آیت الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه فضای مجازی تمام لایه های زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اگر شرارت هایی نگذارند مسیر فضای مجازی به درستی طی شود، عرصه بر همه تنگ می شود و خلاف حقوق عامه و اجتماعی و ضایع کردن حق مردم است.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ به نقل از عصراترک، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در دیدار با نخبگان و اقشار مختلف استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه فضای مجازی امروز مورد استفاده همگان قرار دارد و بسیار گسترش پیدا کرده است، گفت: شاید در دست ساخته های بشر هیچ دست ساخته ای از بشر وجود نداشته باشد که به این سرعت گسترش پیدا کرده باشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی تمام لایه های زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است، اضافه کرد: اگر فضای مجازی مدیریت نشود و جلوی آسیب های آن گرفته نشود، مردم نمی توانند از این فضا آنچنان که باید برای تسهیل امور استفاده کنند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید اجازه داد که فضای مجازی به فضایی برای قمار، فحشا ، فساد، جابجا کردن مواد مخدر و کلاه برداری تبدیل شود.

وی یادآور شد: فضای مجازی اگر بستری برای کسانی باشد که در بحث اقتصاد ، اخلاق اجتماعی و حریم خصوصی ضربه بزنند، طبیعی است که این فضا به جای اینکه بخواهد مورد استفاده صحیح واقع شود، استفاده نادرست خواهد شد و  اگر شرارت هایی نگذارند این مسیر را طی کند عرصه بر همه تنگ می شود و خلاف حقوق عامه و اجتماعی و ضایع کردن حق مردم است.

آیت الله رئیسی گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا، مدیریت امام (ره) و در تداوم آن هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری، خواست مردم و تاکید قانون بر اجرای عدالت است.

هیچ کس نباید در هیچ جایگاه و شرایطی به خودش اجازه نقض قانون را بدهد

وی ادامه داد: اجرای عدالت امری است که همواره باید همه دستگاه ها، مدیران و تمام کسانی که خدمتگذار نظام هستند، بدانند امروز در حوزه کاری شان باید عدل را گسترش دهند، که مردم احساس اجرای عدالت را داشته باشند و تمامی روابط مبتنی بر یک روابط کاملا عادلانه باشد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه ورود به نظام اداری کشور باید ورود عادلانه باشد، گفت: برای ارائه خدمات و توزیع ظرفیت ها و امکانات باید عادلانه باشد و این امر مهمی است که همواره محوریت در اجرای عدالت حول قانون است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: هیچ کس نباید در هیچ جایگاه و شرایطی به خودش اجازه نقض قانون را بدهد، همواره باید به قانون و اجرای قانون احترام بگذارند، زیرا نزدیک ترین راه به اجرای عدالت، اجرای قانون و کوتاه ترین مسیر تا گسترش عدل، توجه به قانون مداری است.

وی نقش سازمان های مردم نهاد و سمن ها را  نقش مهمی خواند و گفت: دستورالعملی با استفاده از مفاد قوانین مختلف جمع بندی و اعلام کرده ایم که به سازمان های مردم نهاد، سمن ها و همه آنان که دغدغه مردم و مشکلات مردم را دنبال می کنند، باید میدان داده شود که حرف مردم را بزنند و سخن آنها نه به عنوان حاشیه بلکه به عنوان متن و به صورت یک قاعده شنیده شود.

آیت الله رئیسی بیان داشت: سازمان های مردم نهاد، آمران به معروف و ناهیان از منکر، اگر مطالبه ای دارند، مطالبه شان مطالبه اجرای قانون و عدالت و حق است،  باید به آنها میدان داد و با همه وجود تلاش کرد که سخن آنها به مرحله اجرا برسد.

سازمان های مردم نهاد برای مسئولان به عنوان یک نعمت تلقی شود

وی با اشاره به اینکه این سازمان های مردم نهاد باید به عنوان یک نعمت تلقی شود ، افزود: افرادی متوجه اوضاع هستند و تذکر می دهند، این تذکر باید برای مدیران و مسئولان به عنوان نعمت جدی تلقی شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر این که مسئولان باید تعهدشان را در قبال مردم انجام دهند ، اضافه کرد: بعضی اوقات برخی از ترک فعل ها خسارتش از برخی فعل ها بیشتر است، باید مدیران توجه داشته باشند که با ترک تعهد و وظیفه موجب خسارت به مردم برای عصرها و نسل ها شود، زیرا ممکن است برخی از خسارت ها به ادوار مختلف وارد شود، بنابرین تعهدات نباید به صورت یک طرفه لغو و موجب ضرر به مردم شود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: اگر کسی صاحب قدرت و یک جایگاه اجتماعی بود نباید به صورت یک طرفه تعهدش را لغو کند، تعهد اگر در حوزه کار مسکن، جاده، راه، مسائل اجتماعی، اقتصادی، باشد و پایه بندی از دو طرف سست شود، به تعهدات نمی شود اعتماد کرد.

وی با اشاره به اینکه مقدمه شکل گرفتن سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری در این استان همه را حکیمانه به سبک زندگی اسلامی هدایت کردند، اضافه کرد: آسیب های اجتماعی در جامعه با سبک زندگی اسلامی سازگار نیستند، بنابریان برای کاهش آسیب های اجتماعی باید تلاش شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در حال حاضر در دستگاه های قضایی، در استان خراسان شمالی پرونده های معوقه در حال رسیدگی هستند و کارهایی که در دستگاه قضایی زمان برای رسیدگی به آن طولانی می شد، در زمان کوتاهی در حال پیگیری و رسیدگی هستند.

وی در رابطه با بازرسی و نظارت ها عنوان کرد: بازرسی پنهان و آشکار داریم، که این بازرسی ها در گام اول نظارت بر خود مجموعه و بعد نظارت بر بیرون سازمان قضایی از بخش هایی است که بر آن تاکید شده است.

انتهای پیام/