کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان گفت: دو شهرستان سرایان و ریگان در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان، پایلوت طرح بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته هستند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، رمضان ثمره هابیلی کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان با بیان اینکه پایلوت اجرایی طرح بین المللی احیایاراضی جنگلی تخریب یافته در دو شهرستان سرایان و ریگان در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان است، گفت: شهرستان ریگان در استان کرمان نسبت به شهرستان سرایان در خراسان جنوبی از نظر توزیع اعتبارات و مساحت، سطح بیشتری را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه پروژه احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان از اواخر سال ۱۳۹۰ مصادف با مارس ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرد و قرار بود تا سال ۹۵ به پایان برسد؛ اما، به دلایلی تا اواسط امسال تمدید شد، افزود: پایلوت این طرح در استان کرمان، حوزه آبخیز آب باریک و زیر حوزه کنار نای سایت ریگان است که در ۵۸ روستای دارای هزار و ۷۷۶ خانوار و جمعیتی قریب به ۶ هزار و ۷۷۸ نفر در مساحت ۱۴۸ هزار هکتار اجرا می‌شود.

ثمره هابیلی با بیان اینکه اعتبار این طرح باارز به نرخ ۱۲ هزار تومان، ۷ میلیون دلار است که ۲۵ درصد، سهم جف و ۷۵ درصد سهم ایران هست، بیان داشت: جوامع محلی و مردم ساکن در حوزه آبخیز پایلوت پروژه، سهام داران و دست اندرکاران اصلی این پروژه، هستند.

او از میان برداشتن موانع کلیدی پیش روی مدیریت پایدار سرزمین و جنگل، احیای تنوع زیستی و افزایش ظرفیت اراضی و چشم انداز‌های جنگلی تخریب یافته به منظور بهره برداری از خدمات ومحصولات به دست آمده از اکوسیستم را ازهدف‌های این پروژه عنوان کرد.

کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان گفت: عملی شدن این پروژه، نتایجی، چون: ایجاد معیشت پایدار، امنیت غذایی و مقابله با بیابان زایی از طریق ارتقای فعالیت‌های یکپارچه و مشارکتی در سطح حوزه آبخیز در سایت پایلوت پروژه، افزایش ظرفیت ملی و محلی برای توسعه و انتشار تجارب به دست آمده و انتقال به سایر مناطق خشک مشابه در سطح کشور و توانمندسازی و تقویت ظرفیت جوامع محلی در محدوده پروژه و دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های محلی و استانی به منظور برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی اقدامات مشارکتی و یکپارچه مدیریت پایدار سرزمین و جنگل را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه این پروژه براساس معرفی الگوی توسعه پایدار، شامل ۵ بخش: اجتماعی، اقتصادی، طبیعی، انسانی و فیزیکی معروف به ۵ سرمایه، فعالیت خود را در چند گام انتخاب سایت و روستای هدف، تشکیل کمیته مدیریت منابع و توسعه روستا، تشکیل صندوق توسعه پایدار جوامع محلی، تشکیل کمیته مدیریت منابع و توسعه حوزه آبخیز، تشکیل شرکت تعاونی و تعیین برنامه‌های سطح روستا و آبخیز و سپس اجرای برنامه‌های مدیریت پایدار زمین و جنگل و تعمیم پروژه، کار خود را انجام داده است.

ثمره هابیلی تشکیل ۱۰ کمیته توسعه منابع روستایی با ۱۰۰ گروه و تشکیل ده صندوق توسعه روستایی با سرمایه مالی حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال را که قریب به ۹۴۰ مورد وام از ۲ میلیون ریال تا ۷۰ میلیون ریال برای بهبود معیشت به اعضای صندوق‌ها پرداخت شده است از ثمرات این طرح عنوان کرد.

او گفت: برای حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از بهره برداری غیر فنی و تخریب جنگل‌ها و مراتع، اقداماتی چون: ایجاد ۴۷ معیشت جایگزین از جمله: پخت نان محلی با تأمین سوخت جایگزین، پرورش بوقلمون و شتر، تعمیر ساختمان، صنایع دستی و … و ترویج استفاده از انرژی پاک با توزیع آبگرمکن خورشیدی، تلمبه بادی، تنورگازی و اجاق گازی در بین جوامع محلی و روستاییان پایلوت طرح صورت گرفته است.

کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان از اجرای فعالیت‌های احیایی در راستای بیابان زدایی، احیای عرصه‌های بیابانی و کنترل ریزگرد‌ها با مشارکت جوامع محلی نیز سخن گفت و افزود: بدین منظور تولید ۱۱۰ هزار نهال گلدانی از نوع گونه‌های بیابانی بومی منطقه، از جمله: کهور، تاق، اسکنبیل، استبرق، گز و غیره، نهالکاری هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه‌های بیابانی، فعالیت آبخیزداری در سطح ۱۷ هزار و ۱۹۴ متر مکعب، مدیریت هرزآب در سطح ۲ هزار و ۳۴۰ هکتار و حفاظت و قرق چرا در سطح ۸ هزار و ۶۵۰ هکتار در دستورکار قرار گرفت و اجرا شده است.

او حضور در مجامع علمی، احداث و بهره برداری از ایستگاه پایش فرسایش بادی در منطقه به منظور پایش مستمر طوفان‌های منطقه و بررسی اثر فعالیت‌های احیایی، شناسایی گونه چند منظوره گیاه پنیرباد، معرفی و تولید چای ترش، امکان سنجی توسعه اکوتوریسم منطقه ریگان، مطالعه و آموزش درخصوص تولید و بازاریابی صنایع دستی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های متناسب با موضوع کار را از دستاورد‌های علمی این پروژه عنوان کرد.

ثمره هابیلی با بیان اینکه این پروژه با مدیریت اصلی دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مشارکت اجرایی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و تسهیلات جهانی محیط زیست (جف) و سازمان خوارو بار کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اجرایی شده است، افزود: در این طرح همکاری بین نهادی با ارگان‌های مختلف، از جمله: فرمانداری شهرستان، صدا و سیما، مخابرات، اداره آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، اداره عشایری و فنی و حرفه‌ای نیز صورت گرفته است.

او یکی از مهم‌ترین ثمرات همکاری با دیگر نهاد‌ها را احداث یک باب مدرسه عنوان کرد و افزود: به منظور بهره مندی دانش آموزان چند روستا که مدرسه نداشتند یا فضای آموزشی آن‌ها به صورت کانکس‌های متروکه بود، یک مدرسه ۵ کلاسه احداث شد و طبیعت نام گرفت.

کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت ریگان افزود: این مدرسه دارای سیستم سرمایشی، گرمایشی و روشنایی خورشیدی است و تأمین آب فضای سبز آن به وسیله تلمبه بادی از انرژی سبز یا پاک صورت می‌گیرد.

او شناسایی و معرفی ۷۶ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع با همکاری اداره کل محیط زیست استان کرمان و نصب و توزیع آب شیرین کن برای تأمین آب شرب سالم اهالی روستای محلی آباد را از جمله ثمرات تعامل این طرح با دیگر ارگان‌ها عنوان کرد.

شهرستان ریگان، یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که در جنوب شرقی و فاصله ۳۰۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. وسعت این شهرستان ۹ هزار کیلومتر مربع و دارای ۹۰ هزار نفر جمعیت است.

این شهرستان به رغم خاک حاصلخیز، برخورداری از سفره‌های آب زیر زمینی مناسب، محصولات کشاورزی با کیفیت از جمله: مرکبات، خرما، حنا، وسمه و همچنین دالان ارتباطی ترانزیت بندر چابهار به علت بروز خشکسالی‌های اخیر و تشدید معضل ریزگرد‌ها به یکی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده است که در این راستا، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فعالیت‌های چشم گیر و قابل توجه‌ای از جمله: مالچ پاشی، پروژه‌های آبخیزداری، نهالکاری، مدیریت مراتع و … را در دست اقدام دارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران