دادستان کرمان از شناسایی ۲۳ عنصر داعشی طی دو ماه گذشته با تلاش اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و ارتش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان و دادستان کرمان میهمان برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری کرمان بودند.

در ابتدا مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در تشریح حوادث تروریستی اخیر گلزار شهدای کرمان با مردم کرمان صحبت کرد.

وی در این گفت و گوی تلویزیونی به شناسایی ۲۳ عنصر داعشی طی دو ماه گذشته با تلاش اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و ارتش در مرز اشاره کرد و گفت: این عوامل آماده عملیات انتحاری بودند که هر کدام از این ۲۳ نفر برای یک استان کافی بودند.
دادستان کرمان به بیان وظایف دستگاه قضایی پرداخت و افزود: دستگاه قضایی عضو ناظر شورای تامین است و جایی ممکن است تصمیمی گرفته شود که خلاف یا مغایر قانون باشد که ماورود کنیم، اما در این قضیه تصمیم‌هایی گرفته شد که تمام مجموعه‌های نظامی و قضایی تمام تلاش شان را کردند که موافق قانون و درست باشد.

بخشی با اعلام اینکه بعد از انفجار اول شخصا ًنزدیک گلزار شهدا بودم، اظهار کرد: به سرعت به محل حادثه عزیمت کردیم که گفتند حادثه دوم رخ داده و ما به سرعت در محل حادثه دوم حاضر شدیم و با دستوراتی که رییس کل صادر کردند روی سه محور بررسی وکنکاش را شروع کردیم. اولین بحث پیگیری اطلاعاتی که چه نیاز‌هایی مطرح است، بحث دوم نوع برنامه ریزی و سوم اینکه در عمل و اجرا چه اقداماتی کردند، این محور‌ها بودند.

دادستان کرمان اظهار کرد: درباره انتقاد و سوالی که بعضاً مردم به عدم جابجایی گیت بازرسی ستادسالگرد چهارم وارد می‌کنند باید گفت: از یک سال قبل کمیته ایمنی وامنیتی تشکیل ومراسم سال قبل شهادت سردار سلیمانی آسیب شناسی شد و کمیته خاصی ویژه این امر تشکیل و ۴ جلسه گذاشته شد که حداقل دوجلسه با حضور معاونین وزارت اطلاعات بود و تدابیری که بایست اندیشیده شود وپیش بینی‌هایی شد نیروی بیشتر و تجهیزات بیشتر نیز تدارک دیده شد که کارخود را از چندین ماه قبل شروع کرده بودند و گواه آن نیز کشف ۱۶ بمبی که شناسایی شد و هرکدام قدرت انفجارشان بیشتر از کمربند‌های منفجره بود.

وی بیان کرد: ولی یک سوال پیش می‌آید اینکه چرا امسال که این حجم تهدید بسیار زیاد بود وبا شکست مفتضحانه اسرائیل که هیمنه اش شکسته ومانند مار زخمی دنبال ضربه زدن به سردارسلیمانی و مکتب سردار بود، بود، تدابیر بهتری اندیشیده نشد.

بخشی تصریح کرد: ما خبر داشتیم گروه‌هایی مثل داعش، انصارالفرقان و منافقین برنامه‌هایی داشتند؛ در نتیجه تمام توان استان پای کار آمده بود، غیر دوستان وزارت اطلاعات و ناجا و ارتش، چندین کیلومتر ریزپرنده‌ها برای اینکه اگر مورد مشکوکی نزدیک می‌شد، ریز پرنده آن را کشف و یا سگ‌های موادمنفجره یاب که شب قبل و روز‌های قبل محدوده اطراف جنگل و گلزار را چک کرده و کار پاک سازی انجام شد، این‌ها نتوانستند بسته را شناسایی کنند و بسته‌ای در سطل زباله نبوده، هر دو انفجار انتحاری بوده که نشان می‌دهد نتوانسته بودند مواد انفجاری را جاسازی کنند؛ ولی حجم تهدید‌ها بسیار زیاد بود.

وی افزود: در همین دو ماه گذشته تعدادزیادی از عوامل انتحاری که قصد عملیات داشتند از جمله ۲۳ عنصر داعشی شناسایی شدند که هر یک برای یک استان کافی بودند، توسط اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و کمک ارتش در مرز، دستگیر شدند.

بخشی در پاسخ به سوال مردمی که آیا امسال می‌شد گیت‌ها را جابجا کرد تا کمک کنند به امنیت مردم، گفت: موقعیت گیت‌ها کار کارشناسایی شده بود، گیت محل عبور مردم ترکیبی بود و این نقطه جای دیگه نمی‌توانست بلشد؛ چرا که در هر صورت منفجر می‌شد؛ حتی اگر این گیت‌ها را تا میدان (شهدا) مشتاق هم عقب می‌بردیم، عامل انتحاری قبل گیت خود را منفجر میکرد؛ اما ما مسیر را هم به شکل فیزیکی و هم نیرو‌های چهره زن و هم فنی چک کردیم.

دادستان کرمان افزود: یک نکته در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات طی ۲۴ ساعت باید گفت، نبرو‌های بشتیبان و کلیه عوامل همان عصر اول محلی که جلیقه‌ها ساخته و در حال ساخت بود در حاشیه شهر شناسایی و دو تا جلیقه نیز کشف شد که قصد داشتند در مراسم تشییع شهدای اول نیز استفاده کنند که خدا عنایت کرد از انفجار در تشییع شهدا جلوگیری شد.

دادستان کرمان گفت: تدابیر از قبل در شورای تامین اندیشیده شده بود. استاندار کرمان دو جلسه در شورای امنیت کشور رفته و صحبت شد درباره مشکلاتی که ممکن است سد راه شود و هزینه‌هایی انجام شد تا زیرساخت‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتقا پیدا کند.

وی تاکید کرد: چندین جلسه نیز در کرمان برگزار ودرباره تدابیر اولیه، برنامه ریزی و اقدام و عمل که محور‌های سه گانه کاربود اقدامات انجام شد.

بخشی بیان کرد: یک سری دستوراتی از شورای قضایی کشور دادند و با رییس دادگستری استان، اطلاعات، ارتش و دیگر نهاد‌ها نیز جلساتی برگزار کردیم و همین امروز جلسه نتیجه کار اطلاعاتی بررسی شد و مشخص گردید هیچ قصوری از مجموعه متولی امر امنیت برگزاری سالگرد شناسایی نشده و البته این نظر دوستان حفاظت اطلاعات است. اکنون از کمیسیون امنیت در استان هستند که مساله را بررسی کنند و ما نیز به نکته مهمی نرسیدیم که قصوری شده باشد.

دادستان کرمان افزود: البته آنچه مشخص است این که تا این لحظه هیچ قصوری دیده نشده است؛ حتی در رده‌های اطلاعات و ارتش امسال از بُعد فنی و هوشمند اقداماتی بزرگ انجام شده بود. بایگاه اطلاعاتی ویژه‌ای ایجاد شده بود. دوربین حرارتی و پهپاد امسال باتوجه به پیش بینی افزایش جمعیت بیشتر ۳۰ درصدی، خریداری و نصب شده بود.

وی درباره هویت دو انتحاری حادثه ترور اظهار کرد: وزارت اطلاعات توضیح کافی داد که یکی از آن‌ها تاجیک بوده است و درحال بررسی هستند تا مشخص شود، هویت دومی چه بوده، که این مساله هنوز در حال بررسی است و هویت دو انتحاری دیگر که ناموفق بودند نیز در حال بررسی است و تا کنون ۳۲ نفر دیگر در این راستا اعم از پشتیبان و عاملان انتحاری بعدی دستگیر و درحال بازجویی هستند و درهمین برنامه خدمت مردم اعلام می‌شود برخورد قضایی با این عوامل بشیمان کننده است.

بخشی تصریح کرد: درباره نحوه انفجار به هیچ وجه طبق بررسی‌ها به این نتیجه نرسیدیم که بسته انفجاری در کار باشد؛ هر دو انفجار عامل انتحاری بوده است، در این زمینه برخی شایعات صحت ندارد، چون دو عامل انتحاری بدرک واصل شدند، هویت نفر تخت دریایی قلی بیگ تاجیک و نفر بعدی در حال شناسایی است.

دادستان کرمان بیان کرد: تا الان بررسی و اطلاعات حفاظت اطلاعات را بررسی کردیم، اما به نتیجه‌ای برای قصور نرسیدیم، اما اگر چنین چیزی باشد بررسی و تصمیم گیری می‌شود، همان طور که تکلیف داریم با مسبب‌های حادته برخورد قاطع کنیم. اخیراً در فضای مجازی و رسانه‌ها نشر اکاذیب می کنند که این انتشار محتوا در راستای سیاست‌های خصمانه اسرائیل است؛ ولی ما طبق دستور دادستان کشور برای برخورد با آن‌ها که بعضاً انتشار محتوایشان عامدانه و سهواً بوده برنامه داریم.

وی تاکید کرد: برای رصد فضای مجازی توسط دادسرا انقلاب دستور شناسایی داده شده و این‌ها فراخوانده وباید پاسخگو باشند.
در ادامه گفت‌ و گو حجت الاسلام توکلی رییس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان گفت: برخورد با جرایم نیرو‌های مسلح از وظایف ذاتی سازمان هست وماهم بدون رودروایسی جایی جرمی ببینیم برخورد می‌کنیم، چه در قضیه هواپیمای اوکراینی، حوادت اصفهان، شیراز، تهران وحتی چندحادثه برای خود کرمان باشد.

وی تاکید کرد: در این موضوع هم بدون رودروایسی پرونده تشکیل و تصمیم گرفته شد. ما تا الان در این دو انفجار که قبل گیت‌های فیزیکی و کنترل چهره‌ای بوده مساله و خطایی ندیدیم.

حجت الاسلام توکلی افزود: معمولا عاملین انتحاری دنبال جایی که جمعیت باشند می‌گردند تا نزدیک گیت هوشمند و طبیعی بود اگر گیت‌های انفرادی و افراد نقطه زن بود سگ‌هایی که موادمنفجره را می فهمند (جمر) که می‌تواند ریموت‌های انفجاری را شناسایی و در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند. از طرفی گیت فیزیکی هم بوده علاوه بر آن سگ هم بوده در نتیجه عامل و تجهیزات هوشمند نیز در اختیارات بوده و نمی‌توانسته نزدیک شود درنتیجه همانجا خودش را منفجر کرده است.

وی تصریح کرد: انتحاری ها معمولاً دنبال جمعیت هستند در نتیجه هرجایی جمعیت بود این خودش را منفجر می‌کرد؛ پس اقدامات انجام شده، درست و حساب شده بود. اینکه سوال می‌شود، چرا عامل انتحاری به گیت رسیده بود؛ چون مثل دیگران خودش را رسانده بود؛ ولی نتوانسته رد شود و می‌دانست اگر بخواهد جلوتر برود، شناسایی و فرصت از دستش می‌رفت؛ مثل قضیه انتحاری در چابهار که عامل انفجار دوم به سبب شناسایی نتوانسته بود درست عمل کند.

حجت الاسلام توکلی توضیح داد: معمولا انفجار‌ها زوجی است؛ یعنی اگر جایی یک انفجار رخ دهد باید منتظر دومی هم بود، اینجا ۱۵۰۰ متر فاصله بین دو انفجار بود و فاصله این دو مکان تا گلزار و مزار حاج قاسم ۲۳۰۰ متر و یکی کمتر از ۲ کیلومتر بود.

وی افزود: پس باید دید نیرو‌های مسلح ما تاکجا آمده و برنامه ریزی کرده بودند که اجازه کار داده نشود و نتیجه می‌گیریم تمام اقدامات جنبه پیشگیری داشته است.

حجت الاسلام توکلی در این بخش از گفت و گوی ویژه خبری گفت: ۵۰۰ نیروی سپاهی فقط برای حفاظت از دیگر استان‌ها آمده بود. غیر از نیرو‌های سپاه و ناجا که همه نیرو‌های خود را آماده باش داده بودند، ازطرف دیگر دوربین‌های قوی منطقه را رصد می‌کرد که حتی اگر پرنده‌ای می‌پرید آن را رصد می‌کردند و از این موضوع کمال استفاده شد، برای اینکه حادثه‌ای درست نشود.

وی تصریح کرد: عامل انتحاری هنر نکرده خودش را منفجر کرده؛ اگر خودش از گیت‌های نصب شده عبور می‌کرد هنر کرده بود، درفضای مجازی ابهاماتی مطرح است که سعی می کنیم به آنان جواب بدهیم.

وی با بیان اینکه خبر‌هایی از تهدیدات دشمن داشتیم و قبلاً تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود، افزود: بالای ۶۴ بمب نیز در سراسر کشور کشف شد که قرار بود در مراسم شهید سلیمانی منفجر شود که عوامل آن دستگیر شدند.

رییس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان اظهار کرد: ما خودمان با نیرو‌های مسلحی که در فضای مجازی شایعه سازی کنند برخورد خواهیم کرد، که چندتایی شناسایی شده اند.

حجت الاسلام توکلی بیان کرد: سوال می‌شود علت تغییر نوع تشییع پیکر شهدای حادثه چه بود؟ باید گفت قراربود تشییع به نحو باشکوهی انجام و حق شهدا ادا شود؛ ولی تهدید‌ها هنوزباقی بود و گاهی کد‌هایی بدست می آمد که می توانست تهدید باشد.

وی تصریح کرد: اینکه چرا دیر اطلاع رسانی شد و چرا وزارت اطلاعات دیر اطلاعیه ش را داد، باید گفت علت تاخیر این بود که در این ۴۸ ساعت دنبال اقدامات دیگری بودند که مطمئن شوند خطری نیست و این گونه تشییع و سالگرد شهادت تمام شد و بعد از اطمینان تغییرات را اطلاع رسانی کردند.

حجت الاسلام توکلی به نوع انفجار اشاره کرد و ادامه داد: اگر بسته انفجاری بود باید چاله‌ای حداقل در زمین ایجاد می‌کرد که این اتفاق در هیچ یک از دو حادثه دیده نشد، نتیجه این است که کارشناسان تاکید کردند انتحاری بوده و خود داعش نیز گفت انتحاری بوده است.