ماه رمضان ماه مهمانی خدا است لذا اگر انسان با اخلاص وارد مهمانی خدا شود و خود را آماده بهره‌برداری کند، برکاتی استثنایی را درک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، رمضان در لغت به معنای شدت حرارت و سوزاندن است، رمضان نام یکی از ماه‌های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است، یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.

این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و مهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمدان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و… روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند.

حضرت امام رضا (ع) درباره علت وجوب روزه می‌فرماید: تا مردم رنج گرسنگی و تشنگی را بچشند و به نیازمندی خود در آخرت پی ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگی و تشنگی خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا ، ثواب خدا ، عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود روزه موجب خودداری از شهوات است.

خداوند روزه را برای استواری اخلاص، واجب فرمود، روزه روده را باریک می‌کند گوشت را می‌ریزد و از گرمای سوزان دوزخ دور می‌گرداند، روزه سپری در برابر آتش است.

فضیلت‌های نهفته ماه مبارک رمضان/ حتی خواب در ماه رمضان عبادت است

آرامش روان و جسم با روزه
روزه داری روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتی روح و تندرستی جسم می‌شود.

حضرت علی (ع) می‌فرماید: خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نماز‌ها ، زکات و حدیث در روزه داری روزه‌های واجب برای آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنی جان هایشان و خضوع دلهایشان حفظ می‌کنند.

امام علی (ع) به پیامبر اکرم (ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزی شیطان را از ما دور می‌کند؟ پیامبرگرامی (ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه می‌کند و صدقه پشت او را می‌شکند بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان‌های جنی و انسی شده و وسوسه‌های آنان را خنثی می‌کند.

حجت الاسلام حسن نوراللهی؛ مدرس حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: استقبال از ضیافت الهی و ماه مبارک رمضان را با خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص) آغاز می‌کنیم که آن حضرت در آخرین جمعه ماه شعبان به بیان ویژگی‌ها و امتیازات ماه رمضان پرداختند.

او افزود:اگر بخواهیم این خطبه را در چند کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم رسول خدا (ص) ضمن بیان عظمت و اهمیت ماه رمضان به پاداش روزه داران، در زنجیر شدن شیطان ها، رعایت اخلاق روزه داری، یادآوری گرسنگی و تشنگی قیامت، بازشدن در‌های رحمت الهی، رعایت حال زیردستان و نیازمندان، اهمیت افطاری دادن، کنترل چشم و گوش و زبان، اهمیت تلاوت قرآن، خوش اخلاقی و توجه به باز شدن در‌های رحمت خدا اشاره کردند و در پاسخ به حضرت علی (ع) از ترک گناه به عنوان برترین عمل در این ماه یاد کردند.

حجت الاسلام نوراللهی بیان داشت: آن حضرت تاکید کردند که با یتیمان مردم مهربان باشید تا با یتیمان شما مهربان باشند و در ادامه فرمود: از گناهان خود به سوی خدا توبه کنید و دست‌های خود را در هنگام نماز به دعا بلند کنید که آن زمان بهترین ساعت ها است. چون خدا در این ساعت‌ها با رحمت به سوی بندگانش نظر می‌کند و هرگاه با او مناجات کنید، جواب می‌دهد.

فضیلت‌های نهفته ماه مبارک رمضان/ حتی خواب در ماه رمضان عبادت است

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: در این خطبه پیامبر اکرم (ص) به افطاری دادن سفارش کردند که‌ ای مردم! هر کس از شما مؤمن روزه‌داری را در این ماه افطار دهد، برای او نزد خدا ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. در این لحظه شخصی از ناتوانایی خود برای افطاری دادن سخن گفت و رسول خدا (ص) اینگونه پاسخش را داد با افطار دادن به روزه‌دار اگر چه به نصف دانه خرما یا جرعه‌ای آب، از آتش بپرهیزید.

حجت الاسلام نوراللهی بعد از طرح این مسائل اجتماعی پیامبر اکرم (ص) به مسائل عبادی اشاره کرد و گفت: هر کس در این ماه نماز مستحبّی به جای آورد، برای او برائت از آتش نوشته می‌شود و کسی که نماز واجب به جای آورد، مثل کسی است که در ماه‌های دیگر هفتاد نماز واجب به جا آورد و کسی که در این ماه بسیار بر من صلوات بفرستد، خدا در روزی که میزان‌ها سبک باشد، ترازوی عمل او را سنگین می‌فرماید و هر کس در این ماه تلاوت آیه‌ای از قرآن کند، ثواب ختم قرآن در ماه‌های دیگر را دارد.

او تصریح کرد: حضرت علی (ع) از پیامبر سوال کرد که بهترین اعمال در این ماه چیست و پیامبر اعظم (ص) فرمود یا اباالحسن برترین اعمال در این ماه پارسایی از آن چیزی است که خدا حرام کرده است، حضرت محمد (ص) پس از بیان این جمله گریست و حضرت علی (ع) علت را جویا شد که رسول خدا (ص) فرمود: گریه می‌کنم برای آن چه در این ماه به تو می رسد. گویا تو را می‌بینم در حالی که برای پروردگارت نماز می‌گذاری، شقی ترینِ اوّلین و آخرین که همانند کشنده ناقه ثمود است برخاسته و بر فرقت ضربتی زده است که با آن محاسن تو خضاب به خون شده است.

مدرس حوزه علمیه کرمان گفت: اینک با کسب آمادگی بیشتر به استقبال ضیافت الهی می‌رویم و در این ایام که بسیاری از افراد با مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش می‌کنیم تا در این ماه که ماه انفاق و ایثار است به کمک مستمندان برویم و اگرچه بسیاری از مردم خود را برای حضور در این رزمایش گسترده آماده کرده و مواسات و همدلی مومنانه را برای رفع نیاز نیازمندان و فقرا به نمایش گذاشته اند و صحنه‌هایی زیبا از جامعه مهدوی را به گفته رهبر معظم انقلاب رقم زده اند، سهم خود را هر چند به اندازه جرعه‌ای آب باشد، ادا کرده و از خدا می‌خواهیم که ما را به لطف و رحمت خود در این ضیافت پذیرا باشد.

حجت الاسلام نوراللهی با اشاره به ویژگی‌های این ماه تصریح کرد: آنچه که مسلم است این ماه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و ماه فوق العاده‌ای است که خواب روزه دار عبادت، روزه‌ای که واجب است، نمازی که واجب است آنچنان فضیلت اعمال این ماه زیاد است که قابل مقایسه با ماه‌های دیگر سال نیست.

حجت الاسلام نوراللهی همچنین به ذکر صلوات، صله رحم اشاره کرد و افزود: خدا او را در روز قیامت گرامی دارد و کسی که در این ماه با خویشاوند خود صله کند، خدا او را در قیامت به رحمت خود وصل کند و کسی که در این ماه قطع رحم کند، خدا در روز قیامت رحمت خود را از او قطع فرماید.

او گفت: برای ورود به ماه رمضان هر مسلمانی قبل از ماه رمضان خطبه شعبانیه که در مفاتیح الجنان آمده است مطالعه کنند که یک دستورالعمل کامل و جامع از سوی پیامبر اکرم (ص) به امتش است.

حجت الاسلام نوراللهی بیان کرد: خاتم پیامبران (ص) فرمود ای مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است؛ ماهی که در نزد خدا بهترین ماه ها، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب‌ها و ساعت هایش بهترین ساعت‌ها است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه هر کار و عمل روزه دار از ثواب و اجرخاصی برخوردار است اظهار داشت: نفس‌های شما در این ماه پاداش تسبیح و خواب شما ثواب عبادت و عمل شما در آن مورد قبول درگاه الهی و دعای شما نیز مستجاب است.

فضیلت‌های نهفته ماه مبارک رمضان/ حتی خواب در ماه رمضان عبادت است

میزان درک و فضیلت شب قدر برای ما ممکن نیست
این کارشناس مذهبی به حوادثی که در این ماه اتفاق افتاده است اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اعمال، شب قدر در این ماه است که برای هیچ کس قابل درک نیست که قرآن به پیامبر اکرم می‌فرماید و ما ادراک ما لیله القدر … میزان درک و فضیلت شب قدر برای ما ممکن نیست.

حجت الاسلام نوراللهی با بیان اینکه شب قدر از شب‌هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می‌آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می‌کنند، افزود: وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام (ص) است و مقدرات یک سال انسان‌ها (حیات، مرگ، رزق و…) براساس لیاقت‌ها و زمینه‌هایی که خود آن‌ها به وجود آورده اند تعیین می‌شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می‌تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم بزند.

مدرس حوزه علمیه کرمان گفت: انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه‌های ویژه را نیاز دارند، یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت‌ها و شهوات جسمی نکند، قرآن کریم می‌فرماید:‌ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.

حجت الاسلام نوراللهی با بیان اینکه دین اسلام یک دین پابرجا، مستحکم و غیر متزلزل است افزود: در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ پس هر که ماه رمضان را درک کرد، باید روزه بگیرد.

او با اشاره به این سوال در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ گفت: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه‌های تکامل و اعتلا روحی انسان به‌شمار می‌رود و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است و روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه‌ ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب ایجاد بیماری یا تشدید بیماری یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود در این موارد روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.

مدرس حوزه علمیه گفت: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد و در فاصله افطار تا سحر از غذا‌های مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری کند.

حجت الاسلام نوراللهی گفت: روزه برای افرادی که احتمال می‌دهند روزه برای آن‌ها واجب است یا نه؟ آن وجدان آگاه دینی خودشان است به این معنا که هر انسان متدین، خداترس و مقید به انجام وظیفه به هر دلیلی که به رشد عقلانی رسیده باشد لازم نیست تعیین کند که روزه گرفتن برای او ضرر دارد و یا دنبال بهانه برای روزه خواری نباشد بداند که روز قیامت باید جواب اعمالش را بدهدچنین فردی خودش تشخیص می‌دهد که می‌تواند روزه بگیرد یا نه و گاهی هم به نظر کارشناسان اطمینان پیدا می‌کنند.

فضیلت‌های نهفته ماه مبارک رمضان/ حتی خواب در ماه رمضان عبادت است

حجت الاسلام احمد شیخ بهائی، کارشناس مذهبی هم با اشاره به اینکه ماه رمضان از چند جهت امتیازات خاصی نسبت به ماه‌های دیگر دارد گفت:این ماه؛ ماه نزول قرآن است و قرآن هم به عنوان تابع هدایت و جدایی حق از باطل نازل شده است.

او بیان داشت: آنچنان تلاوت قرآن در این ماه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خواندن یک آیه از قرآن برابر یک ختم ارزش دارد.

حجت الاسلام شیخ بهائی افزود: اهمیت دوم این ماه روزه است، که به عنوان سپری در مقابل آتش و کنترل شهوات انسان‌ها از قبیل خوردن، آشامیدن و آمیزش است.

او افزود: از دیگر آثار این ماه این است که با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشید، به فقیران و نیازمندان صدقه بدهید، به سالمندان احترام بگذارید، به افراد خردسال ترحم داشته باشید، زبان‌های خود را (از آن چه نباید گفت) و چشم هایتان را از آن چه نباید دید و گوش هایتان را از آن چه نباید شنید حفظ کنید.

کارشناس مذهبی بیان داشت: خواندن دعای افتتاح، دعای سحر، دعای روز‌های ماه مبارک رمضان، دعا‌های بعد از نماز‌ها و ذکر‌های در این ماه خیلی ثواب دارد، لذا باید خواب و بیداری خود را طوری تنظیم کنید که از برکات این ماه بی بهره نشویم.

حجت الاسلام شیخ بهائی تصریح کرد: در این ماه ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها کاهش، رسیدگی به زیر دستان در خانه و اداره و حتی دعوا در کوچه و خیابان‌ها کمتر و اصولا تمام روابط در این ماه خوب می‌شود که این از برکات این ماه با ارزش است.

او کمک به محرومان، انجام عمل خیر، تحصیل علم، افطاری و سحری دادن، مناجات ذکر‌های طولانی و دست به دعا بلند کردن سفارش کرد و گفت: در‌های جهنم در این ماه به روی بندگان بسته است و از خداوند بخواهیم که آن‌ها را بازگشایی نکند همچنین ازخداوند توفیق تلاوت قرآن و روزه را از خداوند خواستار باشیم.‌ای مردم! در‌های بهشت در این ماه گشوده است؛ از خدا بخواهید که این در‌ها رابه روی شما نبندد و در‌های آتش، بسته است؛ از پروردگار خود بخواهید که آن‌ها را به روی شما باز نگرداند و شیاطین دربند هستند؛ از خدا درخواست کنید که آن‌ها را بر شما مسلّط نسازد هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

 

انتهای پیام/

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران