این‌روزها با روشن شدن سرانجام برجام، اقدامی که دولت با تعاریف ویژه‌، انتظارات قابل توجهی برای مردم به‌وجود آورد، واکاوی نحوه برخورد رسانه‌های همسو با دولت در چگونگی ارائه اطلاعات صادقانه و بی‌طرفانه به مردم نکات مهمی را عیان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “هیچ کشوری بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت و با انزوا، رشد و پیشرفت امکان‌ناپذیر است”، “باید تلاش کنیم تا تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، زیرا این سلطه‌طلبی آمریکاست”، “در دولت آینده با تدبیر خودمان با دنیا تعامل سازنده‌ای خواهیم داشت”، “با توجه به شرایط جدید و نیازهایی که وجود داشته در دولت آینده با رهنمود مقام معظم رهبری برنامه‌هایی را در پیش خواهیم گرفت” با دنیا باید رابطه سازنده برقرار کرد چرا که خط قرمزها زیاد نیست و قانون اساسی و نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته از خط قرمزها محسوب می‌شود و نباید برخی‌ها سلیقه‌ای این خط قرمزها را افزایش دهند”، “باید با قدرت‌های بزرگ تعامل سازنده متوازن داشت که منافع ما را تأمین کند؛ بنابراین تعامل با دنیا فرصت است نه تهدید” و “تحریم‌ها را قدم به قدم کاهش داده و در نهایت آن‌ها را خواهیم شکست”؛ اینها گوشه‌ای از وعده‌های سیاسیِ روحانیِ ۹۲ است. دولتی که بن‌بست‌های عرصه‌های مهم ازجمله اقتصاد و سیاست را در نداشتن تعامل سازنده با دنیا عنوان و عمده انرژی و زمان خود را در دو سال پس از روی کار آمدن صرف گفت‌وگو با کشورهای ۱+۵ کرد.

و اما سند نتایج گفتگوهای ایران و ۱+۵ در سال ۹۴ به تصویب رسید. برجام؛ اقدامی که دولت تعاریف ویژه‌ای در رابطه با آن به‌کار برد در حد همان انتظاراتی که در مدت مذاکره برای مردم به‌وجود آورده بود. ساعاتی از اعلام پایان گفتگوهای برجامی نگذشته بود که حسن روحانی در بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران از پیچیده‌شدن طومار تحریم، تثبیت حقوق هسته‌ای ایران و قرار گرفتن اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی خبر داد. وی همچنین گفت “ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم” و … . حالا نوبت رسانه‌های حامی دولت بود تا از برجام رختی شاهانه برای مردم ترسیم کنند؛ اظهر من الشمس.

آنچه که در ادامه می‌بینید تنها گوشه‌ای از واکنش رسانه‌های همسو با دولت پس از تصویب برجام است، اعتماد حامیان برجام به غرب را می‌توان از تیترهای اغواگرانه یا لابه‌لای سطرهای مصاحبه‌ها و گزارش‌ها مشاهده کرد. گرچه این روزها از امضاکنندگان تا سیاسیون حامی آن و حتی رسانه‌هایی که پیشاپیش در رابطه با نتایج درخشان برجام قلم‌ها زدند، مواضعی متفاوت گرفته‌اند.

 

کرمان

جنگ روانی رسانه‌های سیاست زده برای هیچ/ وقتی باغ رنگین برجام به کویر داغ وعده ها تبدیل شد

به گزارش راه آرمان؛ برنامه جامع اقدام مشترک معروف به برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران در ۲۳ تیر ماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و پنج کشور دیگر موسم به گروه مذاکرات ۵+۱ منعقد شد. بر اساس این توافق فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران محدود شد و در کنار آن اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت ملل متحد متعهد شدند که تحریم های علیه کشورمان لغو شود.

پس از انعقاد این قرار داد جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد  این در حالی است که آمریکا و کشورهای هم پیمان با آن بر خلاف تعهد و پیمان مندرج در توافق نامه برجام نه تنها تحریم های قبل از برجام را لغو نکردند بلکه تحریم های متعدد دیگر علیه کشورمان وضع کردند.

موافقان برجامی پیش از تصویب آن وعده های متعددی در قبال به تصویب رسیدن این توافق نامه عنوان می کردند که هم اکنون می توان گفت مطالب بیان شده در آن زمان وعده هایی برای رسیدن به هیچ بوده است؛ در این بین شاهد بودیم مقامات ارشد کشورمان حتی تأمین آب در سرزمین مان را به تصویب این معاهده گره زدند و در کنار آن با منتقدان برخورد می کردند.

پس از امضاء توافق نامه برجام بین کشورهای ۵+۱، حامیان دولت جشن هایی را به بهانه این پیروزی واهی گرفتند و در زمان هیاهوی رسانه ای برجام مباحث تحلیلی و کارشناسانه منتقدان این طرح از دست رفت.

در زمان همزمان با تصویب و امضاء توافق بین المللی برجام روزنامه ها و سایت های خبری استان کرمان و طرفدار دولت گزارشات متعددی از این توافق نامه منتشر کردند.

«روزنامه پیام» از جمله نشریات بومی شهر کرمان در ۲۳ تیر ماه سال ۹۴  گزارشات و تحلیل های صفحه اصلی خود را به توافق برجام تخصیص داده بود.

دیگر روزنامه بومی شهر کرمان «کرمان امروز» در بین اخبار خود در آن تاریخ در گزارشی از توافق نامه برجام به عنوان گشوده شدن قفلی دیگر توسط دولت تدبیر و امید یاد می کند که  سرانجام توافق برد_برد حاصل شده است.

ایسنا «منطقه کویر» از جمله خبرگزاری های حامی دولت در گفتگویی با نماینده اصلاح طلب شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی از برجام به عنوان پیروزی استقامت، شکست تحریم یاد می کند و امیری خامکانی در این گفتگو تأکید داشته است که در برجام با  قاطعیت پیروز شدیم.

این خبرگزاری در گفتگویی دیگر با در خصوص برجام با علیرضا رزم حسینی استاندار وقت استان کرمان داشته است؛ او معتقد بود که توافق وین منشأ تحول در اقتصاد  ایران خواهد بود.

همچنین یک روز پس از تصویب برجام  خبرگزاری ایسنا« منطقه کویر» گفتگویی با محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی داشته است؛ وی در این گفتگو معتقد بود از امضاء توافق نامه برجام به عنوان پیروزی ماحصل ایستادگی و مقاومت مردم ایران یاد می کند  و همچنین پور ابراهیمی عنوان کرده بود که با این اقدام در مسیر و رویکرد جدیدی قرار گرفته ایم.

دیگر سایت حامی دولت«گفتار نو»؛ در آن ایام به انتشار سخنان رئیس جمهور حسن روحانی و موارد متعدد بیان شده در نشست وین پرداخته است واز تصویب و به امضاء رسیدن برجام با عنوان  مذاکرات هسته‌ای پایان یافت تحریم‌ها شکست یاد می کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در استان کرمان پس از تصویب برجام گزارش میدانی از جشن مردم کرمان تحت عنوان جشن تدبیر و ایستادگی در کرمان تهیه کرده بود که مردم پس از انتشار بیانیه ۵+۱ با حضور در خیابان ها به شادمانی پرداخته اند. همچنین این خبرگزاری گزارشی دیگر از جیرفت پس از تصویب و امضاء برجام در این شهرستان و شادمانی مردم منتشر کرده بود.

بنابر این گزارش؛ با گذشت بیش از چهار سال از تصویب و امضاء برجام نه تنها آمریکا و هم پیمانان این دولت به تعهدات خود عمل نکردند بلکه شاهد بودیم پس از انتصاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا؛ این دولت از برجام خارج شد.

در دوران پسا برجام موارد متعدد دیگری همچون کانال مالی اینستکس، FATF، CFT  و … برای کشورمان مطرح شده است که با رصد و نگاهی گذرا به آن متوجه خواهیم شد که نه تنها این موارد تأمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران است بلکه تمامی اطلاعات آحاد ملت ایران در اختیار بیگانگان و دشمنان کشورمان قرار خواهد گرفت و حال اینکه چرا مسئولین ارشد کشوری که به تصویب برجام نافرجام اهتمام داشتند تأکید بر موارد دیگری همچون  پیوستن ایران به  FATF و CFT  دارند در حالی که چه تضمینی وجود دارد که این موارد به نتیجه برسد؟

تنها آنچه که امروزه مسئولان مذاکره کننده و رسانه های حامی آنها توانستند از درخت خوش بینی به غرب و وعده های دروغین آنها برای ملت ایران بچینند، چیزی جز افزایش تحریم ها و مشکلات معیشتی برای مردم کشورمان نیست. رسانه های حامی دولت که در روز تصویب و امضاء توافق نامه بین المللی برجام بر کوس خوشحالی می کوبیدند و از برجام به عنوان فرجام نیک یاد می کردند، مواضعی دیگر را اتخاذ کردند و با رویکرد انتقادی مطالبی را با عنوان «برجام زیر چرخ گوشت» و «سفره های خالی در انتظار تدبیر» در نشریات خود به چاپ رساندند. امید است این رسانه ها از گذر زمان و گذشته عبرت گرفته و پاسخگوی عملکرد رسانه ای خود در آن ایام باشند.

کرمانشاه

گمراه کردن افکار عمومی به چه قیمتی؟/ بازی دوسر باخت رسانه‌های اطلاح‌طلب کرمانشاه با مردم

شاید اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم بهتر بتوانیم درک کنیم که مسببان وضعیت اسف‌بار امروز کشور چه کسانی هستند؛ آنهایی که با غوغاسالاری و جوسازی رسانه‌‌های زنجیره‌ای سرنوشت ۸۰ میلیون نفر را به دست کسانی سپردند که امروز از کنترل شرایط پیش آمده عاجز مانده‌اند.

جریانی که حتی گاهنامه‌هایش را هم بر این موج سوار کرد و با تیترهای زرد و دروغ‌های شاخ‌دار افکار عمومی را بن‌بستی هدایت کرد که امروز اکثر قریب به اتفاق مردمی که به آنها اعتماد کرده بودند از کرده خود پشیمانند و ناامید از دولتی شدند که نامش را تدبیر امید گذاشته بود.

بله دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر از همه مدیون رسانه‌های دروغ پردازی بود که با شایعه‌ها و امیدهای واهی و بدتر از همه در باغ سبز نشان دادن برای ارتباط با دنیای غرب و وعده بهبود زندگی و معیشت مردم آنها را به چاه ویل امروز رهنمون شد.

روزنامه که نه سه‌روز نامه و هفته‌نامه‌ها و بعضا ماهنامه‌ها و رسانه‌های مجازی استان کرمانشاه هم در جریان گمراه کردن افکار عمومی تاثیرگذار بودند؛ امروز اما برخی از آنها خود را کنار کشیده و برخی دیگر حتی در مقام نقادی دولت برآمده‌اند و به جای پاسخگویی در برابر مردم از در طلبکار درآمده‌اند.

آنهایی که دلبستگی به غرب و خودباختگی در تیترها و مطالبشان موج می‌زد و هر روز با یک مطلب و یک ادعا بر طبل دیدن دم کدخدا می‌دمیدند و وانمود می‌کردند تمام مشکلات کشور با تصویب برجام و لوایح استعماری حل می‌شود.

رسانه‌هایی که مدام باج و امتیاز به غرب دادن را با وعده مدینه فاضله و در باغ سبز آنها توجیه می‌کردند و سعی بر مجاب کردن مردم داشتند که دوای درهای معیشتی آنها نه رونق تولید و اقتصاد مقاومتی بلکه پالرمو و برجام شکست‌خورده ای است که گلابی‌های باغ کدخدا بودند و دست ما از آنها کوتاه.

علی ای حال آنها باید پاسخگوی دروغی که به افکار عمومی گفتند باشند و مسئولیت این بازی دو سر باختی که با مردم کردند و از مسببان وضعیت آشفته امروز هستند را برعهده بگیرند.

زنجان

روحانی و اصلاح‌طلبان چگونه به پایان راه رسیدند؟/ از تیترهای برجامی سال ۹۴ تا فرار از پاسخگویی سال ۹۸

بعد از تصویب برجام کانالها، گروه‌ها، روزنامه های و خبرگزاری های اصلاح طلب و حامی دولت با تیترهای جالب خود سعی داشتند از برجام برای ملت چنان تصویری نشان دهند که انگار تمامی مشکلات کشور به خاطر عدم امضا آن بود.

برخی شخصیت‌های اصللاح طلب که این روزها مسئولیت بی‌تدبیری های دولت را قبول نمی‌کنند آن روزها با افتخار از همین دولت دفاع می‌کردند و در فعالیت‌هایی که در فضای مجازی و رسانه ها داشتند از تعابیر جالبی مانند گشایش های آنچنانی اقتصاد به خاطر امضای برجام استفاده می‌کردند.

مروری بر اظهارنظرهای اصلاح طلبان و همچنین رسانه‌‌های حامی دولت و جریان اصلاحات نشان می‌دهد که با استفاده از شگردهای رسانه‌ای سعی داشتند تمام مشکلات کشور را به عدم ارتباط با آمریکا و امضای برجام گره بزنند.

اکنون بعد از گذشت چهار سال از امضای برجام و بیش از ۶ سال از ریاست جمهوری روحانی آنهایی که عنوان می‌کردند اصلاح طلبان و روحانی هرگز به پایان راه نمی‌رسند این روزها به نوعی خود را کنار می‌کشند.

در استان زنجان نیز رسانه‌ها و چهره های سیاسی اصلاح طلب و حامی دولت بارها از برجام و دولت روحانی حمایت کرده و به قول رئیس جمهور مورد حمایت‌شان برجام را فتح الفتوح دانسته‌اند اما شکست دولت روحانی در عرصه اقتصاد و چیدن تخم مرغها در سبد برجام و نداشتن برنامه اقتصادی باعث شده تا اصلاح طلبان برای اینکه در انتخابات شکست بزرگی را تجربه نکنند، راه خود را از روحانی جدا بدانند.

یک چهره اصلاح طلب: اصلاح‌طلبان و روحانی هرگز به پایان راه نمی‌رسند

رحمت‌اله بیگدلی چهره اصلاح طلب و حامی دولت که بارها و بارها از برجام دفاه کرده و تاکید کرده است که اصلاح طلبان و روحانی هرگز به پایان راه نمی‌رسند اما این روزها با فرار رو به جلو از عملکرد بد اقتصادی دولت فرار می‌کند و حاضر نیست مسئولیت حمایت خود را بپذیرد.

برخی از رسانه‌ها در استان زنجان نیز که بر تبل حمایت از روحانی می‌کوبیدند این روزها حاضر نیستند، مسئولیت آن حمایت‌ها را بپذیرند و از مردم به خاطر دادن آدرس های غلط عذرخواهی کنند.

امروز دولت مورد حمایت اصلاح طلبان یک شبه بنزین را بدون تبیین برای مردم سه برابر کرده و رئیس جمهور آن با خنده اعلام می‌کند که خودش نیز صبح از گرانی بنزین باخبر شده که این موضوع به نوعی توهین به شعور ملت است.

اصلاح طلبان با شگردهای خاصی به دنبال فرار از پاسخگویی هستند، اصلاح طلبان این روزها عنوان می‌کنند که دولت روحانی دولت اصلاح طلبان نیست این در حالی که تمام کسانی که در ستاد میرحسین موسوی بودند در دولت پست گرفتند و همچنین رئیس دولت اصلاحات در هر دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ روحانی را گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات معرفی کرده است.

حال با این شرایط جریان اصلاحات باید پاسخگوی افکار عمومی باشد نه اینکه به خاطر ترس از شکست در انتخابات مجلس راهش را از راه دولت جدا کند، اصلاح طلبان باید بدانند که زنگنه، ظریف، جهانگیری، حجتی، ربیعی، انصاری، نوبخت، آخوندی، نعمت زاده، ابتکار، ملاوردی، واعظی، کلانتری، شریعتمداری و … همان نیروهای جریانی هستند که در این دو دولت روحانی کشور را به این روز انداختند.

بوشهر

خوش‌خیالی رسانه‌های برجامی به‌دنبال توهم مذاکراتی که پوچ شد

به نقل از سپاس؛ خسارت‌های فراوانی با خوش‌خیالی حامیان دولت تدبیر و امید بر کشور تحمیل شد بار دیگر با توهم مذاکره مجدد به دنبال شکستن کمر اقتصاد ایران هستند و رسانه‌های برجامی حامی دولت تدبیر و امید به دنبال توهم مذاکرات هستند.

 

 

غوغا و هیاهو برای هیچ!

عاقبت نافرجام برجام را در همین جمله کوتاه می توان بیان کرد. آن برجامی که چماق شد برای کوبیدن بر سر مخالفان به گفته یکی از مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید با ارفاق دستاوردی تقریباً برابر با هیچ، برای کشور و مردم ایران داشت.

 

 

نه تنها گشایشی در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کرد بلکه روزنه های امید آنان را یکی پس از دیگری با سومدیریت و تبلیغات وارونه در رسانه های حامی دولت مسدود کرد و کسانی که روزگاری مدعی بودند چنان رونق اقتصادی ایجاد می کنند که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند مدعی برنامه ریزی برای توزیع بسته های حمایتی میان مردم باشند.

 

 

طنز تلخ روزگار ما عبرت نگرفتن مسببین و حامیان برجام از این تجربه پرهزینه است که به جای عذرخواهی از مردم بار دیگر در حال دلخوشی دادن کاذب به مردم با توهم مذاکره هستند و گوبا به جز صنعت انرژی هسته ای هنوز بخش های دیگری مانند توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای وجود دارد که باید با بتن پر شود و رسانه های آنها با توهم مذاکره برای آنها کف بزنند.

نگاهی به رفتار مدعیان مذاکره مجدد با آمریکا در استان بوشهر نشان می دهد پروژه شرطی سازی مردم بار دیگر در حال تکرار است و تندروهای تدبیر و امید تصمیم دارند مولفه های قدرت و امنیت کشور را در روی میز مذاکره مجدد گذاشته و در این قمار پیش باخته با کسی که او را دیوانه خوانده اند با پیمان های برجام های ۲ و ۳ این بار کشور را پیشکش آمریکا و غرب کنند.

 

 

جریان رسانه ای که با تیترهای کمر تحریم ها شکست، به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد و… با ادعای ۲۰۰ سال دیپلماسی ایرانی به مردم و کشور خیانت کردند نباید گذاشت تاریخ از دوباره تکرار شود.

امروز با تکرار بازگشت به دهه های گذشته توسط رسانه های حامی دولت تدبیر و امید باید متولیان از مردم عذر خواهی کنند و با شفافیت با مردم سخن بگویند و اعتراف کنند که از تصمیمات گذشته خود پشیمان هستند.

 

 

چرا نباید بسیاری از جریاناتی که موجب عقب گرد مردم و جامعه هستند بعداز اثبات خطاهای آنان همچنان مسیر نادرست را به درست ترجیح دهند و دیگران مقصر اصلی اتفاقات بدانند.

 

مازندران

وعده‌های کاریکاتوری اصلاح‌طلبان؛ از عیدانه هسته‌ای تا نمره ۲۰ به برجام!

به نقل از بلاغ، امروز پس از گذشت چند سال عدم تحقق وعده‌های برجامی و کلان دولت بر بسیاری از حامیان غربگرایی در کشور نیز اثبات شده و حتی رسانه‌های مختلف همسو با آنان نیز خود به منتقدان سبک مدیریت و اجرای دولت تبدیل شده‌اند اما با این وجود نمی‌توان از نقش اثرگذار این رسانه‌ها در جلب حمایت اقناع افکار عمومی از زمان تصویب تا اجرایی شدن برجام در سال ۹۴ گذشت.

نمونه‌های فراوانی از ورود همه جانبه رسانه‌ها برای تحقق اهداف دولت و همراه ساختن مردم وجود دارد که تیترهایی با عناوین صبح بدون تحریم، پایان تحریم‌ها، فروپاشی تحریم، اینک بدون تحریم و …» در راستای همراهی دولت برای رسیدن به شعار چرخش همزمان سانتریفیوژ و اقتصاد کشور را نیز به ثبت رسانده است.

در این میان رسانه‌های حامی دولت در مازندران نیز بیکار نبوده و برای عقب نیفتادن از قافله رسانه‌های کشور هدایت افکار عمومی را در استان مازندران هم در حمایت از برجام و هم پایه‌ریزی استقبال مردم به روحانی برای موفقیت در انتخابات ۹۶ را نیز برعهده داشتند.

کافی است تیترهای روزنامه های دو سال قبل را مشاهده کرد تا حجم بالای خوشبینی و یا تلاش برای اقناع افکار عمومی پیرامون برجام توسط دولتمردان مجددا بررسی شود.


چراکه آنچه امروز بر سر مردم و کشور در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آمده حاصل همان برجامیزه‌سازی کشور و حمایت همین رسانه‌های کشوری، استانی و محلی بوده است.

در همین راستا به برخی از عناوین و اخبار مهم رسانه‌های استان مازندران در بازه زمانی تصویب تا اجرایی شدن برجام از سوی دولت می‌پردازیم.


در روزی که ایران و ۱+۵ به توافق رسیدند، روزنامه های حامی دولت در کشور و استانها در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ تیترهای جالبی زدند. این روزنامه‌ها پر بود از انبوهی از گزارش ها و مصاحبه هایی که نشان می‌داد، گردانندگان این روزنامه ها و حامیان آنها، عصر جدیدی را در تاریخ روابط ایران و آمریکا به نظاره نشسته و منتظر گشایش هایی بودند که از سال ها قبل برای آن تئوری پردازی می کردند و مذاکرات مستقیم را باطل السحر تمامی مشکلات کشور می‌دانستند.

نگاه به غرب و اروپا فایده‌ای ندارد و تصویرسازی ناامیده کننده از اوضاع ایران مهم ‌ترین دستور کار امروز دشمن است، بعضی از مسؤولان بذر ناامیدی می‌پاشند و به غرب تکیه می‌کنند بجای اینکه بذر ناامیدی بپاشید نگاهتان به اقتصاد داخل و تولید داخل باشد باید در مقابل خواست‌های نابجای آمریکا جایگاه دیپلماسی را محکم کرد.



تجربه تاریخی دست کم در همین شش سال گذشته به خوبی بیانگر این واقعیت تلخ است که دولت در شش سال گذشته، کشور را معطل امید به غرب برای حل مشکلات اقتصادی نگه داشت و همین امید غلط و استراتژی ناکارآمد موجب پیچیده کردن اوضاع و تشدید مشکلات شد.

 

یزد

چگونه رسانه‌های حامی برجام عبرت آیندگان شدند؟

به نقل از یزدرسا، شرایطی که امروز کشور به آن دچار شده یقینا به یکباره به وجود نیامده و ماحصل عملکرد و بی‌برنامگی چند ساله دولت است.

بدون شک اگر دولت نگاهی واقع‌بینانه نسبت به مسائل کشور داشت و از همان ابتدا برنامه‌های خودش را برای کشور مبتنی بر واقعیات طراحی می‌کرد امروز شرایط اقتصادی و معیشتی مردم جور دیگری بود.

اشتباه بزرگ دولت اعتدال دل بستن به دشمن و گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در سبد مذاکره و توافق با غرب بود این در حالی است که نه تنها کلا چیدن همه تخم مرغ‌ها در یک سبد عاقلانه نیست بلکه مسئله‌ای چون مذاکره که اصلا نتیجه‌اش فقط دست یک طرف نیست حتی ظرفیت این را ندارد که دولتی بخواهد برای آینده کشور روی آن کمترین حسابی باز کند.

با این همه دولت غربگرای حسن روحانی تمام هم و غمش را بر روی مذاکره با غرب گذاشت و در این مسیر به شدت اغراق کرد و انتظاراتی را برای مردم ایجاد کرد. در این بین رسانه های پرتعداد حامی روحانی نیز با بستن چشم خود بر روی واقعیات به جای آنکه صدای مردم باشند و حتی دولت را نیز نسبت به مسیر اشتباهی که پیش گرفته هوشیار کنند، ترجیح دادند به خیالبافی بپردازند و با انتخاب مطالب و تیرهای فانتزی و متوهمانه واقعیات را وارونه جلوه دهند.

تیترهای عجیب غریب روزنامه‌های پرتعداد اصلاح‌طلب در روزهای توافق طنز تلخ عصر معاصر است که می‌تواند در آینده در کتاب‌های تاریخ مورد استفاده قرار بگیرد و به آیندگان بگوید که چگونه رسانه‌ای که رسالتش آگاهی‌دهی به جامعه است می‌تواند برای وارونه کردن واقعیت‌ها و فریب مردم سنگ تمام بگذارد.

یکی از رسانه‌هایی که تیترهای مضحک آن در دوران مذاکرات به راحتی از اذهان فراموش نمی‌شود، روزنامه آفتاب یزد است.

این رسانه‌ها هرچند به این راحتی حاضر نیستند آن ناجوانمردی که در حق مردم کردند را بپذیرند و برای جبران آن اقدام کنند اما شاید حال خودشان هم تا حدی متوجه شده‌ باشند که آن همه دروغ‌گویی به مردم چه تبعاتی برای کشور داشته است.

همین امر موجب شده که حال خود آن‌ها هم به انتقاد از دولتی که با حمایت تمام عیارشان روی کار آمده است بپردازند. در همین راستا روزنامه آفتاب یزد چندی قب ضمن انتقاد از دولت، از دولت روحانی با عنوان «رحم اجاره‌ای» یاد کرد و نوشت:

«مجموعه‌ای از دلایل از جمله تغییرات اتفاق افتاده در افکار عمومی، اقتصاد و افزایش مطالبات اجتماعی باعث شده است تا نتوان در ۱۴۰۰ قاطبه رأی دهندگان را راضی کرد که با درک شرایط، به یک رحم اجاره‌ای دیگر رأی دهند و به زور تکرار، از یک اصول‌گرا یک روحانی دیگر ساخت و به آنان فروخت.»

سیستان و بلوچستان

اعتراف رسانه‌های اصلاح طلب به شکست تجربه مذاکره با غرب

 به نقل از عصرهامون، از آغازین روزهای مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ همواره بودند افرادی که با خوشبینی به مذاکره و دوستی با غرب سخن از تغییر بزرگ اقتصادی در کشور و دستاوردهای بی نظیر برجام  میزدند.

تاثیر رسانه ها در پذیرش برجام و مذاکره با غرب را باید به عنوان مثالی روشن بر تاثیر اصحاب رسانه بر افکار عمومی در ایران دانست، با نگاهی به گذشته و مرور تیترها و اخبار منتشر شده در سایت ها، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی همزمان با مذاکره با غرب و پذیرش برجام به خوبی میبینیم که صفحات روزنامه ها و خبرگزاری ها پر شده بود از” روز بدون تحریم، پایان تحریم ها، چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژ، سلام دنیا، تعظیم جهان به ایران” و بسیاری دیگر از چنین مطالبی که مردم را به سوی جریان خاصی در انتخابات جذب کرده و دوستی با کدخدا را تنها راه حل مشکلات بدانند.

در سیستان و بلوچستان نیز همچون دیگر مناطق کشور برخی رسانه های وابسته به دولت و جریانات خاص با بزرگ نمایی برجام و دستاورد سازی از مذاکرات و همچنین سوء استفاده از جو ایجاد شده و شادی موقتی مردم، به دنبال صید ماهی و بهره برداری انتخاباتی بودند.

تاجایی که خبرگزاری ها و روزنامه های زنجیره ای سیستان و بلوچستان در آن روزها تنها مشغول انتشار اخبار جشن و شادی در استان و صحبت با چهره های اصلاح طلب برای بزرگ جلوه دادن برجام بودند امروز حرف از مشکلات اقتصادی و تحت فشار بودن کشور از سوی آمریکا می زنند.

هنوز چند ماه از اجرایی شدن برجام نگذشته بود که عدم پایبندی به تعهدات و تصویب تحریم های مجدد از سوی آمریکا بار دیگر به همگان نشان داد که تکیه بر خانه عنکبوت کاری اشتباست اما بازهم همین رسانه ها به جای انعکاس حقیقت و توجه به اصول اخلاقی و حرفه ای خبری به صورت همزمان از توافق برجام حمایت کرده و تلاش کردند افکار عمومی را منحرف کرده و با اندک اتفاقات خوب مردم را مشغول کنند.

این روند حتی پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمامی تحریم های گذشته و حتی تصویب سخت ترین تحریم های تاریخ بر ضد ملت ایران نیز از سوی این رسانه ها دنبال شد تاجایی که هنوز هم با وجود همه بدعهدی ها و مشکلات ایجاد شده از سوی غربی ها برخی رسانه ها همچنان بر دوستی با غرب و اعتماد به آنان تاکید داشته و به دنبال ایجاد زمینه برجام های دیگر هستند اما باید از آنان پرسید آیا واقعا اخلاق رسانه ای و تعهدی که نسبت به مردم و شغل خبرنگاری دارند را رعایت می کنند یا نه تنها به دنبال راضی نگاه داشتن طیف و جریان خاصی هستند!

خبرگزاری ایرنا سیستان و بلوچستان که برجام را تا جشنی ملی بزرگ کرده و از جای جای استان عکس هایی از شادی مردم منتشر میکرد امروز با انتشار خبری با عنوان” اقتصاد ایران در حال فروپاشی بود، اما سرپا ایستاد” با انتشار سخنان  معاون اول رئیس جمهور، به عدم قابل اعتماد بودن آمریکا و متحدان غربی آنان اعتراف کرده و تنها راه برون رفت از مشکلات را ایثار، گذشت و ایستادگی عنوان می کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی می‌گویم که آمریکایی‌ها از تمام توان خود برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران استفاده کرده است.

جهانگیری با اشاره به برخی انتقادات در خصوص میزان تأثیرگذاری فشارهای آمریکا بر کشور ایران گفت: گاهی برخی فکر می‌کنند اگر بگوییم آمریکا کارهای بسیاری علیه ملت ما انجام داده به معنای علامت دادن به آن‌ها است این در حالی است که اعلام این موضوع، بی‌اعتبار کردن آمریکا است؛ آمریکا باید بگوید که دیگر چه کاری می‌توانسته علیه اقتصاد و ملت ایران انجام دهد، که انجام نداده است؟

وی همچنین به تبعیت برخی کشورها از جمله کشورهای دوست ایران از تصمیمات ایالات متحده آمریکا علیه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها حتی به کشورهای دوست ما نظیر چین، روسیه و ترکیه فشارهایی وارد کردند و آن‌ها نیز باور کردند که نمی‌توانند با آمریکا مقابله کنند و به همین خاطر از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: من هیچ وقت فکر نمی‌کردم که کشور مستقلی مثل هند نیز حاضر به تبعیت از آمریکا شود و از ایران نفت خریداری نکند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه خواسته آمریکایی‌ها مبنی بر عدم فروش نفت ایران با شکست مواجه شد، اظهار کرد: تعدادی از مدیران و نیروهای جوان و ایثارگر کشور ایستادند و با طراحی روش‌هایی، کاری کردند که آمریکایی‌ها نتوانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وی با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در تحریم کشتیرانی و همچنین بنادر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها علیه کشور ما انجام داده‌اند، طی هشت ماه گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا از مبدأ بنادر ایران یا به مقصد بنادر ایران تبادل شده است؛ آمریکایی‌ها در تعجب هستند که این مقدار کالا با وجود آنکه به همه بنادر بین‌المللی تحریم بودن ایران و مأموریت مبادله با این کشور را اعلام کرده‌اند، جابه‌جا شده است.

 

قم

حامیان دیروز، مدعیان امروز + سند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن روحانی امروز در حالی تمامی طرفداران خودش را هم در بین جریان‌های سیاسی و هم در بین مردم ازدست‌داده است که پیش‌ازاین بارها بسیاری از کارشناسان سیاسی این هشدار را به وی داده بودند.

درواقع حسن روحانی تمام تخم‌مرغ‌های خودش را در سبد سیاست خارجی گذاشت و از همین نقطه نیز ضربه خورد، آن‌هم در مسیر سیاست ورزی خود به کشوری اعتماد کرد که در طول تاریخ یکی از بدعهدی‌ترین کشورهای تاریخ بوده است.

ایالات‌متحده آمریکا همواره در مسیر سیاست‌های سلطه گرایانه خود حرکت کرده و هرزمانی که مصالح کشورش اقتضاء کرده اقدام به بستن قرارداد کرده و هرزمانی که دیگر به نفع منافعش نبوده از این قراردادها خارج‌شده است.

این‌گونه اقدامات این کشور در طی دهه‌های اخیر بارها تکرار شده است که شاید بارزترین آن برجام بوده است هر چند که این کشور در طی دو سال اخیر از قرارداد اقلیمی پاریس و همچنین پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه نیز خارج شد.

برجام و فضاسازی رسانه‌ای

در این میان باید به این مهم هم اشاره کرد که حسن روحانی برای فضاسازی و آماده‌سازی مردم برای امضای و نهایی کردن برجام نیاز به رسانه داشت که این موضوع به‌خوبی از سوی نشریات و رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب چه در تهران و چه در مراکز استان به‌خوبی انجام شد.

درواقع این رسانه‌ها از همان آغاز انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ با محوریت قرار دادن سیاست خارجی به دنبال جلب رضایت‌مندی مردم برای رأی دادن به روحانی بودند و در ادامه نیز برای پیشبرد سیاست‌های خارجی دولت بابیان کردن موضوعاتی چون رفع تحریم و.. افکار عمومی را با خود همراه ساختند.

در استان قم نیز روزنامه‌های استانی و ملی در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و از هر فرصتی برای حمایت از دولت فروگذار نبودند.

به‌عنوان‌مثال روزنامه ۱۹ دی در روز ۲۷ دیماه ۹۴ با تیتر” پیروزی تدبیر بر تحریم” به استقبال اجرای برجام رفت البته این پایان کار بود چراکه این رسانه پیش‌ازاین بارها با عناوین مختلف به استقبال اجرایی شدن برجام رفته بود و درواقع با شگرد رسانه‌ای خود یک انتظاری را در جامعه ایجاد کرده بود.

 

به‌عنوان‌مثال در تاریخ ۲۳ دی‌ماه همان سال با تیتر” اجرای برجام نزدیک است” به‌نوعی یک انتظار را در بین افکار عمومی ایجاد کرده بود.


۲۵ آذرماه همان سال نیز با تیتر به این مضمون که پی ام دی به تاریخ پیوست از ثمربخش بودن مذاکرات با ایالات‌متحده آمریکا خبر داده بود.

روزنامه ایمان دیگر روزنامه‌ای استانی بود که بیشترین حمایت‌ها را از حسن روحانی و سیاست‌های وی داشت به‌طوری‌که ۲۷ دی‌ماه در صفحه اول خود با تیتر” فصل جدید با طعم ظریف” به استقبال برجام رفت.

همین روزنامه در خبر دیگری به نقل از علی لاریجانی نوشت که بعدازاین زندگی مردم راحت می‌شود، اتفاقی که هیچ‌گاه رخ نداد و شاید در این سال‌ها بسیار بدتر نیز شد.


روزنامه شاخه سبز دیگر روزنامه‌ای است که در طی این سال‌ها به حمایت بی‌چون چرا از دولت مشغول بود و از هر روزنه‌ای برای حمایت از این دولت بهره برد.

در این میان باوجود شکست این سیاست‌ها این سؤال در ذهن‌ها ایجاد می‌شود که چرا این رسانه‌ها بی‌چون‌وچرا از این سیاست‌ها حمایت کردند و این وضعیت را برای مردم ایجاد کردند.

رسانه‌هایی که در انتخابات سال ۹۶ حضور آیت‌الله رئیسی بر مسند ریاست جمهوری را عاملی برای رشد نرخ دلار در بازار و رسیدن آن به ۵ هزار تومان عنوان می‌کردند، نامزد موردحمایتشان آن را به ۱۹ هزار تومان نیز رساند.
درواقع این رسانه‌ها باید در برابر مردم پاسخگو باشند و جواب آن‌ها را بدهند که در کمال تعجب نه‌تنها این کار انجام نمی‌شود بلکه در برخی موارد این رسانه‌ها طلب کار نیز می‌شوند و در مقام اپوزیسیون وارد می‌شوند.

 

قزوین

عمر کوتاه آن تیترهای بلند!/ بررسی نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب قزوین به موضوع ظهور و افول برجام

به نقل از  صبح قزوین؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حسن روحانی توانست با انتقادات تند به دولت‌های نهم و دهم و وعده‌های رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، با فرمول گفتگو و مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی با اخذ بیشترین میزان رای مردم، بر کرسی ریاست پاستور تکیه بزند.

پس از شروع به کار دولت یازدهم، جرائد و مطبوعات حامی دولت کوشیدند تا چهره مخدوش آمریکا و متحدان اروپایی اش را در داخل کشور بزک کرده و افکار عمومی ملت شریف ایران را برای پذیرش آنچه بعد ها از آن بعنوان «برجام» یاد شد هدایت کنند.

از این رو، برپایه تحلیل‌های ناصواب برخی از رسانه‌ها و مطبوعات در پررنگ‌ کردن نقش برجام به عنوان تنها راه حل برون رفت از مشکلات و بن بست‌های اقتصادی کشور، سنگ تمام گذاشته و با تیترهای خوش رنگ و لعاب، توافق برجام را درختی پرثمر و برای جامعه ایرانی نشان دادند.

سرانجام پس از گذشت سال‌ها از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، در تیرماه سال ۹۴ این توافق انجام شد و مردم در انتظار تحقق وعده‌های داده شده توسط دولت و واقعی شدن تیترهای رویایی برخی رسانه‌ها بودند.

اما با گذشت عمر چهار ساله دولت یازدهم، نه تنها حتی یک مورد از وعده‌ها عملی نشد بلکه با بدعهدی آشکار امریکا شاهد هدر رفت زمان و انرژی یک ملت طی این سال‌ها شدیم.

در این گزارش تنها به ذکر چند مورد از تیتر، یادداشت و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و مطبوعات حامی اصلاحات در استان قزوین می‌پردازیم که تمام قد از پروژه برجام حمایت کردند ولی اکنون برخی از آن‌ها یا حرفی برای گفتن ندارند و یا طور دیگر تغییر مواضع دادند یا اینکه در قبال دستاوردهای «هیچ» برجام روزه سکوت اختیار کرده اند!

روزنامه ولایت از روزنامه‌های قدیمی و اصلاح طلب قزوین است که با تیترهای ریز و درشت و مطالب مختلف در جریان اجرای پروژه نافرجام برجام از این اقدامات دولت در این راستا حمایت کرد و حتی در مواردی نسبت به خطبه های انتقادی نمازجمعه قزوین در باب نقد دستاوردهای برجام واکنش منفی نشان داد.

در تصاویر زیر تنها گوشه‌ای از تیترهای این روزنامه در قبل و بعد از تصویب برجام قابل مشاهده است.

 

 

 

 

اکنون پس از گذشت چهار سال از تصویب برجام و اجرای بی چون و چرای تعهدات ایران در قبال این توافق نامه و بدعهدی طرف مقابل، باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی امروز جامعه، به سراغ عبدالعظیم موسوی مدیر مسئول روزنامه ولایت رفتیم تا نظر وی را درباره وضعیت کنونی کشور و برجام جویا شویم.

مدیرمسئول روزنامه ولایت اظهار کرد: متصل کردن برجام به اقتصاد و سفره مردم و متقابلاً گره زدن اقتصاد و سفره مردم به برجام، یک نگاه غیرکارشناسانه و بیشتر جناحی و سیاسی است.

موسوی گفت: برجام از نظر سیاسی یک توافق موفق بود؛ چراکه دنیا فهمید ما جنگ طلب نیستیم، اما از نظر اقتصادی اگر همه چیز خوب پیش می‌رفت قرار بود برای ما امکاناتی را ایجاد کند.

مسئول روزنامه ولایت بیان کرد: اگر این امکانات اقتصادی را ایجاد می‌کرد این توافقنامه قطعاً به نفع ایران تمام می‌شد و به ضرر امریکا بود، بنابراین امریکا از برجام خارج شد و ترامپ از این جهت هم ضربه سیاسی خورد.

وی ادامه داد: ما ممکن است که با هم اختلافات سلیقه‌ای داشته باشیم، اما وقتی که بحث امریکا پیش می‌آید طبیعی است که باید مراقب باشیم و طوری گام برنداریم که به نفع امریکا و سیاست‌های ترامپ باشد.

موسوی تصریح کرد: برجام به لحاظ اقتصادی چیزی برای ما نداشت چراکه امریکا دید که ما از نظر سیاسی و امنیتی پیشرفت‌هایی داشته ایم و از نظر اقتصادی هم اگر پیش برویم برنده مذاکرات برجام، ایران خواهد بود بنابراین کارشکنی کرد.

 

مسئول روزنامه ولایت تصریح کرد: دولت باید تمام توان خود را بر این بگذارد که در داخل وحدت و یکپارچگی ایجاد شود؛ آن چیزی که نظام و کشور را تهدید می‌کند فساد درونی و بیرونی است.

وی ادامه داد: اگر با این اختلاس‌ها و فسادها برخورد نشود کار ما دیگر به امریکا نمی‌‎کشد و از داخل فرو می‌ریزیم! لذا اکنون که قوه قضائیه با قدرت و جدیّت با فساد برخورد می‌کند، دولت هم باید حمایت کند.

موسوی بیان کرد: آقای روحانی صحبت‌هایی می‌کند که “مسئله اختلاس با بگیر و ببند حل نمی‌شود” . در پاسخ به ایشان باید گفت: بگیر و ببند وظیفه قوه قضائیه است که در حال انجام است و مابقی کارها وظیفه دولت است و باید وظائف خود را پیگیری کند.

مدیرمسئول روزنامه ولایت افزود: دولت باید جلوی فساد و اختلاس‌ها را بگیرد و ارز را کنترل کند که خوشبختانه تا این ساعت خیلی خوب کنترل شده و در بازار نفت هم اقداماتی را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که می‌فرمایند ولی ما متاسفانه در زمانی که تحت فشار هستیم یادمان می‌افتد که به قوت‌ها و قدرت‌های داخلی توجه کنیم که از نظر کشاورزی و صنعتی سرمایه‌های بالایی داریم.

موسوی افزود: امسال باتوجه به نامگذاری سال به عنوان “رونق تولید” نیز اتفاقات مثبت خوبی افتاد و جلوی بسیاری از واردات گرفته شد که به سبب همین اقدامات برخی صنایع ما زنده شد.

وی در پایان گفت: اگر هر کشوری به جای ایران بود از این تحریم‌ها شکست می‌خورد، درست است که بحث گرانی، تورم و رکود است اما خوشبختانه ما مثل یک کشور تحریم زده و جنگ زده نیستیم و همه محصولات به فراوانی وجود دارد اما دولت باید معضل گرانی را حل کند و همه قوا باید به دولت کمک کنند.

 

 

«فروردین امروز» هم از دیگر نشریات اصلاح طلب استان قزوین است که از تیترهای خوش رنگ و لعاب برای حمایت از دولت و برجام و از طرفی نقدهای تند نسبت به منتقدان برجام کم نگذاشت.

برای جویا شدن مواضع امروز این نشریه تماس گرفتیم اما علیرغم اظهار نظرهای گذشته این رسانه درباب حمایت از برجام، مسئول آن تمایلی به مصاحبه‌ درباره پیامدهای برجام نداشت!

این درحالی است که امروزه بسیاری از چهره‌های رسانه‌ای اصلاح طلب استان به دستاوردهای «هیچ» برجام اعتراف و دفاعیات و حمایت‌های گذشته خود را یک اشتباه تلقی می‌کنند.

در زیر گوشه‌ای از تیترهای فروردین امروز در زمان تصویب برجام را مشاهده می‌کنید؛

 

 

هفته نامه تابان و سایت و کانال منتسب به آن نیز جزو دیگر رسانه‌های اصلاح طلب استان قزوین به مدیریت محمد علیخانی است که هم اکنون سایت آن غیرفعال است و نشریه آن هم نامرتب به چاپ می‌رسد اما کانال تلگرامی این هفته نامه همچنان فعال است.

برای مصاحبه با محمدعلیخانی تماس‌های زیادی گرفته شد، اما موفق به مصاحبه نشدیم اما برخی مطالب این رسانه درحمایت بی دریغ از برجام قابل مشاهده است.

محمد علیخانی در در یادداشتی در هفته نامه تابان با اشاره به نتایج برجام عنوان “احسن الحال” را برای یادداشت خود در نظر گرفته بود.

وی در این یادداشت اشاره کرده بود که بعد از دوران بی‌تدبیری (دولت احمدی نژاد) حال، حرکت در مسیر تدبیر و امید شروع شده است.

علیخانی در ادامه یادداشت نوشته بود: “سالی که رفت، سال احسن الحال سیاست ایران هم بود. سال به سامان رسیدن برجام. سال رفع تحریم‌های ظالمانه ای که در پس نابخردی سیاست مردان دولت گذشته، بر سرزمین ایران گذشت.

سال ورود دوباره کشور به بازار سیاست و تجارت دنیا از پس هشت سال بی تدبیری، به تدبیر دولت امید./ ویژه نامه تابان نوروز ۱۳۹۵”

 

 

همچنین برای مصاحبه در این زمینه با نمایندگان اصلاح طلب استان که حامی تمام قد برجام بودند هم تماس گرفته شد، اما طبق روال این روزها نمایندگان سرگرم تنظیم برنامه‌ها و جلسات انتخاباتی خود هستند و اغلب پاسخگوی تماس‌های خبرنگاران نیستند!

به هر حال اصلاح طلبان و اعتدالیون در قزوین بیش از هر جریان دیگری به شکست برجام و پروژه مذاکره باغرب پی برده‌اند و پاسخی مناسب برای تحلیل‌های آن روزهای خود ندارند ولی همچنان بنا را بر حمایت غیرمنطقی از سیاست های خارجی دولت گذاشته اند.

 

اما قطعاً اگر امروز هفته نامه بخواهد یادداشتی از شرایط امروز کشور بنویسد، حداقل، دیگر عنوان “احسن الحال” را برای آن برنخواهد گزید!

 

البرز

دولت با رای‌های برجامی برای مجلس هم کیسه دوخته است

به نقل از تیتریک، هیئت اقتصادی فرانسه در راه ایران، آبروی نظام دارد باز می گردد، بزرگترین هیات دانشگاهی اروپا در ایران و … تیترهای آشنایی است که نشریات استان البرز در سال ۹۴ همزمان با تصویب برجام باانعکاس آنها، این معاهده را یک دستاورد و مذاره کنندگان را قهرمان دیپلماسی خطاب کردند اما درست یک ماه پس از امضای این قرارداد (مرداد ۹۴) تیترهای مذکور از این روزنامه ها رخت بر بست و جای خود را به این جمله حسن روحانی داد؛ “دولت قادر نیست در زمان کوتاه مشکلات را حل کند”.

 

با نگاهی واقع بینانه می توان به این نتیجه رسید برجام پروژه ای پیچیده ای بود که غرب در قالب یک نسخه برای ایران پیچید و باید یک کمیته بی طرف اما حقیقت یاب برای بررسی فریب، خیانت ها یا جنایت های ناشی از آن تشکیل داد، برجامی امضا شد که ثمره آن بحران برای کشور بود و امروز نتیجه سهل انگاری ها را در جامعه شاهد هستیم.
امام همواره فرمودند نه شرقی، نه غربی، چرا که منافع ما برای غرب و شرق ملاک بود، در برجام نیز گفتمان ها، آرمان ها و شعارهایی همان روزهای نخست برای گرفتن جواب مثبت و نشستن سر میز مذاکره توسط مسئولین داده شد، کشور را با آب و آتش مقایسه کردند، چراغ سبزها و باغ گلابی ها و تامین آب خوردن در گرو برجام، صادرات نفت، آلودگی هوا و کلیه مشکلات را به این معاهده گره زدند.
اگر آن زمان هم رهبر معظم انقلاب اجاره مذاکره نمی دادند همین افراد دستشان را پیش انداخته و می گفتند ما می توانستیم مشکلات را حل کنیم اما نگذاشتند! حسن محبتی با طرح این مسئله که باید این سوال را از آقایان کرد که در معامله برجام غرب باخت یا ما باختیم؟ در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید”در حوزه های اقتصادی، سیاست های خارجی، تعاملات منطقه ای و … باختیم اما در حوزه اقتصاد مقاومتی و پایداری مردم بردیم.
به جهان ثابت کردیم اگر حتی در حوزه های مذکور ببازیم مردم ما یک پشتوانه قوی برایمان خواهند بود و در هر شرایطی پشت دشمن را به خاک می مالند، کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد و نمی توان آن را کتمان کرد، امروز شرایط کشور به گونه ای نیست که آقای قاشمی از عصر بدون موشک نام برد.
اگر موشک ها و نیروهای امنیتی و نظامی ما نبودند وضعیت ما بسیار بدتر از کشورهایی مانند عراق، سوریه، عربستان، یمن و .. بود، باید بپذیریم که کشور ما از بسیاری جهات بیمه شده است اما در برخی جهات توسط افراد مشکوک به ضربه های سنگینی مبتلا شده است، باید کسانی که به کشور صدمه زده اند را باید محاکمه کرد زیرا توانایی پذیرش این مسئولیت را نداشته است.
بردهای داخلی به مسئولین باز نمی گردد و تنها رهبر معظم انقلاب بود که ضعف ها را پوشش دادند و به ملت اعلام کردند در حوزه تحریم ها مشکل داریم اما با اقتصاد مقاومتی پیروز می شویم، در واقع نویدهای ایشان همواره ایرانیان را به وجد می آورد و فشارها را تحمل می کنند تا در برابر استکبار سر خم نکنند.
البته عده ای می خواهند در برابر ژاپن هم سر خم کنند! باید توجه کرد چه کسانی برای صندوق های رای برجام می نویسند؟ باید مراقب باشیم رای های برجامی در صندوق ها ریخته نشود، هویت و آینده مردم در گرو مجلس آتی است زیرا دولت برای مجلس کیسه دوخته است.
دولتی ها با لباس های رنگین جدید به دنبال تصاحب مجلس هستند، پرونده بنزین به خوبی نشان داد کشوری که روند آرام داشت را عده ای با بحران مواجه کردند اما درایت رهبری و بصیرت مردم حوادث را از بین برد، امروز باید غرب را در داخل پیدا کرد، باید دور هر کسی که انگلیس باز می گردد را خط قرمز کشید مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
باید دید مسئولین در کدام مکاتب درس گرفته اند، صحبت های مسئولین برای امضای برجام در سال ۹۴ از نگاه مذاکره کنندگان ضروری بود و امروز برای فرار از پاسخ هم صحبت های دیگری را بیان می کنند، کاش مسئولین رده بالای کشور به این نتیجه برسند که کمیته حقیقت یاب برای مجلس و پیش از پایان دولت تشکیل شود و متخلفین را محاکمه کنند.
محاکمه صرفا به معنای بالای دار بردن نیست، مسئولین باید پاسخگوی مسئولیتی که بر عهده داشته اند باشند، فرزند وزیر تخلف می کند اما وزیر استعفا که نمی دهند هیچ، از مردم هم طلبکار است، باید برجام و سفره های رنگین آن، ذخائر طلا، فروش ارز و …را مورد توجه قرار داد، برجام نیز به آسیب شناسی دقیق دارد، شاید هزینه هایی را هم باید در آینده بپردازیم!”.
ختم کلام اینکه …
امروز باید تمام صورت جلسه های مجلس منتشر شود، فیلم ها و صوت ها پخش شود تا مشخص شود در برجام چه گذشت تا عموم متوجه شوند کدام وعده ها فریب یا قناری یا گنجشکی بود که به رنگ قناری آن را به مردم تحویل می دادند.

ایلام

فرار به جلو رسانه های زنجیره ای حامی دولت در هدایت افکار عمومی

به نقل از ایلام بیدار، می خواهیم در گزارشی به بررسی روزنامه ها و نشریات و رسانه ها چه خبرگزاری ها چه پایگاه ها های خبری و چه فضای مجازی طرفدار دولت در بزنگاههای مهم سیاسی بپردازیم.

امروزه نقش رسانه ها و تأثیر آنها در هدایت افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست اما لازمه این کار در ابتدا اطمینان رسانه ها از شرایطی است که می خواهند در این مسیر گام بردارند و این خود آگاهی زیادی را می طلبد.

رسانه های حامی و یا وابسته به دولت با حمایت های همه جانبه خود در ایام انتخابات و حتی بعد از آن و در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تاکنون نقش مهمی را در شرایط کنونی که کشور به آن مبتلا شده داشته اند.

این رسانه ها در بحبوحه ها و موقفگاه هایی که باید با تدبیر از ان عبور می کردیم با تقویت و تأیید کردار و رفتار دولت در زمینه های مختلفی همچون برجام و با به به و چه چه خود امروز کشور را رقم زدند.

حتی گاها در رسانه های کشوری با القا مواردی در تیترهایی که همه به یاد داریم همچون “روز بدون تحریم”، پایان تحریم ها”، چرخش همزمان چرخ اقتصاد و چرخ سانتریفیوژها” و با ادبیاتی مشترک در سطح این رسانه ها استفاده کرده و تحلیل های خاص و البته گمراهی را به مخاطبان ارائه می کردند.

عملکرد برخی رسانه های وابسته به دولت در ایلام 

در استان ایلام نیز به تبع سایر رسانه هایی که در بالا نیز به انها اشاره شد فعالیت داشته و در این راستا و مسیر نیز حرکت کرده اند که به نمونه هایی از آن ها اشاره می شود.

برخی رسانه های استانی در ایلام نیز در این شرایط به تحلیل های خاص می پرداختند اینکه بسیاری از مشکلات در گرو ارتباط با خارج است و یا اینکه اگر مشکلی در استان حل بشود لازمه و رفع آن وجود و یا بازگشت تحریم است.

در یکی از مهمترین آرشیوهای موجود در سطح رسانه های استان و در خبرگزاری ایسنا که در بالا هم می بینید، “جلال میرزایی”، نماینده مردم ایلام در مجلس در مصاحبه ای با این رسانه همسو با دولت گفته در ارتباط با برجام بنده خود طرفدار مذاکره و تعامل با اروپا است و با زیرکی خاصی بحث منطقه آزاد مهران را به تحریم ها گره زده و اعلام کرده است: دو بار در مجلس مطرح رد شد و در نهایت با ایجاد منطقه آزاد مهران موافقت شد که متاسفانه این مصوبه با خروج امریکا از برجام و تحریم های جدید همراه شد که با این شرایط در اولویت کار دولت قرار ندارد.

یکی دیگر از کانال های خبری مرتبط با دولت با انتشار مطلبی درباره سخنان “داریوش قنبری”، فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با برجام این گونه منتشر کرده بود که اقتصاد کشور بعد از برجام فرصتی برای رشد ایجاد کرده است که جز با سیاست خارجی محقق نمی شد. منظور از سیاست خارجی این جریان همان ارتباط با غرب است که کشور را در شرایط امروزی قرار داده است.

یکی دیگر از کانال های خبری با انشتار مطلبی نوشته که برخی منتقدان برجام را کاغذ پاره می دانند در صورتی که با خروج امریکا از برجام عملا این اتفاق و تحلیل ها درست از آب درآمد و تحلیل های هدفمند و البته نادرست این جریان برای همگان هویدا شد.

در همین راستا هفته نامه پیک ایلام نیز با پوشش مطلبی از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایشی که در دانشگاه ایلام برگزار شد، نوشت: برجام تغییراتی را در آینده کشور رقم خواهد زد.

با گذر زمان و خلق شرایط موجود سوالی که در ذهن متبادر می شود این است که این سطح پایین تحلیل ها از سوی این رسانه ها در زمان انتخابات و سایر بزنگاههای سیاسی با چه هدفی انجام گرفته است، سوالی که باید این رسانه ها در قبال آن پاسخگو بوده و دستاوردهای دلبستگی پوچ به غرب را برای مردم تشریح کنند.

۰۰

۹۹

0

0

0

مرکزی

برجام؛ محلی برای عبرت/ آیا رسانه‌های اصلاح‌طلب از تجربه ناموفق برجام درس می‌گیرند؟

به گزارش دیار آفتاب؛ این روزها در عرصه سیاسی نگاهی به مواضع برخی از مسئولین در کشور نشان از دست و پا زدن های پنهان و آشکار آنها برای برقراری دوباره شرایط مذاکره دارد. آنها هنوز نیز در تخیل بهره گیری از مذاکره با چند کشور خاص و یا نجات خود از شرایط ضعف عملکردی هستند؛ این در حالی است که این افراد و رسانه های حامی آنها هنوز پاسخ بی نتیجه بودن اقدامات گذشته خود را نداده اند و وعده هایشان تک تک در انبار بزرگ وعده های انتخاباتی تلنبار شده است.

نگاهی به مواضع برخی از رسانه های کشوری و حتی استانی حامی مذاکره و تعامل با چند کشور خاص، آن هم بعد از امضای توافق برجام  نشان از تخیل قدرتمند آنها و یا ساده لوحی بیش از حد آنها در عرصه سیاست بین الملل دارد. نظام بین المللی که آنها آن را منظم و بر اساس قانون تصورش می کنند و بسیاری از داشته های کشور را در این مسیر هزینه  کردند و از دستاوردهای خود گفتند و جشن و پایکوبی به راه انداختند.

این خوش بینی بیش از حد رسانه ها و بزرگانشان آنچنان دوامی نداشت و قلدران بین الملل بدون اندک تاملی ساز جشن داخلی ها را شکستند و به آنها اثبات کردند که آنچه آنان بر ورق کاغذ توافقنامه ندیدند را منتقدان در خشت خام دیده بودند. رسانه هایی که نه تنها از القائات اشتباه خود به مردم عذرخواهی نکردند  و  شاید اگر فرصت داشته باشند هنوز هم از سیب و گلابی های دستاورد هم سنگر سیاسی خود بنویسند. البته تا مدت ها بعد از برجام هم از میوه هایش نوشتند اما نوشته هایشان نیز دوام نیاورد و در مقابل امضای بد عهدی طرف مقابل رنگ باخت.

سوال این است که آیا این رسانه ها نمی خواهند توضیح دهند که کدام میوه؟ کدام دستاورد؟ اصلا کدام درخت که بخواهد میوه ای داشته باشد. باید از آنها پرسید که آیا یادتان هست که چگونه در طبل وابستگی به غرب می کوبیدید و تیترزنی ها را به سمت و سویی راهی می کردید که گویا قهرمانان و پهلوانانی ملی را استقبال می کنید.

آن چه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که نگاه به تاریخ و بهره گیری از تجربیات گذشته به نوعی کمک کننده انسان در راستای طی مسیر رشد خود است. این مسیر، چه در عرصه های درونی و فردی و در عرصه های بیرونی، عینی و اجتماعی نیازمند تجربه ها و عبرت گیری از آنهاست. بسیاری از بزرگان براین باورند که ماندن در گذشته به یک شرط قابل توجیح است و آن این که گذشته را به قصد جبران و بهره گیری از عبرت ها مرور کنیم.

همانطور که بیان شد مرور گذشته ها در عرصه های بیرونی و عینی انسان، که نمونه ای از آن می تواند در فعل و انفعالات گروه های سیاسی رقم بخورد، در گذران حالی آینده ساز تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی اشخاص و جریانات سیاسی در برهه ای از تاریخ به تجربه ای برای آیندگان تبدیل می شوند و نتیجه اعمالشان به آیندگان گوشزد می کند که رشد خود و جامعه اطرافشان را در گرو نگاه های تجربه شده در گذشته نداشته باشند و امتحان مسیری غیر از مسیر طی شده را پیشنهاد می کند. امید است که رسانه هایی که بر طبل خوشحالی غیر، کوبیدند از تاریخ درس عبرت گرفته باشند و این بار جشن را در هنگام پیروزی واقعی، و نه قبل از نه به دار و نه به بار بودنش، به راه بی اندازند. رسانه هایی که باید پاسخ گویی را از خود آغاز کنند و سپس یقه گیر مسئولین شوند چرا که رطب خورده کی تواند منع رطب کند…

گلستان

برجام قبله بی خدا

به گزارش گلستان ما؛ مذاکراتی که دولت حسن روحانی رئیس جمهور بعد از پیروزی در انتخابات سال ۹۲ جهت گشایش در امورات کشور شروع کرد در زمستان سال ۹۴ به توافق برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام منتهی شد.

دولتمردان در سراسر کشور از جمله استان گلستان پاتوق سیاسی اصلاح طلبان این موفقیت را جشن گرفتند و همین اهرم باعث شد تا این طیف در انتخابات مجلس سال ۹۴ با ارائه لیست امید پیروز انتخابات مجلس شوند، اما برجام چه بود و آیا واقعا آنچنان که برخی ها می گویند دستاورد بزرگی بود یا آنچنان که برخی دیگر ، آن را خسارت محض می شمارند ؟

نشریات اصلاح طلب استان گلستان از جمله سلیم ، آفتاب گلستان ، گلشن مهر ، ستاره گلستان در کنار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا و برخی کانال های تلگرامی وابسته به این طیف با شور و شعف خاصی به انعکاس این رویداد بین المللی پرداخته و آن را سرآغازی جدید برای تحول و رونق در وضعیت اقتصادی مردم تفسیر کردند.

 حسن صادقلو استاندار وقت گلستان در تاریخ ۲۷ دیماه سال ۹۴  در پیامی توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به تمامی گلستانی های شریف تبریک گفت . صادقلو در این پیام نوشت : توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ و آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک را در عرصه جهانی رقم زد.

توافقی که به واسطه آن تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از جمله تحریم های نفتی و بانکی لغو و تعلیق می شوند و دولت ایران به دارایی های مسدودشده اش دسترسی پیدا خواهد کرد ، دولت تدبیر و امید با دوراندیشی و بر اساس منافع ملی در ذیل توجهات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» توانست پرونده هسته ای و به تبع آن لغو تحریم ها ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را به سرمنزلی امن هدایت کند.

یقیناً اجرای کامل برجام در کنار تمامی مزایای بین المللی و ملی تاثیر بسزایی در توفیقات استانی و رشد و توسعه گلستان خواهد داشت و موجبات تسریع در پروژه هایی نظیر منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اینچه برون گلستان و بسط و توسعه کریدور ریلی شرق دریای خزر ، رونق اقتصادی در تجارت با کشورهای آسیای میانه و طرح های صنعتی ، کشاورزی و گردشگری استان را فراهم خواهد آورد.

صادقلو در ادامه همه فعالیتهای روزمره خود را با عینک برجام می دید و حتی تعویض فرماندار ویژه گنبدکاووس را به برجام نسبت داد و گفت : مدیریت آقای حمیدی برجامی و مدیریت آقای کریمی پسابرجامی است و من برای همین آقای کریمی را انتخاب کردم.

در رابطه با همین موضوع برجام ؛  موضع آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان نیز جالب بود ؛ وی که از بزرگان مجمع روحانیون مبارز و از حامیان و دوستان روحانی و اصلاح طلبان به شمار می رود از برجام استقبال کرد. وی در نمازجمعه ۵ شهریور سال ۹۵ با تعریف از روحانی گفت : شخص رئیس جمهور از شخصیت های قبل از انقلاب و پیروی امام و رهبری هستند، آن روزها که کسی جرات نمی کرد اسم امام را ببرد، اولین بار رئیس جمهور محترم عنوان «امام خمینی» را استفاده کردند.

وی با بیان این که هیئت دولت انقلاب را درک کرده و می شناسند و با تمام وجود به انقلاب و کشور پایبند است، افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ دولت برجام است ، دولت مقابل کشورهای قدرتمند دنیا نشست و با آن ها مذاکره کرد و دنیا فهمید که ایران دنبال بمب اتم نیست و کشوری است که برای خودش اصولی دارد.

نورمفیدی تصریح کرد: راه گشایی هایی که بعد از برجام اتفاق افتاد بسیار مهم است. قضیه برجام باعث شد درهای بسته به روی کشور باز شود ، رئیس جمهور مطرح کردند که قبل برجام دیگران بودند که برای ما تصمیم می گرفتند چقدر نفت  بفروشیم اما امروز این مشکل حل شده است.

امام جمعه گرگان با تاکید بر این که نقد دولت خوب است ولی برخی حرف ها نقد نیست، اضافه کرد: این که برخی می گویند برجام خیانت است بی انصافی است. مقام معظم رهبری هم فرمودند که من در برجام از بد عهدی ها انتقاد می کنم وگرنه مسئولان ما زحمات زیادی کشیدند.

اما نورمفیدی در خطبه ۱۸ اسفند سال ۹۷ با پس گرفتن حرف خود گفت : برجام برای ما چیزی نداشت اما آمریکایی‌ها را در دنیا بی‌اعتبار کرد ، برجام آمریکایی‌ها را بی‌آبرو کرده است و این نتیجه را داد که آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند.

یکی دیگر از مدیران گلستانی که ذوب شده در برجام حسینقلی قوانلو مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت گلستان بود ، قوانلو به روابط عمومی خود دستور داده بود عکس بزرگی از دکتر محمد جواد ظریف را در هیبت قهرمان دیپلماسی ابتدای ورودی آسانسور طبقه همکف اداره کل نصب کنند تا هر کسی وارد این اداره شد آن را مشاهده کند.

قوانلو در نشست های خبری نیز به شدت از برجام و گشایش هایی که بعد از آن اتفاق افتاد دفاع اعتقادی می کرد. وی در هفتمین نمایشگاه تخصصی خودرو استان گلستان در گرگان اظهار داشت: این صنعت در ۶ ماه نخست امسال ۳۷ درصد رشد داشت که در رشد ۵٫۵ درصدی اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده است ، به دلیل اهمیت بالای صنعت خودروسازی کشورمان و نقش آن در رشد اقتصادی، هر کجا نیاز به حمایت داشته دولت پشتیبان بوده است ، شرکت های داخلی از جمله سایپا پس از برجام و با انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت های مطرح دنیا خودروهایی در کلاس بالاتر و متناسب با درآمد مردم عرضه کرده و می کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت گلستان همچنین در نشست نمایندگان تجاری وبازرگانی کشور آلمان با مسئولان دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی استان گفت: بعد از برجام، فرصت خوبی برای حضور سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در کشور فراهم شده است.

سایر مدیران و شخصیت های استان گلستان نیز برجام را امامزاده ای ترسیم می کردند که قرار است روح خسته اقتصاد و معیشت مردم را شفا دهد اما آنچه در ادامه دیدیم بدعهدی آمریکا و ۵ کشور اروپایی بود که در ازای اجرای همه تعهدات کشورمان که با اشک و زخم بر قلبهای جریحه دار مومنین ، خانواده شهدا و دوستداران انقلاب بود ، به هیچکدام از تعهدات خود در قبال برداشتن تحریم ها و گشایش امور معیشت مردم بود ، عمل نکردند .

حال بعد از چند سال همه از جمله خود دولتمردان از جمله رئییس جمهور ، وزیر امور خارجه و معاونش نیز فهمیدند آمریکا آن قبله ای نبود که به او اعتماد کردند ، امروز همه حتی مهدی ترابی فوتبالیست کشورمان نیز فهمید که تنها راه پیشرفت کشور اطاعت از رهبری است ، رهبری که همان موقع هم گفته بود من به این مذاکرات خوشبین نیستم اما به جهت احترام به دولت و رعایت لوازم دمکراسی اجازه مذاکرات را به تیم هسته ای داد.

این فرصتی که رهبری به دولت داد باعث شد تا هم دولت ظرفیت های سیاسی خود را بسنجد و هم مردم به وجود مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی اعتقاد پیدا کنند و هم چهره خبیث آمریکا و غربیها برای مردم ما روشن شود ، امروز توپ در زمین غربیها و آمریکاست، ایران هر چه تعهد داشت انجام داد و مردم بخوبی می دانند که نوبتی هم باشد نوبت آمریکاست که حسن نیت خود را( البته اگر دارد )نشان دهد.

 

کهگیلویه و بویراحمد

تیترهای زرد رسانه های اصلاح طلب کهگیلویه و بویراحمد بر روی کیک برجام/رویایی که محقق نشد

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حسن روحانی توانست با وعده‌های رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، با روش گفتگو و مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین با انتقادات تند نسبت به دولت‌ قبل، رای اعتماد مردم را به دست بیاورد و به ریاست جمهوری برسد.

از همان ابتدای دولت یازدهم، حسن روحانی و تیم وزارت خارجه حل مشکلات کشور را در مذاکره با امریکا و کشورهای اروپایی می دانستند و  رسانه های حامی دولت نیز تلاش کردند تا چهره مخدوش آمریکا و متحدان اروپایی اش را در داخل کشور بزک کرده و افکارعمومی را برای انجام مذاکره به طرف غربی به سمت خود هدایت کنند تا جایی که حتی مشکل آب خوردن مردم نیز به این مذاکرات که بعدها به برجام منتهی شد؛ ارتباط دادند.

سرانجام پس از گذشت سال‌ها از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، در تیرماه سال ۹۴ این توافق انجام شد و مردم در انتظار تحقق وعده‌های داده شده توسط دولت و واقعی شدن تیترهای رویایی برخی رسانه‌ها بودند چرا که برپایه تحلیل‌های برخی از رسانه‌ها و مطبوعات در پررنگ‌ کردن نقش برجام به عنوان تنها راه حل برون رفت از مشکلات و بن بست‌های اقتصادی کشور، سنگ تمام گذاشته و با تیترهای خوش رنگ و لعاب، توافق برجام را درختی پرثمر و عامل حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نشان دادند.

پس از اجرای برجام جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کرد اما طرف غربی و به خصوص ایالات متحده همچنان بر مواضع خصمانه خود استوار بود و هر روز بر شدت تحریم ها اضافه کرد و در نهایت با روی کار آمدن دولت ترامپ، برجام از سوی رئیس جمهور امریکا به نقطه پایان رسید و این کشور از برجام خارج شد.

در این سال ها و پس از روی کار امدن دولت تدبیر و امید، که همه تمرکز خود را بر روی مذاکره با غربی ها معطوف کرده بود، نه تنها وعده های حل مشکلات معیشتی و اقتصادی به نتیجه نرسید بلکه مشکلات بیش از گذشته شد.

در این گزارش تنها به ذکر چند مورد از تیتر، یادداشت و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و مطبوعات حامی برجام در کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازیم که تمام قد از پروژه برجام حمایت کردند اما اکنون برخی از آن‌ها یا حرفی برای گفتن ندارند و یا طور دیگر تغییر مواضع دادند یا اینکه در قبال دستاوردهای «هیچ» برجام روزه سکوت اختیار کرده اند.

 

انتهای پیام/