نخلداران شرق کرمان اگر بتوانند کارتنی برای بسته‌بندی محصولشان پیدا کنند بازار فروشی ندارند و در نهایت حاصل دسترنجشان به جیب دلالان می‌رود و نخلداران شرق استان کرمان در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، تولید ۲۵ درصد خرمای کشور در استان کرمان، این استان را به یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور تبدیل کرده است، محصولی مرغوب و منحصر به فرد که در سراسر دنیا شناخته شده با این وجود نخلداران کرمانی با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

پای درد دلشان که بنشینی از مشکلاتشان می‌گویند، از انتظار یک ساله و تلاش طاقت فرسا برای رسیدن به محصول، محصولی که گرفتار آفت خرما نشود به چنگ دلالان می‌افتد.

یکی از نخلداران شرق استان کرمان با بیان اینکه محصول خرمای این منطقه در تابستان به ثمر می‌نشینند گفت: شرق استان کرمان تک محصولی است و تعداد زیادی از خانوارهای این منطقه از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌های بمی تمام طول سال را چشم انتظار تابستان هستند تا حاصل دسترنجشان را ببینند افزود: هر ساله برای فروش محصولمان با مشکل روبه‌رو هستیم و پس از تلاش زیاد سود کمی نصیبمان می‌شود.

یکی دیگر از نخلداران بمی از وعده‌های تحقق نیافته مسئولان می‌گوید، از خرمایی که قرار بود وارد بورس شود، از راه‌اندازی دهکده خرما و از بازار آشفته این محصول و عدم حمایت مسئولان.

وی بیان کرد: در آستانه فصل برداشت خرما در شرق استان کرمان هستیم اما قیمت کارتن برای بسته‌بندی این محصول در بازار دو برابر شده و  آن هم اگر یافت شود.

این کشاورز بمی با اشاره به اینکه یک سال انتظار می‌کشیم و در آخر حسرت فروش محصولمان روی دلمان می‌ماند افزود: هنوز محصول خرمای سال قبل ما در سردخانه‌ها مانده است.

وی با بیان اینکه نخلداری در سال‌های اخیر دیگر سود چندانی برای کشاورزان ندارد و درآمد فروش خرما کفاف هزینه‌های سالانه نخلداران را نمی‌دهد گفت: اگر سودی هم هست نصیب دلالان می‌شود.

یکی دیگر از نخلداران شرق استان کرمان با اشاره به اینکه کشاورز نیاز به دلگرمی و پشتیبانی دارد و نخلدار و کشاورز فقط باید دغدغه تولید داشته باشد افزود: خرما یکی از محصولات مهم استان کرمان است برداشت محصول بسیار سنگینی دارد تا به سردخانه برسد اما سود اصلی آن به جیب دلالان می‌رود و هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌شود.

انتهای پیام/