رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: بیش از ۶۰۰ هزار پرونده در سال گذشته در دادسرا، محاکم و یا دادگاه تجدید نظر استان رسیدگی و مختومه شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست تعاملی شورای قضایی استان که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان و جمعی از مقامات قضایی در محل مجتمع قضایی ۲۲ بهمن کرمان برگزار شد با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار پرونده با تلاش همکاران قضایی ما در سال گذشته رسیدگی و مختومه شده است، اظهار داشت: این عدد حاکی از تلاش همکاران ما در ساعات اداری و غیر اداری و حتی روزهای تعطیل است.

وی با بیان اینکه این آمار به معنای رخ دادن ۶۰۰ هزار جرم و یا اختلاف حقوقی در جامعه نیست، ادامه داد: اگر آمار یکتای پرونده‌ها را در نظر بگیریم حدود ۲۸۰ هزار پرونده است اما به هر جهت پرونده در دادسرا، محاکم و یا دادگاه تجدید نظر به گردش در آمده و در مراحل مختلف مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه پیشانی دستگاه قضایی در پرونده‌های کیفری دادسراها هستند، بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسراها است و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است لذا جنگ‌ها، نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در دادسراها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به تدریج کارهای پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعد به دادگاه می‌رود، گفت: شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

حمیدی با تبیین برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ دادگستری استان کرمان، افزود: برای سال جاری ۸ هدف با جزئیات و برنامه‌های بیشتری تدوین شده است که ۴ برنامه مهم آن در حوزه دادسراها است و ضرورت دارد کلیه بخش‌های دستگاه قضایی استان با مشارکت و همکاری یکدیگر در راستای اجرای دقیق و کامل این برنامه‌ها حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه تعیین و تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی‌ و حساس در اولویت کار دستگاه قضایی است، گفت: پرونده‌های معوقه‌ای که مدت زمان زیادی مانده‌اند، از پیچیدگی‌هایی برخوردار هستند و کثیرالشاکی‌اند و یا افکار عمومی تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها دارد که این پرونده‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه باشیم.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، امام جمعه کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، قضاوت را یک محکمه مقدس از نگاه دینی دانست و اظهار داشت: رسالت بسیار حساس و مأموریت بسیار مهمی فرا روی قضات است.

علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه رکن مهم مأموریت صیانت از عفاف و حجاب به عهده دستگاه قضایی است عنوان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در آینده نزدیک برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص عفاف و حجاب در سال پیش رو را آغاز به کار می‌کند و امید است بتوانیم رضایت نظام و رهبری را در این تقسیم کار و اجرایی شدن آن به همراه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی و مهمی که باید مورد مداقه و توجه ویژه قضات قرار گیرد عدالت به منزله ابزار اصلی کار قضات است گفت: کارکنان دستگاه قضا در کار خود به طور مداوم با این مهم سر و کار دارند و به صورت مستمر قضاوت‌هایی از درون و یا بیرون به آن‌ها فشار می‌آورد اما این قضات هستند که با اشراف به کار خود باید به عدل حکم دهند.

مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز این نشست با اشاره به فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام در خصوص حجاب و عفاف اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با رهنمودها و ارشاداتی که در جلسات مختلف در خصوص عفاف و حجاب داشته‌اند انرژی مضاعفی را به مسئولان و دست‌اندرکاران قوه قضائیه تزریق کردند.

وی ادامه داد: موضوع فرهنگ‌سازی و اقدامات اجرایی و برخورد قانونی با کشف حجاب و ناهنجاری‌های اجتماعی یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم و آحاد جامعه است که با مظاهر فساد و هنجارشکنی‌ها در چهارچوب قانون و آموزه‌های شرع مقدس اسلام برخورد کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان افزود: امیدواریم بتوانیم با مجاهدت و تلاش بیشتر در راستای عملیاتی کردن منویات و دستورات صادره از ناحیه معظم‌له گام برداریم.

وی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و مقابله با هرگونه تجاهر، تظاهر و ساختارشکنی در مورد حجاب را ضروری خواند و افزود: با ساختار شکنان و قانون شکنی‌های در حوزه عفاف و حجاب مانند سایر جرائم در چهارچوب قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای تخدیش عفاف و حجاب از جامعه ایران گفت: در نظر داریم در سال پیش رو با برنامه‌ریزی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به ریاست امام جمعه کرمان انجام شده بحث مهم عفاف و حجاب را با توجه بیشتری دنبال کنیم.

به گزارش تسنیم در در نشست تعاملی شورای قضائی استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان، حجت‌الاسلام حمیدی، رئیس کل دادگستری استان برگزار شد از تعدادی از قضات مجتمع قضایی ۲۲ بهمن با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

انتهای پیام/۵۱۱/