مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان، گفت: ۲۰ درصد مجموع بیابان‌های کشور در شمال استان واقع شده و هر چه درخت بکاریم به خودمان و نسل آینده کمک کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری دیارنخل به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، علیرضا ابوالحسنی امروز در مراسم روز درختکاری که با حضور استاندار کرمان در کارخانه سیمان کرمان برگزار شد، با تبریک هفته منابع طبیعی، اظهار داشت: شمال استان کرمان در معرض ریزگردها قرار دارد و ۶٫۵ میلیون هکتار از اراضی شمال استان بیابان است که همین امر پدیده ریزگردها در کرمان را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از ۱۷ شهرستان واقع در شمال استان کرمان ۱۴ شهرستان درگیر بیابان‌زایی است، خاطرنشان کرد: زندگی مردم در این شهرستان‌ها به‌ویژه در شرق استان کرمان تخت تاثیر ریزگردها و فرسایش خاکی است.

مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان با بیان اینکه ۲۰ درصد مجموع بیابان‌های کشور در شمال استان واقع شده است، افزود: هر چه که ما بتوانیم درخت بکاریم به زندگی خودمان و نسل آینده در سال‌های بعدی کمک خواهیم کرد، چرا که در حال حاضر شمال استان کرمان درگیر ۲۸ کانون فرسایش بادی است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی شمال استان جنگل‌کاری است و ۶٫۵ میلیون هکتار مرتع داریم، گفت: یک میلیون هکتار از مراتع به دامداران استان واگذار شده است.

ابوالحسنی با اشاره به اجرای طرح مردمی کشت یک میلیارد نهال در کشور، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده استان کرمان از استان‌های اول کشور در این طرح است و سال گذشته پنج و نیم میلیون نهال تولید شده که امسال آماده کاشت است.

وی با تاکید بر اینکه کاشتن درخت در استان کرمان یک ضرورت غیرقابل انکار است، تصریح کرد: پیوست منابع طبیعی برای تمام طرح‌های عمرانی استان پیش بینی شده است که در زمان واگذاری زمین تفاهم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان از انجام مطالعات آبخیزداری برای ۴ میلیون هکتار اراضی در شمال استان خبر داد و گفت: این در حالی است که مساحت حوزه‌های آبخیز شمال استان کرمان ۱۰٫۶ میلیون هکتار است و در ۱٫۸ میلیون هکتار آن کار آبخیزداری انجام شده که تنها ۱۷ درصد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کار آبخیزداری باید با مطالعه باشد و برای مطالعات آبخیزداری نیازمند اعتبارات هستیم افزود: نیاز است استان به این موضوع توجه داشته و بودجه لازم را اختصاص بدهد.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه استان کرمان یک الگوی موفق در طرح‌های مختلف برای سایر نقاط کشور است، خاطرنشان کرد: امروز عملیات کاشت ۸ هزار نهال در یکی از صنایع استان آغاز می‌شود که کار بسیار بزرگی است و در جهت بیابان‌زدایی بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/۵۱۱/