ائمه جمعه شهرستان های بم و ریگان معتقدند متأسفانه نگاه های حزبی و سیاسی نمی گذارد از جوانان در مسئولیت های کشور استفاده شود و متأسفانه در چند سال اخیر به جوانان بی توجهی شده است و مشاهده می کنیم که فردی با کهولت سن چندین مسئولیت را دارد.

به گزارش  پایگاه خبری دیار نخل به نقل از راه آرمان؛ ایجاد تحول در شرایط کنونی کشور نیازمند افکار جدیدی و نو است که به طور قطع جوانان دارای ایده های نو برای جامعه هستند و با این فعالیت ها جوانان می توانند مولد فرصت های مناسبی برای تحول و تکاپو در هر جامعه ای باشند. دوران جوانی می توان مقطع تجلی اراده سالاری دانست چرا که این دوران برآمده از سه مولفه انرژی، امید و ابتکار است که  می توان آن را به موتور محرک جامعه تبدیل کرد. مقام معظم رهبری فرموده اند “جوان، سرشار از امید و نشاط است و مایل است کاری به او محوّل کنند و آن را با شجاعت و خطرپذیری انجام دهد”.

طی سالیان اخیر مقام معظم رهبری نسبت به تکیه به ظرفیت درون و بکارگیری از ظرفیت های جوانان در راستای حل مشکلات مختلف کشور تأکید داشته اند و در این زمینه فرموده اند” اندیشه‌ی پیران و فکر و تجربه‌ی آنها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه‌ی جوانان وجود داشته باشد؛ پیش‌ران حرکت انقلاب، جوانها هستند”.

همچنین ایشان در سخنرانی دیگر خود در سال ۷۷ بیان کرده اند ” تجربه‌ی من این است که اگر ما به جوان اعتماد کنیم – آن جوانی که شایسته دانستیم به او مسؤولیت بدهیم و صلاحیتش را داشت؛ نه هر جوانی و هر مسؤولیتی – از غیر جوان، هم بهتر و مسؤولانه‌تر کار را انجام می‌دهد؛ هم سریعتر پیش می‌برد، هم کار را تازه‌تر و همراه با ابتکار بیشتری به ما تحویل خواهد داد؛ یعنی روند پیشرفت در کار حفظ می‌شود. برخلاف غیر جوان که ممکن است کار را بالفعل خوب انجام دهد، اما روند پیشرفت در آن متوقّف خواهد شد. غالباً این‌گونه است”.

نگاه های حزبی و سیاسی امکان استفاده از جوانان را نمی دهد

حجت الاسلام و المسلمین علی رنجبر ماهانی امام جمعه شهرستان ریگان در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های متعددشان در خصوص جوان گرایی تأکید داشته اند، گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس با حضور جوانانی همچون شهید باکری و طرح های این شهید بزرگوار آزادی خرمشهر رقم خورد.

وی ادامه داد: اعتقاد قلبی ما باید این مسئله باشد که جوانان می توانند با فکر و خلاقیت کشور را بسازند و در تمام عرصه ها جوانان کشورمان صاحب سخن، فکر و تخصص هستند؛ اما متأسفانه نگاه های حزبی و سیاسی نمی گذارد از این افراد استفاده کنیم.

امام جمعه ریگان با بیان اینکه در جنگ نظامی با حضور جوانان به پیروزی رسیدیم، تصریح کرد: اما امروز در شرایط جنگ اقتصادی حاضر نیستیم از وجود جوانان استفاده کنیم و بعضا دیده می شود که در بین وزراء افراد با سن بالای ۵۰ سال فعالیت می کنند و تنها یک وزیر جوان در کابیه حضور دارد و علت اصلی مشکلات اقتصادی این مسئله است.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر ماهانی ادامه داد: امروز مردم در تنگنا قرار گرفته اند و به ویژه پس از افزایش قیمت بنزین مسئولین قول دادند که قیمت اجناس افزایش پیدا نمی کند این در حالی است که مردم در فشار و سختی بسیار زیاد ززندگی خود را می گذرانند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مردم از دولت ناکارآمد گلایه دارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور باید نگاهمان به داخل کشور باشد و این را باید بدانیم که تمام مشکلات اقتصادی ما در اثر نگاه به برجام، fatf و اینستکس بوده است؛ چرا که به دستپخت غربی ها نگاه می کرده ایم.

امام جمعه شهرستان ریگان در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه حل مشکلات اقتصادی این است که نمایندگانی را برای مجلسی انقلابی، کارآمد و جهادی را انتخاب کنیم تا آنان بله قربان گوی مردم باشند نه دولت.

بی توجهی نسبت به بکارگیری جوانان در سالیان اخیر

حجت الاسلام و المسلمین قاسم دانشی امام جمعه شهرستان بم در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه جایگاه جوان در مکتب وحی و سیره اهل بیت علیه السلام اهمیت ویژه ای دارد، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند “در زمان بعثت من بزرگسالان با من مخالفت کردند و رو در روی من ایستادند؛ اما جوانان با من هم پیمان شدند و به من روی آوردند”.

وی افزود: در سیره نورانی پیامبر اسلام(ص) مشاهده می کنیم که ضمن اینکه ایشان احترام خاصی برای بزرگترها و پیشکسوتان قائل بودند اما استانداران خود را از بین جوانان انتخاب می کنند.

امام جمعه شهرستان بم بیان کرد: در سال های مبارزات قبل از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مشاهده می کنیم که جوانان نقش موثری داشتند و عموم فرماندهان جنگ تحمیلی از جوانان بودند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اهتمام خاصی برای جوانان قائل هستند، عنوان کرد: در چله دوم انقلاب رهبر فرزانه با بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را مخاطب اصلی خود قرار دادند، ضمن اینکه برای تجربه پیشکسوتان احترام قائل هستند.

حجت الاسلام و المسلمین دانشی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه در چند سال اخیر به جوانان بی توجهی شده است و مشاهده می کنیم که فردی با کهولت سن چندین مسئولیت را دارد در حالی که کار باید به جوانان سپرده شود تا آنان با نیروی جوانی خود بتوانند اهداف و آرمان های نظام را پیش ببرند.

انتهای پیام/م