برخی از کارشناسان بیان می کنند که عربستان عمده صادرات خود را در پالایشگاه های آرامکو پالایش و صادر می کرده است و از این نظر این کشور با مشکل جدی در صادرات نفت در آینده مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، درحالی که عربستان سعودی به کمک ائتلافی که با برخی از حکومت های مرتجع عربی به راه انداخته و چند سالی است که مردم بی گناه یمن را آماج حملات مختلف هوایی قرار داده و بسیاری از مکان های استراتژیک این کشور را هدف قرار داده، یمنی ها طی اقداماتی که چند ماهی است انجام می دهند و تغییر رویکرد خود در مقابله با تهاجمات ائتلاف سعودی، ابتکارعمل در جنگ فی مابین را در دست گرفتند.

ابتکار عمل یمنی ها در جنگ با ائتلاف سعودی 
حالا با وجود همه این حملات چند ساله شاهد آن هستیم که عربستان ضربه استراتژیک سختی خورده است. کارشناسان در این حوزه مطرح می کنند که این ضربه بسیار سنگین بوده است و تقریبا نیمی از صادرات نفت عربستان را با مشکل مواجه کرده است.
 برخی از کارشناسان بیان می کنند که عربستان عمده صادرات خود را در پالایشگاه های آرامکو پالایش و صادر می کرده است و از این نظر این کشور با مشکل جدی در صادرات نفت در آینده مواجه خواهد شد.
این موضوع به حدی به عربستان و همپیمانان غربی این کشور ضربه وارد کرده است که آمریکایی ها علاوه بر اینکه مجبور شدند از ذخایر استراتژیک خود برای جبران کمبود بازار استفاده کنند بلکه از اروپائیان هم درخواست کرده اند که به همین شکل عمل کنند و ذخایر استراتژیک خود را در بازار عرضه کنند. 
حمله به تاسیسات نفتی آرامکو چه بلایی سر سعودی‌ها آورد؟
این موضوع علاوه بر اینکه ضربه سختی به عربستان بود باعث شد تا سیاست های آمریکا در منطقه را نیز مخدوش کند. با این مسئله موضوع صفر کردند صادرات نفت ایران که با کمک عربستان سعودی و کشورهای همپیمان منطقه صورت می گرفت را با چالش جدی روبرو شد. تا جایی که عربستانی ها حالا باید به فکر عرضه نفت خود باشند و چالش اصلی آنان صادرات نفت خودشان است نه بازار بین المللی این محصول استراتژیک.
خبرگزاری رویترز در این رابطه بیان کرده است که بعد از حمله پهپادی یمنی‌ها، کمپانی سعودی آرامکو حداقل به هفته‌ها زمان نیاز دارد تا بتواند ظرفیت تولید نفت خود را به حالت سابق بازگرداند.
اهمیت تاسیسات نفتی آرامکو از نگاه کارشناس شبکه سعودی ایران اینترنشنال به حدی است که وی مطرح می کند «بدون پالایشگاه های نفتی آرامکو هرچقدر هم نفت تولید شود، عربستان نمی تواند آن را صادر کند.»
شبکه الجزیره هم خبر داد که پس از حمله پهپاد‌های یمنی به دو پالایشگاه نفتی در آرامکو  و نصف شدن تولید نفت خام این کشور، شاخص بورس عربستان سعودی روز یکشنبه  ۲.۳ درصد کاهش یافت.
از سوی دیگر شرکت های نفتی که در تاسیسات نفتی آرامکو فعالیت می کردند در حال حاضر به شدت از ناامنی موجود در این منطقه نگرانی دارند و این خود موضوعی بازندارنده نسبت به ساخت دوباره و سریع تاسیسات نفتی عربستان است.
روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس در گزارشی نوشت: حمله به دو میدان نفتی در عربستان سعودی نقطه ضعف‌ها در بازار جهانی نفت را برملا و اعتماد جهانی به عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در جهان را متزلزل کرده است.
پس از آرامکو یمنی ها کدام منطقه استراتژیک عربستان را هدف قرار می دهند؟
اینکه کشورهای درگیر جنگ اقدام به هدف قرار دادن مناطق و نقاط استراتژیک طرف مقابل کند موضوعی عادی است. درواقع کشورها برای اینکه از درجه و شدت قدرت طرف مقابل بکاهند و به نوعی دشمن را فلج کنند اقدام به ضربه زدن به نقاط استراتژیک آن می کنند. عربستان از فروردین ماه سال ۹۴ تا به امروز بسیاری از نقاط استراتژیک یمن خصوصا بیمارستان ها و فرودگاه های این کشور را هدف حملات شدید هوایی خود قرار داده است.
حالا یمن در اقدامی متقابل و دقیق تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده است و از این نظر نمی توان گفت که چرا یمنی ها اقدام متقابل انجام داده اند. هر چند که عربستانی ها سعی می کنند که با ابزار تبلیغاتی خود خصوصا با دوستی با کشورهای غربی این حملات را محکوم کنند. اما موضوعی که در اینجا محکوم است تحمیل یک جنگ علیه مردم مظلوم یمن است که قربانیان زیادی گرفته است.
در همین رابطه، «الیجا مگ‌نیر»، نویسنده و محقق در توئیتر نوشت: « فراموش نکنیم، حمله به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی که تنها چند غیرنظامی در آن صدمه دیدند بیشتر از نسل کشی در چهار سال اخیر در یمن برای جهانیان پوشش خبر داشته است.»
بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در تماس تلفنی بوریس جانسون با وی مدعی شده است: «عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات آرامکو “بحرانی سخت” نه فقط برای عربستان بلکه برای کل جهان است.»
اما موضوع اصلی اینجاست که بعد از تاسیسات آرامکو چه نقطه استراتژیک دیگری ممکن است هدف حملات دقیق و ضربتی یمنی ها قرار بگیرد. در همین زمینه، «عبد العزیز بن حبتور» نخست وزیر یمن در مصاحبه با یونیوز مطرح می کند: « در هر جنگ آینده، کشورهایی که بیش از همه متضرر خواهند شد، کشورهای عربی هستند. سعودی و امارات کشورهای شیشه ای هستند. همه امور این کشورها بر برق و آب شیرین کن ها استوار است. اگر این تاسیسات هدف قرار گیرند. مردم این دو کشور از تشنگی خواهند مرد.»
وی با بیان اینکه جنگ در منطقه تفریح نیست هشدار داده که هر لحظه امکان انفجار اوضاع در منطقه وجود دارد.
با این اوصاف یمنی ها می دانند که چه مناطقی را بایستی هدف قرار دهند و از سوی دیگر شکنندگی عربستان و کشورهای هم ائتلاف سعودی ها به شدت در این موضوع روشن شد و عربستان با اقدامات سیاسی و تبلیغاتی و حمایت کشورهای غربی نمی تواند این شکست را جبران کند. هر چند که استراتژیک ترین نقطه ای که یمنی ها در عربستان هدف قرار دادند اقتصاد این کشور بود، چراکه با این حملات دقیق عربستان بسیار ناامن شد و اقتصاد این کشور برای سرمایه گذاران و شرکت های صنعتی و تجاری بسیار ناامن است و این حملات تبعات بدی برای عربستان به همراه دارد.
انتهای پیام/