سید محمد علی گلاب زاده گفت: اسنادی وجود دارد که نشان می دهد تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کرمان در دست انگلیسی ها بود و انگلیس ها همه کاره کرمان بودند تا آنجا که می بینیم اولین شعبه بانک شاهنشاهی در کرمان تأسیس شد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان را که مرور می‌کنیم، از جنایت‌های بیشمار استعمارگرانی همچون آمریکا و انگلیس که ننگ ابدی بر پیشانی غربگرایان و غرب پرستانی است حکایت می کند که به نوعی این جنایات را موجه جلوه داده و در پی تطهیر چهره منفور استعمار پیر انگلیس هستند.

چند نفر می‌دانند انگلیس در دوره قاجار چند قرارداد استعماری با ایران بست،چند بار ایران را اشغال کرد، چگونه هرات و بخشی از سیستان و بلوچستان را از پیکره ایران جدا کرد، نقش آن در دو معاهده ننگین گلستان و ترکمانچای چه بود، چگونه با تحمیل قحطی بزرگ در جنگ جهانی اول، حدود نیمی از جمعیت ایران راکه به خیال خود بی طرف بود و به اصطلاح امروزی‌ها فعالیت منطقه‌ای نداشته کام مرگی دردناک کشاندند.

رضا شصت تیر را از کدام سوراخی پیدا کردند و با کودتا بر تخت پادشاهی نشاندند و آن روز که کارشان با او تمام شد سوار بر کشتی کرده و تبعیدش کردند، آن قدر تحقیرآمیز که کشتی ۵روز در ساحل بمبئی لنگر انداخت اما افسر انگلیسی به رضا شاه کبیر که نصف مملکت را به نام خود سند زده بود، حتی اجازه پیاده شدن هم نداد و روی دریا ماند تا ببرندش جزیره موریس که حتی اسم آن را هم نشنیده بود.

آمریکا و انگلیس و شیپورهای آنان از بی بی سی و رویترز گرفته تا صدای آمریکا و غیره نمی‌خواهند ملت ایران و به خصوص نسل جوان بدانند بر ما چه گذشته است، رویترز که بود و با ایران چه کرد و ملاعلی ها چگونه مقابلش ایستادند.آنان به طریق اولی نمی‌خواهند ملت بدانند سیدعلی کیست و با خیال های خام آنان از خاورمیانه بزرگ تا معامله قرن و غیره چه کرده است؛ استعمار و استکبار همیشه از علمای آگاه و حاضر در میدان، ساده زیست و مردمی ترسیده است.

اگر ملاعلی ۱۵۰سال پیش به تاجر صهیونیست انگلیسی یک سیلی زد،امروز سیدعلی به ارباب انگلیس یعنی آمریکا سیلی زده است،آن هم بارها.

حال با مرور جنایات استعمار و استکبار در کشورمان در می یابیم که همیشه و در هر زمان و مکانی مردان بزرگی بوده‌اند که پرچم عزت و شرف کشور را همواره برافراشته‌اند و در مقابل جنایتکاران ایستاده‌اند که رئیسعلی دلواری یکی از این دلاور مردان ایرانی است.او که ۱۲شهریور روز شهادتش و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس است با رشادت و شهامت مثال زدنی خود درس بزرگی به استعمار پیری داد که آمده بود برای همیشه کشور ایران را نوکر و مستعمره خود سازد.

نحوه شهادت رئیسعلی دلواری که توسط یک نفر خائن و نفوذی اتفاق افتاد مسئله مهمی را به اذهان متبادر می‌کند که به راستی اگر خائن ها نبودند دشمن چطور می‌توانست حق را غصب کند و مسبب مشکلات برای کشورمان شود؟

به تاریخ هم که نگاه کنیم دشمن با در اختیار داشتن تجهیزات فراوان از پس شیرمردان و شیرزنانی مانند رئیسعلی دلواری و بی بی مریم بر نیامد و فقط از طریق خائن ها توانست ضربه بزند و حال امروز هم خائن ها هستند که چرخ دشمن را در کشور ما می‌چرخانند.اما هر ایرانی یک رئیسعلی دلواری است که کابوس استعمار انگلیس شده بود و شجاعانه در برابر تعرض و جنایات آنها ایستاد و حرفش این بود که «ناموس و سرزمینم بهایش خون اجنبی است نه زیورآلات/شهادت آری اما اسارت هرگز»

مقام معظم رهبری در مورد شخصیت رئیسعلی دلواری فرمودند”ما یاد رئیسعلی دلواری را از این جهت گرامی می‌داریم که این مرد شجاع،در راه اعتقاد دینی خود،تنها و در غربت با دشمنان جنگید.این برای ما چیز باارزشی است”.

رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است و ملت ایران همانند این شهید بزرگوار که در مقابل انگلیس ایستادگی کرد،امروز در برابر قدرتهای متجاوز به سرکردگی آمریکا ایستاده است و از دشمنان خود واهمه‌ای در دل ندارد،بدون تردید با تفضل خداوند بر ملت‌های مسلمان،اسلام کاخ‌های جاهلیت را در تمام دنیا ویران خواهد کرد و مظلومان را نجات خواهد داد.

سید محمد علی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص جنایات انگلیسی ها در کرمان گفت: با گذری در تاریخ متوجه خواهیم شد که در برهه ای از زمان و به ویژه در عصر قاجاریه انگلیسی ها تمام امور کشور را به دست گرفته بودند.

وی افزود: آنان کار را به جایی رسانده بودند که حتی مرده شور نیز از اقدامات انگلیسی ها به گریه افتاده بود به گونه ای که ناصرالدین شاه فردی را به کنسول انگلیس فرستاد و گفت بگویند که اصلا ما در این مملکت هیچ کاره نیستیم و این مسئله عمق فاجعه فعالیت های انگلیس را در کشورمان نشان می دهد.

مدیر مرکز کرمان شناسی اظهار کرد: در آن دوران یکی از نهادهایی که کلیه اطلاعات از آن رد و بدل می شد پست و تلگراف خانه بود و از جمله پست هایی که باید به وسیله انگلیسی ها فرد گمارده می شد ریاست این نهاد بود و این مسئله نشان می دهد که تمام مکاتبات زیر نظر انگلیسی ها بود.

گلاب زاده ادامه داد: اسنادی وجود دارد که نشان می دهد تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کرمان در دست انگلیسی ها بود و انگلیس ها همه کاره کرمان بودند تا آنجا که می بینیم اولین شعبه بانک شاهنشاهی در کرمان تأسیس شد.

این تاریخ شناس کرمانی بیان کرد: زمانی که ناصرالدین شاه قصد رفتن به فرنگ را داشت و با مشکل مالی مواجه بود، مشیرالدوله را نزد بزرگان انگلیس در ایران جهت دریافت ارز فرستاد؛ آنها تعهد می گیرند که ناصرالدین شاه در قبال دریافت پول امتیاز برداشت معادن و احداث بانک در ایران را به انگلیسی ها بدهد.

وی افزود: شاه قاجار بسیار راحت امتیازهای درخواستی انگلیسی ها را در اختیار آنان می گذارد و در قبال آن مبلغ قابل توجهی را به ناصرالدین شاه می دهند و بعد از آن مشاهده می کنیم که اولین شعبه بانک شاهنشاهی واقع در مدرسه حیاتی بازار کرمان تأسیس می شود.

گلاب زاده خاطر نشان کرد: کرمان از دیدگاه انگلیسی ها از یک اهمیت ویژه سوق الجیشی برخوردار بود؛ چرا که آنها همه کاره این دیار بودند و حاکمان ما مجری اوامر انگلیس در کرمان بودند.

انتهای پیام/م

  • منبع خبر : راه آرمان