مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان، گفت: اقدامات آبخیزداری تنها در ۱۷ درصد حوزه‌های آبخیز شمال استان انجام شده و نیاز است انقلابی در وضعیت بودجه آبخیزداری ما ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل علیرضا ابوالحسنی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه ۹۳ درصد عرصه‌های شمال استان کرمان تحت تولیت منابع طبیعی است که شامل ۱۳٫۳ میلیون هکتار می‌شود، اظهار داشت: از این میزان ۶٫۵ میلیون هکتار آن بیابان، ۶٫۲ میلیون هکتار آن مرتع و ۸۰۰ هزار هکتار آن اراضی جنگلی است.

وی با اشاره به اینکه در شمال استان تمام ظرفیت نهالستان‌های استان برای تولید نهال به‌کار گرفته شده است، گفت: تولید سالانه ۵٫۵ میلیون نهال تعهد شمال استان کرمان است که در سال اول از این تعهد جلوتر رفتیم و بیش از ۵ میلیون و ۸۳۶ هزار اصله نهال تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه از ۱۱ آذرماه کاشت نهال در شمال استان کرمان در برنامه‌ها و پویش‌های مختلفی با حضور مردم آغاز شده است، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در شمال استان کرمان کاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در روز اول درختکاری مراسم درختکاری در یکی از صنایع استان با حضور مسئولان برگزار می‌شود، افزود: کاشت نهال توسط خانواده شهدا نیز در دست اقدام است که به مناسبت هفته منابع طبیعی در شمال استان کرمان برگزار می‌شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه از ۲۲ بهمن توزیع نهال در استان کرمان آغاز شده است، ادامه داد: اداره منابع طبیعی استان و سه نهالستان ما در کرمان، بم و دهبکری توزیع نهال انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شمال استان کرمان ۱۰٫۶ میلیون هکتار مساحت حوزه‌های آبخیز است، که ۴ میلیون هکتار آن دارای مطالعه عمومی و تفصیلی است، بیان کرد: در ۱٫۸ میلیون هکتار آن کار انجام شده که تنها ۱۷ درصد را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه ۸ هزار سازه آبخیز ایجاد شده است، اما با توجه به وضعیت اعتباری که وجود دارد، اجرای این پروژه‌ها سالیان سال طول می‌کشد مگر اینکه انقلابی در وضعیت بودجه آبخیزداری ما ایجاد شود، گفت: نیاز است که بودجه آبخیزداری در استان کرمان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امسال با درایت استاندار کرمان قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در شمال استان در حوزه آبخیز داشتیم، ادامه داد: حدود ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های حوزه آبخیز ما در سه سال در ۱۳ شهرستان و ۲۶ حوزه آبخیز با اعتباری نزدیک به ۳۱۵۰ میلیارد تومان اجرا و سازه‌های آبخیزداری در این مناطق اجرا می‌شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کارهای خوبی در حوزه کنترل سیلاب و کنترل رسوب و حفاظت خاک انجام شده است، افزود: متاسفانه برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی استان بی‌رویه و بسیار بالا است و بیلان منفی در شمال استان، فرونشست زمین و پرشدن پشت سدها از رسوبات ما را با چالش روبه‌رو کرده که می‌توان آنها را با کارهای آبخیزداری کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۶٫۵ میلیون هکتار از اراضی ملی شمال استان کرمان، بیابانی است و ۲۰ درصد مجموع بیابان‌های کشور در شمال استان کرمان واقع شده است، گفت: از ۱۷ شهرستان ما در شمال استان، ۱۴ شهرستان درگیر بیابان‌زایی در ۲۸ کانون فرسایش بادی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه کارهای زیادی از جمله جنگل‌کاری، کنترل روان‌آبها، تله‌های رسوب‌گیر، احداث بادشکن‌های زنده‌ و مالچ‌پاشی طی سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: امسال نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان مالچ‌پاشی در شرق استان کرمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز کارهای بیابان‌زدایی را در شرق استان کرمان قرار دادیم تا منشا گردوغبار داخل استان را مدیریت کنیم و روند بیابانی شدن را به تعویق بیندازیم، ادامه داد: گرد و غبار ایجاد شده در استان کرمان منشأ خارج از استانی هم دارد، اما سعی کردیم که داخل استان را کنترل کنیم.

انتهای پیام/۵۱۱/