اگرچه به نظر می رسد که دولت تمایلی به حضور همتی در انتخابات ندارد اما حضور برخی چهره های نزدیک به دولت در ستاد انتخاباتی وی، این فرضیه را جدی تر می کند که همتی گزینه مورد حمایت دولت است تا با تند و رادیکال کردن فضای مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی عملکرد تیم اقتصادی دولت را به گردن جریان مقابل بیندازد.

به گزارش پایگاه  خبری دیار نخل به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانابا شروع جدی برنامه های تبلیغی کاندیداها از رسانه ملی و فضای مجازی اظهارات، مواضع و وعده های متعددی از سوی هر یک از ۷ رقیب انتخاباتی شنیده می شود؛ وعده هایی که هنوز معلوم نیست کدام یک عملی خواهد شد و کدام یک صرفا به عنوان یک وعده تا پایان دوره مسئولیت رئیس جمهوری آتی باقی خواهد ماند.

این میان اما عبدالناصر همتی، کاندیدایی نزدیک به دولت در رقابت های انتخاباتی فضای تبلیغات را بیشتر از آنکه برای وعده دادن های آتی مهیا ببیند به دنبال فرار از عملکرد خود به عنوان رئیس بانک مرکزی است.

افسارگسیختگی قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی از جمله مواردی است که همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات باید نسبت به آن افکار عمومی را تنویر کند اما به نظر می رسد که وی برای فرار از مسئولیت پاسخگویی توپ را از زمین خود خارج کرده و به زمین سایرین می اندازد.

همتی شب گذشته در اظهاراتی در فضای مجازی گفته بود در تصمیمات دولتی نقشی نداشته و اساسا نقش ارزپاشی هیچ ارتباطی به وی نداشته است اما برای اینکه بتواند اوضاع اقتصادی کشور را سامان دهد نیازمند اختیاراتی بیشتر از رئیس کلی بانک مرکزی است.

این اظهارات وی در کوتاهترین فرصت با واکنش دولت همراه بود، رسانه ها خبر از تصمیم دولت برای عزل همتی از ریاست بانک مرکزی داده و گفتند دولت براین باور است که حضور وی در عرصه رقابت های انتخاباتی بر نظام پولی و بانکی تاثیرگذار خواهد بود و اگر بخواهد در این رقابت ها بماند دیگر نمی تواند ریاست بانک مرکزی را برعهده داشته باشد. رسانه ها این را هم گفتند که رایزنی های دولت با برخی چهره های اقتصادی به عنوان جایگزین همتی در بانک مرکزی نیز صورت گرفته است.

این خبر سازی ها اگرچه در ظاهر نشان می دهد که دولت تمایلی به حضور همتی در انتخابات ندارد اما حضور برخی چهره های نزدیک به دولت در ستاد انتخاباتی همتی این فرضیه را جدی تر می کند که همتی گزینه مورد حمایت دولت است تا با تند و رادیکال کردن فضای مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی عملکرد تیم اقتصادی دولت را به گردن جریان مقابل و کاندیداهای مورد حمایت این جریان بیندازد.

همتی در اظهاراتش بانی وضع موجود کشور را سعید جلیلی، دیگر کاندیدای این جریان دانسته و گفته است: بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست پس چیست؟!

وی البته به قاضی زاده هاشمی دیگر کاندیدای جریان مقابل نیز حمله کرده و بدون توضیح درباره عملکرد دولت در بورس گفته است مگر بورس مایکروفر است که برخی مدعی اند سه روزه مشکلش را حل می کنند؟

همتی که به ظاهر کاندیدای مستقل از دولت است درباره FATF اما مواضع دولت را تکرار می کند وی در این باره گفته: FATF از ملزومات اداره کشور است اما متاسفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند!

به نظر می رسد طراح سناریوی همتی و اظهاراتی که وی در فضای مجازی یا رسانه ملی بیان می کند، ستاد انتخاباتی وی که از نزدیکان دولت به شمار می روند هستند این یعنی برنامه همتی در انتخابات پیش رو تند کردن فضا علیه جریان منتقد دولت و حمله به کاندیداهای این جریان است.

انتهای پیام/ک