هرساله تنظیم لایحه بودجه نقش مهمی در سرنوشت کشور دارد؛ یک بودجه متناسب با وضعیت کشور که منجر به تقویت زیرساخت‌های کشور و محرومیت‌زدایی شود بدون تردید نقش مهمی را در پیشرفت و زدودن موانع در همه ابعاد خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از سپاس؛ هرساله یکی از موضوعات مهم کشوری بحث بودجه است. نگاه همه کارشناسان و مردم به دولت و مجلس دوخته می‌شود که چگونه سرنوشت یک سال کشور را با تدابیر و سلایق خود ورق می‌زنند. تنظیم لایحه بودجه نقش مهمی در سرنوشت کشور، معیشت و به طور کلی همه ابعاد زندگی مردم دارد. بودجه ای متناسب با وضعیت کشور که منجر به تقویت زیرساخت‌های کشور و محرومیت زدایی شود بدون تردید نقش مهمی را در پیشرفت کشور در همه ابعاد خواهد داشت. امسال لایحه بودجه از چند جهت حائز اهمیت است.

اول اینکه آخرین سال دولت فعلی است و نوع نگاه تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور در این زمینه بسیار مهم است.
دوم؛ امسال اولین سال کاری مجلس یازدهم و بررسی لایحه بودجه توسط این مجلس است. بدون تردید نگاه کارشناسی نمایندگان و توجه به مشکلات و منافع مردم و اصلاح بودجه بر پایه اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است.

سوم؛ هجوم گسترده سیاسی، اقتصادی و رسانه ای مستکبرین در تداوم دشمنی هایشان در سال آینده که مصادف با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خواهد بود اقتضا می کند که بودجه متناسب با همه توطئه ها و نقشه های دشمن تنظیم و مصوب شود.

و چهارم آنکه تفاوت این بودجه با بودجه های سال قبل در این است که این بودجه توسط یک دولت ارائه می شود ولی دولتی دیگر که معلوم نیست رویکردش به نسبت این دولت چه می باشد باید آن را پیاده و اجرا کند از این رو نقش مجلس در تصونقیح و تصویب نهایی بودجه بسیار مهم و کارساز است. از موضوعات قابل نقد در بودجه امسال «طرح معکوس بودجه» توسط مجلس است که سرو صدای زیادی را ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان این طرح بیش از هر چیز به ضرر استان های نفت خیزی مثل بوشهر و خوزستان است. در همین خصوص به سراغ برخی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان استان رفتیم تا چند و چون این طرح را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی مجدد طرح بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس

غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در خانه ملت، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قطعا مواردی را تایید خواهند کرد که کاملا به نفع مردم بخصوص دهک های پایین جامعه باشد و اگر طرحی دارای ارزش پایین باشد و جامعه هدف بسیار کمی داشته باشد، قطعا رد خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به طرح معکوس بودجه استان ها، اظهار کرد: در طرح معکوس بودجه کارشناسان درآمد سرانه خانوار را محاسبه کرده‌اند که کلیات این طرح مشکلی نداشت، اما با توجه به اینکه ایراداتی بعداز تصویب مطرح شد، نمایندگان درخواست اصلاح داشتند که دوباره این طرح در صحن مطرح و بررسی شود.

وی با اشاره به دیدگاه مجلس و سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد: آنچه مدنظر سازمان مدیریت برنامه و بودجه بوده است اگر اجرا شود فقط استان‌های بزرگ از آن سود خواهند برد، درصورتی‌که ۹۵ درصد اعضای کمیسیون از استان‌های نیازمند هستند. تصمیماتی که در کمیسیون‌ها گرفته می‌شود باید به نفع همه مردم باشد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان بیان کرد: آنچه تصویب شده است و نمایندگان مجلس می‌گویند، خوب است. آنچه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان می‌گوید به صلاح برخی استان‌ها نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده دیدگاه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان‌ها را بررسی و در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان مدیریت برنامه بودجه کشور بررسی خواهد شد، اگر طرح به ضرر استان باشد درخواست اصلاح خواهیم داد.

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار سپاس در خصوص زمان مجدد برای بررسی طرح، گفت: هفته آینده تصمیم گیری نسبت به موضوع مطرح شده در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد، مردم نگران نباشند قطعا نخواهیم گذاشت حقی از استان بوشهر ضایع شود. از حقوق همه ممردم استان دفاع خواهیم کرد.

همه مسئولین باید پیشنهاد بودجه دولت را به نفع استان بررسی کنند

محمد بهروزی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر و کارشناس اقتصادی در گفتگو با سپاس اظهار کرد: نمایندگان باید بودجه پیشنهادی دولت را چکش کاری کنند و ایرادات این لایحه را بررسی و به دولت جهت رفع ایراد عودت دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر و کارشناس اقتصادی گفت: لایحه بودجه پیشنهاد دولت است و اساساً استاندار باید در جلسات پیشنهاد بودجه از سهم بودجه استان دفاع کند و نه اینکه بعد از بسته شدن لایحه پیشنهادی و تقدیم به مجلس، ندای چه کنم چه کنم سر داده شود.

محمد بهروزی با بیان اینکه کلیات بودجه تصویب شده است تصریح کرد: حال وقت آن است که کمیسیون‌های مربوطه بودجه پیشنهادی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند و معایب آن را برای جلوگیری از متضرر شدن کشور از بودجه پیشنهادی به دولت گوشزد کنند.

وی افزود: کمیسیون بودجه در این خصوص باید فعال‌تر عمل کند و نظر کارشناسی کمیسیون‌ها را جهت بررسی لایحه بودجه مورد نظر قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر و کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مدیران استانی باید از اعتبار طرح‌های استانی و ملی برای جذب بودجه مورد نظر دفاع کنند و پیشنهاد اعتبار طرح‌های جدید را نیز به دولت داده باشند تا در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس گنجانده شود.

بهروزی خاطر نشان کرد: ممکن است دولت به‌واسطه کسری که دارد بودجه طرح‌ها کاهش دهد، مدیران استانی باید از بودجه پیشنهادی استان دفاع کنند.

وی با ذکر این نکته که نفتی‌ها خیلی قدرت دارند بیان کرد: قدرتی غالب باید مطالبه به حق مردم استان را از آن ها باز پس گیرد و بتواند سهم بودجه‌ای استان را از مدیران نفتی بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر و کارشناس اقتصادی اشاره کرد: نمایندگان مجلس خصوصاً در کمیسیون‌ها باید با رایزنی مطالبه بودجه استان را داشته باشند و با پیگیری سهم استان از بودجه را به‌درستی تصویب کنند.

محمد بهروزی تأکید کرد: نمایندگان و مدیران استانی باید در سطح کلان با قدرت رایزنی خود بودجه و سهم استان را مطالبه کنند.

درویشی رییس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهرنیز در گفت و گو با سپاس گفت: از آنجا که جزییات مربوط به مصوبه اخیر با هدف تهیه کنندگان آن در تضاد است امیدواریم همانگونه که دکتر کرمی توضیح داده اند و سایر نمایندگان عزیز استان نیز در صحن نطق داشته و پیگیر اصلاح آن هستند موضوع مجددا در مجلس مطرح و اصلاح شود.

به هر حال در توزیع اعتبارات شاخص های متعددی نقش دارند و محدود کردن ان به چند شاخص اندک می تواند برای استان ها اشکالاتی را ایجاد نماید.

وی افزود: در لایحه پیگیری های خوبی از طریق این سازمان و استاندار و نمایندگان صورت گرفته و سهم بسیار خوبی برای استان دیده شده و شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به سنوات قبل خواهیم داشت.

در توزیع بودجه از شاخص های متعددی استفاده می شود که در نهایت سهم بوشهر از کل اعتبارات ۳/۸۵درصد در لایحه سال اینده بود.مجلس طرحی را برای بهبود وضعیت استانهای محروم و توزیع عادلانه بودجه مصوب کرده که متاسفانه با توجه به اینکه شاخص هایی را برای توزیع اعتبارات در نظرگرفته اند از جمله جمعیت و مساحت و محرومیت و نرخ بیکاری و معکوس شاخص درامد سرانه، به لحاظ اینکه اکثر استانهای محروم یا جمعیت کمی دارند یا مساحت کم سهم انها از بودجه کاهش می یابد. به نظر میرسد منظور نمایندگان محترم متوسط درامد خانوار شهری و روستایی بوده که منطقی تر می نماید.

البته باید توجه داشت که در این شاخص نیز وضعیت استان بوشهر بهتر از سایر نقاط کشور است.چیزی که در مجلس مصوب شده درامد سرانه است که از تقسیم تولید ناخالص داخلی استانها به جمعیت بدست می اید و در استان بوشهر به لحاظ فعالیت های نفت و کاز و جمعیت کم درامد سرانه بالایی بدست می اید که در مقایسه با سایر استانها جایگاه اول در کشور را دارا می باشد. استفاده از معکوس درامد سرانه منظور اینست که هر استانی که درامد سرانه کمتری دارد باید سهم بیشتری از بودجه به انجا اختصاص یابد تا درامد سرانه انها افزایش یابد و به عکس استانهای با درامد سرانه بالا بودجه کمتری به انها اختصاص یابد.

به هر حال تمام تلاش نمایندگان استان بهبود شرایط استان هست و قطعا در این خصوص پیگیری و دفاع لازم را هم انجام خواهند داد.

نصرالله پورسالم کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه با اشاره به طرح معکوس در بودجه ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سپاس، اظهار کرد: هرساله یکی از موضوعات مهم و کلیدی اقتصاد کشور، لایحه بودجه می‌باشد که دولت باید برای سال بعد، بسته بودجه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و کمیسیون های تخصصی مجلس موارد اصلاحی را به دولت اعلام کنند.

وی افزود: چند وقت پیش دولت بسته بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم کرد و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی نامه ای، ۱۲ حکم اصلاحی ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمود که در بودجه سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شود.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به بند ۷ ماده واحده احکام اصلاحی ساختار بودجه ۱۴۰۰، گفت: توزیع عادلانه بودجه استان ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی از جمله جمعیت، محرومیت، نرخ بیکاری و معکوس در آمد سرانه می باشد.

وی بیان کرد: سه معیار(جمعیت، نرخ بیکاری، محرومیت) از چهار معیار بالا، جهت توزیع عادلانه بودجه استان‌ها کاملا منطقی و قابل فهم است که به عنوان مثال استانی که محرومیت بیشتری دارد از بودجه بیشتری برخوردار است اما بحث اصلی ما در این نوشتار مربوط به معیار چهارم یعنی معکوس درآمد سرانه می باشد که به نوعی با سه مولفه دیگر در تناقض کامل است به‌عنوان مثال از دید شاخص محرومیت، استان بوشهر می بایست دارای بودجه بیشتری در سال ۱۴۰۰ باشد اما با در نظر گرفتن معکوس درآمد سرانه، استان بوشهر با وجود شاخص محرومیت در درون خود، باید دارای اعتبارات بودجه ای کمتری نسبت به اکثریت استان های کشور باشد.

پورسالم عنوان کرد: اما دلیل این تناقض از کجاست؟ ابتدا باید دانست معکوس درآمد سرانه چیست، معکوس درآمد سرانه یعنی اینکه هر چه درآمد سرانه استان‌ها در بودجه کشور بالاتر باشد به همان نسبت از سهم توزیع اعتبارات بودجه کشوری بی بهره خواهند شد.

استاد دانشگاه ابراز کرد: استان بوشهر یکی از استان‌هایی می‌باشد که بیشترین میزان درآمد سرانه را برای کشور دارد که دلیل اصلی آن، وجود بزرگ ترین ذخایر نفتی و گازی کشور در استان بوشهر است پس عملا با وجود شاخص معکوس درآمد سرانه جهت توزیع عادلانه بودجه توسط مجلس، ناعادلانه ترین توزیع اعتبارات بودجه ای درسال ۱۴۰۰ در انتظار استان بوشهر می باشد و حتی امکان این وجود دارد که یک سری از امتیازات ناچیزی که قبلا از صنعت نفت و گاز به ساکنین بومی مناطق نفتی و گازی پرداخت می شد تحت تاثیر و حتی قطع شوند.

وی افزود: ناعادلانه بودن بند ۷ ماده اصلاحی ساختار بودجه ۱۴۰۰ از آن جا است که استان بوشهر که بر روی بزرگ ترین میادین نفتی و گازی کشور (بعضا جهانی) قرار دارد بدون اینکه عایدی از این درآمد داشته باشد باید بودجه آن نیز به دلیل وجود درآمد سرانه بالای بدون منفعت، در سال ۱۴۰۰ ریزش داشته باشد. استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی کشور نه تنها منفعت مناسبی از این درآمدهای نفتی و گازی ندارد بلکه مردمان بومی مناطق نفتی و گازی باید با آلودگی هوا، آب و انواع مریضی ها دست و پنجه نرم کنند.

پور سالم خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از توزیع عادلانه اعتبارات بودجه ای می شود می بایست این سؤال مهم را از خود پرسید که استان بوشهر با وجود اینکه یکی از استان های کشور با بیشترین درآمد سرانه کشوری به حساب میِ آید آیا به همین نسبت مردم استان بوشهر دارای رفاه هستند که بخواهیم ملاک اعتبارات بودجه ای را معکوس درآمد سرانه درنظر بگیریم؟ جواب بطور قطعی خیر است چون محرومیت در این استان قطب انرژی کشور موج می زند و کاملا مشهود است و این محرومیت، صراحتا اصل ۱۱۰ و ۴۸ قانون اساسی که هدف آن رفع محرومیت است را کاملا نقض مینماید.

نمایندگان محترم مجلس در دو استان خوزستان و بوشهر که دو استان متضرر بند ۷ ماده اصلاحی هستند، طی نامه ای به شورای نگهبان، خواستار این بودند که معکوس درآمد سرانه را براساس عدم احتساب درآمد نفت استان های نفتی، محاسبه یا حذف گردد که به نظر بنده به عنوان کارشناس مسایل اقتصادی نباید موضوع معکوس درآمد سرانه را در بودجه سال ۱۴۰۰ ویرایش یا حذف کرد بلکه باید آن را عادلانه کرد. معکوس درآمد سرانه وقتی عادلانه میشود که درصد قابل توجهی از درآمد هر استان قبل از خروج از استان، به همان استان اختصاص یابد. آن وقت است که شاخص معکوس درآمد سرانه می شود عادلانه ترین شاخص برای توزیع عادلانه اعتبارات بودجه ای استان ها.

طرح معکوس در بودجه، استان بوشهر را محروم‌تر خواهد کرد

عبدالکریم جمیری رییس مجمع نمایندگان استان در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح معکوس بودجه در سال ۱۴۰۰، گفت: در احکام اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ احکام اصلاحی بودجه مطرح شده است که با هدف توزیع عادلانه اعتبار استان‌ها در مجلس است. این طرح به گونه‌ای ست که استان‌های با درآمد کمتر بتوانند سهم بهتری در بودجه داشته باشند. اما ضرر آن برای استان‌های نفت خیز مانند بوشهر و خوزستان بسیار بیشتر است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بوشهر در کنار خوزستان و تهران درآمدزایی بیشتری برای کشور دارد اما در طرح معکوس بودجه در سال ۱۴۰۰ سهم کمتری خواهد داشت. وضعیت پایتخت کاملا روشن است اما استان بوشهر و خوزستان که قطب اقتصادی در حوزه انرژی ایران هستند سهم زیادی از منابع انرژی ندارند.

جمیری با بیان اینکه این طرح کاهش سهم آلایندگی خواهد داشت، افزود: بوشهر یکی از استان های توانمند کشور است اما به دلایلی محروم نگه داشته شده است. از استعدادهای طبیعی استان بهره‌ای نبرده ایم و باید تلاش کنیم تا محرومیت بوشهری‌ها دو چندان نشود.

جمیری تاکید کرد: آلایندگی تنها سهمی است که استان بوشهر از صنایع نفت و گاز دارد. مصوبه جدید مغایر با اصول ۱۱۰ و ۴۸ قانون اساسی در خصوص رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه‌یافته و توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات است، همچنین این مصوبه باسیاست‌های کلی نظام برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است انطباق ندارد.

وی خاطرنشنان کرد: با هماهنگی برخی نمایندگان پیگیری های متعددی با شورای نگهبان و شورای انطباق مصوبات باسیاست‌های کلی صورت گرفت که براساس مستندات قانونی، انتظار دارییم طرح جهت اصلاح به مجلس برگردانده شود.

با تصویب بودجه معکوس پیشنهاد افزایش سهم سه درصد نفت خواهیم داشت

حجت الاسلام موسی احمدی در گفت و گو با سپاس با اشاره به طرح معکوس بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: آنچه که امروز مطرح شده است، برخی به اشتباه فکر می کنند در لایحه بودجه اتفاقی رخ داده است، در این خصوص در لایحه بودجه هنوز تصمیمی گرفته نشده است و رییس مجلس طی نامه ای به ریاست جمهور پیشنهاد اصلاح لایحه بودجه را داشتند.
وی افزود: آنچه مطرح است، طرحی در مجلس وجود دارد تحت عنوان طرح کلی بودجه ۱۴۰۰ که برخی احکام اصلاح ساختار بودجه کل کشور مطرح شده است. در این طرح لوایح بودجه سنواتی را براساس احکام باید تنظیم شود. طرح کلی برای بودجه سنوات آینده است.

احمدی تصریح کرد: در این لایحه ۹ بند وجود دارد که در بند ۷ به توضیح عادلانه بودجه استانها اشاره کرده است که از محل بودجه عمومی عوارض، مالیات و ارزش افزوده براساس شاخصه جمعیت، نرخ بیکاری و مساحت تعیین شده است. این طرح وقتی مطرح شد بند بند آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی مطرح شد. من مخالف این طرح بودم به دلیل اینکه استانهای کوچک که درآمد بالایی دارند، درامد آنها به استانهای بزرگ که دارای جمعیت بیشتر و نرخ بیکاری بالایی هستند سرازیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق طرح معکوس درآمد، بازگشت درآمدی که از استان حاصل می کمتر خواهد شد. بنابراین در زمان رای گیری رای مخالف دادم. ۱۱ نفر رای مخالف دادند و مابقی افراد موافق بودند. معمولا آنچه درآمد مناطق است، با توزیع عادلانه باید در اختیار مردم آن مناطق قرار بگیرد. بعداز اینکه این موضوع مطرح شد با مشورت با سایر نمایندگان دلیل تصویب طرح سوال کردم. دوستان متوجه این قضا شدند و قرار شد از طریق شورای نگهبان ورود کنند و طرح وارد مجلس شود یا اینکه شورا طرح را رد کند.

نائب رییس کمیسییون انرژی ابراز کرد: نامه ای نوشته شد بعداز جلسه مجلس خطاب به شورای نگهبان تنظیم شد اما به دلیل اینکه من در جلسه وزارت نفت حضور داشتم قرار شد نامه الکترونیکی من از دفتر زیر نامه درج شود که این اتفاق نیافتاد. البته نامه بعدی به شورای نگهبان باید با ملاحظات ارسال شود. این طرح برای اولین بار مطرح شد. این طرح فقط به سود استانهای بزرگ مانند تهران است. با شاخصه های مطرح شده، اعتبارات استانهای بوشهر و خوزستان کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی وجود دارد که اگر شورای نگهبان به نتیجه نرسید، آنها در ساختار بودجه لحاظ خواهد شد. مانند افزایش در بودجه سه درصد نفت خواهیم داشت.

رییس مجمع نمایندگان استان بوشهربا بیان اینکه شورای نگهبان نباید اجازه دهد که استان بوشهر بیش از این محروم شود، تصریح کرد: نشست‌هایی با حقوقدانان های شورای نگهبان داشتیم که عبارت معکوس درآمد سرانه از بند هفت حذف و یا درآمدهای نفت و گاز استان‌های نفتی در این بند محاسبه نشود.
با همه این تفاصیل نباید نمایندگان استان اجازه دهند که فقر و محرومیت بر استان بوشهر همچان سایه ی شومش را ادامه دهد. استان بوشهر بزرگ ترین ذخایر نفتی و گازی را دارد ولی مردم این استان کمترین سهم را از این درآمد هنگفت دارند. نمایندگان در آزمون سختی قرار گرفته اند و نباید بگذارند که حقوق مسلم مردم استان ضایع شود.

 

انتهای پیام/