پدیده ریزگردها چندین سال است که گریبانگیر مردم شرق استان به ویژه شهرستان ریگان شده به گونه‌ای که نفس‌های مردم این شهرستان را به شماره انداخته و زندگی آنها را مختل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ استان کرمان که به دلیل وسعتش به عنوان پهناورترین استان کشور شناخته شده است چند سالی است که با نام غبارخیزترین استان نیز معرفی می‌شود.

مهدی رجبی مدیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به اینکه در کشور ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی داریم، گفته بود: استان کرمان با ۶.۳ میلیون هکتار عرصه بیابانی بیست درصد بیابان های کشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه بیست درصد از بیابان های کشور در استان کرمان وجود دارد و همچنین همجواری با استان های بیابانی دیگر سبب شده است که پدیده گرد و غبار در سطح استان افزایش پیدا کند و از سوی دیگر خشکسالی های چند سال اخیر، کاهش بارش ها، از بین رفت پوشش گیاهی و دیگر عوامل موجب تشدید این پدیده در استان کرمان شده است.

نخل ها در میان گرد و غبار نفس می کشند

در بین شهرستان های استان کرمان، پدیده ریزگردها چندین سال است که گریبانگیر مردم شرق استان به ویژه شهرستان ریگان شده به گونه‌ای که نفس های مردم این شهرستان را به شماره انداخته و زندگی آنها را مختل کرده است. شهرستانی با نخل های سر به فلک کشیده که این نخل ها در لا به لای گرد و غبار ایستاده اند.

یکی از شهروندان ریگانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با شرایط گرد و غبار در سطح شهرستان تقریبا اکثریت مردم مشکل تنفسی پیدا کرده اند و با هر گرد و غباری مهمان مراکز درمانی می‌شوند.

وی بیان کرد: پزشکان هم می‌گویند راه درمانتان این است که در این محیط نباشید؛ ما به کجا می توانیم پناه ببریم؟ مگر ما جا و مکانی داریم؟ ما باید خاک مادری مان را تحمل کنیم.

مالچ پاشی مسکنی بیماری‌زا

شهروند دیگری در این خصوص به خبرنگار ما عنوان کرد: به اندازه ای گرد و غبار در این منطقه شدید است که خانه هایمان نیز زیر خاک دفن می شود، چه برسد به درختان.

وی تصریح کرد: مسئولان فقط قسمتی از کویر را مالچ پاشی می‌کنند و خدانگهدار؛ درصورتی که مالچ‌پاشی سرطان زا و خطرناک است و به خود زحمت نمی‌دهند که راهکار دیگری را به اندیشند و انجام دهند.

امین باقری در گفتگویی یکی از بزرگترین مشکلات شهرستان ریگان را مساله فرسایش بادی عنوان و اظهار کرد: در اثر خشکسالی‌های پی در پی میزان پوشش گیاهی در منطقه بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: با وزش کوچک‌ترین باد شاهد خیزش خاک و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در سطح شهرستان هستیم.

فرماندار ریگان بیان کرد: در شهرستان ریگان با دو مقوله جدای «طوفان شن» و «ریزگرد» مواجه ایم؛ معمولاً دو الی سه روز بعد از وقوع طوفان شن میزان ذرات معلق در هوا به شدت افزایش می‌یابد.

باقری گفت: اکثر طوفان‌های شن در ریگان به صورت بومی و محلی هستند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: در این راستا در تلاش برای حفظ سطح آب‌های زیرزمینی هستیم و به همین دلیل چاه‌های غیرمجاز را پلمب کرده‌ایم.

ایجاد تله‌های رسوب گیر و جنگل‌های دست کاشت راه درمان ریزگردها

باقری همچنین بیان کرد: با همکاری منابع طبیعی یکسری اقدامات فوری مانند مالچ پاشی را در ریگان انجام داده‌ایم تا زمانی که بتوانیم کارهای بلندمدت را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مالچ پاشی از دو سال گذشته در نقاط بحرانی ریگان در حال انجام است، گفت: فعلاً این مساله به صورت مالچ پاشی مدیریت می شود چرا که ایراداتی هم به این روش گرفته می‌شود.

فرماندار ریگان بیان کرد: ایجاد تله‌های رسوب گیر و جنگل‌های دست کاشت در دستور کار است.

انتهای پیام/