داخل کشور کمک بزرگی در این زمینه شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشور ایران در شاخص های بهداشتی جزو رتبه های یک منطقه خاورمیانه است و در رابطه با پایین بودن آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و نوزادان وضعیت مطلوبی را دارد.

فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک ادامه داد: امروزه ایران از لحاظ بهداشت و درمان به یک توریسم پزشکی تبدیل شده و بسیاری از کشورهای عربی منطقه به دلیل پایین بودن هزینه و کیفیت بالا خدمات به ایران سفر می کنند.

پروفسور کرمی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس پزشکان کشور تجربیاتی را کسب کردند که شاید هیچ کشوری در دنیا در این موقعیت قرار نداشته باشند و اکنون برخی از جراحان فوق تخصص ایران در دنیا در حوزه پیوند کلیه و کبد رتبه های برجسته ی جهانی را دارند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)  با اشاره به اینکه کیفیت اساسی دانشگاه علوم پزشکی و دانشمندان کشور ایران بالاست، گفت: دانشمندان ایرانی این قابلیت و توانمندی را دارا بودند که در حوزه تشخیص کرونا، حدود یک ماه کیت تشخیص کرونا را تولید کردند، به گونه ای که کشور آمریکا با تمام ادعایی که دارد به این سرعت موفق به تولید این کیت ها نشد.

پیش قدم بودن دانشمندان ایرانی در ساخت کیت های تشخیص کرونا در کمتر از یک ماه

وی بیان داشت: در حال حاضر دانشمندان ایرانی توان ساخت انواع کیت های آزمایشگاهی،  به خصوص کیت های مولکولی که پیشرفته ترین ساخت کیت ها در دنیا هستند، در چندین شرکت ایرانی تولید می شود و اگر همت و حمایت از این شرکت ها انجام شود، قطعا در حوزه پیشگیری و درمان ایران می تواند نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان به یک قطب تبدیل شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در رابطه با وضعیت واکسن های کرونا تولید داخل توضیح داد: واکسن ویروس کشته که فاز نخست را طی می کند، این واکسن یکی از امن ترین و سالم ترین واکسن های کرونا دنیا است، درحالی که آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر به سمت واکسن های ژنی از جمله فایزر، آکسفورد رفتند و گمان کردند که باید از فناوری های فوق نوین استفاد کنند.

پروفسور کرمی ادامه داد: باتوجه به اینکه برای اولین بار از این واکسن در دنیا استفاده می شد، در شرایط فعلی با عوارضی که واکسن های فایزر و آکسفورد داشته اند، جامعه دچار تردید شده و بسیاری از افراد نسبت به تزریق واکسن اضطراب دارند، اما واکسنی که در ایران انتخاب شده، ویروس کشته است که ۸۰ سال به عنوان واکسن استفاده می شود و گزینه ای جدیدی نیست.

وی یادآو شد: همچنین دومین نوع واکسنی که امروز در ایران در مرحله تست انسانی قرار دارد، واکسن نوترکیب، پروتئینی است که شباهت زیادی به واکسن هپاتیت دارد و به زودی تست آن انجام می شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: علاوه براین سومین نوع واکسن مشترک بین ایران و کوبا تحت عنوان ۲ Soberana و ۳ Soberana ساخته شده است که که این واکسن نیز به زودی تست می شود.

با اطمینان واکسن ایرانی را برای تزریق انتخاب خواهم کرد

وی با اشاره به اینکه چهارمین نوع واکسن کرونای ایرانی که مزین به نام شهید فخزی زاده شده است، در فاز دریافت مجوز قرار دارد، افزود: قطعا تولید داخل از واکسن های خارجی قابل اطمینان تر هستند و من به عنوان کسی که روی این واکسن ها کار تخصصی انجام داده و تجربه دارم، واکسن ایرانی را برای تزریق انتخاب خواهم کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی  مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اعلام می شود واکسیناسیون در بهترین حالت ممکن در اردیبهشت ماه برای عموم مردم انجام می شود، مردم در این مدت رعایت ها را مدنظر بگیرند، زیرا کرونا در حال کاهش است اما جهش انگلیسی و آفریقایی در سنین جوانان و کودکان و با قدرت سرایت بیشتر در حال پیش روی است.

پروفسور کرمی اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به هیچ عنوان نباید از واکسن های آمریکا و اروپایی خریداری شود، اما چهار واکسن مشابه تولید ایران در کشورهای چین، روسیه و هندوستان تولید شده اند، که می توانند گزینه های خوبی برای وارد شدن به کشور باشند.

وضعیت تولید آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا ایرانی مطلوب بوده است

وی ادامه داد: تمامی واکسن ها دو هفته بعد از تزریق سیستم ایمنی را تحریک می کنند و آنتی بادی ترشح می شود، که از افراد داوطلبی که واکسن را تزریق کرده اند، تست گرفته می شود و باید آنتی بادی به یک سطحی برسد تا ایمنی ایجاد شود که به دنبال آن دوز دوم واکسن که تقویت کننده است نیز تزریق خواهد شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی  مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله با اشاره به اینکه واکسن در مراحل مختلف تزریق می شود، گفت: در ایران براساس آخرین آمار اعلام شده، تولید آنتی بادی به خوبی انجام شده است و عوارض بسیار خفیفی را بعد از تزریق شاهد بوده اند.

پروفسور کرمی گفت: عوارض تزریق واکسن شامل خارش، تب، درد و بی قراری کاملا طبیعی است، زیرا در صورت مواجه با این علایم یعنی سیستم ایمنی نسبت به بیماری واکنش نشان داده، این در حالی است که به دنبال تزریق واکسن آمریکایی فایزر چندین نفر جانشان را از دست داده اند و بسیاری با آلرژی های شدیدی مواجه شدند.

ایران احتیاجی به مجوز WHO ندارد

وی با بیان اینکه  کشور ایران خیلی با احتیاط تزریق واکسن را در فازهای مختلف انجام می دهد، گفت: استانداردهای ایران از جهانی نیز سخت گیرانه است و صریحا اعلام می کنم که ایران هیچ احتیاجی به مجوزWHO   ندارد، زیرا در این ۴۲ سال بعد از انقلاب ، کشور ایران به قطب علم و فناوری و بهداشت و درمان در جهان تبدیل شده است.

پروفسور کرمی یادآور شد: ایران در زمینه بهداشت و درمان به میزانی پیشرفت داشته که حتی برخی از کشورهای فوق پیشرفته دنیا نیز نمی توانند آن کارها را انجام دهند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی  مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله گفت: در حال حاضر مشکل کشور ایران مدیریت است، زیرا خردمند، دانشمند و تحصیل کرده و نابغه در حوزه بهداشت و درمان فراوان وجود دارد و در روزهای کرونایی کادر درمان قهرمانانه پای کار هستند.

کم لطفی وزارت بهداشت نسبت به استفاده از طب سنتی در درمان کرونا

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی کم لطفی می کند، در حالی که کشور چین با طب سنتی و قرنطینه به وضعیت سفید رسیده است، اما در ایران از دانمشندان نوین، علوم پایه و طب سنتی به خوبی استفاده نشده است.

پروفسور کرمی گفت: پیش از انقلاب پزشک های هندی، پاکستانی در روستاهای ایران طبابت می کردند که فاجعه بار بود، اما امروز ایران در این حوزه به جایگاهی رسیده است که با جرات می توان گفت پزشک را صادر می کند و با وضعیت شایسته حوزه سلامت و درمان همچون پروفسور سمیعی های زیادی در سراسر دنیا فعالیت دارند که فرزند این مرز و بوم هستند.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/