علی بهرام نژاد گفت: هم اکنون که فعالیت های مدرسه در منازل ادغام شده است، اولین کاری که باید انجام شود این است که شرایطی ایجاد کنیم که الگو در منزل به مدرسه نزدیک باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیار نخل؛ علی بهرام نژاد در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه شرایط نرمال و عادی در وضعیت شیوع کرونا مختل می شود، گفت: بنابراین باید برنامه ای بر اساس شرایط ایجاد شده تبیین کنیم؛ چرا که در این حالت فعالیت های روتین مدرسه، اجتماعی، دید و بازدیدها مختل شده است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر اینکه باید شرایطی را متناسب با وضعیت کنونی مد نظر داشته باشیم، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که این بحران دارد این است که رعایت فعالیت های همجواری و فاصله فیزیکی است که خانواده ها به دلیل شرایط حاکم و رعایت فاصله گذاری ها مجبور هستند بیشتر در منازل بمانند.

وی بیان کرد: در منازل اگر برنامه منظم وجود نداشته باشد و برخی اقدامات انجام داده نشود، ممکن است مشکلاتی در خانواده ایجاد شود؛ به عنوان مثال هم اکنون که فعالیت های مدرسه در منازل ادغام شده است، اولین کاری که باید انجام شود این است که شرایطی ایجاد کنیم که الگو در منزل به مدرسه نزدیک باشد.

بهرام نژاد افزود: اگر مقدور است در منزل شرایط مدرسه را اعمال کنیم، به این منظور فرزند در رختخواب خود نباید درس بخواند، او باید سر ساعت بیدار شود و حتی اگر لازم است، لباس مناسب مدرسه بر تن داشته باشد و تکالیف خود را از قبل آماده کند و سر ساعت مقرر پشت سیستم، لپ تاپ و گوشی خود برای کلاس حضوری قرار بگیرد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله نظم و قاعده است که باید رعایت شود، عنوان کرد: مسئله دیگر این است که در شرایط کنونی فعالیت های فیزیکی کم شده است و باید به دلیل شیوع بیماری کرونا فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنیم؛ اما در این خصوص باید بدانیم که باید به فاصله گذاری اجتماعی را نزدیک شویم.

وی ابراز کرد: افراد با یکدیگر در تعامل باشند و به این منظور برنامه منظمی داشته باشند که در طول روز با عزیزان، دوستان و آشنایان خود به صورت تلفنی صحبت کنند و همان گونه که در شرایط عادی برنامه روزانه داشتند، در شرایطی فعلی نیز برنامه داشته باشند که با چه افرادی در تماس باشند.

بهرام نژاد با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کودکان را اخبار و به ویژه اخبار بد و ناخوشایند دور نگهداشته شوند، تصریح کرد: چرا که کودکان ممکن است قدرت تجزیه و تحلیل اخبار را نداشته باشند و دچار استرس و اضطراب شدید شوند؛ بنابراین اگر کودکان اخبار بدی را شنیدند برای آنها به زبان ساده توضیح داده شود، تا ناامید نشوند و استرس شدیدی به آنها وارد نشود.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه باید خود مراقبتی نسبت به بیماری کرونا را به کودکان عنوان شود، اظهار کرد: به آنان باید بیان شود که اگر از خود مراقبت نکنند، آسیب های ناشی از بیماری کرونا گریبانگیر کودکان خواهد شد.

وی گفت: در شرایط شیوع بیمار کرونا فعالیت های مربوط به خانواده باید تقسیم شود و تمامی افراد باید در انجام آنها مشارکت داشته باشند؛ چرا که تقسیم کار در بین افراد کمک می کند تا استرس ها کاهش پیدا کند؛ همچنین در منزل برنامه ای تنظیم شود که همه برای صرف غذا با هم حضور داشته باشند به این دلیل که این امر موجب کاهش اضطراب در بین افراد خانواده می شود.

بهرام نژاد با اشاره به شرایط بحرانی کرونا و ایجاد وضعیت منقبض اقتصادی خاطر نشان کرد: در این شرایط رفتار همدلانه اعضای خانواده برای کسی که نان آور است، بسیار کمک می کند؛ بنابراین هر یک از اعضای خانواده در هزینه کرد و نگهداری منزل می توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند و این اقدامات می تواند در کاهش استرس اعضای خانواده تأثیر گذار باشد.

انتهای پیام/