اکبری فرد گفت: در زمان های بحران که امکان کسب و کار نیست باید از طریق آموزش های مجازی و بدنبال آن آموزش های واقعی سعی کنیم که سبد درآمد را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل، حسین اکبری فرد اقتصاددان در گفتگو با راه آرمان اظهار کرد:  در مدیریت خانواده دو بحث دخل و خرج یا درآمد و هزینه وجود دارد معمولا درآمدها مقادیر ثابتی است.

وی گفت: به هر حال افراد یا حقوق بگیر هستند و یا درآمد ثابتی دارند و در برخی موارد ممکن است این درآمد به حداقل رسیده و کاهش یابد.

این کارشناس اقتصاد  افزود: مخصوصا در دوران کرونا ممکن است به دلایلی  همچون قرنطینه یا محدویت های کرونایی که وجود دارد  بازاری نیز وجود نداشته باشد و  بخشی از درآمدها را دست داده باشیم.

اکبری فرد ادامه داد: بخش هایی که آسیب پذیر هستند از جمله آرایشگران، هتل داران، رستوران ها  تالارها و از این جمله و حتی  فروشندگان لباس  و کت و شلوار که ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند لذا در بحث درآمدها خیلی نمی توانیم توصیه کوتاه مدت داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای ارتقا درآمد خانواده، معمولا منابع خانواده را باید به شکلی تقسیم کنیم که شخص از محل کسب و کار دستمزدی بدست آورد یا از سپرده گذاری در بانک سود سپرده ای را ماهانه دریافت کند  و یا نوع دیگر دارایی سهام است که برخی از افراد از طریق فروش سهام و یا اجاره املاک بتوانند درآمدی کسب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: بنابراین افراد بایستی یک دید بلند مدت داشته باشند تا سبد درآمدشان را  از سود، بهره، اجاره، دستمزد و حقوق ارتقا دهند.

اکبری فرد خاطرنشان کرد: برخی ممکن است یک کار جانبی برای خود ایجاد کنند اینها در زمان هایی است که ما فراغت داریم و امکان کسب و کار نیست که باید از طریق آموزش های مجازی و بدنبال آن آموزش های واقعی سعی کنیم که سبد درآمد را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: به طوری که به یک منبع درآمد اکتفا نکنیم زیرا به هر دلیلی ممکن است شخصی که  کارمند یا کارگر باشد در کار خود آسیب ببیند و پوششی را دریافت نکند.

این کارشناس اقتصاد بیان کرد: اما طرف دیگر اقتصاد خانواده، بحث مخارج و هزینه های زندگی است که یکسری از آن حداقلی است که هر شخص باید حداقلی را روی کالاهای مختلف هزینه کند که این معمولا اجتناب ناپذیر است و آن حداقلی ها  هزینه  برق یا آب یاخرید نان و بنزین  است که در زندگی نیاز به هزینه دارند و این حداقل ها اجتناب ناپذیر است یعنی هر چه بخواهیم مدیریت کنیم باز نیاز به هزینه دارد و تنها می توانیم مدیریت کنیم که هزینه ها زیاد نشوند.

اکبری فرد با اشاره به اینکه گروه های فقیر و کم درآمد معمولاد درآمد آنها در ماه می تواند به حداقل ها برسد، اذعان کرد:در این حداقل ها دولت می تواند از طریق سبد حمایتی، پوشش ها و قیمت گذاری روی کالاهای اساسی و ضروری اقداماتی انجام دهد.

وی تاکید کرد: اشخاصی که درآمد خود را روی حداقل ها می گذارند بایستی  یک لیستی از نیازهای زندگی خود  مثل هزینه تحصیل، اینترنت، و موارددیگر را تهیه کنند و کسانی که درآمد آنها از حداقل ها مابه التفاوتی بدست می آید می توانند الگوی مصرف درستی را انتخاب کنند.

این اقتصاددان افزود: سعی کنیم هزینه ها روی هم انباشت نشود و به موقع پرداخت شوند مثل هزینه برق، آب، تلفن و گاز که بایستی لیستی از نیازهای زندگی مشخص و اولویت بندی کنیم و همفکری و مشورت در این موارد با اعضای خانواده مهم است.

اکبری فرد خاطرنشان کرد: در این صورت می توان برای دوران کرونا و غیر کرونا منابع درآمدی را زیاد کنیم.

وی گفت: ممکن است در زمان بحران و کرونا هیچ چیز برای شخص نماند که بخواهد مدیریت کند در اینجا هست که حمایت های دولت در زمان بحران هایی همچون کرونا، سیل، زلزله می تواند مثمر ثمر و ضروری باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان کرد:  در این زمان نیز شناسایی اشخاص نیازمند از غیر نیازمند ممکن است کمی سخت باشد، پس باید روشی بکار ببریم که گروه های آسیب پذیر را شناسایی کنیم و دولت حمایت هایی از جمله معافیت مالی و غیره انجام دهد  و مردم نیز باید کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

انتهای پیام/