حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث آب قرار است بزودی انتقال آب شرب سالم و با کیفیت سد نسا به شهرستان بم و بروات صورت پذیرد و انشاالله در سال آینده این آب به شهرستان ریگان، فهرج و نرماشیر نیز منتقل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از  راه آرمان؛ ۵ دی ۱۳۸۲ ساعت ۵:۲۶ بامداد زلزله ای با بزرگی ۶/۶ ریشتر به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن را در شرق استان کرمان  لرزاند و شهر را با خاک یکسان کرد.

با وجود آنکه بعضی از مردم به خاطر چند پیش‌لرزه که شب قبل رخ‌داده بود بیدار مانده بودند، ولی حدود یک‌سوم از جمعیت شهر بم در این رخداد کشته شدند (حدود ۳۰ هزار نفر) و به همین تعداد هم آسیب‌های مختلف فیزیکی و روانی دیدند.

قربانیان این زمین‌لرزه در آمارهای مختلف، بین ۳۰ هزار تا بیش از ۵۰ هزار نفر بیان‌شده‌اند. (در آمار رسمی، ۳۰ هزارکشته و ۴۰ هزار مجروح و بیش از ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان) همچنین در این زمین‌لرزه ۷۰ درصد از سازه‌های شهر بم به‌کلی تخریب شد و ارگ تاریخی بم نیز ویران گردید.

شاید آن روزها کسی باور نمی‌کرد که از زیر ویرانه‌های بم شهری دیگر جوانه بزند که روزنه امیدی بجوشد و بم بار دیگر احیا شود.

شاید آن روزها کسی باور نمی‌کرد که ققنوسی از خاکستر بم سر برآورد.

اما مردم بم ایستادند با زخمی بر دل و اندوه فراموش نشدنی تا همیشه تاریخ تلاش کردند تا شهر خود را از نو بسازند هر چند کسی در تمامی این سال‌ها فکری برای درمان درد بزرگ مردم این شهر نکرد و بازتوانی مردم این شهر فراموش شد.

مردم شهر را از نو ساختند اما همه یادمان رفت که مردم شهر بم غم و اندوه بسیار سنگینی را تحمل کردند که وجود بیماری‌های روحی ناشی از غم، ناراحتی و افسردگی تنها گوشه‌ای از زخم به جای مانده از آن حادثه عظیم است.

ارگ تاریخی ۲ هزار و ۸۰۰ ساله بم بار دیگر استوار شد اما مردم بم فراموش نکردند و نمی‌کنند که در سحرگاه تلخ و زمستانی پنجم دی ماه بر این شهر چه گذشت.

خبرنگار راه آرمان به جهت فرا رسیدن هفدهمین سالگرد زلزله اسفناک و عظیم شهرستان بم به سراغ مسئولان این دیار دارالصابرین رفته تا از نزدیک شاهد این ماجرا باشد که چقدر از مشکلات این شهر مرتفع شده و چه معضلاتی همچنان باقی مانده است.

طی سفر های مقام معظم رهبری و تاکید ایشان، اکثر ساختمان های شهر مقاوم سازی شدند

هادی شهسوار پور فرماندار و رییس شورای تامین بم در این رابطه به خبرنگار ما گفت :۱۷ سال از زلزله مصیبت بار می گذرد و اتفاقات زیادی در طول این مدت در شهرستان بم رخ داده است.

وی گفت: بعد از زلزله سال ۸۲ و با توجه به اهمیت موضوع ۲ بار سفر مقام معظم رهبری به شهرستان بم صورت گرفت که این امر باعث شد تا ساخت و ساز شهر و نظارت بر آن دستخوش تغییرات زیادی گردد.

فرماندار کرمان افزود: اکثر روستاها که ساخت و ساز غیر مقاوم داشتند از سال ۸۲ به بعد ابتدا در خود شهرستان و سپس تمامی روستاها مقاوم سازی شدند.

شهرستان بم پس از زلزله یکی از جوان ترین شهرستان های کشور شد

شهسوار پور با اشاره به اینکه، نه تنها در شهرستان بم که در اکثر استان های کشور بحث ساخت و ساز و استحکام و مقاوم سازی صورت گرفت، ادامه داد: در حال حاضر شهرستان بم به دلیل بازسازی مجدد یکی از جوان ترین شهرستان های کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد:  در بحث ساخت و ساز ها بیش از۴۰هزار واحد مسکونی در شهرستان بم و ۷هزار واحد در  بروات ساخته و در حال بهره برداری است.

رئیس شورای تامین شهرستان بم بیان کرد: همچنین تمامی زیر ساخت های اداری، سازمانی و ارگان های دولتی که دستخوش تخریب زلزله قرار گرفته بودند مجدداً احداث شده و در حال بهره برداری قرار گرفته اند.

شهسوار پور با اشاره به اینکه شهرستان بم به واسطه ارگ تاریخی اش زبانزد بود، خاطرنشان کرد: این بنا در زلزله بم بیش از ۸۵ درصد تخریب شد، اما در حال حاضر خوشبختانه بیشتر بناهای اصلی ارگ  و تقریباً تمامی ظرفیت‌های اصلی این مجموعه تاریخی که یکی از مجموعه های تاثیرگذار تاریخی کشور نیز هست ساخته شده  است.

وی تصریح کرد: علاوه بر ارگ تاریخی بم با ۲۳ هزار هکتار زمین پیرامون آن، باغ شهر بم و باغ شهر بروات نیز  ثبت ملی شدند.

 

فرماندار همچنین به محصول خرمای این شهرستان اشاره کرد و گفت:  خرمای مضافتی بم یکی از معروف ترین محصولات کشور است که در این منطقه تولید می شود و سالیانه بیش از  ۲۰۰هزار تن خرما تولید و به بازار عرضه  و کام مردم را شیرین می کند.

شهسوارپور بیان کرد: شرکت خودروسازی بم نیز در کشور زبانزد است و هم اکنون بیش از  ۱۰ هزار نفر نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه این ها همگی از اتفاقات خوب و مهمی بود که بعد از زلزله در شهرستان بم رخ داد، اذعان کرد:  گازرسانی به شهرستان بم و منطقه بروات و روستاهای اطراف آن، انتقال آب از سد نسا  از دیگر رخ دادهای مهم بعد از زلزله به شمار می رود.

رئیس شورای تامین شهرستان بم افزود: با توجه به پیگیری های صورت گرفته  امید داریم که تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰  آبرسانی به شهرستان بم صورت گیرد.

شهسوارپور همچنین گلایه ای نیز داشت از جمله اینکه از  سال ۱۳۸۶ معابر و کوچه ها در شهرستان بم و بروات متاسفانه هنوز خاکی بوده و  از طرفی هم توانایی شهری و شهرداری در این حد نبوده که بتواند  آنها را ساماندهی کند.

وی یادآور شد: پیگیری هایی که در سفرهای متعدد مسئولین محترم کشوری و استانی و همینطور شخص آقای استاندار و نماینده محترم شهرستان صورت گرفت امید که  بتوانیم بحث آسفالت کوچه و معابر را در دستور کار قرار دهیم.

محمد بنی اسدی شهردار بم نیز به خبرنگار راه آرمان گفت: در خصوص اقدامات شهری در بم پس از زلزله سال ۸۲ با استمرار ستاد های معین  بازسازی مناطق مختلف شهری شروع شد.

وی افزود: هر کدام از استان های کشور، بازسازی منطقه ای از شهرستان را  به عهده گرفتند که در ادامه، ساخت و ساز تجاری نیز آغاز شد.

از سال ۸۶ به بعد بازسازی بسیاری از پروژه ها نیمه تمام باقی مانده است

شهردار بم ادامه داد: متاسفانه در سال ۸۶  بازسازی بسیاری از پروژه های مسکونی و اداری و علی الخصوص عمران شهری نیمه تمام باقی ماند.

بنی اسدی با تاکید بر اینکه هم اکنون بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز متاسفانه شاهد ساختمان های نیمه کاره در سطح شهر هستیم، اذعان کرد: بسیاری از ساختمان های مسکونی شهر حیاط سازی و نمای آن تکمیل نشده است و این از جمله دغدغه های اصلی شهر بم به شمار می رود.

وی همچنین به معابر شهری بدون آسفالت و جدول کشی اشاره کرد و گفت:متاسفانه در حال حاضر محلات فرعی از جمله کوچه ها نزدیک به ۳ میلیون مترمربع خاکی هستند و شهرداری نیز در این رابطه اعتباری ندارد مگر با مشارکت و کمک های مردمی بتوانیم آنها را آسفالت کنیم.

شهردار بم با بیان اینکه برخی از باغات بم از جمله باغ شهر ثبت جهانی شده است، گفت:  متاسفانه برنامه ریزی دقیقی در حفظ باغات صورت نگرفته است و تمامی ضوابط ها مربوط به سال ۸۴ است.

کمبود زمین مسکونی یکی از مشکلات اصلی شهرستان بم

بنی اسدی، کمبود زمین مسکونی را یکی از مشکلات اصلی بم عنوان کرد و افزود: به دلیل نبود زمین برای ساخت و ساز مسکونی اکثرا برای تامین زمین به  تخریب باغات روی آورده اند و این  می طلبد که مسئولین با توجه به پیگیری ها صورت گرفته به زودی طرح تفضیلی بم انجام شود.

 

وی به بازآفرینی شهری اشاره کرد و اذعان کرد: ۳۰درصد شهر بم جزو بافت ناکارآمد شهری در نظر گرفته شده و این آمار بالایی است و نشان دهنده این است که هنوز مشکلات زیادی در بم وجود دارد.

شهردار بم،  روشنایی، آسفالت معابر، کمبود فضای سبز و اماکن فرهنگی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و  افزود: امید با برنامه ریزی هایی که انجام و در بازه سه ساله تعریف  شده بتوانیم سایر مشکلات باقیمانده را مرتفع سازیم.

زلزله بم مصبیتی سنگین و امتحانی سخت برای مردم کشورمان بود

سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان که در زمان زلزله فرماندهی تیپ یک سیدالشهدای ۴۱ ثارالله  بم را به عهده داشت در رابطه با اتفاقات سال ۱۳۸۲ گفت: زلزله بم، مصیبتی سخت و امتحانی سنگین برای مردم بم و همه مردم عزیز کشورمان بود.

وی افزود: در این حادثه و مصیبت عظیم همه در معرض امتحال الهی قرار گرفته بودند.

فرمانده وقت تیپ یک سیدالشهدای ۴۱ ثارالله بم عنوان کرد: در زلزله ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ تعداد زیادی از مردم جان باختند و تعدادی نیز مصدوم شدند.

سردار معروفی ادامه داد: صبح زلزله در بم قیامتی به پا بود و در آن روز می شد محشر را به چشم دید، حرکت ها و صحنه های عجیبی بود که قابل ذکر نیست.

وی تصریح کرد: دست نوشته های زیادی از آن روز دارم اما متاسفانه هنوز موفق به انتشار کتاب زلزله بم نشده ام .

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان خاطرنشان کرد: هر زمان که توفیق پیدا کنم این کتاب را به همراه خاطرات آن روز منتشر خواهم کرد.

شمه ای از محشر را در آن روز نظاره گر بودم

سردار معروفی گفت: در آن روز شمه ای از محشر  را با چشمان خود نظاره گر بودم، زن، مرد، بچه، بزرگ، پدران و مادران زیادی سوگوار و عزادار عزیزان خود بودند.

وی با بیان اینکه مردم نرماشیر اولین گروهی بودند که به کمک مردم بم آمدند، اذعان کرد: کمک و  نوع دوستی مردم ایران نسبت به مردم عزیز بم در آن روزها غیر قابل انکار است.

فرمانده وقت تیپ سیدالشهدای ۴۱ ثارالله بم در ادامه افزود: اما با این همه مصیبت، مردم شهرستان بم شهر را دوباره با ساخت و ساز زنده کردند.

سردار معروفی بیان کرد: بسیاری از جنازه ها توسط مردم نرماشیر از زیرآوار بیرون آورده شدند و این صحنه بسیار اسفناکی بود.

وی با بیان اینکه در کنار این همه مصیبت عظیم، صبر و متانت مردم بسیار زیبا به نظر می رسید، تصریح کرد: در این زلزله خانواده هایی بودند که ۶۰ الی ۷۰ نفر از اعضای خانواده خود را از دست داده بودند، اما در مقابل این  حادثه دلخراش حتی یکی از مردم زبان به شکوائیه نگشود.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: دارالصابرین لقب شایسته ای  است که بر این دیار گذاشته شد.

مردم  بم را از نو ساختند

سردار معروفی افزود: مردم بم این امتحان را با سربلندی پشت سر گذاشتند و توانستند بم را دوباره از نو بسازند.

وی ادامه داد: تنها مردم بم در این امتحان مورد آزمایش قرار نگرفته بودند بلکه  دیگر مردم و مسئولان مورد آزمایش سخت تری قرار گرفته بودند.

فرمانده وقت تیپ سیدالشهدای ۴۱ ثارالله شهرستان بم با بیان اینکه این منطقه سزاوار توجه بیشتر مسئولان است، عنوان کرد: امید می رود به پاس این صبر و متانت مردم بم، توجه ویژه ای جهت حل مشکلات به این منطقه شود.

پس از زلزله بسیاری از مشکلات مرتفع و برخی باقی مانده است

حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بعد از زلزله بم به مردم این شهرستان کمک های فراوانی شد، اظهار کرد:  مقام معظم رهبری در رابطه با یاری رساندن و کمک کردن به مردم عزیز بم هم توصیه فرمودند و هم تاکید کردند.

وی گفت: به هر حال در آن زمان خسارات زیادی به شهرستان بم وارد شد و این شهرستان دچار مشکلات زیادی شده بود که بسیاری از آن مرتفع و برخی از مشکلات هم که باقی مانده طبیعی است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: دلایل این مشکلات این است که تسهیلات بعدی که توسط مردم  جهت ادامه ساخت و ساز داده شد با شرایط قبل پرداخت نشده است و همچنان این مشکلات باقی مانده است.

حجت الاسلام غضنفرآبادی همچنین به بحث عمران شهری اشاره و  عنوان کرد:در زمانی که درصدی از مالیات بر ارزش افزوده در خود شهرستان ها هزینه می شد به عمران و آبادانی شهر کمک شایانی کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر وزیر راه قول دادند که خیابان ها و کوچه های خاکی شهرستان بم هر چه سریعتر آسفالت شود.

بزودی انتقال آب شرب سالم از سد نسا به شهرستان بم انجام می شود

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه خوشبختانه مسئله روشنایی مرتفع شده است، اذعان کرد: در بحث آب  قرار است بزودی انتقال آب شرب سالم و با کیفیت سد نسا به شهرستان بم و بروات صورت پذیرد و انشاالله در سال آینده این آب به شهرستان ریگان، فهرج و نرماشیر نیز منتقل خواهد شد.

حجت الاسلام غضنفرآبادی تصریح کرد:  بحث عمران شهری در حال پی گیری است و نسبتا پیشرفت قابل قبولی دارد اما یکسری مشکلات زیرسازی اقتصادی وجود دارد که کار شده اما باز معضلاتی وجود دارد و اخیرا سرعت بهتری به خود گرفته است.

وی افزود: دربحث اشتغالزایی، سرمایه گذاری و سایر موارد  از جمله صنایع کوچک و بزرگ، خودروسازی و مشاغل خرد و سایر موارد مشکلاتی وجود دارد، امید که همه با هم با همدلی و حمایت مردم بتوانیم مشکلاتی که امروز در شهرستانهای شرق استان وجود دارد کمتر شود.

تحول در امر بهداشت و درمان به جهت استقرار دانشگاه علوم پزشکی

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین به بحث بهداشت و درمان اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمین کارهای بسیار زیادی انجام شده است به جهت اینکه دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان بم استقرار یافته و تحول بسیار زیادی در زمینه بهداشت، درمان، امکانات و کادر درمانی علی الخصوص پزشکان متخصص صورت گرفته است.

حجت الاسلام غضنفرآبادی بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان شهرستان ریگان به بهره برداری رسیده و بزودی در شهرستان های فهرج و نرماشیر نیز به بهره داری خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه  به هر حال یکسری مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که به مرور زمان برطرف خواهند شد، عنوان کرد: وانگهی همه می دانیم با پیشرفتی که از لحاظ امکانات و تکنولوژی در جهان وجوددارد همیشه بشر دچار این کمبودها و کاستی ها است و ما مستثنی از این قاعده نیستیم.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال برای حل این مشکلات پی گیری خواهیم کرد.

نوسات ارزی دلیل کاهش قیمت خرمای بم

حجت الاسلام غضنفرآبادی در زمینه صادرات خرما نیز گفت: موانعی که در گذشته بر سر راه صادرات خرمای مضافتی بم وجود داشت با جلسات متعددی که برگزار شد تا حدودی مرتفع شد، اگر امروز وضعیت نرخ خرما کاهش پیدا کرده است به دلیل شرایط خاص ارزی وجود دارد که بزودی برطرف خواهد شد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز همیشه وجود داشته است که آن هم دلایل خاص خود را دارد به جهت اینکه تعاونی بزرگی که بتواند با خود مردم شکل گرفته باشد و کارهای صادرات و بسته بندی و فرآوری را انجام دهد وجود ندارد ما در صدد هستیم تعدادی از سرمایه گذاران را در این مسیر جذب کنیم.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعدادی از سرمایه گذاران نیز در این راستا کارهایی را انجام داده اند اما با این همه ما نیز پی گیر هستیم تا نرخ خرما به وضعیت مطلوب و قابل قبولی برسد.

طرح تفضیلی راه نجات توسعه شهر

حجت الاسلام غضنفرآبادی، در پاسخ خبرنگار ما مبنی بر اینکه شهردار بم کمبود زمین برای ساخت و ساز مسکونی را یکی دیگر از مشکلات می داند، گفت: گاز و زمین مسکونی از دغدغه های این شهرستان است و با توجه به محدودیت این شهرستان طرح تفضیلی در دست اقدام است که  باید از این محدودیت خارج شده و از قسمت غرب و جنوب جاده بم اقدام به توسعه شهر کنیم.

وی با بیان اینکه برای تهیه زمین پیش بینی هایی انجام شده، تاکید کرد: به هیچ وجه نباید باغات مورد تخریب قرار گیرند زیرا این امر سبب می شود تا شرایط و زیبایی شهر را به هم زند.

اشتغال جوانان یکی از دغدغه های بزرگ مردم شرق استان کرمان

نماینده مردم شرق استان کرمان همچنین به اشتغال جوانان این شهرستان اشاره و بیان کرد: اشتغال جوانان یکی از دغدغه های بزرگ مردم شرق استان کرمان است هر چند صنایعی همچون خودروسازی در این منطقه در حال فعالیت است اما به جهت تحریم ها بخش هایی از این کارخانه تعطیل و تعدیل نیرو صورت گرفته است.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: البته ما در سایر قسمت ها از جمله کشاورزی، گلخانه، پرورش ماهی و سایر صنایع کوچک که می تواند به سرعت ظرفیت اشتغال را ایجاد کند پیگیر هستیم .

گره خوردن تحریم ها با تعطیلی صنایع خودروسازی در بم

وی خاطرنشان کرد: سعی می کنیم صنایع خودروسازی را به شرایط قبل برگردانیم که اگر چنین شود کاهش چشم گیری در زمینه اشتغال خواهیم داشت اما متاسفانه شرایط این صنایع امروز با تحریم ها گره خورده است و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات حل شود.

انتهای پیام/