رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:حمل دام زنده سبک و سنگین به خارج از شهرستان بدون مجوز دامپزشکی غیرقانونی است و با متخلفین برخورد قاطع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، مهدی بماندشتی با اشاره به معضلات و خطرات ناشی از ورود دام قاچاق و احتمال سرایت بیماری تب برفکی و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، خواستار همکاری هرچه بیشتر تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه شد.

وی با بیان اینکه، پاکستان و افغانستان منبع ورود بیماری تب کریمه کنگو به ایران به شمار می‌روند، گفت: تب کریمه کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی‌توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است.

وی گفت: دام‌هایی که به شهرستان وارد یا از آن خارج می‌شود، باید از طریق پلاک گوش‌های هویت دار جهاد پلاک گذاری شوند، با این پلاک‌ها اطلاعات دام‌ها در سامانه جهاد کشاورزی به ثبت می‌رسد و در نهایت مجوز حمل بهداشتی محموله صادر می‌شود.

بماندشتی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس با ترشحات خونی لاشه آلوده یا از طریق نیش کنه آلوده، مصرف گوشت آلوده به انسان انتقال می‌یابد به همین دلیل دامداران باید از خرید دام‌های فاقد هویت خودداری کنند و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج با تاکید براینکه عواقب احتمالی عدم همکاری، برعهده دامدار و راننده متخلف خودروی حمل دام زنده است، افزود: سیستم قرنطینه سازمان دامپزشکی به صورت قرنطینه مبدا و مقصد است که شامل صدور گواهی حمل بهداشتی در سامانه شهرستان مبدا و تایید تخلیه دام در شهرستان مقصد خواهد بود.

وی گفت: حمل دام زنده سبک و سنگین به خارج از شهرستان بدون مجوز دامپزشکی غیرقانونی است و با متخلفین برخورد قاطع می‌شود.

انتهای پیام/