هم زمان با فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در نظر داریم تا در گزارشی به گوشه ای از مهم ترین دلایلی که سبب کمرنگ شدن سنت حسنه ازدواج در جامعه شده و راهکارهای حل این مشکلات بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از راه آرمان، در سال های اخیر مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای تشکیل یک زندگی سبب شده تا بسیاری از جوانان با وجود بالا رفتن سن پشت پا به این امر پسندیده زده و مجرد ماندن را بر متاهل شدن ترجیح دهند.

حال آنکه در این بین فرهنگ سازی های اشتباه در جامعه و خانواده ها، حرکت به سمت تجمل گرایی و تبلیغات رسانه های معاند دلیلی مضاعف برای بی توجهی به امر ازدواج، تشکیل خانواده و فرزند آوری شده است.

هم زمان با فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در نظر داریم تا در این گزارش به گوشه ای از مهم ترین دلایلی که سبب کمرنگ شدن سنت حسنه ازدواج در جامعه شده و راهکارهای حل این مشکلات بپردازیم.

دولتمردان تهیه مسکن را از اولویت های ازدواج جوانان قرار دهند

در این راستا مریم السادات طباطبایی استاد حوزه و دانشگاه در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: یکی از مقدس ترین اموری که در اسلام تاکید فراوانی بر آن شده و به عنوان محبوب ترین بنا معرفی شده، ازدواج است، درهای آسمان در ۴ لحظه گشوده می شود که در آن لحظات رحمت خاص خداوند شامل حال افراد می شود، یکی از این لحظات زمان جاری شدن خطبه عقد است.

وی افزود: متاسفانه امروز در جامعه ما آمار افراد مجرد در سن های بالا رو به افزایش است که مهم ترین علت آن شرایط بد اقتصادی است، افزایش افسار گسیخته تورم و گرانی سبب شده تا جوانان از ازدواج کردن بترسند.

طباطبایی عنوان کرد: در شرایطی که فرد برای اجاره یک خانه باید همه حقوق ماهانه خود را بپردازد دیگر انگیزه ای برای ازدواج کردن باقی نمی ماند و جوانان ترجیح می دهند مجرد بمانند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این شرایط لازم است که دولتمردان به یاری جوانان شتافته و کمک کنند، شعار دادن گره ای از مشکلات جوانان باز نمی کند و مسئولان در عمل باید اقدامی برای رفع موانع ازدواج جوانان کنند.

وی یادآور شد: تهیه مسکن برای جوانانی که قصد ازدواج دارند در اولویت قرار گیرد، تا در سال های اول زندگی یاری گر آن ها باشند همانند خیری که در تهران منزل خود را به زوج های جوانان به صورت رایگان به مدت ۲ سال اجاره می داد.

طباطبایی ابراز کرد: البته بزرگ ترین مشکل جوانان ما در جامعه مشکل اشتغال است، جوانی که کار ندارد چگونه می توان از عهده هزینه های زندگی برآید و جای آن است که مسئولان چاره اندیشی کنند چرا که کشور ما با وجود منابع عظیم فراوان توانایی اشتغال زایی گسترده را دارد.

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: متاسفانه برخی جوانان هم هستند که توقع دارند با نشستن در خانه کار به سراغ آن ها می رود، باید توجه داشت که دستیابی به یک شغل مطلوب نیازمند تلاش و همت است.

تبلیغات مسموم دشمن بنیان خانواده و تشکیل آن را هدف قرار داده است

وی ادامه داد: از سوی دیگر دشمن برای سست کردن بنیان خانواده و جلوگیری از تشکیل خانواده تبلیغات مسمومی را در سطح جامعه انجام می دهد و به جوانان القا می کند که مجرد بودن بهتر است.

طباطبایی مطرح کرد: در این بین سلبریتی ها که غالبا به عنوان الگویی برای جوانان معرفی می شوند، زندگی مجردی را ترویج کرده و به مجرد بودن خود افتخار می کنند که بخشی از تبلیغات منفی دشمن در ارتباط با ازدواج محسوب می شوند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فرهنگ سازی ها نامناسب در خانواده سبب تاخیر ازدواج جوانان نیز شده، گاهی خانواده ها مقوله ازدواج را مهم نمی دانند و همتی برای تشکیل خانواده جوانان ندارند در صورتی که در فرهنگ کهن ایرانی خانواده ها تلاش بسیاری برای ازدواج مطلوب جوانان خود داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجمل گرایی های افراطی کنونی و هزینه های بی ارزش سبب شده تا جوانان از ازدواج غولی بزرگ برای خود بسازند و لازم است که این سخت گیری های بی جا کمرنگ شوند.

عملی شدن قوانین مربوط به ازدواج در گرو داشتن مجریان و ناظران کارآمد

در ادامه لاله افتخاری عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در ارتباط با مساله ازدواج جوانان قوانین خوبی وضع شده که نیازمند مجری و ناظری است که به خوبی عمل کند و این قوانین را اجرایی کند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در ارتباط با ازدواج فرهنگ سازی مناسب در جامعه و خانواده است، نحوه تصمیم گیری ها و رسومی که از ابتدای مراسم خاستگاری تا برگزاری عروسی رواج دارد برگرفته از معیارهایی است که بر پایه تجمل گرایی استوار است و باید تغییر کند.

نماینده ادوار گذشته مجلس عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) باید در نظر داشته باشیم که اگر ما خود را پیرو ائمه اطهار (ع) می دانیم باید سبک زندگی و مراسم ازدواج خود را نزدیک به آن ها برگزار کنیم.

افتخاری ابراز کرد: گرامیداشت این مناسبت ها باید به ما کمک کند تا به سمت معیارهای اصلی و واقعی که خوشبختی را به دنبال دارد، حرکت کنیم.

شیوع ویروس کرونا فرهنگ تشکیل زندگی به سبکی ساده را ترویج کرد

وی یادآور شد: سال گذشته شیوع کرونا سبب شد تا بسیاری از مراسمات عروسی لغو شود، با این وجود بسیاری از جوانان با مراسمی ساده زندگی خود را آغاز کردند و در برهه از زمان شیوع کرونا حتی سبب بالا رفتن آمار ازدواج شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد بیان کرد: گزینش این روش برای آغاز زندگی باید ادامه پیدا کند و فرهنگ سازی شود نه اینکه منتظر باشیم تا کرونایی دیگر فرا برسد و ما این شیوه را برگزینیم.

افتخاری تاکید کرد: باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی واقعیت کنونی جامعه ما است حال آنکه عده زیادی از افراد جامعه علاوه بر آنکه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، مستاجر هم هستند از این رو تشکیل خانواده یا داشتن فرزند بیشتر مشکلاتی را برای آن ها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در این شرایط علاوه بر آنکه مسئولان باید برای اشتغال زایی و تهیه مسکن تلاش کنند، نیازمند کمک مردم هم هستم چرا که امروز ما با جنگ اقتصادی و جمعیتی مواجه هستیم.

نماینده ادوار گذشته مجلس متذکر شد: در قرآن کریم آمده است “ما پیش از اینکه روزی شما را بدهیم روزی فرزندانتان را می دهیم پس به واسطه ترس از روزی آن ها را نکشید”، چه بسا با وجود به دنیا آمدن فرزند خداوند درهای روزی را به روی بنده ای بگشاید.

افتخاری در پایان اذعان کرد: برای تشکیل خانواده و فرزندآوری نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و خانواده ها هستیم و الگو قرار دادن فرهنگ جهادی اهل بیت (ع) می توان در این مسیر یاری گر ما باشد.

اجرای طرح جمعیت و خانواده در راستای کاهش دغدغه های فعلی جوانان

در پایان غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع ازدواج جوانان و تسهیل آن طرح  جمعیت و خانواده را تدوین کرده است که در آن به تهیه مسکن و اشتغال جوانان توجه ویژه ای شده است.

وی افزود: در این طرح راهکارهایی برای رفع موانع ازدواج دانشجویان و سربازان ارائه شده و در عین حال فرصت ادامه تحصیل در اختیار جوانان نیز قرار گرفته است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا عنوان کرد: همچنین در این طرح مشوق هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده تا بخش عمده ای از دغدغه های جوانان مرتفع شود و امیدواریم که شورای نگهبان هر چه سریع تر برای عملی کردن این طرح موافقت خود را اعلام کند.

منتظری تصریح کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم جوانی که دغدغه اشتغال و مسکن دارد، انگیزه ای برای تشکیل یک زندگی را ندارد در این راستا مجلس با اجرایی کردن طرح جمعیت و خانواده سازمان های اجرایی را موظف می کند تا زمین در اختیار جوانان قرار دهند و از سوی دیگر وام مسکنی نیز به آن ها تخصیص داده شود.

وی یادآور شد: در این طرح بر اساس تعداد فرزندانی که خداوند به زوج های جوان هدیه می دهد، مشوق ها و تسهیلاتی به آن ها ارائه می شود، طرح جمعیت و خانواده طرح جامعی است که جزئیات آن به طور کامل در اختیار مردم قرار گرفته است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح جوانی جمعیت قانون نشده و در انتظار تائید شورای نگهبان است و امید داریم با قانون شدن و اجرای این طرح، بخش بزرگی از دغدغه های جوانان رفع شود.

انتهای پیام/